Bukefalos 28 år!

Någon som jobbar som tandsköterska?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Finns det någon här som jobbar som tandsköterska och vill berätta lite om vad ni gör och kanske fördelar och nackdelar med jobbet?
Vilka är arbetsuppgifterna? Arbetstider? Ingångslön? Vad tycker ni är riktigt roligt och vad är det ni upplever mer tradigt/slitigt?

Jag jobbar i dagsläget som undersköterska inom äldreomsorgen och trivs jättebra med arbetsuppgifterna. Däremot känner jag alltmer att jag inte ställer upp på de urusla arbetsvillkoren, stressen och den kassa lönen. De flesta dagar kommer jag hem från jobbet och känner att jag inte kunnat göra ett bra jobb, knappt ens hunnit med det nödvändiga trots att jag inte tagit ut rast... Frustrationen och känslan av otillräcklighet finns med mig hela tiden.
Kikar därför på andra yrken och just tandsköterska känns mycket intressant ☺
 
Finns det någon här som jobbar som tandsköterska och vill berätta lite om vad ni gör och kanske fördelar och nackdelar med jobbet?
Vilka är arbetsuppgifterna? Arbetstider? Ingångslön? Vad tycker ni är riktigt roligt och vad är det ni upplever mer tradigt/slitigt?

Jobbar inom privattandvården sedan 2005 och inom den privatasektorn får man i princip göra allt tänkbart.
Jobbar man som ensam sköterska på en klinik förväntas det att du ska vara sterilpersonal, receptionist, administratör och assistent och hålla alla bollarna uppe i luften samtidigt. Jag har lyckan att få jobba med en till tandsköterska som delar på samma tandläkare så jag har inte fullt så stressigt.
Vi har två behandlingsrum som tandläkaren går mellan och när han är inne på mitt behandlingsrum så är mitt fulla fokus på assistera tandläkaren och ta hand om patienten. Patienten tar jag hand om från väntrummet, in på rummet, under behandlingen och sedan ut till receptionen för tidsbokning och betalning.