Någon som kan hjälpa mig angående att söka till högskola

Mirre

Trådstartare
Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka.
Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka kurser och blir inte klok på om jag kan kombinera kurser och läsa flera samtidigt? Hur funkar det med csn när man läser på högskola, man måste läsa 100% för att få det va? Då behöver jag ju kombinera kurser för att komma upp i det 🤔

Jag tycker om att skriva och fota, skulle gärna jobba som krönikör eller något liknande men de flesta som jobbar som det har väl bakgrund som journalist eller så. Det är nog svårt att bli krönikör direkt tänker jag. Största drömmen är författare men även där känns det som att någon form av utbildning och arbetserfarenhet inom ämnet är bra.
 
Jag har koll på regler och ansökning, men du skulle inte kunna boka en sittning med kommunens SYV? De brukar ha god kunskap i att konkretisera mål och drömmar i passande utbildningsspår.

Sen vill jag slå ett slag för YH-utbildningar när det gäller kreativa yrken, man får enklare till kontaktnät när man studerar lite närmare yrkeslivet.
 
Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka.
Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka kurser och blir inte klok på om jag kan kombinera kurser och läsa flera samtidigt? Hur funkar det med csn när man läser på högskola, man måste läsa 100% för att få det va? Då behöver jag ju kombinera kurser för att komma upp i det 🤔

Jag tycker om att skriva och fota, skulle gärna jobba som krönikör eller något liknande men de flesta som jobbar som det har väl bakgrund som journalist eller så. Det är nog svårt att bli krönikör direkt tänker jag. Största drömmen är författare men även där känns det som att någon form av utbildning och arbetserfarenhet inom ämnet är bra.
Jag håller med @EZMK . Det går också att kontakta högskolans/universitetetets syv för att få råd.

Jag fick rådet en gång att studera det som verkade allra roligast. Det där med jobb skulle ordna sig. Jag följde rådet och min kamrat hade rätt. Det där med jobb har ordnat sig även om jag inte hamnade där jag trodde. Med det sagt så har journalister idag en stenhård arbetsmarknad. Många känner sig kallade, få är utvalda.
 
Jag har koll på regler och ansökning, men du skulle inte kunna boka en sittning med kommunens SYV? De brukar ha god kunskap i att konkretisera mål och drömmar i passande utbildningsspår.

Sen vill jag slå ett slag för YH-utbildningar när det gäller kreativa yrken, man får enklare till kontaktnät när man studerar lite närmare yrkeslivet.
Det ska in ett "inte" där i det fetade, så ingen tror jag bara sitter här och undanhåller något 😂
 
Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka.
Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka kurser och blir inte klok på om jag kan kombinera kurser och läsa flera samtidigt? Hur funkar det med csn när man läser på högskola, man måste läsa 100% för att få det va? Då behöver jag ju kombinera kurser för att komma upp i det 🤔

Jag tycker om att skriva och fota, skulle gärna jobba som krönikör eller något liknande men de flesta som jobbar som det har väl bakgrund som journalist eller så. Det är nog svårt att bli krönikör direkt tänker jag. Största drömmen är författare men även där känns det som att någon form av utbildning och arbetserfarenhet inom ämnet är bra.

Om det är till hösten du ska söka så är det inte säkert att alla program eller kurser ligger uppe än, eftersom ansökan till höstens kurser öppnar först den 15 mars. Både Umeå, Stockholm och Göteborg har kandidatprogram inom journalistik om du vill läsa en hel utbildning.

Bra också att kolla medelvärdet för betyg och dylikt från föregående år så att du får ett hum hur dina chanser ser ut att bli antagen.
 
Att vilja skriva och fota är inte riktigt rätt drivkraft för att bli journalist, det man behöver är nyfikenhet, vilja att granska, att informera. att ta fram information och värdera den. Man behöver mod, envishet och samhällsintresse.

Krönikörer är rutinerade personligheter eller överbelastade journalister på små landsortsmedier som vid sidan av jobbet som reporter ska få ur sig en krönika då och då för att tidningen tycker att de vill ha krönikörer, och för att reportrarna tycker att det är rätt kul.

Arbetsmarknaden idag är jättetuff, de nyutbildade som anställs är multikompetenta yngre som förväntas jobba dygnets alla timmar i många olika kanaler. Att skriva räcker inte, du ska också kunna stå och livesända klockan två på natten från en industribrand. Många av dem hamnar i den eviga vikariesvängen, pressen utnyttjar LAS och låter folk vikariera tills precis innan de har företrädesrätt till fasta tjänster, sen får de söka sig till nästa vik någon annanstans.

Detta var i varje stavelse exakt vad du inte ville höra, men den som vill bli journalist i dag bör vara medveten om vad hen ger sig in i.
 
Var det inte du du som ganska nyss startade en tråd om att du hade det väldigt tufft ekonomiskt?

Journalist är det sista jag personligen skulle välja i den situationen.

Arbetsmarknaden som journalist är oerhört tuff. Det är inte alls en självklarhet att få jobb. Det sparas överallt och även duktiga och erfarna journalister får gå från sina tjänster.

Författare är också väldigt svårt att leva på, förutom för några få, väletablerade.

Hade jag haft barn, varit i en osäker ekonomisk situation och inte haft en lång och trygg utbildning att falla tillbaka på men ändå känt att jag ville göra något annat hade jag sett mig om efter en YH-utbildning inom ett helt annat område.
 
Var det inte du du som ganska nyss startade en tråd om att du hade det väldigt tufft ekonomiskt?

Journalist är det sista jag personligen skulle välja i den situationen.

Arbetsmarknaden som journalist är oerhört tuff. Det är inte alls en självklarhet att få jobb. Det sparas överallt och även duktiga och erfarna journalister får gå från sina tjänster.

Författare är också väldigt svårt att leva på, förutom för några få, väletablerade.

Hade jag haft barn, varit i en osäker ekonomisk situation och inte haft en lång och trygg utbildning att falla tillbaka på men ändå känt att jag ville göra något annat hade jag sett mig om efter en YH-utbildning inom ett helt annat område.
Du har så väldigt rätt i detta. Annonsmarknaderna hade vikit länge till förmån för google, facebook m fl, sen kom pandemin som gjorde att företag gick omkull = färre annonsörer och nu är det lågkonjunkturen som orsakar samma sak. Mediehusen slåss om annonsörer, tittare och läsare, ingen av dem vill betala. Samtidigt kommer textrobotarna, eller rättare sagt robottexterna, där AI kan producera t ex enkla referat som det tidigare behövdes journalister till. Så vill man ha jobb, leta någon annanstans.
 
Som @hundtant och @Eurydome skriver så är det nog tyvärr en tuff bransch att ge sig in i, om man som TS (vad jag förstått från tidigare tråd) är behov av trygghet inte minst ekonomiskt men kanske också på annat sätt. En sjukskrivning låg väl också lite i "pipeline" om jag förstår rätt.
Generellt är frilansande kulturarbetare (som jag antar att det är typ den kategori journalister ofta hamnar i?) jättetufft. Det krävs massa ork, drivkraft, och det krävs att en att alltid är på tårna, uppdaterad och flexibel. Speciellt när en ska in i branschen så tänker jag mig att det krävs en hel del drivkraft och pannben. Då är det nog bra om man har ekonomisk stabilitet och hälsan i behåll osv.
 
Hmm det kan nog vara sant.
Vet inte riktigt vad jag skulle göra istället dock. 🤔

Vad tror ni? Medicinsk sekreterare kanske?
Jobb som allra helst ger dagtid pga barn och sambon jobbar skift.

En lön som man åtminstone klarar sig på. Är ju alltid trevligt med hög lön såklart, men huvudsaken att det går runt. Vi är ju ändå två.

Inte är konstant stressigt. Kortare stunder gör ingenting men inte för mycket. Har trots allt varit sjukskriven för utbrändhet 2 gånger och vill gärna slippa det igen.

Är snabb på tangenterna och mer teoretisk än praktisk. Har uselt sifferminne.
 
Som @hundtant och @Eurydome skriver så är det nog tyvärr en tuff bransch att ge sig in i, om man som TS (vad jag förstått från tidigare tråd) är behov av trygghet inte minst ekonomiskt men kanske också på annat sätt. En sjukskrivning låg väl också lite i "pipeline" om jag förstår rätt.
Generellt är frilansande kulturarbetare (som jag antar att det är typ den kategori journalister ofta hamnar i?) jättetufft. Det krävs massa ork, drivkraft, och det krävs att en att alltid är på tårna, uppdaterad och flexibel. Speciellt när en ska in i branschen så tänker jag mig att det krävs en hel del drivkraft och pannben. Då är det nog bra om man har ekonomisk stabilitet och hälsan i behåll osv.
Nja, journalist är ett tjänstemannajobb, SJF är ett TCO-förbund. Och visst finns det frilansar men de flesta är anställda. Frilansarna har det tufft att kunna ta anständigt betalt idag, konjunkturen drabbar ju även dem.
 
Hmm det kan nog vara sant.
Vet inte riktigt vad jag skulle göra istället dock. 🤔

Vad tror ni? Medicinsk sekreterare kanske?
Jobb som allra helst ger dagtid pga barn och sambon jobbar skift.

En lön som man åtminstone klarar sig på. Är ju alltid trevligt med hög lön såklart, men huvudsaken att det går runt. Vi är ju ändå två.

Inte är konstant stressigt. Kortare stunder gör ingenting men inte för mycket. Har trots allt varit sjukskriven för utbrändhet 2 gånger och vill gärna slippa det igen.

Är snabb på tangenterna och mer teoretisk än praktisk. Har uselt sifferminne.
Jag skulle göra som @Eurodyme är inne på: gå igenom alla YH-utbildningar jag kunde hitta och göra en lista på sånt jag skulle kunna tänka mig, med tanke på innehåll och arbetsmarknad. Och sen bara välja en. YH verkar vara en supergrej om man vill utbilda sig till något som faktiskt behövs utan att det tar hundra år.
 
Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka.
Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka kurser och blir inte klok på om jag kan kombinera kurser och läsa flera samtidigt? Hur funkar det med csn när man läser på högskola, man måste läsa 100% för att få det va? Då behöver jag ju kombinera kurser för att komma upp i det 🤔

Jag tycker om att skriva och fota, skulle gärna jobba som krönikör eller något liknande men de flesta som jobbar som det har väl bakgrund som journalist eller så. Det är nog svårt att bli krönikör direkt tänker jag. Största drömmen är författare men även där känns det som att någon form av utbildning och arbetserfarenhet inom ämnet är bra.

De krönikörer/kolumnister som jag känner är inte journalister och har inte krönikeskrivandet som sin huvudsyssla. Istället är de statsvetare, filosofer, teologer och jurister och de gör mer eller mindre regelbundna eller oregelbundna insatser.

Mitt tips är att läsa något som du finner intressant och meningsfullt och sedan utgå från det. Vilka frågor hade t.ex. intresserat dig om du var journalist/skribent? Litteratur, konst, politik, ekonomi, sport?
 
Jag skulle göra som @Eurodyme är inne på: gå igenom alla YH-utbildningar jag kunde hitta och göra en lista på sånt jag skulle kunna tänka mig, med tanke på innehåll och arbetsmarknad. Och sen bara välja en. YH verkar vara en supergrej om man vill utbilda sig till något som faktiskt behövs utan att det tar hundra år.
@Eurydome ffs, ber om ursäkt!
 
Min partner frilansar lite, har både stående uppdrag för olika tidningar och gör ibland artiklar på förfrågan. Periodvis har jag också varit involverad och vi har även fotograferat och sålt bilder till tidningar. Det är ett trevligt extrajobb, men jag är glad att vi båda har andra fasta sysselsättningar.

Ingen av oss är journalist, det yrket tror jag kräver ett helt annat driv. Men jag håller med om råden som @Philosophia ger, är du kunnig inom ett ämne så kan du bli en intressant skribent.
 
Hmm det kan nog vara sant.
Vet inte riktigt vad jag skulle göra istället dock. 🤔

Vad tror ni? Medicinsk sekreterare kanske?
Jobb som allra helst ger dagtid pga barn och sambon jobbar skift.

En lön som man åtminstone klarar sig på. Är ju alltid trevligt med hög lön såklart, men huvudsaken att det går runt. Vi är ju ändå två.

Inte är konstant stressigt. Kortare stunder gör ingenting men inte för mycket. Har trots allt varit sjukskriven för utbrändhet 2 gånger och vill gärna slippa det igen.

Är snabb på tangenterna och mer teoretisk än praktisk. Har uselt sifferminne.

Vad jag har hört verkar medicinsk sekreterare vara ett ganska roligt jobb ned en ganska god arbetsmarknad och att det det kan vara ganska omväxlande i stressnivå beroende på arbetsplats, dvs det går nog att söka sig till en tjänst som har ett ganska lugnt arbetstempo.

Det är ju dock också känt för att vara dåligt betalt.
 
Vad jag har hört verkar medicinsk sekreterare vara ett ganska roligt jobb ned en ganska god arbetsmarknad och att det det kan vara ganska omväxlande i stressnivå beroende på arbetsplats, dvs det går nog att söka sig till en tjänst som har ett ganska lugnt arbetstempo.

Det är ju dock också känt för att vara dåligt betalt.
Ja det är ett roligt jobb och är precis som du skriver dåligt betalt.

Frågan är om framtiden ser så ljus ut egentligen, i och med regionernas sparkrav, taligenkänning och anställningsstopp. Nyutbildade får rätt låg lön när de får in en fot beroende på var man bor, rätt trist. Men å andra sidan, med en sådan utbildning gör man sig väl även i skolans värld som sekreterare osv så möjligheterna öppnas ju ändå upp mer!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 496
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag har inte gått på universitet eller högskola, bara gymnasiet och senare komvux. Men jag har hittat en kurs jag vill läsa men det...
Svar
2
· Visningar
466
Senast: Ava22
·
Skola & Jobb För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag som 38-åring hitintills aldrig fått det att fungera med en sysselsättning...
2
Svar
35
· Visningar
3 045
Skola & Jobb Risk för rörigt inlägg, men jag känner att jag måste ventilera mina tankar med några andra än familjen. Jag slutade gymnasiet -09 och...
2
Svar
25
· Visningar
2 278
Senast: Turali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp