Bukefalos 28 år!

Nafsig häst

TeamVM

Trådstartare
Min häst är väldigt nafsig och även bufflig så nu vill jag ha tips på hur jag ska vänja av honom vid det.
Han är 6 år och blev handmatad av förra ägarna men jag handmatar inte honom.
 
Sv: Nafsig häst

Det är bra att du inte handmatar honom...

Om han buffar så buffa tillbaka, alltså bara putta undan huvudet. Våld löser aldrig problemen!!!! Om han nafsar så prova att bara ge han en liten knäpp på nosen för att han ska förstå att han inte får nafsa... :D

Har haft samma problem med en shettis som nafsar och ett halvblod som buffar. Shettisen får aldrig något direkt ur handen och har lärt sig att det inte lönar sig att nafsa... HAlvblodet har blivit buffad tillbaka och har slutat med det... :bump::banana:
 
Sv: Nafsig häst

Min sköthäst var likadan ungefär. Hon nafsade buffade och allt konstigt. Men hon hade oxå blivit handmatad innan. När man skulle ta in henne från hagen behövde man till och med något att muta med! Just nu nafsar hon ibland, ytters sällan. Här är några tips till att få bort nafsandet! :)

- Ingen handmatning. Kanske någon godis ibland när hästen varit duktig.

- Ge inte hästen godis varje gång du ska ta in hästen. Då ser hästen det som en vana och til lslut måste du ha med dig något ätbart för att få in hästen.

- Nafsar hästen kan du börja med att säga till hästen. Fungerar inte det så försök med att smälal till hästen på mulen. Inte i ansiktet, på mulen i sådanna fall. Nu behöver bara jag säga "Sluta!" till min sköthäst när hon försöker nafsa.

- Detta tipset kommer ifrån min kompis: ibland när hästen nafsar kan det bero på att den vill ha uppmärksamhet. Om du kratsar hovarna och hästen försöker nafsa kan du be en kompis eller någon att dansa apdansen framför hästen. Då får hästen något att kolla på och glömmer att smaka på din rumpa. Samma sak om du står framför hästen och den försöker att nafsa, dansa apdansen! :)

Det sista tipset har jag dock aldrig testat. Men min kompis säger att det fungerar jätte bra! :D

Hoppas att något av dessa tips var till hjälp! <'3

// BoriBaby :p
 
Sv: Nafsig häst

Jag har med en naffsig häst. Hans förra ägare skämde bort han ordentligt, han fattar tex att i jackan så finns det godis och försöker ofta bita till.
Jag har börjat med att bara slänga in tex äpplet i boxen istället. Vet dock inte om det funkar än, relativt nypåbörjat.
 
Sv: Nafsig häst

Jag provade att bara säga NEJ! när han nafsade och det fungerade bra!
 
Sv: Nafsig häst

Klart det fungerar bättre än några danser.
Är dock fortfarande nyfiken på apdansen.
Inte någon som kan demonstrera?:angel::rofl:
 
Sv: Nafsig häst

Jättebra att du inte handmatar. Sånna där hästar får man ha mycket tålamod med, men att vara konsekvent och bestämd utan våld brukar alltid funka. Hästen är envis, därför måste du vara ännu mer envis! Min kompis medryttarhäst är otroligt bortskämd och nafsig, men hon har varit väldigt konsekvent mot honom från början, inga onödiga fingrar pillandes runt munnen, ingen handmatning, vänder sig ifrån om han blir buffig eller puttar ifrån sig honom, kommer inte när han tigger uppmärksamhet genom att sparka i boxen osv. Det verkar faktiskt funka riktigt bra nu efter några månader!
 

Liknande trådar

Hästhantering Vår hingst har ett beteende som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera - han vill oerhört gärna nafsa på den som hanterar honom. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 578
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 502
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
514
Senast: Funderarn
·
Hästhantering Har en häst som jag tidigare skrivit lm här på Buke. Hon har mycket i sitt bagage och jag har jobbat mycket för att vår relation ska bli...
2
Svar
22
· Visningar
2 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp