Några frågor angående träning.

MaRomer

Trådstartare
Är nu 3½ månad sedan min son föddes och jag har nu satt igång med träningen på allvar!

Så här ser mitt vecko schema ut:

Måndag: Mamma/Barn 60 min
Tisdag: PowerWalk 45 min med vagn
Onsdag: PowerWalk 45 min med vagn
Torsdag: Spinning 55 min (Med pulsklocka)
Fredag: PowerWalk 45 min med vagn
Lördag: Vila
Söndag: Bosu/MRL 35 min

Undrar nu och man ska lägga in något styrkepass, dvs träning för mage/rygg/lår? Eller om jag skall låta det se ut så här ett tag framöver. Den sista september kommer min häst hem och det blir då ridning alla dagar utom på torsdagen. (Är det planerat;) )


Kan man byta ut mellanmålen mot en Diet shake? (Jag helammar)

Äter relativt nyttigt. 1 grovfralla med smör/skinka + Juice till frukost.
Frukt mellan frukost och middag.
Till middag blir det vad vi har hemma;)
En frukt på em, alternativt fralla om jag ska träna.
Sedan på kvällen är fantasin slut och det blir oftast en fralla till eller rester.


Äter mycket sällan godis! Men glass slinker ner lätt i sommar värmen. Inte heller äter vi så mycket hämtmat, dricker läsk eller chips.

Alla tips mottagers! Motivationen är på topp för att komma i de gamla kläderna:D
 
Sv: Några frågor angående träning.

Styrka är ju alltid bra, men vill du först och främst gå ner i vikt så är ju promenader/powerwalks och liknande mer än nog.
Sen är det ju aldrig fel att styrketräna heller, jag är glad nu i slutet på min graviditet att jag både promenerade och styrketränade innan min graviditet, tror det är därför jag sluppit alla krämpor! :laugh:
Efter graviditeten tänkte jag göra precis som du, ut och gå dagligen! Börjar nog med bara det, medans jag går hemma med bebisen. Sen tar jag tag i styrkedelen när sambon kan vara hemma med bebis. Då blir det nog bodypump (jätteroligt!) och lite vanlig styrketräning på gymmet.

Så helt beroende på vad du vill uppnå är mitt svar :idea:

Vad gäller maten vågar jag inte säga ngt eftersom du ammar, så långt har jag inte kommit ännu :D
Men det jag gjorde för att gå ner i vikt innan graviditeten var förutom dagliga promenader att tänka lite på vad jag åt. Var tredje timme, bytte ut vitt bröd mot grövre, ingen läsk eller bara sockerfri. Småsaker, inga större förändringar faktiskt. Inga dieter eller liknande använde jag mig av, och gick ner 13 kg! :idea: Kunde väl se ut så här:

Rejäl frukost, gärna gröt. En eller två mackor med ost och skinka gärna grönsaker.
Mellis frukt eller naturellyoghurt
Lunch
Mellis frukt eller naturell yoghurt
Middag
På kvällen ev lite te och en knäckemacka, eller fil.

Lycka till!! Längtar till jag kan börja röra på mig normalt igen hehe.
 
Sv: Några frågor angående träning.

Tack för dina tips! Så ska jag börja som det ser ut nu. Och så får styrkan komma in i bilden senare!

Grovbröd äter jag redan. Men ser att du åt ganska mycket. Jag äter ca var 3:e timme men inte lika mycket som du verkade äta. Kan detta spela någon roll? Jag är lite dålig frukost ätare=)

En fråga till. Jag rostar allt bröd, har detta någon betydelse?
 
Sv: Några frågor angående träning.

Nej rostningen tror jag inte har ngn betydelse alls.

Mitt matintag var så när jag både promenerade och styrketränade visserligen. Men håller man på var tredje timme så att man inte småäter (vilket jag är bra på annars) så ska det räcka. Den beror det ju på hur mkt du äter vid varje mål också.
Min sambo som hade grov övervikt räknade i princip kalorier och låg alltid på ett underskott för att gå ner (blandat med motion). Han promenerade och småjoggade tills han nått målvikten, sen började han styrketräna efter det och då ökade han också matintaget rejält igen.
Men vill man bara hålla sin vikt eller bli lite mer "fit" så behöver man nog inte börja räkna kalorier och så, utan regelbunden motion tror jag är det bästa! :laugh:
 
Sv: Några frågor angående träning.

Jag hade nog lagt in ett pilatespass eller yoga, något som ger styrka och smidighet. Gärna både och kanske! Annars är jag inte så bra på det där *mumsar i mig choklad och salt godis*
 
Sv: Några frågor angående träning.

Jag hade nog lagt in ett pilatespass eller yoga, något som ger styrka och smidighet. Gärna både och kanske! Annars är jag inte så bra på det där *mumsar i mig choklad och salt godis*

pilates har jag aldrig testat men Yoga va inte alls min grej:/
 
Sv: Några frågor angående träning.

Jag föredrar också pilates. Känner du ingen som har nån dvd med hemmaprogram? Jag märkte skillnad på min mage och hållning direkt typ.
 
Sv: Några frågor angående träning.

Har du testat core? Jag tyckte det var suveränt för att få tillbaks magstyrkan och stabiliteten i kroppen.

Sen skulle jag säga att du behöver äta mer mat om du helammar och tränar så mycket. Iallafall om du ska ha en hälsosam viktminskning samtidigt som du bygger muskler. Jag håller på att jobba bort gravidkilona med Viktväktarna och får äta enorma mängder mat eftersom jag också helammar. Men då äter jag sunda grejer, ingen latte-och-fika utan stor frukost, lagad lunch och middag och två mellanmål däremellan. Och jag rasar i vikt på det :p
 
Sv: Några frågor angående träning.

Jag tyckte kondisen kom tillbaka väldigt snabbt när jag började rida igen. Och då tränades ju även mage, rygg och lår (+ lite till...)

Jag som känner mig duktig som planerar ett mamma-bebis gympapass i veckan när nummer 2 kommer :angel:
 
Sv: Några frågor angående träning.

Men glöm inte att du har en 2-åring att springa efter också, det måste ju klassas som ett mindre maraton om dagen ;)
 
Sv: Några frågor angående träning.

Har ju några hektar åkrar att jaga honom över, hoppa över diken, slingra sig genom skogsdungar, krypa under gamla staket. Hade jag vart fälttävlandshäst hade jag vart grym ;)
 
Sv: Några frågor angående träning.

Fråga från en okunnig - vad är mamma-bebisgympa för nåt?

Och när jag ändå är inloggad och skriver i en träningstråd så passar jag på att slänga ut en till fråga: jag har fått för mig att man ska ta det lite lugnt med joggande efter barnafödande. Men tre månader efter förlossning, är det ok?
 
Sv: Några frågor angående träning.

Fråga från en okunnig - vad är mamma-bebisgympa för nåt?

Och när jag ändå är inloggad och skriver i en träningstråd så passar jag på att slänga ut en till fråga: jag har fått för mig att man ska ta det lite lugnt med joggande efter barnafödande. Men tre månader efter förlossning, är det ok?

Mamma/ barn gympa är ett träningspass där du får ha med dig ditt barn;) Iaf är det så där jag tränar.

Ang joggningen så antar jag att man känner sin kropp så pass väl att man vet när den är redo för träning.
 
Sv: Några frågor angående träning.

Det där var ju ingen styrka så du borde inte gå upp :D Men tränar du som jag gör nu - då skulle du gå upp (som du också skrev)
 
Sv: Några frågor angående träning.

Ah, det finns VV för helammare! *lägger på minnet*

Är det läge att säga grattis eller är du som jag teoretiker som läser in dig på grejer långt i förväg? :p

Viktväktarna låter mig äta 30 points som helammande istället för de 20 jag skulle få äta annars. Man får inte heller vara enbart månadsmedlem via nätet som ammande, för de vill inte ha på sitt ansvar att någon svälter sig och barnet. Min konsulent har stenkoll på mig och tog mig i örat efter de första två-tre veckorna. Hon tyckte jag tappade för fort i vikt och kollade så att jag verkligen åt alla points. Eftersom jag gjorde det fick jag lägga till ytterligare mer mat per dag.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Efter att ha följt en del trådar så upplever jag det som ganska vanligt att ettåringar äter dåligt. Min son är väl i en klass för sig...
2
Svar
20
· Visningar
8 032
Senast: Freddie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp