Bukefalos 28 år!

Någon som jobbar inom miljö?

piggelin

Trådstartare
Vad jobbar ni med? Vilken utbildning? Lätt/svårt att få jobb? Vad är bäst/sämst med jobbet?
Nyfiken då jag själv går kandidatprogram i miljövetenskap.
 
Vad jobbar ni med? Vilken utbildning? Lätt/svårt att få jobb? Vad är bäst/sämst med jobbet?
Nyfiken då jag själv går kandidatprogram i miljövetenskap.
Jag har en kandidat i miljövetenskap, läste sedan första kursen på magister i miljö- och hälsoskydd, men fick sedan jobb som livsmedelsinspektör i min hemkommun. I dagsläget har jag ett vik som miljöinspektör i en kommun i närheten av Stockholm, och letar jobb inom miljö framförallt. Upplever att det är svårt att få jobb som miljöstrateg eller liknande, jag vill helst jobba med strategiska miljöfrågor, men lite lättare som miljöinspektör. Sämst med att vara inspektör är just inspektörsdelen, man blir ju i mångt och mkt "the bad guy" som kommer och är jobbig och ställer orimliga krav. Fördelen är ju att man gör en insats för miljön rent praktiskt, förhindrar och minskar utsläpp och liknande.
 
Vad jobbar ni med? Vilken utbildning? Lätt/svårt att få jobb? Vad är bäst/sämst med jobbet?
Nyfiken då jag själv går kandidatprogram i miljövetenskap.

Jobbar som inspektör inom miljö och livsmedel, har en kandidat inom miljövetenskap. För mig gick det väldigt lätt att få jobb; bor på rätt ställe, sökte jobb innan jag var färdig samt visade framfötterna så fort jag fick chansen. Generellt tror jag det finns rätt mycket inspektörstjänster ute, men som tidigare sagt så är det mer ont om andra tjänster - konsulter, strateger, ingenjörer osv.

Bästa - varierat arbete där man verkligen känner att man gör något vettigt och behövligt.

Sämsta - ens arbete är politiskt styrt och ens yrkesroll är ganska avskydd.
 
Vad jobbar ni med? Vilken utbildning? Lätt/svårt att få jobb? Vad är bäst/sämst med jobbet?
Nyfiken då jag själv går kandidatprogram i miljövetenskap.
Jag jobbar som miljöinspektör på en kommun i dagsläget. Kan tänka mig att jobba ett par år till, men vill gärna över till den privata sektorn så småningom. Jag har läst en kandidatexamen i Miljövetenskap, närmre bestämt Miljövetarprogrammet på Linköpings Universitet.

Det var ganska svårt att få jobb. Det finns jobb om man vill flytta på sig. I mitt fall så innebar det 8 månaders arbetslöshet (där jag passade på att läsa en kurs om miljöledningssystem) innan jag fick jobb 15 mil hemifrån. Jag veckopendlar just nu, men hoppas på att detta jobb ska ge mig den erfarenhet som krävs för att kunna få jobb närmre hem. Det är dock flera kursare till mig som verkar ha gett upp och jobbar inte med miljö idag, och verkar inte längre söka sådana jobb, tyvärr.

Det bästa är väl att det är väldigt omväxlande och jag tror man aldrig blir fullärd, vilket sporrar mig. Det blir inte samma skit dagarna i ända. Det sämsta är väl att det ibland är så omständigt med allting. Lite som tidigare sagts... det är politiskt styrt när man jobbar på kommunen och tyvärr har politiker och gamla kommungubbar lite skev bild av miljöjobb många gånger. Än så länge tycker jag inte inspektörsdelen är jobbig trots att man är den elake. Jag försöker ha en bra attityd och vara väldigt trevlig och pedagogisk. Då brukar det inte vara några större problem. Lika lite förståelse som de har för vårt arbete, lika lite förståelse har vi nog ibland för deras arbete. Många miljöansvarige jobbar ju i motvind. Ofta har de brist på kunskap och resten av företaget tycker att det där med miljö är ett jäkla hittepå. :)
 
Jag har som @Killaloe antyder jobb inom miljö. Har en magister i naturvetenskap/miljö- och hälsoskydd. För mig tog det två år att få jobb, och krävde att jag flyttade ca 140mil. Trivs dock fantastiskt bra med jobbet som inspektör! Hoppas dock att kunna få jobb närmare hemöver snart :p
 
Det här är inte en ny tråd men tänkte jag kunde bidra med något i ämnet.

Jag har en kandidatexamen i miljö- och hälsoskydd, jag tillhör de som haft ofantligt tur att få jobb.

Jag gjorde praktik och examensarbetet i min hemkommun som resulterade i ett sommarjobb samma år. Två veckor efter att jag avslutat sommarjobbet ringer grannkommunen och erbjuder mig en visstidsanställning pga att min hemkommun tipsat om mig, jag behöver inte ens komma på intervju. Efter förlängningar av min visstidsanställning (6 mån i taget) fick jag fast efter 1,5 år. Nu faller det även så att en kollega slutade i somras och jag är därmed inte ens sist in. Jag har jobbat i grannkommunen i några år nu.

Jag kan tipsa om att försöka få praktik i hemkommun eller grannkommun, då får man in en fot i området runt där man bor.

Har fått veta att min hemkommun snart kommer annonsera ut en tjänst, men jag är osäker på om jag vill jobba i min hemkommun. Det har gått väldigt bra att vara "the bad guy" i grannkommunen för där skiter jag faktiskt fullständigt i vad folk säger, men det är nog inte så roligt att vara det i min hemkommun. Det kan ju bli så att min familj får höra en del skitsnack och kanske t.o.m. "kan du inte säga åt din dotter att vara lite schysst"? Fällan blir ju att man tangerar lite på gränsen mellan schysst och tjänstefel. Och det är inte min jobbstil...

Mitt mål är att bli miljöchef eller jobba på länsstyrelsen, eller som många andra har skrivit så vill jag in i den privata sektorn. Jag tror dock att man kommer få jobba några år i offentlig sektor innan man får in foten i den privata sektorn.
 
Fällan blir ju att man tangerar lite på gränsen mellan schysst och tjänstefel. Och det är inte min jobbstil...

Jag räknar kallt med att du talar om dig själv, och inte på något sätt menar att dina kollegor runt om i Sverige som jobbar i sina hemkummuner utövar frånsyn.

Det finns förresten inget som heter "schysst" i myndighetsutövning. Arbetet ska utföras i enlighet med lagstiftning, och den står alla lika inför.
 
Jag jobbar också med miljöfrågor, har läst en kandidat och sedan en master men jag fick jobb med ett halvår kvar på mastern så nu har jag haft "studieuppehåll" i fyra år. Hade ett sommarvik som miljöinspektör också under sista året på utbildningen, och idag är jag miljöhandläggare på en statlig myndighet med mycket spännande och utvecklande arbetsuppgifter. De enda som har haft svårt att få jobb i min klass har varit de med miljöstrategisk inriktning.
 
Jag räknar kallt med att du talar om dig själv, och inte på något sätt menar att dina kollegor runt om i Sverige som jobbar i sina hemkummuner utövar frånsyn.

Det finns förresten inget som heter "schysst" i myndighetsutövning. Arbetet ska utföras i enlighet med lagstiftning, och den står alla lika inför.

Vad jag menar att fällan är det, jag skrev aldrig att alla gör det...

Det finns stora tolkningsmöjligheter i miljöbalken och tyvärr gör inte alla samma tolkning jämt. Är du miljöinspektör? Isåfall borde du veta det.
 
Faktiskt tycker jag inte att MB och dess förordningar tillåter speciellt mycket tolkning. Och där det finns utrymme för tolkning är Naturvårdsverket och samverkansgrupperna bra på att skapa samsyn genom vägledningar.

Är det fortfarande öppet för tolkning är huvudsaken att tillsynsmyndighetens tjänstemän har en samsyn så att alla medborgare och verksamhetsutövare möter samma krav och villkor vid myndighetskontakt.

Livsmedelslagstiftningen och EU-förordningarna, där kan vi snacka tolkningsutrymme! Kom tillbaka efter en vända där så märker du hur strikt uppbyggd MB är.

"Advekat"... det är inte ett ord jag än stött på i en miljölagstiftning.
 
Haha jo jag har jobbat lite med livsmedel också men det är ju hopplöst... Advekat, vem tusan kom på det?

Satt faktiskt lite med de allmänna råden för enskilda avlopp idag, där tycker jag det är lite otydligt (till exempel).

I alla fall i området där jag jobbar har vi rätt bra samsyn, men det finns ändå personer som är "slappa" i sin tillsyn. Och det tycker jag är lite svårt att få bukt med... Nu kanske detta var ett sidospår från TS fråga men jag ska försöka hålla mig till ämnet nu!
 
Jag räknar kallt med att du talar om dig själv, och inte på något sätt menar att dina kollegor runt om i Sverige som jobbar i sina hemkummuner utövar frånsyn.

Det finns förresten inget som heter "schysst" i myndighetsutövning. Arbetet ska utföras i enlighet med lagstiftning, och den står alla lika inför.
Jag förstår hur hon tänker kring detta då jag själv är från en mindre kommun där alla känner alla. Troligen hade jag gjort samma val för jobbar man i hemkommunen och är besvärlig så går snacket direkt där. Det är ju lite onödigt att utsätta sig för om man inte orkar stå emot. I nuvarande kommun hade detta inte varit problem då den dels är större och dels är jag "okänd utböling" ;)
 
Jag förstår hur hon tänker kring detta då jag själv är från en mindre kommun där alla känner alla. Troligen hade jag gjort samma val för jobbar man i hemkommunen och är besvärlig så går snacket direkt där. Det är ju lite onödigt att utsätta sig för om man inte orkar stå emot. I nuvarande kommun hade detta inte varit problem då den dels är större och dels är jag "okänd utböling" ;)

Ja det är som sagt inget jag har upplevt, men självklart ska man inte jobba i sin hemkommun om man känner att man kommer bedriva frånsyn!

Jag kanske är kall, men jag ser det inte som mitt problem om någon blir sur på mig i min yrkesroll.
 
Ja det är som sagt inget jag har upplevt, men självklart ska man inte jobba i sin hemkommun om man känner att man kommer bedriva frånsyn!

Jag kanske är kall, men jag ser det inte som mitt problem om någon blir sur på mig i min yrkesroll.
Absolut inte. Du gör ju bara ditt jobb. Sen får man ju i ett sådant yrke vara beredd på att man är en taskmört i andras ögon och i en liten kommun där snacket går om någon släppt en fis på stan blir det ju väldigt personligt. Det är absolut en viktig grej att ta upp i en tråd där frågan kommer upp så ts och andra som intresserar sig för detta kan ha med i beräkningarna att det kan bli tråkig stämning i sådana kommuner. Vissa har inga problem med det och andra tycker att det är jättejobbigt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Har en arbetsintervju på torsdag för en tjänst som kriminalvårdare. Någon som jobbar som det och kan berätta lite om det? Hur brukar ett...
Svar
13
· Visningar
1 409
Skola & Jobb Jobbar i nuläget skift och går på timme, vilket knappt ger några timmar öhvt. Trivs heller inte med att jobba skift så behöver hitta...
2
Svar
35
· Visningar
2 254
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 465
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 300
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp