Bukefalos 28 år!

Nageltrång - aaaajjj!

Inte i alla fall. Har under mina alltför många turer med nageltrång mest fått sidorna kapade och nåt medel som skulle göra att nageln som växer ut är mjukare. Ena nageln har rykt helt, har för mig att det var ett misstag dock, och den växer så jäkla konstigt att det är fysiskt omöjligt att få nageltrång av den (skavsår om man inte filar ner den på höjden däremot... Vilket jag iofs föredrar, synd bara att det ser vidrigt ut).
Nu är det förvisso hundra år sen jag hade problem så man kanske ändrat rutinerna nu..?

Det finns säkert olika tillvägagångssätt men det var vad jag fick lära mig under min utbildning till medicinsk fotterapeut och vad jag även var fått genomgå själv med mina stackars tår.
 
Jag har återkommande problem med nageltrång pga hallux valgus och har gått till medicinsk fotvårdare ett par gånger - rekommenderas!

Nu håller jag det i schack med fotbad och efterföljande rensning i nagelbanden. Klipper naglarna så rakt som möjligt, men när nageltrånget blir för jobbigt klipper jag ett v i mitten på nageln - trycket släpper ordentligt då. Trycker in små bomullsbollar indränkta i olja i kanterna och ser till att hålla huden kring nageln så mjuk som möjligt (dvs smörj smörj smörj).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp