Bukefalos 28 år!

Någon som kan hjälpa mig reda ut en sak angående sjukpenning?

Mirre

Trådstartare
Ska ansöka om sjukpenning men är osäker på hur jag ska fylla i perioden för det.
Blev sjuk den 25/8 och var hemma 21 dagar, var till läkaren och fick sjukintyg och är nu sjukskriven 75% och jobbar resterande 25% i en månad, sedan går jag upp till att jobba 50% i en månad och därefter är tanken att gå upp till full tid. Men ska jag då skriva i perioden fram till jag började jobba igen eller även perioden nu när jag jobbar? Någon som fattar min luddiga text? 😝
 
Ska ansöka om sjukpenning men är osäker på hur jag ska fylla i perioden för det.
Blev sjuk den 25/8 och var hemma 21 dagar, var till läkaren och fick sjukintyg och är nu sjukskriven 75% och jobbar resterande 25% i en månad, sedan går jag upp till att jobba 50% i en månad och därefter är tanken att gå upp till full tid. Men ska jag då skriva i perioden fram till jag började jobba igen eller även perioden nu när jag jobbar? Någon som fattar min luddiga text? 😝

När jag var först sjuk på heltid och sen deltidssjuk så fick jag ansöka från dag 15 på heltid sen från den dagen jag började jobba deltid i mitt fall 50 procent sjukpenninge på halvtid och meddela hur jag förlagt mi n arbetstid. Tydligen är det väldigt noga med att man bara jobbar halva sin arbetstid per dag om man är sjukskriven på halvtid. Sa handläggaren till mig iallafall.
 
Tydligen är det väldigt noga med att man bara jobbar halva sin arbetstid per dag om man är sjukskriven på halvtid. Sa handläggaren till mig iallafall.
Det är grundregeln. Finns situationer när man får jobba vissa dagar och vara ledig andra, tror det är dels om det kan motiveras att det är bättre till den sjukdom man har, dels om en har lång resväg till jobbet (kanske något mer?) Men kolla då med FK i förväg att de godkänner det.
 
Det är grundregeln. Finns situationer när man får jobba vissa dagar och vara ledig andra, tror det är dels om det kan motiveras att det är bättre till den sjukdom man har, dels om en har lång resväg till jobbet (kanske något mer?) Men kolla då med FK i förväg att de godkänner det.

Det här höll vi på att diskutera på mitt gamla jobb. Vi jobbade dygn 12-12, alltså 24 timmar. Kollegans man blev allvarligt sjuk och kollegan höll på att smälla in i väggen och planen var att att hon skulle jobba 50% och bli sjukskriven 50%, och vi funderade då på hur vi skulle få ihop det. Det känns ju dumt att jobba 12-24? Och skulle hon jobba helt andra tider, säg 7-19, så skulle vi ju få lov att ändra hela schemat eftersom vi jobbade en och en, en kom vid 12, då gick den första, sen kom den tredje kl 12 dagen efter, och så rullade det ju på med oss fyra personal. Vi sa just det att skulle det ha blivit en sjukskrivning så hade det ju underlättat om det gick att jobba 4 dygn varje månad istället för 8 halva dygn.
 
Ansök på heltid från när du blev sjuk, välj sedan ”ändra omfattning” från det datum du började jobba igen på deltid.
 
Det är grundregeln. Finns situationer när man får jobba vissa dagar och vara ledig andra, tror det är dels om det kan motiveras att det är bättre till den sjukdom man har, dels om en har lång resväg till jobbet (kanske något mer?) Men kolla då med FK i förväg att de godkänner det.

Så kanske det är det nämnde inte handläggare något om. Jag var frisk igen när jag sökte så möjligt att det varit aktuellt på sikt om jag hade varit sjukskriven längre.
 
Det är grundregeln. Finns situationer när man får jobba vissa dagar och vara ledig andra, tror det är dels om det kan motiveras att det är bättre till den sjukdom man har, dels om en har lång resväg till jobbet (kanske något mer?) Men kolla då med FK i förväg att de godkänner det.
Men i mitt fall så har ju jag lediga dagar mitt i veckan , jobbar helger osv. Jag jobbar ju enligt mitt ordinarie schema, men kortare dagar då
 
Men i mitt fall så har ju jag lediga dagar mitt i veckan , jobbar helger osv. Jag jobbar ju enligt mitt ordinarie schema, men kortare dagar då
Om du jobbar enligt ditt schema och kortar alla dagar lika mycket så är det enligt deras huvudregel. Inga problem.
 
När jag var först sjuk på heltid och sen deltidssjuk så fick jag ansöka från dag 15 på heltid sen från den dagen jag började jobba deltid i mitt fall 50 procent sjukpenninge på halvtid och meddela hur jag förlagt mi n arbetstid. Tydligen är det väldigt noga med att man bara jobbar halva sin arbetstid per dag om man är sjukskriven på halvtid. Sa handläggaren till mig iallafall.
Så du gjorde två ansökningar då alltså?
 
Så du gjorde två ansökningar då alltså?

Du måste ju ansöka om sjukpenning i relation till hur mycket du arbetar. Är du sjukskriven på heltid ansöker du om sjukpenning för 100% sjukskrivning för de dagar du är heltidssjukskriven. Börjar du sen jobba 25% får du gå in på FK:s sida och ”Ändra omfattning för sjukpenning” (eller vad det heter) och istället ansöka om sjukpenning för 75% sjukskrivning, sedan 50% etc.

Det är den enda väg jag känner till i alla fall, eller har du fått godkänt för 100-75-50-25 efter givna datum på förhand på något sätt?
 
Lägga till period kan jag göra, men inte ändra omfattning :confused1:🤔
Såhär ser det ut på mina sidor på min tel (flera inlägg pga bild på telefonen):

gå in på ärenden
56B9BA08-3B3F-402B-8872-57122D137253.jpeg
 
Och sedan längst ner på relaterade ärenden finns ändra omfattning.

det går också att ringa o be dem skicka hem en blankett. Lycka till!
3D67ABCE-393E-49E5-98B7-3A1EA5744AEB.jpeg
 
Så du gjorde två ansökningar då alltså?

Hmm när jag tänker efter så var det nog den där blanketten om ändrad omfattning som jag skickade in som @manda skriver om. Kan du inte skicka in ett separat papper med ditt schema som visar hur du brukar jobba och hur mycket du jobbar varje pass? Såg att du skrev att du jobbar oregelbundna tider.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 288
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
858
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
1 830
Senast: mumin
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 707
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp