Någon som kan hjälpa mig angående att söka till högskola

Om man är både undersköterska och medicinsk sekreterare så är man guld för t.ex vissa mottagningar och vårdcentraler. Jag har som medicinsk sekreterare även arbetat som samordnare inom äldreomsorgen (jag är undersköterska också) och just nu arbetar jag som administratör på veterinärklinik. Är väldigt nöjd med att ha läst till medicinsk sekreterare :) Min syster planerar att skola om sig från lärare till medicinsk sekreterare, efter att tröttnat på att ha kontakt med elevernas föräldrar.
 
De krönikörer/kolumnister som jag känner är inte journalister och har inte krönikeskrivandet som sin huvudsyssla. Istället är de statsvetare, filosofer, teologer och jurister och de gör mer eller mindre regelbundna eller oregelbundna insatser.

Mitt tips är att läsa något som du finner intressant och meningsfullt och sedan utgå från det. Vilka frågor hade t.ex. intresserat dig om du var journalist/skribent? Litteratur, konst, politik, ekonomi, sport?

Precis!
Att skriva är ofta en stor del i många tjänster och att vara duktig på att skriva är ofta mkt meriterande (eller mer eller mindre ett krav). Många av mina kollegor har journalistutbildning/bakgrund.
 
Jag skulle absolut, tvärt emot vissa andra, avråda från att plugga något enbart baserat på rolighetsfaktor. I slutändan behöver de flesta av oss ändå inkomst.

Jag pluggade Medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation, en rätt ny utbildning när det begav sig för mig men nu går det 20 på dussinet. Och det var många journalister som tävlade om samma jobb pga smal framtid inom journalistiken redan då.

Själv girade jag iväg från den banan snabbt och hamnade inom interaktionsdesign och webbutveckling, och nu som chef inom IT ser jag hur oerhört många designers det går på varje utlyst tjänst… det gick för all del fint för mig, men det är ju en risk. Många kallade, få utvalda, och lagom kul att stå med upp emot fem års studieskulder och alltid sållas bort i ett hav av sökande.
 
Jag skulle göra som @Eurodyme är inne på: gå igenom alla YH-utbildningar jag kunde hitta och göra en lista på sånt jag skulle kunna tänka mig, med tanke på innehåll och arbetsmarknad. Och sen bara välja en. YH verkar vara en supergrej om man vill utbilda sig till något som faktiskt behövs utan att det tar hundra år.
fortsätter på ämnet:
YH-utbildningarna finns för att det är brist på utbildad arbetskraft inom de yrken de utbildar till. Börja med att leta bland dem för att hitta en utbildning som med stor sannolikhet kommer leda till jobb. (det är ju oerhört trist att lägga tid, möda och pengar på en utbildning där man inte får jobb ändå...). Jag vet inte om det är lika på alla ställen, men de utbilningar jag har koll på har nära samarbete med arbetsmarknaden och det är inte alls ovanligt att man blir anställd på det företag där man har gjort sin LIA (praktik).
 
Jag håller med @Brie och avråder från att gå på enbart rolighet. Visst ska man vara intresserad, men det måste också finnas en framtid i yrket. Så kul är det inte att betala tillbaka studielån..

Fast det är ju ingen som har föreslagit enbart rolighet och att man bör satsa på att utbilda sig fem år till cirkusartist. :) Är man intresserad av politik och samhällsfrågor kanske man väljer att läsa statsvetenskap och tar en pol.mag eller läser till jurist snarare än att läsa till läkare eller psykolog. Snarare så!
 
Instämmer med många. Hitta en utbildning/yrke som ger rimlig trygghet och behåll skrivandet som hobby. Det går att vara ambitiös även i ett fritidsintresse och det finns ett ganska hyfsat utbud av skrivarkurser för amatörer. Många författare har skrivit sina första böcker bit för bit under kvällar och helger, samtidigt som de haft andra jobb. Jag gick en kvällskurs i att skriva essä via folkuniversitet - jättenyttig träning i att skriva disciplinerat och på beställning. Hitta sätt att få texter publicerade. Många föreningar/klubbar har nyhetsbrev och medlemstidningar som behöver fyllas ut. Hitta magasin som publicerar läsartexter och skriv något för dem.

Många bäckar små kan absolut bli något längre fram. Men som andra sagt, innan det händer så är det klokt att hitta ett yrke som faktiskt kommer att leda till jobb och en inkomst.
 
Fast det är ju ingen som har föreslagit enbart rolighet och att man bör satsa på att utbilda sig fem år till cirkusartist. :) Är man intresserad av politik och samhällsfrågor kanske man väljer att läsa statsvetenskap och tar en pol.mag eller läser till jurist snarare än att läsa till läkare eller psykolog. Snarare så!
Fast jag gör skillnad på att vara intresserad av något och att läsa något för att det är roligt.
Hårklyverier kanske, men för mig har orden olika innebörd.
 
Fast det är ju ingen som har föreslagit enbart rolighet och att man bör satsa på att utbilda sig fem år till cirkusartist. :) Är man intresserad av politik och samhällsfrågor kanske man väljer att läsa statsvetenskap och tar en pol.mag eller läser till jurist snarare än att läsa till läkare eller psykolog. Snarare så!

Att söka för att det är roligt ja, cirkusartist nej.
 
De krönikörer/kolumnister som jag känner är inte journalister och har inte krönikeskrivandet som sin huvudsyssla. Istället är de statsvetare, filosofer, teologer och jurister och de gör mer eller mindre regelbundna eller oregelbundna insatser.

Mitt tips är att läsa något som du finner intressant och meningsfullt och sedan utgå från det. Vilka frågor hade t.ex. intresserat dig om du var journalist/skribent? Litteratur, konst, politik, ekonomi, sport?
Och oftast med rätt symbolisk ersättning för krönikorna. Man skriver dem för stt det är kul och har något på hjärtat. Symbolisk ersättning funkar ju om man tex är jurist som huvudsyssla.
 
Och oftast med rätt symbolisk ersättning för krönikorna. Man skriver dem för stt det är kul och har något på hjärtat. Symbolisk ersättning funkar ju om man tex är jurist som huvudsyssla.
Är det så? Att ersättningen är symbolisk? Jag hade en bekant som skrev musikkrönikor åt DN. Det är runt 20 år sen och han fick 10 000 per krönika.
 
Ok, hyfsat betalt i typ DN och SvD. Betydligt mer sällan i diverse tidskrifter och lokala tidningar.
Det var en ärlig fundering. Å ena sidan är det 20 år sen och 10 000 var mer då än nu, å andra sidan har konkurrensen ökat och efterfrågan minskat så arvodet kanske har sjunkit.
 
Det var en ärlig fundering. Å ena sidan är det 20 år sen och 10 000 var mer då än nu, å andra sidan har konkurrensen ökat och efterfrågan minskat så arvodet kanske har sjunkit.
Det kanske tex är 10 000 fortfarande. I olika specialtidskrifter kan ersättningen vara tex 2500 plus moms.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 496
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag har inte gått på universitet eller högskola, bara gymnasiet och senare komvux. Men jag har hittat en kurs jag vill läsa men det...
Svar
2
· Visningar
466
Senast: Ava22
·
Skola & Jobb För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag som 38-åring hitintills aldrig fått det att fungera med en sysselsättning...
2
Svar
35
· Visningar
3 045
Skola & Jobb Risk för rörigt inlägg, men jag känner att jag måste ventilera mina tankar med några andra än familjen. Jag slutade gymnasiet -09 och...
2
Svar
25
· Visningar
2 278
Senast: Turali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp