Bukefalos 28 år!

Nageltrång - aaaajjj!

Idas

Trådstartare
Finns det någon mirakelkur mot nageltrång? Jag har på båda stortårna och jag tror det grundar sig i att jag går lite snett inåt med fötterna och därför lägger tryck på insidan av stortårna, samt att när jag jobbar står jag upp i 7 timmar på mina stackars fötter i kanske inte helt ergonomiska skor :meh:

Jag har provat med alsolspritsomslag men det kändes som att huden drog ihop sig och att det blev ännu mindre plats för nageln. Är den enda lösningen att halta iväg till farbror doktorn och sedan till farbror ortoped? Jag har inte tid!
 
Mina problem med nageltrång har jag faktiskt löst så "fult" att jag lyft nageln lite (ajaj!) och klippt av biten som klämmer och hållit tummarna för att det inte återkommer när nageln växer ut. Har haft tur alla gånger och det har gått både månader och år mellan tillfällena.
 
Mina problem med nageltrång har jag faktiskt löst så "fult" att jag lyft nageln lite (ajaj!) och klippt av biten som klämmer och hållit tummarna för att det inte återkommer när nageln växer ut. Har haft tur alla gånger och det har gått både månader och år mellan tillfällena.
Jag har försökt något liknande, men den klämmer liksom längs med hela sidan av nageln, och isåfall måste jag fram med stora kökskniven :o
 
Mina problem med nageltrång har jag faktiskt löst så "fult" att jag lyft nageln lite (ajaj!) och klippt av biten som klämmer och hållit tummarna för att det inte återkommer när nageln växer ut. Har haft tur alla gånger och det har gått både månader och år mellan tillfällena.
Jag hade nageltrång när jag var ung och då var rekommendationen att lägga små våta bomullstussar under den vikta kanten för att tvinga upp den. Det gjorde mest bara ont.

så jag gjorde som du - fast man då absolut INTE fick göra så. Jag klippte av det som gjorde ont. Det funkade bättre.
 
Jag hade nageltrång när jag var ung och då var rekommendationen att lägga små våta bomullstussar under den vikta kanten för att tvinga upp den. Det gjorde mest bara ont.

så jag gjorde som du - fast man då absolut INTE fick göra så. Jag klippte av det som gjorde ont. Det funkade bättre.
Det är effektivt och man ska inte osv men jag känner att så länge det inte behöver blandas in att öppna upp sår osv så är jag ganska okej med det ändå. Det kan inte bli värre brukar jag tänka och befrielsen när det lättar och man känner hur det börjar pulsera i tån av "frihet" är så himla skön. Jag klipper numer så fort jag känner att det börjar.
 
Jag har försökt något liknande, men den klämmer liksom längs med hela sidan av nageln, och isåfall måste jag fram med stora kökskniven :o
Hm, det låter som om du bara har två val där :p låter minst sagt oskönt.

Jag har en aloe vera-växt hemma för liknande tillfällen som kan dyka upp (solbränna, sår osv). Den smärtlindrar fantastiskt bra. Det kanske skulle vara ett alternativ att använda sig av några dagar och se om det ger sig självt? Skär en bit och gnugga in slemmet ordentligt och smärtan bör lindras ganska omgående :p
 
Har klippt av, eller tryckt in ngt smalt under för att "lyfta" nageln lite när den växer - ex en bit ihopklistrat plåster. Skulle inte ge mig på en hel bomullstuss.
 
Finns det någon mirakelkur mot nageltrång? Jag har på båda stortårna och jag tror det grundar sig i att jag går lite snett inåt med fötterna och därför lägger tryck på insidan av stortårna, samt att när jag jobbar står jag upp i 7 timmar på mina stackars fötter i kanske inte helt ergonomiska skor :meh:

Jag har provat med alsolspritsomslag men det kändes som att huden drog ihop sig och att det blev ännu mindre plats för nageln. Är den enda lösningen att halta iväg till farbror doktorn och sedan till farbror ortoped? Jag har inte tid!
Jag provade med allehanda kurer på egen hand och det blev bara tillfälligt bättre. Sedan ringde jag en fotvårdare. Femton minuter senare och enbart 160 kr fattigare så var problemet löst. Rekommenderas!
 
Mina problem med nageltrång har jag faktiskt löst så "fult" att jag lyft nageln lite (ajaj!) och klippt av biten som klämmer och hållit tummarna för att det inte återkommer när nageln växer ut. Har haft tur alla gånger och det har gått både månader och år mellan tillfällena.
Samma här.
 
Har nageltrång. Mina tånaglar växer verlkigen som ett "u" Har varit ggr flera på vc.

För några år sen så en stortånagel. Fick en tid. Ordinare läkare sjuk.En läkare som jobbat som hjärnkirurg på sahlgrenska fick mitt fall. Pensionerad.

Gjorde ett jättebra jobb men hade ont. Frågade innan han gick: Vad gör jag när det gör som ondast? -Struntar jag i, för då är jag inte här....Sov inte mkt den natten

Har blivit perfekt å även visat andra läkare, men de har inte förstått vad han gjorde. Står ändå i journalen- Har varit på vc ggr flera
 
Riktigt hett fotbad, sen lyfta och klippa så mycket jag bara kan komma åt. Har jag gjort sen jag var liten. Jag har nageltrång på båda stortårna.
Om man har som "hörn" på nageln, alltså så nageln nästan viks ner längs med sidan, kan man fila ner längs hörnet - försiktigt, så man inte tar för mycket! Tar man lagom kan nageln räkna ut sig lite, så trycket lättar.

Det är dock stor risk att man gör illa sig mer än vad som är bra, hur man än väljer att experimentera med att bända, klippa, fila och allt vad det nu kan vara. Bäst är förmodligen att knata iväg till en expert.
 
Jag hade förra sommaren. Testade massa såna omslag o grejer. VC. Klippte bort. Inget hjälpte. Tog en bit från en toapappersrulle o stack in under nageln. Gud vad skönt. Men de försvann ju inte. Sen fixade en kompis mamma ett omslag då hon både la under nageln, och omslag runt, indränkt i typ alsolsprit el nått sånt. Gjorde om det ett par gånger och sen försvann det.
 
Hade mycket problem med nageltrång i ungdomen. Alsolsprit och klippning osv hjälpte kanske tillfälligt men det löste aldrig problemet. Var iväg till VC, opererade fem gånger utan mer än tillfällig förbättring. Var in en sjätte gång för en koll inför ev operation. Läkaren hade en lucka och kunde klämma in operation direkt, men spruträdd som jag är vägrade jag när jag inte hann ha på Emla innan. När läkare och mamma gett upp med övertalning skrev läkaren ut en salva och sa åt mig att återkomma om det inte blev bättre, minns inte riktigt vad men antar att det var nånting med antibiotika eller så. Det är en sisådär 15 år sen nu och jag har varit helt problemfri sen dess :bow:

tl;dr: Ring VC.
 
Jag kan klippa själv om det är lite, men förra sommaren så fick jag rejält ont i stortån. Gick till vc, och har varit besvärsfri. Jag får vassa taggar som jag inte kan klippa bort utan att klippa bort tån. Jag kommer springa till vc direkt nästa gång istället för att klippa själv och ha återkommande problem.
 
Jag har besvärliga tånaglar som växer på ett klart olämpligt sätt. Sedan ett antal år tillbaka går jag regelbundet och får dem klippta hos proffs - någon som kan medicinsk fotvård brukar vara det bästa. Om jag gör det minst var 10e vecka, men helst var 5e är jag helt besvärsfri, det hinner aldrig bli så illa att det gör ont. Går jag var 10e klipper jag förstås själv någon gång emellan.
 
Nageltrång kan uppstå av olika anledningar och kan därför lösas på olika sätt.
Har det uppkommit av tex trånga skor räcker det att byta skor eller klippa bort biten som tryckt.
Är det hur nageln växer vilket kan kombineras med tryck från tex skor är det mycket svårare.
En fotterapeut kan göra vissa behandlingar för att underlätta, man kan tex sätta en spange platta för att hjälpa nageln att lyfta. Man kan även slipa olika spår i nageln som kan hjälpa den att förlora lite av sin spänning. Ibland räcker det att bara rensa och hålla efter i sidorna av nageln. Man kan också som andra nämnt trycka in små tussar under nagelkanten.
Att gå till vc och de klipper nageln är oftast bara en onödigt smärtsam och inte så givande metod, då nagel växer ut likadant igen.
Man kan också göra det som operation, då klipper de ner längs kanten på nageln och skär upp vid nagelbandet, skrapar i nagelanlaget för att utrota nageln så att den inte växer tillbaka. Vissa läkare både skrapar och använder ett speciellt medel för att vara säkra på att den ej växer ut igen. Gör den det kan det bli som en extra nagel som ger mer besvär än innan om man har otur.
Viktigt att tänka på vid nageltrång kan vara följande, klipp inte ner om det är nageln som är roten till nageltrånget, att klippa ner kan göra att nageltrånget blir större dvs man flyttar bara problemet. Ha nageln hellre lite längre än man kanske ska, då fördelas trycker bättre, skor med gott om plats för tårna, Lika så strumpor, klipp nageln rakt av och runda den inte, det enda man får runda är själva kanten som går ner i sidorna på tån.

Eh, ja nu blev det långt..
 
Ibland har det räckt att klippa ur som ett V mitt på nageln.
Annars att lirka in små, tunna, snurrade bomullstussar under det onda nagelhörnet för att lyfta bort det lite från det irriterande området.
 
Jag har samma problem på min högra stortå. Jag drar ett djupt andetag och opererar mig själv.

Låt först foten sitta i varmt tvålvatten en lång stund så hud och nagel mjukas upp lite. Utrusta dig med nagelsax, lagom spetsig nagelfil, samt en bra pincett. Jag klipper bit för bit, så långt ner jag kan. Sista biten brukar jag få dra loss :nailbiting: med pincetten - det går! Man får ta tid på sig, pilla och lyfta, klippa och dra. Jag får ta bort längs i stort sett hela sidan på nageln. Man känner direkt när man fått bort den (ofta lilla, lilla) sista biten som är den som trycker och gör ont.

Sen är det ok i flera månader innan jag får göra om proceduren.

Lycka till!!
 
Man kan också göra det som operation, då klipper de ner längs kanten på nageln och skär upp vid nagelbandet, skrapar i nagelanlaget för att utrota nageln så att den inte växer tillbaka. Vissa läkare både skrapar och använder ett speciellt medel för att vara säkra på att den ej växer ut igen. Gör den det kan det bli som en extra nagel som ger mer besvär än innan om man har otur.
Inte i alla fall. Har under mina alltför många turer med nageltrång mest fått sidorna kapade och nåt medel som skulle göra att nageln som växer ut är mjukare. Ena nageln har rykt helt, har för mig att det var ett misstag dock, och den växer så jäkla konstigt att det är fysiskt omöjligt att få nageltrång av den (skavsår om man inte filar ner den på höjden däremot... Vilket jag iofs föredrar, synd bara att det ser vidrigt ut).
Nu är det förvisso hundra år sen jag hade problem så man kanske ändrat rutinerna nu..?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp