Någon som kan hjälpa mig angående att söka till högskola

Mirre

Trådstartare
Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka.
Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka kurser och blir inte klok på om jag kan kombinera kurser och läsa flera samtidigt? Hur funkar det med csn när man läser på högskola, man måste läsa 100% för att få det va? Då behöver jag ju kombinera kurser för att komma upp i det 🤔

Jag tycker om att skriva och fota, skulle gärna jobba som krönikör eller något liknande men de flesta som jobbar som det har väl bakgrund som journalist eller så. Det är nog svårt att bli krönikör direkt tänker jag. Största drömmen är författare men även där känns det som att någon form av utbildning och arbetserfarenhet inom ämnet är bra.
 
Jag har koll på regler och ansökning, men du skulle inte kunna boka en sittning med kommunens SYV? De brukar ha god kunskap i att konkretisera mål och drömmar i passande utbildningsspår.

Sen vill jag slå ett slag för YH-utbildningar när det gäller kreativa yrken, man får enklare till kontaktnät när man studerar lite närmare yrkeslivet.
 
Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka.
Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka kurser och blir inte klok på om jag kan kombinera kurser och läsa flera samtidigt? Hur funkar det med csn när man läser på högskola, man måste läsa 100% för att få det va? Då behöver jag ju kombinera kurser för att komma upp i det 🤔

Jag tycker om att skriva och fota, skulle gärna jobba som krönikör eller något liknande men de flesta som jobbar som det har väl bakgrund som journalist eller så. Det är nog svårt att bli krönikör direkt tänker jag. Största drömmen är författare men även där känns det som att någon form av utbildning och arbetserfarenhet inom ämnet är bra.
Jag håller med @EZMK . Det går också att kontakta högskolans/universitetetets syv för att få råd.