Bukefalos 28 år!

Någon som är bra på skallar?

Du får dessvärre inte komma närmare den delen av halvön än 500 meter ... :meh: Till och med honDJUR är förbjudna. Med undantag för katter, där är de pragmatiska och inser väl att de måste ha ett rätt stort kattbestånd för att hålla möss och råttor borta.

Är det inte där de tillåter hönor eftersom de gärna vill ha ägg till att göra äggoljetempera? Har för mig att jag hört om nåt sånt, kan ha varit på QI (och om Stephen Fry sagt det måste det vara sant).
 
@mandalaki Jag fick ju helt andra associationer av rubriken och tänkte att det där med rasbiologi är väl ute sedan länge.
Hittade det här :(
Författat av Wilhelm Leche 1909

Ett synnerligen starkt stöd för den åsikten, att kulturens ståndpunkt står i samband med hjärnans och denna åter med hjärnskålens utbildning lämnas af följande sakförhållande. I regeln sammanväxa de parigt anlagda pannbenen hos människan 1—2 år efter födelsen med hvarandra till ett enda benstycke. Mera sällan uteblir denna sammanväxning, så att pannbenen under hela lifvet äro genom en »pannsöm» skilda från hvarandra.

Genom synnerligen noggranna undersökningar har ådagalagts, att denna sammanväxning förhindras af det tryck inifrån, som en ökad tillväxt af stora hjärnans pannparti utöfvar. Genom denna hjärndels starkare tillväxt aflägsnas nämligen de två pannbenen från hvarandra, så att den pågående förbeningen ej förmår fullständigt fylla mellanrummet mellan dem. Att undantagsvis detta tryck kan utöfvas af sjukliga, t. ex. inflammatoriska processer i hjärnan och då stundom har samma effekt, försvagar gifvetvis ej betydelsen af förstnämnda faktum. Vidare har det kunnat konstateras, att främre delen af hjärnskålen (panndelen) vanligen är större hos kranier med kvarstående pannsöm än hos sådana med sammanväxta pannben.

Att ett kvarstående af pannsömmen verkligen i allmänhet är ett kriterium på psykisk öfverlägsenhet torde framgå därur, att kranier med denna egenskap äro vanligare hos civiliserade folkslag än hos naturfoik. Enligt olika uppgifter anträffas en kvarstående pannsöm:

bland européer hos.................... 7,6—16,3 %,
» melanesier »........................ 2—3,4 %,
» malajer »........................ 1,9 %,
» negrer »........................ 1,23,1 %,
» australier »........................ 1,2 %

I sammanhang härmed vill jag omnämna, att hittills ej beskrifvits kranier af nänniskolika apor med kvarstående pannsöm.
 
:D
Och innan alla tänker att de måste vara ovanliga och ha fissura frontalis kvar, tänk på att musklerna som ligger över är i två delar, så känns det en fåra är det troligen den mellan musklerna. Sömmen i benet går inte att känna genom all padding som är utanpå.
Ja, jag kunde då inte hitta nån "söm", det enda jag hittade var alldeles för brett för att kunna vara den. Letade ju som fan :D
 
Hittade det här :(
Författat av Wilhelm Leche 1909

Ett synnerligen starkt stöd för den åsikten, att kulturens ståndpunkt står i samband med hjärnans och denna åter med hjärnskålens utbildning lämnas af följande sakförhållande. I regeln sammanväxa de parigt anlagda pannbenen hos människan 1—2 år efter födelsen med hvarandra till ett enda benstycke. Mera sällan uteblir denna sammanväxning, så att pannbenen under hela lifvet äro genom en »pannsöm» skilda från hvarandra.

Genom synnerligen noggranna undersökningar har ådagalagts, att denna sammanväxning förhindras af det tryck inifrån, som en ökad tillväxt af stora hjärnans pannparti utöfvar. Genom denna hjärndels starkare tillväxt aflägsnas nämligen de två pannbenen från hvarandra, så att den pågående förbeningen ej förmår fullständigt fylla mellanrummet mellan dem. Att undantagsvis detta tryck kan utöfvas af sjukliga, t. ex. inflammatoriska processer i hjärnan och då stundom har samma effekt, försvagar gifvetvis ej betydelsen af förstnämnda faktum. Vidare har det kunnat konstateras, att främre delen af hjärnskålen (panndelen) vanligen är större hos kranier med kvarstående pannsöm än hos sådana med sammanväxta pannben.

Att ett kvarstående af pannsömmen verkligen i allmänhet är ett kriterium på psykisk öfverlägsenhet torde framgå därur, att kranier med denna egenskap äro vanligare hos civiliserade folkslag än hos naturfoik. Enligt olika uppgifter anträffas en kvarstående pannsöm:

bland européer hos.................... 7,6—16,3 %,
» melanesier »........................ 2—3,4 %,
» malajer »........................ 1,9 %,
» negrer »........................ 1,23,1 %,
» australier »........................ 1,2 %

I sammanhang härmed vill jag omnämna, att hittills ej beskrifvits kranier af nänniskolika apor med kvarstående pannsöm.
Jätteintressant! Från sådana tankegångar kommer förmodligen det där om att det skulle vara särskilt framstående munkar som hade pannsömmen.
 
Är det inte där de tillåter hönor eftersom de gärna vill ha ägg till att göra äggoljetempera? Har för mig att jag hört om nåt sånt, kan ha varit på QI (och om Stephen Fry sagt det måste det vara sant).
Jag har sett olika uppgifter om det där. Där det stått att höns är förbjudna har det stått att de därför måste importera ägg (vilket borde åsamka dem en del arbete inför påsken). Men också sett någon intervjuad som sagt att det där im förbud mot hondjur är trams.

De målar ikoner i klostren så det du hört kan mycket väl stämma.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp