Något som katter inte bör äta?

-Remont-

Trådstartare
Finns det något i människomatsväg som katter inte bör äta?
Typ mer än rå kyckling.

Min katt har dille på jordgubbar. Jag äter gröt med jordgubbssylt till och hon snor alltid de enstaka hela jordgubbarna som är kvar. :p

Dock vägrar hon äta sånt normalt som kött, räkor, fisk m.m. (stekt kyckling är nog det enda i matväg som jag sett henne äta förutom torrfoder).

Har aldrig tidigare reflekterat över om det finns saker katter bör undvika (förutom det extremt uppenbara), men å andra sidan har jag aldrig träffat på en katt som denna innan heller när det gäller mat.
 
Sv: Något som katter inte bör äta?

Rå kyckling är inget problem, sålänge den är av vettig kvalitet.

Däremot räkor, tonfisk och mat med salt. Katterns njurar är väldigt känsliga för salt! (Många katter gillar tex chips och ostbågar, inte så bra...)

Choklad, rå lök, tillagade ben= inte bra. För mycket socker är förstås inte bra för någon men det säger sig väl självt. Tänk på att katter är väldigt små i förhållande till oss, så en "liten godisbit" blir en ganska stor del av deras intag.

Många läkemedel är direkt giftiga för katt även i liten dos, håll alla tabletter inlåsta! (Inte riktigt vad du frågar efter, men det är alltid värt att nämna. Katter tycker att både tabletter och blisterförpackningar är roliga leksaker och det är dödligt för dem)
 
Sv: Något som katter inte bör äta?

Russin innehåller ju också något som tydligen är giftigt för hundar och katter, iallafall i större mängder...Min katt blir dock galen bara av lukten av russin och skulle kunna äta hur mycket som helst om han fick!
 
Sv: Något som katter inte bör äta?

Svärpäronens katt är galen i dadlar och bryter sig in i kartonger efter dem. De får gömma allt i skåpen.
 
Sv: Något som katter inte bör äta?

Russin och vindruvor är giftigt för katt även i små mängder. Av någon anledning är avocado också mycket skadligt.
 
Sv: Något som katter inte bör äta?

Avokadoskal och kärna innehåller garvsyra. Själva fruktköttet kanske inte gör det dock. Men och andra sidan är det ju väldigt fett.
 
Sv: Något som katter inte bör äta?

Avokadoskal och kärna innehåller garvsyra. Själva fruktköttet kanske inte gör det dock. Men och andra sidan är det ju väldigt fett.

Sen när blev fett skadligt för katter då? :confused:

Generellt bör man väl tänka på MÄNGDEN man ger i första hand. Som Sassy säger så är ju katter väldigt små i förhållande till oss, ska det smakas på något som inte är rent kött ska det vara just en liten smakbit och inte en hel måltid.
 
Sv: Något som katter inte bör äta?

*kl*

Vår ena katt har en förkärlek för just Pringles-chips. Nu äter vi det väldigt sällan här hemma (en gång i månaden?) och när vi väl äter så får han en smakbit på runt 2cm i diam. Men det kan väl inte göra någon skada eller?
I övrigt tycker han att majs är mycket gott :d

Äter vi räkor brukar katterna få en-två var och inte mer och annars får de bara godis anpassat för katter, mjau's blötfoder och rått kött då och då.
 
Sv: Något som katter inte bör äta?

KL

Hur är det med xylitol? Det är ju skitgiftigt för hundar. Inte för att jag tänkte mata min katt md tuggummi och tandkräm, men det är ju bra att veta :p
 
Sv: Något som katter inte bör äta?

Oj, just det, hade jag inte en tanke på... Min lilla dam här hemma har fått för sig att det är sviiiingott att slicka på våra tandborstar och om hon fick skulle hon väl smälla i sig hela tandkrämstuben :crazy: Nu har hon ju väldigt begränsad tillgång till tandborstarna av en ganska uppenbar anledning - men nån gång glömmer man dem ju framme... :crazy:

Aldrig varit med om en katt som älskar mint :confused:
 
Sv: Något som katter inte bör äta?

KL

Hur är det med xylitol? Det är ju skitgiftigt för hundar. Inte för att jag tänkte mata min katt md tuggummi och tandkräm, men det är ju bra att veta :p

Generellt kan man väl säga att allt som inte är kött är inte bra för katter. Då slipper man tänka så mycket ;)




(Apropå xylitols giftighet för hundar, kan du väl upplysa Kirsty om det, hon sätter gladeligen i sig hela tuggummipaket om hon lyckas tjuva ett ;) )
 
Sv: Något som katter inte bör äta?

väcker en gammal tråd till liv och undrar eg samma sak som TS, men tänker att kanske finns det nya saker att tillfoga giftighetslistan nu?
Funderar dessutom på typ pålägg (alltså människoföda :p ) Brukar ge min kisse en skink- eller ostbit emellanåt när jag gör smörgås till mig själv.. det tycker han är gott. Men är det för mycket salt i det?
 
Sv: Något som katter inte bör äta?

Vi matade våran gamling med rökt skinka, tillagad rostbiff och massa ostbågar :o. Säkert jättedåligt, men han blev 18. Men det är nog inget alls att rekommendera antar jag.
 
Sv: Något som katter inte bör äta?

kl

Hur är det med melon och majs? Vår ena katt älskar melon och majs! Och vår utekatt åt pumpa en gång när jag satt och karvade ur en, ingen liten tugga heller, jag tyckte det verkade lite underligt dock så hon fick inte mer än det hon knyckte ;)

Har också en som älskar russin hemma men hon får inga, knycker om hon får chansen dock.
 
Sv: Något som katter inte bör äta?

KL
Glömde att vår gamling dessutom fick gurka i stort sett varje dag. Det verkade då inte vara skadligt :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 330
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 148
Senast: mackan
·
Katthälsa Siamesen, 8 år gammal, har misstänkt foderallergi. Fick kortisoninjektion för att se om symptomen minskade. De gjorde de men kom...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 420
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 889
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp