Någon med koll på Reiningen?

M

monke

Jag har tidigare tyckt att det var lite kul med buke och diskussionerna här, men nu handlar alla trådar om problem på nybörjarnivå :smirk:
Inget ont om nytillkommna western ryttare, men det hade varit roligt med lite diskussioner om annat än hur långt kan jag komma med min travare, var hittar jag en billig sadel.....

Var är alla "gamla" ffa reiningintresserade bukefalister :confused:
Det händer ju massor inom ffa Reiningen nu ,men även inom övrig westernridning.
Kollar man vad som händer utanför den egna sfären dvs, klubben?.. bevisligen inte.

Det är ju premiär för koklasser på SQHA tävlingarna i år och så vitt jag förstår behöver man inte gönt kort där ;)
Det är även premiär för NRHA klasser på SQHA tävlingarna :D
Alla vet väl att NRHA klasser liksom SRHA klasser är öppna för ALLA raser :idea:

Det blir ett möte på Greva den 16/4 kl 14.00 för alla Reiningintresserade.
Det kommer ju för första gången i Sverige att bli en Reining tävling under FEI, så den hamnar under samma regler som hopp och dressyr, nästan. :D

En hel massa nya mycket bra hästar har Importerats till Sweden den senaste tiden. Vi har ett Landslag som är under bildande, och vi har en hel del ryttare som är kvalificerade till NRHA Affiliate Championship (EM) i Holland i sommar.

Är det ingen som har funderingar om sådan saker?
SQHA gör ju dessutom en stor satsning på oss som inte kommit så långt än, med Novice klasser inom både Amateur och Youth på April tävlingen.

Reining på Falsterbo Horseshow!!!! planera i tid!

Hallååååå????

Monke :smirk:
 
Tror de flesta jobbar på med träning inför säsongen skulle jag tro. Läser en del på Buke men har inte hittat något jätteintressant utan vänder mig till min tränare om det är något. Tycker tonen är lite elak för det mesta. Eftersom jag är ny här har jag nog missat de seriösa diskussioner du pratar om och det är ju synd.
 
Jag kan nog säga att jag är lite skyldig till det elaka som du nämner. :o
När man hållit på ett tag så tröttnar man på att hålla på att fösvara western och allt den står för, för det för oss inte framåt, anser jag. Att hålla på i det oändliga och diskutera hjälmanvändning, eller varför folk inte rider som man bör, är himla tröttsamt. :(

Vi är alla barn i början likaså westerryttare, det är ingen som förväntar sig att en männinska som slänger på sin häst en dressyr sadel skall konkurrera med Kyra K dagen efter.
Varför gäller inte det för western? :confused:

Jag är för diskussioner, och jag jobbar hårt för att föra fram western och då kanske ffa reining i olika sammanhang, det gör väl att jag tröttnar när det bara blir sadelköp på hööks osv som avhandlas. :smirk:
Världen är så stor och det händer så mycket men fortfarande är det bara WRAS aktiviteter som diskuteras.
Det händer som väl alla vet väldigt lite inom wras, som dessutom är en organisation som bara lever sitt eget liv utan inblandning från övriga världen.
Varför finns det inget EM för allbreeds (wras)? :crazy:

Vad vet du om FEI och VM? Är det något som verkar intessant?
Alla gillar väl att se Malin B och Jan B på TV, när skall vi få se hela Reiningtävlingar? :d
När blir våra Landslagsryttare kändisar? :p
När kan Reiningen få sitt genombrott inom media.
Om reiningen slår så kommer all westernridning att gynnas, det är min fasta övertygelse. :idea:

Vi måste kliva ur sandlådan och börja intressera oss för resten av världen. :bow:

Monke :)
 
Jag håller helt med dig Monke!

Våran egen Fredrik Tomsson är en av de högst rankade reiningryttarna i världen och blev 2:a (efter omritt) vid World Show 2003. Det borde väl alla fall nämnts i TV-sporten?

Fredrik kommer förmodligen hit och tävlar i Sverige i sommar. På lånad häst förstås. Det är något att hålla utkik efter och boka in som en av sommaren stora reining-begivenheter!

/Håkan
 
Ja visst är det fantasiskt :bow: :bow:
Skall han tävla i Sverige, när då?

Om vi skall få den uppmärksamhet vi förtjänar och förhoppningsvis också sponsorer måste vi vara lite kaxigare, stå för det vi gör och vara stolta över att vara westernryttare. :cool:

Monke :)
 
Jag tränar galoppvolter för fullt inför några starter i reining i vår och sommar och det går både bra och dåligt fast jag frågorna ställer jag på forumet "ridning" och inte här! :)
 
Måste bara få fråga.. varför ställer du dem inte här?
...nyfiken... ;)
 
Vet inte! För att som jag förstått det så ska frågor om ridning vara på ridning och frågor om tävlingar och arrangemang vara här!

:)

Men om någon kan ge mig tips på hur man tränar upp hästen så den orkar galoppera även långsamt och på små volter utan att byta galopp så får ni gärna ge tips! :)
 
Ja, inte är Buke sig likt. Är knappt inne längre och inte verkar det vara några
heta diskussioner heller.
Men man vågar knappt nämna vad man tycker och tänker förrän man får ett mail
att man är en idiot som har helt fel. Men detta är ett forum i diskussionsform
och jag tycker det är bra att man får säga sitt ibland och alla är vi ju olika
och åsikterna och tankesätten likaså.

Hoppas på lite mer diskussioner inom kort.

- Jessica - ;)
 
Jag vet inte om jag förstod riktigt? Långsamt och på små volter utan att byta galopp? Menar du att du rider förvänd galopp och då vill hästen byta till rätt galopp, eller menar du att hästen vill byta till fel galopp i små långsamma volter..
Förstod jag helt fel?! :crazy:

Jag tror att tanken är att det bara skall handla om tävling här, men så har det ju inte blivit. Allt som rör western avhandlas här och det känns lika bra, tycker jag.
 
Jag tänkte väl inte närmast på träningstips utan på vad som händer inom vår sport.
Träningtips tycker jag personligen inte går att diskutera över nätet, men det kan ju bara vara jag, med den åsikten.

Om du tänker starta reining, var tänker du tävla då, vet du vad som händer inom reiningen :)

Monke :)
 
Nä, jag rider i rätt galopp och när det blir jobbigt så jämfotahoppar han och sen byter han! :)
 
Planerar att starta på D-tävling i Nacka den 15:e maj
och i Nävekvarn 5-6 juni och på vår egen tävling den 12 juni! Mer info kommer om den! :)
 
om jag hade bättre koll och kunskap hade man ju kunnat rapportera lite härifrån! :D

men det enda jag lyckats se på tv är bull riding!


men jag hejjar på dig att få fram lite intressanta disskussioner igen! rider inte western (men vill gärna lära mig) men tycker att det hela är väldigt intressant! men då kanske inte så mycket om sadelköpen förståss.. eller "hur man lär hästen att snurra fort fort"... :smirk:
 
Det är ju ingen vidare fart på det andra försöket till forum heller tyvärr. Det är trist tycker jag.
 
Även om tråden inte var till för träningstips så måste jag ändå fråga om du provat att träna mycket förvänd galopp på olika stora volter. Det stärker hästen otroligt mycket!
 
Ut i skog och mark och gärna i backar. Det är den bästa träningen.
Oftast fattar hästen den galopp ute som den har enklast för så se till att fattningarna varierar.

När hästen är tillräckligt stark i båda kan du rida lite voltarbete och gärna
förvända men ställda i galoppen annars är det svårt att hålla ordninga på bogarna etc.

Dra inte ner hästen i långsamma volter utan låt den galoppera på i ett bra arbetstempo.
När hästen är tillräckligt stark kan du enkelt få hästen att gå långsammare volter
och senare små volter.

Lycka till!

Hästar som enbart går på volt håller tyvärr inte.

Håller med Monke att det är väldigt svår att ge tips via nätet när man varken har
sett häst eller ryttare och vilken nivå och alla hästar o ryttare är ju inte stöpta i samma form.

En man sa till mig nyligen gällande quarterhästen att men inte kan rida ut med denna ras........
Varför? Jo han tyckte att de inte var till för det! Hade väldigt svårt att inte
attakera men istället bet jag mig i läppen och log.

Konstigt egentligen när qh ursprungligen är en ranch häst men han kanske hade sett kossor enbart på ridbana. Vad vet jag?


- Jessica -
 
Håller med dig Monke. Dina funderingar tål att tänkas på. Tyvärr är media emot oss av den anledningen att western inte är med i Svenska ridsportsförbundet. Reining, ja men inte riktigt etablerat tyvärr. RÅ berättade nyligen att ett reportage från en stor tävling hamnade på "familjesidorna"! Inte direkt den första sidan en hästsportintresserad slår upp. Men kör hårt:) det är vi fler som gör för att främja sporten.
 
Ja visst händer det en hel del just nu!

Sqha har gjort en rejäl uppryckning med nya hemsidan och väldigt snygga medlemskort! Srha likaså, mycket tätare uppdateringar på deras hemsida också.

Dum tid (igen för mig) med reiningmötet tyvärr, men jag kommer upp på lördagen så jag vill gärna få en sammanfattning på vad som har blivit sagt då!

Såg dessutom att Lars Bråve hoppar av som landslagscoach, vore inte det något för dig Monke att ta över?

Malin
 

Liknande trådar

J
Western Hittade årets SM regler på WRAS hemsida: SM Regler 2006 WRAS regelbok gäller med de anpassningar och tillägg som anges nedan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 727
Senast: JHANA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp