Bukefalos 28 år!

Någon som testat att KÖRA bettlöst?

Zandrah

Trådstartare
Detta verkar vara det enda alternativet jag har kvar...INGET bett duger...(tappa tänderna tiden)....Någon som provat köra bettlöst?? Hur funkade det??? har hört att det skulle kunna gå med Lindell/sidepull/bitless bridle....Några erfarenheter?? :crazy:
 
Hmm.. har inte testat att köra, men jag har just köpt bitless bridle och det funkar perfekt! Det borde väl gå att köra med.. Kör med bett också, och dubbla tömmar i början bara.. just in case :crazy:
 
det är bara att testa och prova!
men som någon annan skrev, behåll tränset på under, med egna tömmar, IFALL det skulle bli något och du behöver ta tag i pållen.
 
jag har kört med hackamore funkade kanon inga problem alls!! så det är bara att testa hur din häst funkar på det.
 
Inte jag men min far...
han glömde fästa tömmarna i bettet en gång när han skulle köra iväg :eek: :D
 
Tja, hästen knatar iväg och min far halar in tömmarna. Det enda som händer är att han får mer och mer tömmar i handen och hästen lunkar vidare :D
Som tur var (vi andra vred av av skratt för det såg så himla dumt ut ;)) Gick en kille fram (detta var på en travbana) och tog lugnt fast hästen och satte fast tömmarna :rofl:
 
Jag har provat att tömköra med Lindell/ side- pull. Fungerade lika bra som att tömköra med träns!
 
Svårt att hålla sig för skratt när man läser något sådant. :D
Tur att det gick bra för både häst och kusk. :)
 
okej! Det låter som att det skulle vara värt att prova iallafall.,,,,men att ha bett på under? Det är ju bettet som jag vill undvika :crazy:
Det är bettet som gör henne irriterad.....fast jag vet ju att jag förr eller senare MÅSTE få henne att gå med det utan fjant,,,,,,är ju inte direkt tillåtet att köra på bana med Lindell/sidepul....hmmmmmm :smirk:
Men det verkar OMÖJLIGT att hitta rätt bett...*suck*....en del säger att rakt är bäst, en del tredelat, en del tvådelat, en del gummi eller syntet eller vanligt..... ;)
Man blir tokig i bettdjungeln......
 
Jag har tömkört med sidepull och ridgrimma och det är inga problem. Dock på känsliga hästar med stor ord/kroppskommando-kunskap. (Den ena hästen kan t.o.m. tömköras utan styre alls :) Även om han ibland skiter i vad jag gör/säger :angel:...) Vet dock inte om tömkörning bettlöst kan jämföras med körning bettlöst då jag aldrig har kört en häst från vagn...
 
Jag både kör å rider min med sidepull (fd kallblodstravare) å de funkar utmärkt! sätter jag dock på bettet så blir de mer spring i bena,med sidepullet så lunkar han lugnt å travar fint å om jag så vill ökar väldigt i hastighet i trav el galopp om jag ber om de :D

Hoppas du hittar nått som fungerar på din pålla! hopplöst i bett ljungeln håller med dig jag har provat mig fram men inte hittat nått ännu som han trivs med...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vet inte vad jag ska göra åt min rygg. Jag vet inte hur man får hjälp av sjukgymnast utan att först boka tid med läkare. Och jag vet...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 814
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 839
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 310
Senast: Bee
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp