Nagellacket vill inte stanna kvar

Essie är min nya favorit. Jag tycker det sitter riktigt bra och torkar hyfsat fort. Jag brukar se till att jag ska åka någonstans när det är dags att måla naglar, jag sätter mig i bilen, spänner fast mig och målar. Då blir det inget kladd någon annanstans om färden överstiger 20 minuter :)
 
Hepp. Jag delar bara med mig av vad jag lärt mig av flertalet stora nagelbloggar :)

Som personen ovan finns bl.a Seche Restore som thinner, men även flera andra.

Jo och det är jättekul! Men när jag själv under trettio års tid erfarit att många nagellack faktiskt ändras med tiden känns det lite underligt att någon talar om att det inte är så.
 
När jag målar naglarna blir lacket aldrig bli riktigt härdat, utan det räcker med att stoppa ner ett finger i hälkappan för att dra på sig skorna så "dras" nagellacket av. Mycket irriterande. Först efter något dygn känns lacket tillräckligt hårt. Lackar jag bara ett tunt lager så uppstår inte problemet, men det funkar ju bara för lack som ska vara transparent. Täckande lack målar jag lika tunt men det krävs alltid tre lager för att det ska bli täckande, så det måste ju vara lager på lager som gör att det blir ett problem.

Vad gör jag för fel? Jag låter lacket torka ordentligt innan jag lägger på nytt lager, men det är väl inte meningen att det ska ta en hel förmiddag att måla naglarna? I söndags tror jag att jag väntade tre timmar innan jag lade på det sista lagret och ändå blir det inte härdat. :mad:

Överlacket från Seche vite gör att nagellacket torkar snabbare och blir stenhårt och glansigt. Klart överlägset och väl värda sina kronor!

Ska jag köra rubbet kör jag underlack från Opi och nagellack från allt mellan HMs egna till Opi, Essie, China Glase, Chanel etc och toplack från Seche Vite.
Med Bra underlack och Seche vite över tycker jag faktiskt att nagellackets pris/kvalitet blir mindre viktigt än annars.

Lacket sitter bättre och sabbar nageln mindre av underlack av bra kvalitet. Men Seche Vite räddar det från att slitas så mycket eller att "inte hårdna" sas.
 
Ingen kritik, alla gör som de vill, men jag förstår inte att så många vill använda Seche Vite eftersom en av ingredienserna är toluen (jag googlade). Visst, det är små mängder men varför liksom.

Jag använde toluen när jag läste organisk kemi. Det var stränga föreskrifter hur vi skulle använda det och hur den sedan skulle destrueras. INTE hälla i vasken (vilket några av mina idioter till medlabbare glömde, hällde i vasken och körde på varmvatten :meh: jag gick hem med lösningsmedelshuvudvärk :wtf: inte den enda idiotin de gjorde).
 
Sedan jag började med seche vite är jag fast, mitt lack är på riktigt TORRT på 15 min oavsett om det är HMs egna eller deborah lippmann/nails inc/essie/chinaglaze. Jag hade samma problem som du innan. Det enda negativa med seche vite, förutom priset, är att det liksom kryper ngt inåt på nageln i härdningsprocessen och det kan vara störande om man är perfektionist. Men inget annat quick dry-topplack jag prövat har torkat HELT så fort.
 
Ingen kritik, alla gör som de vill, men jag förstår inte att så många vill använda Seche Vite eftersom en av ingredienserna är toluen (jag googlade). Visst, det är små mängder men varför liksom.

Slabbar folk glatt på formaldehyd (också små mängder givetvis) på naglarna så vad är väl lite toluen? :idea:

Jag avhåller mig från sånt själv, men visst undrar jag också ibland hur tänket är..
 
Essie, CND, OPI och flera av de andra stora märkena är fria från toluen, formaldehyd och DBP.

Jag har nog inte sett något nagellack som innehåller formaldehyd, utan det brukar snarare explicit anges på förpackningen att att det inte är det i.

Viva la Diva är fritt från formaldehyd, toulen och DBP, Isadora är fritt från formaldehyd och toulen och Lumene är fritt från (åtminstone) formaldehyd.
 
Tror det flesta nagellack är fria från ovan. Inte många som inte är "3 free".

Finns de som är "5 Free" också, bl. a Zoya. Men vet inte vad det är mer som är borttaget där.
 
Det enda lacket jag får att se bra ut är isadora sugar crush. Blanka lyckas jag alltid fucka upp, men de tycker jag torkar rätt fort, och lyckas jag sabba dem ändå blir det för det mesta helt ok att lägga på en dutt till. :)
 

Liknande trådar

Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 771
Senast: Gry
·
Gravid - 1år Nu sover Moa, kors i taket, så påbörjar iallafall berättelsen och ser hur långt jag hinner. Natten 13-14 oktober Vaknade med värkar...
2
Svar
24
· Visningar
2 917
Senast: Chlo
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 589
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp