Bukefalos 28 år!

Någon hackar mina konton

NagelacksBeroende

Trådstartare
Jag vet inte ens hur jag ska börja, för jag är så stressad och irriterad över detta. Men iallafall... Det är någon människa som verkar ha något emot mig, och ändrar titt som tätt mina lösenord (på mailen, facebook osv).

Och nu idag upptäcker jag att någon (och då antagligen samma person) har tagit bort mitt konto på blogg.se, och då har alla mina bloggar försvunnit.
Vilket gör mig lagom glad.

Kan man göra något? Eller ... låter man det vara bara? För det börjar verkligen gå mig på nerverna. Speciellt när personen TAR BORT grejer för mig. :(
Nej, jag har inte jättelätta lösenord, och jag byter dom regelbundet, så jag vet inte hur personen ifråga får tag i dom. Ingen vet ens om dom, och det är inget självklart som man kan gissa sig till.
Och det här har hållt i något år till och från, och jag har bytt dator tre gånger därimellan så det är inte så att jag har något konstigt virus.

Jag vet inte ens om att jag är osams med någon, men det måste jag väl tydligen vara, för någon tycker ju att det är förjävla roligt att förstöra för mig iallafall.
 
Sv: Någon hackar mina konton

Du måste ha fått in någon key-logger eller något i din dator. Hur har de annars kommit över informationen?
 
Sv: Någon hackar mina konton

Kan vara att du fått en keylogger. (Ett program som sparar dina tangenttryck och skickar till någon).


Edit: Skål MacVetaren! :D
 
Sv: Någon hackar mina konton

och Linda8142:
Men jag har ju liksom bytt dator TRE gånger? Och det fortsätter hända ändå. Jag har inte laddat ner något annat än Firefox och msn på den här datorn. Och jag har inte tagit emot några filer alls.

Men om det är så, så är det alltså en annan person som "får" mina lösenord? För det är ju någon som gör något mer, inte bara får mina lösenord. Att ta bort mitt bloggkonto är ju lite omständigt liksom, så det är ju någon som tar sig tid till det.

Hur får jag en sån där keyloggergrej till min dator från första början, måste jag inte acceptera det/ta emot något? För det har jag INTE gjort nu. Alls.
 
Sv: Någon hackar mina konton

Röstar också på keylogger.

Edit: Har du fört över filer mellan datorerna? Tex har du gamla saker liggande på en extern hårddisk, usb-minne eller något sånt som du flyttat från en dator till en annan? Om ja så kan det vara så att det är där problemet ligger.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon hackar mina konton

Någon sa att det kan vara msn som gör det. Någon användare där. Tror jag hade max 1 som jag inte vet vem det är, men det skulle väl vara min tur då. :crazy: Men jag har ju liksom inte tagit emot något, inte ens skrivit med personen...
 
Sv: Någon hackar mina konton

Det var länge sen jag körde pc nu. Men grejen med en keylogger är ju att det är ett virus som verkar i det dolda. Det räcker alltså med att du besöker en specifik sida, öppnar ett mail eller liknande för att bli smittad. Programmet installerar sig självt i bakgrunden och du märker nada!
 
Sv: Någon hackar mina konton

Ok, isf ansluter jag mig till MacVeteranens teori ang keylogger som du drar på dig enbart genom att besöka en viss hemsida eller öppna ett infekterat mejl.
 
Sv: Någon hackar mina konton

Det enda jag tänker på är att det är ju liksom inte bara så att någon har tagit sig in på min mail osv. Utan nu har ju grejer tagits bort, och det lär väl inte vara något automatiskt liksom? Att ta bort ett bloggkonto måste ju någon göra manuellt, så en person måste det ju vara?
 
Sv: Någon hackar mina konton

Jag vet inte ens hur jag ska börja, för jag är så stressad och irriterad över detta. Men iallafall... Det är någon människa som verkar ha något emot mig, och ändrar titt som tätt mina lösenord (på mailen, facebook osv).

Och nu idag upptäcker jag att någon (och då antagligen samma person) har tagit bort mitt konto på blogg.se, och då har alla mina bloggar försvunnit.
Vilket gör mig lagom glad.

Kan man göra något? Eller ... låter man det vara bara? För det börjar verkligen gå mig på nerverna. Speciellt när personen TAR BORT grejer för mig. :(
Nej, jag har inte jättelätta lösenord, och jag byter dom regelbundet, så jag vet inte hur personen ifråga får tag i dom. Ingen vet ens om dom, och det är inget självklart som man kan gissa sig till.
Och det här har hållt i något år till och från, och jag har bytt dator tre gånger därimellan så det är inte så att jag har något konstigt virus.

Jag vet inte ens om att jag är osams med någon, men det måste jag väl tydligen vara, för någon tycker ju att det är förjävla roligt att förstöra för mig iallafall.

-Jag tar för givet att du har ett fungerande OCH uppdaterat virusprogram....
-att du också har en fungerande, uppdaterad brandvägg
-Du kan ladda ner ett program som heter Spy-Boot, installera, uppdatera och sök genom din dator ifall det hittar något
-Du kan ladda ner Malawarebytes och uppdatera det programmet och söka genom datorn... Då borde du ha en dubbelkontroll på skadliga virus o trojaner/loggar

Testa detta
 
Sv: Någon hackar mina konton

Yes, jag har fungerande och uppdaterat virusprogram.

Ska visa sambon ditt meddelande sen, så får han fixa. Tack.
 
Sv: Någon hackar mina konton

Det enda jag tänker på är att det är ju liksom inte bara så att någon har tagit sig in på min mail osv. Utan nu har ju grejer tagits bort, och det lär väl inte vara något automatiskt liksom? Att ta bort ett bloggkonto måste ju någon göra manuellt, så en person måste det ju vara?

Men om de tagit sig in på din mail, kan de inte gå på valfri sida (facebook, blogg.se etc), trycka på "glömt lösenord?", skicka det till din mail och sedan logga in på det sättet?

Har de din mail uppe när de gör det går det ju snabbt att radera mailet med info om lösenord. Men du kanske bytt lösen till din mail också?

Eller tänker jag helfel? :D
 
Senast ändrad:
Sv: Någon hackar mina konton

Men om de tagit sig in på din mail, kan de inte gå på valfri sida (facebook, blogg.se etc), trycka på "glömt lösenord?", skicka det till din mail och sedan logga in på det sättet?

Har de din mail uppe när de gör det går det ju snabbt att radera mailet med info om lösenord. Men du kanske bytt lösen till din mail också?

Eller tänker jag helfel? :D
Det är en bra teori. Men sådana hemsidor som lagrar lösenord så enkelt att de kan visa dem igen är rätt dåliga. Idag är det väl mer vanligt att man inte får en påminnelse utan en länk för att sätta ett nytt lösenord eller får ett slumpat lösenord. Så om NagelacksBeroende för sådana sidor (jag kan inte dra exempel, har inte blogg.se och inte testat nollställa på FB osv.) måste klicka "glömt lösenordet"-länkar ofta så känns det helt klart som någon har mailen och på så vis kommer åt andra tjänster utan att veta om lösenorden till dem via en keylogger.
 
Sv: Någon hackar mina konton

Sambon: Vi använder Avast på våra datorer, då de samlar ihop sina virusdefinitioner på ett vis som känns mer övergripande och säkert än de flesta antivirusprogram. Brandväggen är Windows egna, och den är fullkomligt tillräcklig för att stoppa 99% av världens black hat hackare. Vi har inte heller fört över någonting från hennes förra hårddisk, eller ens haft den ikopplad ännu. Innan OS installationen satte igång flashade jag även BIOS, så att man är helt säker på att allting är som det ska ifrån början. Givetvis är det möjligt att någon hemsida hon har besökt via cookies kan ha installerat en självförstörande keylogger, och att hon kan ha fått det från en hemsida som temporärt varit infekterad, men som normalt sett inte är det. Detta känns dock högst osannolikt, och det är mer troligt att det är någon som faktiskt medvetet försöker förstöra för henne.

Senast för 30 minuter sedan gjorde vi en grundlig skanning på hennes dator (det går ju rätt fort då hon i princip inte har något innehåll ännu), där RAM minnet och rootkitet etc genomsöktes. Hennes dator är helt fri från virus, vilket stödjer teorin om att det är en personlig attack ytterligare.

För övrigt är detta något som har pågått i två eller tre år, även om detta är första gången det sker i ren black hat anda (någonting förstörs). Det har alltid varit en mängd olika sidor och tjänster vars lösenord inte har varit kvar, vilket tyder på att antingen så är det världens smartaste bot, eller så är det en människa bakom det hela. Hursomhelst så är det aningen frustrerande när detta sker.
 
Sv: Någon hackar mina konton

Givetvis är det möjligt att någon hemsida hon har besökt via cookies kan ha installerat en självförstörande keylogger, och att hon kan ha fått det från en hemsida som temporärt varit infekterad, men som normalt sett inte är det. Detta känns dock högst osannolikt, och det är mer troligt att det är någon som faktiskt medvetet försöker förstöra för henne.

Folk som vill förstöra kan väl använda keyloggers...hur kan personen annars med lösenord (?) komma in på sidorna och göra allt som står i startinlägget?

TS: Har du lösenorden uppskrivna i ett dokument i datorn?

Om jag var er skulle jag scanna datorn med AVG, Kaspersky och MBAM. Jag har fått intrycket att "många" som använder Avast har problem, visst det är ett bra avp men inget avp hittar allt. Därför är det bra att använda flera olika program.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon hackar mina konton

Nej, jag har inga lösenord uppskrivna på datorn.

Sambon: Det är inte så bra att ha flera antivirusprogram installerade på samma dator, då det kan leda till problem. Personen kan ju fortfarande antagligen hacka, det är ju möjligt. Men, då är det nog någon som är väldigt duktig, och kommer förbi alla våra skydd får in en keylogger. Men keyloggers är också bland det enklaste för ett antivirusprogram att upptäcka. Så att det vore fallet är väldigt otroligt. Jag gissar på att det är en självförstörande keylogger som använts, eller att någon helt enkelt fått lösenordet för några år sedan på något vis och sedan använt det som nyckel in för att hålla koll på och ha åtkomst till hennes olika konton. Även om hon flitigt bytt lösenord så har det ju oftast följt ett mönster. Inte längre dock!
 
Sv: Någon hackar mina konton

Sambon: Det är inte så bra att ha flera antivirusprogram installerade på samma dator, då det kan leda till problem.

Man kan ju använda dem separat, men inte ha igång alla samtidigt. Jag har två samtidigt men den ena scannar ju bara.

Edit: T.ex. Kaspersky Security Scan kan man ha tillsammans med andra avp
 
Senast ändrad:
Sv: Någon hackar mina konton

Jag vet inte ens om att jag är osams med någon, men det måste jag väl tydligen vara, för någon tycker ju att det är förjävla roligt att förstöra för mig iallafall.

Det ligger nära till hands att tro det, men man kan faktiskt också tänka sig att någon helt enkelt råkade hitta just dig och sedan prövar sina kunskaper.

Borde du inte kunna få hjälp med att se från vilken IP-adress som lösenord har ändrats och bloggarna tagits bort?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: karl_h
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 250
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 958
Senast: Saeta
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp