Nagellacket vill inte stanna kvar

Philosophia

Trådstartare
När jag målar naglarna blir lacket aldrig bli riktigt härdat, utan det räcker med att stoppa ner ett finger i hälkappan för att dra på sig skorna så "dras" nagellacket av. Mycket irriterande. Först efter något dygn känns lacket tillräckligt hårt. Lackar jag bara ett tunt lager så uppstår inte problemet, men det funkar ju bara för lack som ska vara transparent. Täckande lack målar jag lika tunt men det krävs alltid tre lager för att det ska bli täckande, så det måste ju vara lager på lager som gör att det blir ett problem.

Vad gör jag för fel? Jag låter lacket torka ordentligt innan jag lägger på nytt lager, men det är väl inte meningen att det ska ta en hel förmiddag att måla naglarna? I söndags tror jag att jag väntade tre timmar innan jag lade på det sista lagret och ändå blir det inte härdat. :mad:
 
I hiss eller diss-tråden finns ett tips på ett överlack som härdar på nolltid. Jag köpte det och det är faktiskt jättebra! Luktar som typ båtlack, men ett bra tips!
 
Bra kvalitet på lack och essie quick-e efter lackning ger inte sådana problem. Målar naglarna rätt ofta och tycker att det där problemet finns i princip uteslutande på de billigare lacken av sämre kvalitet, men äve dessa blir bättre resultat av om jag droppar på quick-e efter lackning faktiskt :up:
 
Bättre nagellack som grund. Nagellacken som kostar 10 kr på matbutiken är sällan speciellt bra. Sen gör man mycket genom ett bra överlack. Seche Vite Top coat har många tipsat om i nagellackstråden här på Buke. Jag var tveksam eftersom det är lite dyrare. Men ack, man gör sig själv verkligen en tjänst genom att använda det.
 
Jag ska kolla in överlack. Angående bra och dåliga lack: Någon som kan ge exempel på lack som är riktigt bra? Jag vill inte köpa ett nagellack för 150 kr för att upptäcka att man får tryckmärken direkt efter det också.

Att nagellack som kostar 10 kr inte sitter bra kan jag nog räkna ut och det är inte sådana lack jag har. Däremot är det helt klart budgetnagellack ca. 70 kr/flaska (Lumene, Isadora, Viva la Diva). Isadora är dock rätt okej ändå om jag inte tar i något på tre timmar. Men Viva la Diva är riktigt usel vilket är synd eftersom de har så många färger att välja mellan.
 
Jag tycker Mavala är bra. Inte så stora flaskor heller, så de hinner inte bli dåliga. Bland de dyrare har jag testat Dior; det var bra men för dyrt.
 
Tillägg: Jag har Mavalas baslack + färgat lack, också Mavalas + Sèche vite överst. Jag är nöjd med hållbarheten och överlacket är verkligen hårt.
 
Essie och China Glaze är mina klara lackfavoriter. Lättjobbat, torkar snabbt och ger fin täckning och yta :up: Sen har jag några fler i olika märken som också funkar, men dessa två är klara favoriter på alla vis och kostar inte heller massor.
 
Jag har faktiskt inte speciellt hög kvalitet på mina nagellack. Använder mycket Depend, Isadora och Rimmel (som jag köper i England). Samtliga kostar mindre än 50 kr. Har också några flaskor från ÖB som funkar bra. Använder baslack, två lager lack och så topplack. Det sistnämnda är jag på jakt efter ett bättre, så jag ska kolla nämnda tråd.

Jag målar naglarna (låter inte lagren torka), sätter på något lämpligt program (vanligen dokumentär på en timme) och tittar på den. Om lacket inte härdat då slänger jag flaskan. Jag upplever tydligt att många lack har bäst före-datum. De blir mer tjockflytande efter några användningar och härdar då sämre. Därför gillar jag Depend som har små flaskor och är billigt. Det är säkert annorlunda med lack av högre kvalitet, men det här funkar för mig.
 
Jag brukar måla naglarna det sista på kvällen. Kollar lite film eller något en stund efteråt så att det värsta torkar/härdar men gör inget annat som kan skada lacket och går sen och lägger mig. Då brukar lacket vara ordentligt torrt när jag vaknar och håller som längst.
 
Jag har faktiskt inte speciellt hög kvalitet på mina nagellack. Använder mycket Depend, Isadora och Rimmel (som jag köper i England). Samtliga kostar mindre än 50 kr. Har också några flaskor från ÖB som funkar bra. Använder baslack, två lager lack och så topplack. Det sistnämnda är jag på jakt efter ett bättre, så jag ska kolla nämnda tråd.

Jag målar naglarna (låter inte lagren torka), sätter på något lämpligt program (vanligen dokumentär på en timme) och tittar på den. Om lacket inte härdat då slänger jag flaskan. Jag upplever tydligt att många lack har bäst före-datum. De blir mer tjockflytande efter några användningar och härdar då sämre. Därför gillar jag Depend som har små flaskor och är billigt. Det är säkert annorlunda med lack av högre kvalitet, men det här funkar för mig.

Lack håller i evigheter. Dock torkar de om man låter korken vara av en längre stund, eller om det är massa kladd i gängorna så att syre kommer in. :)
Nagellack är ingen färskvara, har jag fått lära mig. :)
Sett folk som köpt "vintage"flaskor från typ börjar av 90-talet som funkar utmärkt :)
 
När jag målar naglarna blir lacket aldrig bli riktigt härdat, utan det räcker med att stoppa ner ett finger i hälkappan för att dra på sig skorna så "dras" nagellacket av. Mycket irriterande. Först efter något dygn känns lacket tillräckligt hårt. Lackar jag bara ett tunt lager så uppstår inte problemet, men det funkar ju bara för lack som ska vara transparent. Täckande lack målar jag lika tunt men det krävs alltid tre lager för att det ska bli täckande, så det måste ju vara lager på lager som gör att det blir ett problem.

Vad gör jag för fel? Jag låter lacket torka ordentligt innan jag lägger på nytt lager, men det är väl inte meningen att det ska ta en hel förmiddag att måla naglarna? I söndags tror jag att jag väntade tre timmar innan jag lade på det sista lagret och ändå blir det inte härdat. :mad:

Nagellack är en vetenskap! Något jag höll på med innan jag började med klättring :p Först ska naglarna vara fettfria för att det ska sitta bra, aceton utan olja fixar det.

Sen ska nagellacket vara av något bättre kvalité. Det spelar också in att nagellacket inte är gammalt, ju äldre och tjockare det blir, desto längre torktid. (Därför köpte jag aldrig de lacken som låg framme och reades vid kassorna.) Det vill också gärna förvaras i kylskåp för att hålla längre.

Jag tycker mig också ha märkt att snabbtorkande nagellack sitter sämre.

Om du har lite längd på naglarna och hyfsad kvalité och inte är mycket i vatten och slabbar kan lacket hålla i två veckor om du gör enligt ovan. ;) Överlack iddes jag aldrig hålla på med, däremot minst en kvarts torktid mellan lager 1 och 2.
 
Gällande gamla lack har seche vite en återställningsprodukt. Det som händer med gamla lack är att någon kemikalie avdunstar. Då blir lacket segt. Återställningsprodukten är just den kemikalien. Man får med en pipett, droppar i flaskan, skakar och vips har man nagellack som nytt!

Jag använder också billiga lack ibland. Riktigt billiga. Men då har jag över-och underlack från bra märke. Seche vite har ett kanonbra överlack. Underlack har jag från Orly och OPI.
 
Lack håller i evigheter. Dock torkar de om man låter korken vara av en längre stund, eller om det är massa kladd i gängorna så att syre kommer in. :)
Nagellack är ingen färskvara, har jag fått lära mig. :)
Sett folk som köpt "vintage"flaskor från typ börjar av 90-talet som funkar utmärkt :)
Dina lärdomar stämmer inte med mina upplevelser. Lacken går att använda, men blir svårare att måla med och får längre torktid relativt snabbt. Jag är både fumlig och lite darrhänt och behöver lättmålade lack.

På 80-talet hade jag ett mycket bra medel jag droppade i när lacken kändes mer svårmålade. Men jag har inte sett det på länge. Då fanns för övrigt nagellack som penna kom jag just ihåg.
 
Dina lärdomar stämmer inte med mina upplevelser. Lacken går att använda, men blir svårare att måla med och får längre torktid relativt snabbt. Jag är både fumlig och lite darrhänt och behöver lättmålade lack.

På 80-talet hade jag ett mycket bra medel jag droppade i när lacken kändes mer svårmålade. Men jag har inte sett det på länge. Då fanns för övrigt nagellack som penna kom jag just ihåg.
jn83000.jpg
Här har du sån produkt
 
Dina lärdomar stämmer inte med mina upplevelser. Lacken går att använda, men blir svårare att måla med och får längre torktid relativt snabbt. Jag är både fumlig och lite darrhänt och behöver lättmålade lack.

På 80-talet hade jag ett mycket bra medel jag droppade i när lacken kändes mer svårmålade. Men jag har inte sett det på länge. Då fanns för övrigt nagellack som penna kom jag just ihåg.

Hepp. Jag delar bara med mig av vad jag lärt mig av flertalet stora nagelbloggar :)

Som personen ovan finns bl.a Seche Restore som thinner, men även flera andra.
 
OPI har jag aldrig riktigt blivit vän med. Seche vite har jag däremot goda erfarenheter av. Min lösning är att måla naglarna när jag sitter vid datorn och pluggar flera timmar i sträck (ser på film som en del av mitt exjobb)... Annars har jag alltid haft samma problem som @Philosophia
 

Liknande trådar

Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 772
Senast: Gry
·
Gravid - 1år Nu sover Moa, kors i taket, så påbörjar iallafall berättelsen och ser hur långt jag hinner. Natten 13-14 oktober Vaknade med värkar...
2
Svar
24
· Visningar
2 917
Senast: Chlo
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 590
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp