Bukefalos 28 år!

Någon som är bra på örter?

Angel

Trådstartare
Nu har jag efter rekommendation köpt "grönsaksknark" till både mej och hästen:angel:. Djävulsklo och Valeriana. Jag har allmänt ont över allt och hästen har superlätt att få träningsvärk (är under uppbyggnad) och har på tok för mycket energi för att inse att man kanske ska ta det lite lugnt ---> ond cirkel.

Har aldrig använt enbart örter till varken häst eller mej själv utan har alltid haft mer konventionella medel eller dyyyyra fodertillskott så är det nånting speciellt man ska tänka på? Långsam invänjning, påverkar magen eller liknande.
Någon som har använt och det har fungerat bra/mindre bra?
Vet bara det som jag läst i "hästägarens örtabok" och den infon jag fått berättad för mej tidigare.
 
Sv: Någon som är bra på örter?

Djävulsklo är dopingklassat och så starkt smärtdämpande att jag knappast skulle rida en häst på det, då du riskerar att missa krämpor och ev. små tecken på småskador som kan leda till större.
 
Sv: Någon som är bra på örter?

Vad jag har läst om det så är det inte dopingklassat men räknas som smärstillande dvs man får inte tävla på det. Vilket jag absolut inte har några planer på nu. Häste är frisk och har inga andra krämpor än att hon är på tok för överambitiös med tanke på vilka muskler hon har just nu. Vilket resulterar i väldigt mkt träningsvärk och det blir svårt att arbeta henne såpass frekvent att det blir nån vettig uppbyggnad. Blev därför rekommenderad av vet. att rida igång henne på djävulsklo eftersom stackars hästens mage inte alls gillar butta.
 
Sv: Någon som är bra på örter?

Intressant tråd. Jag är också i tankarna på att skaffa örter till en av mina hästar som nyligen har haft inflammation i ett bakknä och jag vill ge örter i förebyggande. Finns det inget mildare än djävulsklo då, Men som har i princip samma egenskaper för leder och muskler?
 
Sv: Någon som är bra på örter?

Vad jag har läst om det så är det inte dopingklassat men räknas som smärstillande dvs man får inte tävla på det. Vilket jag absolut inte har några planer på nu. Häste är frisk och har inga andra krämpor än att hon är på tok för överambitiös med tanke på vilka muskler hon har just nu. Vilket resulterar i väldigt mkt träningsvärk och det blir svårt att arbeta henne såpass frekvent att det blir nån vettig uppbyggnad. Blev därför rekommenderad av vet. att rida igång henne på djävulsklo eftersom stackars hästens mage inte alls gillar butta.

får man inte tävla på det så är det som sagt så pass gravt smärtdämpande att det klassas som doping starkt.
låter väldigt konstigt med en veterinär som rekommenderar att man rider igång på vare sig butta eller djävulsklo. det döljer ju en massa ofräshheter - hur skall du känna om hästen är ofräsh rent allmänt, då missar du det, och hästen kör på, och du kan förvärra en skada plättlätt. Låter vansinnigt.

finns massor med trådar i ämnet om du använder sökfunktionen och vill lära dig mera. som sagt- du tar en jäkla risk om du rider på det, om du frågar mig.
 
Sv: Någon som är bra på örter?

Av mina erfarenheter (har jobbat med tävlingshästar) är det inte helt ovanligt att rida igång hästar på butta. Men nu var det just djävulsklo och Valeriana och mina frågor jag tänkte på och det har jag inte hittat andra trådar om.
Vill INTE ha nån diskussion om det är rätt eller fel! (Fritt fram att starta en egen tråd i såna fall).

Självklart får man se upp med andra skador men hästen är som sagt helt frisk och det är bara till för att bryta en ond cirkel. INTE för att arbeta en trasig häst på!
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som är bra på örter?

Vad jag har läst om det så är det inte dopingklassat men räknas som smärstillande dvs man får inte tävla på det. Vilket jag absolut inte har några planer på nu. Häste är frisk och har inga andra krämpor än att hon är på tok för överambitiös med tanke på vilka muskler hon har just nu. Vilket resulterar i väldigt mkt träningsvärk och det blir svårt att arbeta henne såpass frekvent att det blir nån vettig uppbyggnad. Blev därför rekommenderad av vet. att rida igång henne på djävulsklo eftersom stackars hästens mage inte alls gillar butta.

Har hästen känningar i magen av Butta så bör man ej heller ge Djävulklo till hästar med magproblem.
 
Sv: Någon som är bra på örter?

Av mina erfarenheter (har jobbat med tävlingshästar) är det inte helt ovanligt att rida igång hästar på butta. Men nu var det just djävulsklo och mina frågor jag tänkte på.
Vill INTE ha nån diskussion om det är rätt eller fel! (Fritt fram att starta en egen tråd i såna fall).

Självklart får man se upp med andra skador men hästen är som sagt helt frisk och det är bara till för att bryta en ond cirkel. INTE för att arbeta en trasig häst på!

Nej jag är inte förvånad, jag är väl medveten om att det görs så bland vissa tävlingshästar. Jag vidhåller min ståndpunkt ang. att det är helt vansinnigt. Att hästen är frisk nu - hur i sjutton spelar det ngn roll om den sen INTE är det ngn dag - ngt händer under träning som du inte märker pga att den går på preparat. då rider du vidare glad i hågen.
anpassa träningen istället om den får så grymt mkt träningsvärk. det tar 48 timmar för muskler att återhämta sig vettigt, man kan rida undertiden men får då variera och anpassa arbetet.

jag har svårt att inte svara i tråden vad jag tycker om detta då du bad om åsikter och kunskaper runt örtpreparatet. jag har delgett dig och andra denna i tråden så jag ser inte hur du kan hålla dig från det ämnet när du ställer frågan som du gör.

Här finns en tråd, av många i mängden, om ngn är intresserad att vidare förkovra sig.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=809876&highlight=dj%E4vulsklo

finns även en ang. om djävulsklo kan påverka böjprov.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=820333&highlight=dj%E4vulsklo

och tusen trådar till om man söker som sagt.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som är bra på örter?

DK är, på många hästar, lika smärtställande som butta. Jag tycker absolut inte att det är nåt man rider på öht, träningsvärk eller ej. Utan det ska användas på samma sätt som butta, metacam osv. Vid skador och evt kroniska pålagringar på gammla hästar. Men då ska man ta det väldigt lugnt! Själv skulle jag aldrig träna en häst som gick på smärtställande. Inte pga några etiska skruplar men helt enkelt för att det är urbota dumt! Man kan missa småskador och göra dom 10ggr värre! :crazy:

valeriana är en drog. det är ganska kraftigt lugnande. andas man in doften längre tid blir man hög.... ^^ jag tror inte man får tävla på det heller, iaf får man inte det utomlands. katter blir galna av örten.... mina är ständigt i mitt örtskåp och stjäl vändelrot.. :p skadar inte att använda den en period, tex vid igångsättning, men långvarig anv ska man undvika.

sen är det olika hur hästarna svarar på örter. på min ena häst har dk noll smärtställande effekt tex.
 
Sv: Någon som är bra på örter?

*kl*

Det kan väl inte vara bra att träna en häst som har träningvärk som inte märks på grund av preparat heller? Har man träningsvärk och tränar "stenhårt" ändå så byggs väl knappast musklerna upp på ett bra sätt...? Det är väl som med all annan smärta, att den finns av en anledning. Då bryts väl musklerna ner istället...? Eller har jag missförstått det här...? :confused: Jag skulle hellre träna hästen lite försiktigare, t ex skritt varannan dag eller så... Så musklerna hinner återhämta sig efter hårdare träning.
 
Sv: Någon som är bra på örter?

du har helt rätt och det var av samma anledning jag starkt undrar varför en veterinär skulle rekommendera ett sånt preparat - i ett sånt syfte som det som anges.
 
Sv: Någon som är bra på örter?

Okej, då är vi helt överens :D Veterinären borde ju verkligen veta bättre...
 
Sv: Någon som är bra på örter?

Ska som sagt INTE träna hästen stenhårt. Hon får väldigt lätt träningsvärk och måste jobbas för att musklerna ska byggas upp ordentligt. Får hon värk jobbar hon inte bra utan får spänningar i stället. Går självklart att rida som det är nu men vill helldre att hon ska slippa spänningarna och då måste den onda cirkeln brytas. Hästen får även massage och det hela sker i samråd med vet. Har förstått att djävulsklo inte är bra för känsliga magar men då det enbart är butta hästen har reagerat på förut (brukar inte vara känslig) så är det nog värt ett försök.

Och att hästen skulle göra sej riktigt illa utan att jag märker det tror jag inte på då det är en oerhört känslig tant. Har varit totalt nerdrogad och fortfarande reagerat på småsaker. Och är det verkligen så starkt skulle jag inte få för mej att rida men då skulle det nog snarare narkotikaklassas...

Jag var bara intresserad av folks erfarenheter av användandet av Valerana eller Djävulsklo och inte på vad folk tycker om att rida lite lätt på en häst som använder nåt av preparaten.

Kanske även borde tillägga att det inte är tänkt som nåt långvarit bruk och hårdträning vilka vissa verkar tro...

Och tycker fler att man absolut inte ska göra så så snälla starta en ny tråd!
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som är bra på örter?

Om hästen får träningsvärk efter ett pass så insisterar man inte på att jobba samma muskler dagen efter, utan man ger kroppen en break och anpassar arbetet, tex rider ut i skog och mark istället. vill du bygga hästen intensivt så uppnås detta ändå, du hinner lätt med en massa träning på en vecka även om du varvar med lågintensivt arbete, vilket för övrigt är enda sättet att bygga effektivt, dvs att kroppen tillåts återhämta sig.

man försöker inte dämpa träningsvärk genom smärtstillande medel så att man kan köra på med träning utan att känna motstånd i hästen. Om hästen får sån extrem träningsverk att den inte fungerar ridmässigt utan smärtstillande - då är det fel på endera träningen eller finns ngn ofräshhet i botten på hästen.
Förklara gärna exakt hur du tänker när du argumenterar att du genom att döva träningsvärken i leder och muskler på hästen, ger en möjlighet att bygga upp hästen och komma vidare med träningen genom att kunna köra på mera obehindrat än om hästen KÄNDE träningsvärken? Träningsvärk är kroppens sätt att visa symptom på hård ansträning. Hur menar du att du skulle intensifiera resultaten genom att kväva symptomen exakt? Jag vill jättegärna höra din motivering! Endera vet du ngt unikt om träning som jag missat, eller så har du en del att läsa på om hur träning fungerar och hur muskler, kondition och styrka främjas i fråga om träningsupplägg.

du får verligen ursäkta men jag uttalar mig i denna tråden och känner inte behov av att starta en ny, då du ville ha folks åsikter och du får mina här. Jag tycker verkligen du ska ta till dig det som skrivs då det är en mycket märklig ordination både av din massör och din veterinär så som du beskriver den.
är det okej menar du bara för att det ordineras vissa tävlingshästar? skulle det göra det hela mera legitimt i fråga om förfarings sätt/resonemang eller vad menar du?
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som är bra på örter?

DK är, på många hästar, lika smärtställande som butta. Jag tycker absolut inte att det är nåt man rider på öht, träningsvärk eller ej. Utan det ska användas på samma sätt som butta, metacam osv. Vid skador och evt kroniska pålagringar på gammla hästar. Men då ska man ta det väldigt lugnt! Själv skulle jag aldrig träna en häst som gick på smärtställande. Inte pga några etiska skruplar men helt enkelt för att det är urbota dumt! Man kan missa småskador och göra dom 10ggr värre! :crazy:

valeriana är en drog. det är ganska kraftigt lugnande. andas man in doften längre tid blir man hög.... ^^ jag tror inte man får tävla på det heller, iaf får man inte det utomlands. katter blir galna av örten.... mina är ständigt i mitt örtskåp och stjäl vändelrot.. :p skadar inte att använda den en period, tex vid igångsättning, men långvarig anv ska man undvika.

sen är det olika hur hästarna svarar på örter. på min ena häst har dk noll smärtställande effekt tex.

Tack! tror det är viss karens på valeriana. ska absolut inte tävla på nåt av preparaten så det har jag väldigt dålig koll på.
Får alltså se till att stänga locken på burkarna ordentligt så stallkatten inte kommer åt:crazy:
 
Sv: Någon som är bra på örter?

Är egentligen inte träningsvärken jag vill ha bort utan spänningarna.
Vad av det jag har skrivit hittills har fått dej att tro att jag inte rider/ arbetar varierat??! Jag har tidigare blivit ordinerad att rida i gång samma häst på butta pga samma problem (skulle gå på det i två veckor) gick bara en pga att magen inte tyckte om det.
Men det blev väldigt mycket lättare att få hästen att arbeta jämnt och rakt då hon innan var väldigt snedmusklad, vilket resulterade i träningsvärk, spänningar och blockeringar, --->ännu sneare häst.

Hästen har inte varit halt den här gången heller utan det är fortfarande bara en fråga om att få henne att slippa spänningarna så att hon ska muskla sej jämnt. Då hon nu är på tok för överambitiös och tar bokstavligt i tills hon inte orkar mer oberoende vad man gör så blir det mycket lättare att få henne att arbeta korrekt, rakt och lugnare om hon inte har träningsvärk.

Och alternativet för att hon inte ska få träningsvärk blir då att rida ca 2 ggr vecka så hon hinner återhämta sej eller försöka få henne att på nåt sätt klara av att göra saker oftare men lugnare. Sen är det mycket möjligt att det inte är en bra metod men för en kort tidsperiod är jag villig att prova.


Är lite nyfiken då jag även ska börja "käka" det själv att ingen har klagat över det fast jag minsan inte tänkte ställa mej själv på boxvila...
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som är bra på örter?

Och alternativet för att hon inte ska få träningsvärk blir då att rida ca 2 ggr vecka så hon hinner återhämta sej eller försöka få henne att på nåt sätt klara av att göra saker oftare men lugnare. Sen är det mycket möjligt att det inte är en bra metod men för en kort tidsperiod är jag villig att prova.

Är lite nyfiken då jag även ska börja "käka" det själv att ingen har klagat över det fast jag minsan inte tänkte ställa mej själv på boxvila...


Men du.
Rent logiskt.

spänningen är ju träningsvärken - eller ngt annat - i detta fallet.
Om du försöker manipulera en kropp som känner ansträngning, genom att döva känningen av ansträngningen. Rent logiskt - tycker du det låter hållbart och uppbyggnadsmässigt effektivt? du verkar ha missat hela poängen helt enkelt. dvs även om medlet tar bort KÄNNINGEN av ansträningingen/det fysiska motståndet - så har medlet inte KURERAT det som ligger bakom det fysiska motståndet. det är ju det som är hela grejen! :confused:

det är en viss skillnad mellan dig själv och en häst på preparat.

du vill proppa i hästen smärtstillande preparat för att kunna arbeta den obehindrat.
ang. dig själv på preparat så äger du ju totalt hela makten - och känslan - över dig själv utan att ngn manipulerar dig. du kan anpassa dig precis efter hur du känner och väljer själv. och ja - hade du en underilggande skada och gick ut och sprang en mil i skogen på smärtstillande så skulle det få effekter ja.....
 
Sv: Någon som är bra på örter?

Har använt mig av både hackad och malen DK. Den malda tas kanske snabbare upp då den är i pulverform än den hackade, svårt att säga då hästarnas matsmältningssystem är invecklat. På förpackningen står det att DK kan stimulera matsmältningen så i små mängder kanske den inte är dålig för magen.
Svårt att säga hur effekten av dk varit när jag gav det, ger ju även glucovett som ska vara bra för lederna.

Köpte min DK från Borgeby kryddgård, bra priser på olika hästörter där!:idea:
 
Sv: Någon som är bra på örter?

Men jag har heller aldrig påstått att det ska vara långsiktigt hållbart eller effektivt utan enbart användas en kort tid för att bryta en ond cirkel.
Har inget behov av att kurera nånting utan enbart använda tills hästens muskler klarar av det lugnaste som hästens huvud tycker är lämpligt.
Problemet är att hästen är på tok för ambitiös för att kunna ta det så lugnt att hon i nuvarande konditionen inte får träningsvärk, med tillhörande spänningar. Detta gäller alltså även när vi inte direkt tränar nånting utan det är en häst som tycker passage är en lämplig gångart när jag tycker att det ska vara skritt på lång tygel och lyssna på fåglarna.

Tycker du överdriver allting hela tiden och får det att låta som du tror att jag tänkte försöka träna på som en tok vilket inte alls är fallet!!
Vad tycker du är lämplig användning av DK då och skulle även vara intressant att höra hur du skulle göra med en likadan häst i samma situtaion. Kanske finns nåt sätt som jag inte har provat och som varken vet. eller jag har kommit på....
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har funderat på att börja ge min häst örter, har nu läst Hästägarens örtabok och varit inne på flera örtsidor och läst om olika...
Svar
19
· Visningar
3 129
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Upplägg nybörjarlektioner ridskola
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp