Bukefalos 28 år!

Någon som jobbar som tandsköterska?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Finns det någon här som jobbar som tandsköterska och vill berätta lite om vad ni gör och kanske fördelar och nackdelar med jobbet?
Vilka är arbetsuppgifterna? Arbetstider? Ingångslön? Vad tycker ni är riktigt roligt och vad är det ni upplever mer tradigt/slitigt?

Jag jobbar i dagsläget som undersköterska inom äldreomsorgen och trivs jättebra med arbetsuppgifterna. Däremot känner jag alltmer att jag inte ställer upp på de urusla arbetsvillkoren, stressen och den kassa lönen. De flesta dagar kommer jag hem från jobbet och känner att jag inte kunnat göra ett bra jobb, knappt ens hunnit med det nödvändiga trots att jag inte tagit ut rast... Frustrationen och känslan av otillräcklighet finns med mig hela tiden.
Kikar därför på andra yrken och just tandsköterska känns mycket intressant ☺
 
Finns det någon här som jobbar som tandsköterska och vill berätta lite om vad ni gör och kanske fördelar och nackdelar med jobbet?
Vilka är arbetsuppgifterna? Arbetstider? Ingångslön? Vad tycker ni är riktigt roligt och vad är det ni upplever mer tradigt/slitigt?

Jobbar inom privattandvården sedan 2005 och inom den privatasektorn får man i princip göra allt tänkbart.
Jobbar man som ensam sköterska på en klinik förväntas det att du ska vara sterilpersonal, receptionist, administratör och assistent och hålla alla bollarna uppe i luften samtidigt. Jag har lyckan att få jobba med en till tandsköterska som delar på samma tandläkare så jag har inte fullt så stressigt.
Vi har två behandlingsrum som tandläkaren går mellan och när han är inne på mitt behandlingsrum så är mitt fulla fokus på assistera tandläkaren och ta hand om patienten. Patienten tar jag hand om från väntrummet, in på rummet, under behandlingen och sedan ut till receptionen för tidsbokning och betalning.
När tandläkaren är på det andra rummet så är det städning (sprita av rummet både högt och lågt) av mitt rum och framdukning av nya instrument inför nästa behandling. Svara i telefonen när det ringer, ta hand om smutsigt och rent gods i sterilen, fixa beställningar, kalla patienter för undersökning osv.
Arbetstider varierar från olika kliniker. Oftast "kontorstider" och en vanlig tid som många arbetar är 7.30-17 och ganska generellt inom privatasektorn är att sluta tidigare på fredagar.

Rent krasst så beror lönen på hur generös tandläkare du hamnar hos inom privata sidan. Den fackligt förhandlade minimilönen på heltid är 16500kr (tror jag den är uppe i efter senaste förhandlingarna) men de flesta ligger förhoppningsvis högre än det i lön.

Jag har aldrig jobbat med annat och kan inget annat och tycker att mitt jobb generellt är jätteroligt men ibland jävligt stressigt och en kamp mot klockan.
Det roligaste är väl just människorna. Det tradigaste är väl att det känns som att jag städar hela dagarna. Det mest slitsamma är att jag står och går hela dagarna då jag inte heller sitter när jag assisterar.
 
Min faster jobbade hela sitt liv som tandsköterska och trivdes oerhört bra. Just patientkontakten tror jag var hennes grej, hon kunde namnen på alla barnen på orten, och ja, alla vuxna också. Hon jobbade på Folktandvården och klagade aldrig. Nu gick hon i pension förra året, men själva arbetet var nog detsamma ändå oavsett ålder.
 
Har jobbat länge som tandsköterska och tycker väldigt mycket om mitt jobb :-) Man behöver va ansvarsfull o noggrann, alltid vara steget före (dvs kunna förutse nästa grej och kunna ha många bollar i luften samtidigt). Jobbar man på en liten mottagning så gör man ALLT dvs assisterar tandläkaren, sköter disken (dvs tar hand om skitiga instrument, packar in o steriliserar rena instrument), beställer varor, svarar i telefon, bokar in kunder. Jobbar man på en större klinik så finns det ofta skilld personal som svarar i telefon, andra som fixar disken o du som tandsköterska behöver "bara" assistera din tandläkare. Ofta är jobbet ganska tidspressat. Som tandskötare så går ju en stor del av jobbet ut på att "vara en smidig skugga åt tandläkaren" se till att allt fungerar, all rätt material o rätt grejor e framplockade vid exakt rätt tid men trots att det låter som om man mest är en "uppasserska" så ger det arbetstillfredsställelse att jobba då arbetet "flyter på".
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 367
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag har ända sedan jag började jobba på reception för ca 2 år sedan känt att det inte var rätt val, men har velat ge det en chans. Min...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: Eurydome
·
Kropp & Själ Jag känner mig less och låst. Jag vill göra något annat med mitt liv men vet inte var jag ska börja. Helst hade jag velat jobba inom...
2
Svar
30
· Visningar
2 820
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 549
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp