När vet man att löpet är över?

Sonic76

Trådstartare
Jag vet att det är olika från tik till tik, men vilket sätt är säkrast att veta på?
 
På min syns det på att vulvan inte längre är svullen. När den är liksom normal igen, då anser jag löpet vara över.
 
Jag har koll på löptiden, blodfärgen osv för att hålla kol på när i löpet mina befinner sig i. Båda mina nuvarande tikar har normal blodfärg i början av löpet, får mycket ljust och nästan färglöst blod under höglöpet och efter höglöpet är slut så blir blodet riktigt mörkt och förblir så tills löpet är slut. Så när dom slutat blöda, är löpet helt över. Men tikar är olika, så man får lära sig sin egen med del flesta tikar jag haft har haft sådana här "normallöp".
 
Hmm hon verkar ju ha slutat blöda iaf :)
Hur länge har hon löpt då? Man brukar ju räkna med att de löper i tre veckor, mina tikar höglöper runt 13-17:e dygnet och då slutar de blöda. Vissa blöder lite efter höglöpet, andra inte. Tyvärr är det ju så att många tror att när de slutar blöda är löpet över, när de i själva verket är i höglöp just då.
 
Senast ändrad:
Skulle tro i ca 21/2 vecka. Men hon är inte ett dugg intresserad av de hanhundar vi möter längre så. och hon har lugnat sig för övrigt med.
 
Jag brukar räkna med att tiken går in i höglöp när den slutar blöda. Har egentligen inte så bra koll på sånt och brukar inte kolla så noga efter tecken osv utan tar bara till lite extra marginal i tid så vi inte riskerar något :)
 
Som Minili skrev så är det när dom slutar blöda dom höglöper. Jag brukar anse att dom löper minst en vecka till, man får hålla koll (på hanhundar) åtminstone två veckor efter blödning. Den kvarliggande lukten kan ju få dom att ge sig på tiken.
 
2,5 vecka - då skulle jag räkna med att det kan vara höglöp. Min ena höglöper dagarna 16-19 i löpet ;) Hon löper alltid i 23 dagar.

Första löpet kan ibland vara kortare än dom löp som kommer efter, så man lär ofta känna sin egen tik efter några löp. Håll henne för säkerhets skull borta från hanar en vecka till om du är osäker.
 
På min hund är det lätt att läsa för vilken period i löpet hon är. Förlöpet så blöder hon normalt, vulvan är svullen och hon bryr sig inte nämnvärt om andra hundar. När höglöpet börjar närma sig så blöder hon fortfarande, men blodet är mer hallonrött/ljust än innan, hon börjar vika svans till alla hundar som visar henne något intresse. I det riktiga höglöpet blöder hon knappt nåt, är vi ute på en vanlig promenad så kan hon stanna och bjuda ut sig till alla hundar hon ser :o
När det är slut så blöder hon lite mörkare blod i 2-3 dagar, vulvan återgår till normal tillstånd och hunden slutar sen blöda helt.
 
Hon skällde ut en hanhund som luktade på henne idag så :)
Alltså löpet kan ju ha pågått längre än vad jag märkt eftersom det är första löpet hos mig :)
 
Nu är det ju ingen större fara då de flesta hanhundar hon umgås med är kastrerade.
Men bara skönt om man har ett hum om när det slutar :)
 
Kastrering är på tal, eller sterilisering eller vad nu folk säger.
Ska bara se till att ALLA papper är i ordning på henne först då den som ägde henne innan inte är den som står som ägare i registren.
 
Hmm nu var det en större blodfläck än tidigare i sängen dock ljust sådant, men hon har varit totalt annorlunda de senaste dagarna.
Om hon nu löpt i snart tre veckor borde jag kunna räkna med att löpet i sig är över efter helgen som kommer?
Skulle varit på kalas i helgen som kommer men Hundvakten kan inte ha en löptik
 
Hmm nu var det en större blodfläck än tidigare i sängen dock ljust sådant, men hon har varit totalt annorlunda de senaste dagarna.
Om hon nu löpt i snart tre veckor borde jag kunna räkna med att löpet i sig är över efter helgen som kommer?
Skulle varit på kalas i helgen som kommer men Hundvakten kan inte ha en löptik

Jag brukar räkna med att löpet tar ca 3 veckor. Efter denna helg borde löpet vara över.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik började löpa (första löpet) den 16/1. Efter tio dagar slutade hon blöda. Nu nästan en månad efter löpet började så har...
Svar
10
· Visningar
618
Senast: Dillen
·
Övr. Hund Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel)...
Svar
15
· Visningar
722
Hundhälsa Hur vet man att tiken har slutat löpa? Min tik fick sitt första riktiga löp för 2 veckor sen, hon slutade blöda efter ca 9 dagar och nu...
Svar
5
· Visningar
503
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 420
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp