Bukefalos 28 år!

Någon som är bra på skallar?

mandalaki

Trådstartare
De här kranierna finns i ett av benhusen hos munkarna på Mount Athos i Grekland (bild från tv-n).

Hur kan det komma sig att skallen till vänster har en söm rakt ner mot näsan medan den till höger inte har det? Är inte alla vuxna människor likadant konstruerade?

När jag googlar ska den sömmen inte finnas. Munkarna i programmet förklarade den med det var särskilt framstående munkar som hade den men ... tja. :D Det ser dock inte ut som att den är konstruerad efter döden av mänsklig hand, det hade man ju lätt kunnat tro annars.

WcOSnlp.jpg
 
Jag är inte jättehaj på just skallens utveckling men jag tänker att det kraniet är yngre än det andra och att dess ägare inte var riktigt vuxen när hen dog?
 
Tack för era svar!

Det finns inga barn på Athos, inga särskilt unga personer alls. De har ett fåtal noviser, den man såg i programmet såg ut att vara minst 25.

@Myrten Om det inte är besvärligt för dig så gärna!
 
När jag googlar hittar jag enstaka skallar liknande den, men absoluta majoriteten är utan söm. Jag visste inte ens om att man hade en söm ner i pannan.
 
Det här känns som en av de mer udda frågeställningar jag sett på Buke. :D Jag kan fråga min pappa.
Det får du gärna göra!

Under veckan har exsambon och jag båda sett den tvådelade dokumentären om Athos och vi diskuterar den livligt. Inte minns kraniemysteriet. :D
 
När jag googlar hittar jag enstaka skallar liknande den, men absoluta majoriteten är utan söm. Jag visste inte ens om att man hade en söm ner i pannan.
Nej men precis, det är jättekonstigt.

Och själva hade de förstås en förklaring som baserades på deras tro - alltså att det var deras religiösa ledare som hade den där sömmen.
 
Det finns inga barn på Athos, inga särskilt unga personer alls. De har ett fåtal noviser, den man såg i programmet såg ut att vara minst 25.

Jag antar att skallarna är gamla, de kanske tog in yngre personer förr i tiden? Jag tänker mig att 12-13 kan nog ha räknats som mansålder för några hundra år sedan?

Dock bara spekulationer, är ju inte ens säker på min tes om åldern. :D
 
Jag antar att skallarna är gamla, de kanske tog in yngre personer förr i tiden? Jag tänker mig att 12-13 kan nog ha räknats som mansålder för några hundra år sedan?

Dock bara spekulationer, är ju inte ens säker på min tes om åldern. :D
Tveksamt. Skallarna med extrasöm var lika stora som de utan, såvitt man kunde se.
 
Ja nä jag har inga fler argument. Men om jag känner på min egen panna så känner jag en diskret fåra i mitten av pannbenet och jag är nästan 30.

Attans också, kanske var menad som munk på en grekisk ö men hamnade fel? :cautious:
Du får dessvärre inte komma närmare den delen av halvön än 500 meter ... :meh: Till och med honDJUR är förbjudna. Med undantag för katter, där är de pragmatiska och inser väl att de måste ha ett rätt stort kattbestånd för att hålla möss och råttor borta.
 
Du får dessvärre inte komma närmare den delen av halvön än 500 meter ... :meh: Till och med honDJUR är förbjudna. Med undantag för katter, där är de pragmatiska och inser väl att de måste ha ett rätt stort kattbestånd för att hålla möss och råttor borta.

Och där gick min alternativa karriärdröm i kras. :(

PS. När jag skrev kras först stavade jag det krasch men det såg himla konstigt ut. :D Tur jag hann rätta mig, skammen hade blivit outhärdlig.

PPS. Förlåt, ska sluta bomba din tråd nu!
 
Jag trodde de bara syndes på unga människor. Man har väl skåran pga att skallen växer ihop i tredelar och tillslut blir hel.

Vad sludigt :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp