Bukefalos 28 år!

Närakuten

Energi

Trådstartare
Sambon med diabetes typ 1 har någon typ böld på ett finger. Fingret har svällt till dubbel storlek och det är rött och en kan se hur det pulserar. Det är en stickande smärta som strålar upp till armbågen. Dessutom har blodsockret ballat ur totalt iom infektionen.

Anyhow, hen ringer till 1177 som hänvisar till närakuten. Något tveksam pga tidigare bemötande på närakuten åker hen dit nu under kvällen då hen är rädd, orolig och har jäkligt ont.

Läkaren tar en snabb titt och rycker på axlarna, "ja vad ska jag göra åt det där?"
"Det vet jag inte, men det gör så jävla ont" säger sambon.
"Ja sånt är livet ibland" säger läkaren. "Jag skulle kunna skära upp den men vad hjälper det" säger läkaren och erbjuder sambon en steril nål att ta med sig hem så kan hen sticka hål på det själv.

Jag bara.. undrar vad fan som hände? Okej om de inte kan göra något, men kanske råda till vad för smärtstillande hen ska ta, hur hen ska hantera blodsockret eller antibiotika, inte vet jag. Men alltså, är det normalt att en läkare skickar med utrustning för att sticka hål på bölder?

Just nu sitter vi mest och glor på varandra och chockskrattar. Vad hände? :confused::crazy::laugh:
 
Men är det något vanligt förekommande att diabetiker kan få så?
Man borde väl försöka kolla upp orsaken annars.
Känns som det är väldigt konstigt förfarande...
 
Sambon med diabetes typ 1 har någon typ böld på ett finger. Fingret har svällt till dubbel storlek och det är rött och en kan se hur det pulserar. Det är en stickande smärta som strålar upp till armbågen. Dessutom har blodsockret ballat ur totalt iom infektionen.

Anyhow, hen ringer till 1177 som hänvisar till närakuten. Något tveksam pga tidigare bemötande på närakuten åker hen dit nu under kvällen då hen är rädd, orolig och har jäkligt ont.

Läkaren tar en snabb titt och rycker på axlarna, "ja vad ska jag göra åt det där?"
"Det vet jag inte, men det gör så jävla ont" säger sambon.
"Ja sånt är livet ibland" säger läkaren. "Jag skulle kunna skära upp den men vad hjälper det" säger läkaren och erbjuder sambon en steril nål att ta med sig hem så kan hen sticka hål på det själv.

Jag bara.. undrar vad fan som hände? Okej om de inte kan göra något, men kanske råda till vad för smärtstillande hen ska ta, hur hen ska hantera blodsockret eller antibiotika, inte vet jag. Men alltså, är det normalt att en läkare skickar med utrustning för att sticka hål på bölder?

Just nu sitter vi mest och glor på varandra och chockskrattar. Vad hände? :confused::crazy::laugh:

Lite udda.
1. Att läkaren inte hade så mycket att göra åt det - eventuellt då fel vårdnivå där egenvård hamnade på läkarens bord.
2. Råd om smärtstillande. Jo, det hade väl varit rimligt att ge de vanliga råden om egenvård (som ju också framgår från de receptfria förpackningarna).
3. Skicka med nål. Jättekonstigt.
4. Hantera blodsockret: borde antagligen ha hänvisat till ansvarig klinik eftersom många "närakuter" befolkas av distriktsläkare - som väldigt sällan handlägger typ 1 diabetes och som därmed inte förväntas ha full koll på när man faktiskt måste agera som typ 1 diabetiker. Typ 2:orna tillåts oftast ligga högt i socker vid akut infektion utan ytterligare åtgärd.
Antibiotika verkar man ju inte ha ansett nödvändigt.
 
Jag har blivit hemskickad för att sticka hål på bölder med steril nål, men då har det inte gjort lika ont. Var en sticka som blivit en varfyllt böld. Jag har heller inte diabetes och är därmed inte beroende av att sticka mig själv på böldens plats dagligen.
 
Nått liknande som syrrans sambo. Fingret enormt svullet "utan anledning". Dvs inget större sår. Läkaren tyckte han kunde sticka hål på "bölden" hemma. Ingen antibiotika.
1 v senare, ingen bättring. Åker in igen och har då blodförgiftning och sätts på ordentlig kur antibiotika...
 
Blev hänvisad till närakuten av 1177 för ett drygt år sedan (eller sambon blev när jag ringde). "ring och meddela att ni är på väg bara".
Bemötandet jag fick i telefon med närakuten var "men lilla gumman vad tycker du jag ska göra åt det?" Eh ja, det är inte jag som är utbildad inom sjukvård.
 
Men är det något vanligt förekommande att diabetiker kan få så?
Man borde väl försöka kolla upp orsaken annars.
Känns som det är väldigt konstigt förfarande...

Min sambo får ofta infektioner och varansamlingar och det är tydligen högre risk att en råkar ut för det som diabetiker. 1177 brukar vara väldigt påstridiga att hen ska söka vård för minsta lilla i och med diabetesen.
 
Lite udda.
1. Att läkaren inte hade så mycket att göra åt det - eventuellt då fel vårdnivå där egenvård hamnade på läkarens bord.
2. Råd om smärtstillande. Jo, det hade väl varit rimligt att ge de vanliga råden om egenvård (som ju också framgår från de receptfria förpackningarna).
3. Skicka med nål. Jättekonstigt.
4. Hantera blodsockret: borde antagligen ha hänvisat till ansvarig klinik eftersom många "närakuter" befolkas av distriktsläkare - som väldigt sällan handlägger typ 1 diabetes och som därmed inte förväntas ha full koll på när man faktiskt måste agera som typ 1 diabetiker. Typ 2:orna tillåts oftast ligga högt i socker vid akut infektion utan ytterligare åtgärd.
Antibiotika verkar man ju inte ha ansett nödvändigt.

Ja alltså att en läkare säger att den inget kan göra är ju inte konstigt. Det som kändes mysko var att hen ville skicka med sambon utrustning för att göra det själv. Kunde inte läkaren ha sprättat upp bölden då tänker jag?

Lite uppdatering nu då. Igår sprack nagelbandet upp och det fullkomligt forsade ut var och blod. Tyvärr lindrades inte smärtan trots det utan det blev snarare värre. Nu är det ordentligt infekterat så sambon ska till VC imorgon..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Så jag sitter här lite småchockad med tusen tankar i huvudet efter ett besök hos gyn. Funderade en sekund om jag inte skulle göra en...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 237
Senast: Anonym15
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 281
Senast: Liten
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 662
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp