Namn till tik..hjälp!

M

Mela

Hejsan
jag och min sambo har köpt en valp nu(rottweiler,border collie) och vi vet inte riktigt vad den ska heta. Vlapen är en tik och vi skulle vilja ha ett ovanligt men vackert namn...Har du nåt förslag?
skriv gärna:)
 
Sv: Namn till tik..hjälp!

Jag har inga namnförslag, men vill bara uppmana dig till att ta reda ordentligt på vad din hund innehåller... Och ge den vad den behöver. Man ska inte måla fan på väggen, men många hundar med just denna blandningen har enorma problem och jag har själv personlig erfarenhet av det.

Så ta ordentligt reda på vad ni har köpt och gå valpkurs och efterföljande kurser, mitt tips

//E
 
Sv: Namn till tik..hjälp!

tänkte det samma.., fast visst ska man inte dra alla över en kam :smirk:

Min tik heter Joyse, gulligt tycker jag :)
 
Sv: Namn till tik..hjälp!

Nej självklart inte, men det hunden jag har erfarenhet av som jag har tränat sen den var valp har inga idag levande syskon, avlivade pga "personlighetsstörningar". Denna hunden har än idag stora problem, men det fungerar hjälpligt... Eftersom hon är så knepig har jag forskat lite i blandningen och många har problem, tyvärr, jag kan inte se någon mening med korsningen.

//E
 
Sv: Namn till tik..hjälp!

vi har kollat upp mamman och pappan...och båda 2 har varit friska och krya, jag hade en annan blanding förut och det va border collie och flat coat men det va inge bra...bara problem och massa sjukdommar..jag tror jag vet vad jag gett mig in på nu...känner ägarna oxå:)
 
Sv: Namn till tik..hjälp!

nej, jag ser sällan nån mening i någon korsning.
 
Sv: Namn till tik..hjälp!

Bra att ni har kollat upp föräldrarna, verkligen. MEN det är själva blandningen av raserna som man ska se upp med. Det har med att göra att bordern är en vallande vek hund, rottisen en skarp boskapsvaktare (i grunden). Man kan då tro att det jämnar ut sig, men många blir skarpa tjuvvallare som springer efter vad som helst.

Den tiken jag tränar kan inte se ljusa eller utmärkande hundar, det blixtrar till i ögonen och hon fokuserar bara på den hunden. Kommer hon då lös så slåss hon tills någon drar väck henne... Innan dess springer hon runt, runt och tjuvvallar och nyper så fort hon kommer åt. De andra hundarna förstår inte henne och hon är så blockerad att hon kan inte se om de ligger eller står. Det är högst genetiskt då hunden är mycket duktig, social, väluppfostrad, tränad osv. Det slår bara slint i huvudet och ägaren får helt enkelt dra bort hunden.

Detta är vanligare än jag trodde och ser olika ut, beroende på hunden. Några har även blivit duktiga fårrivare...

Så jag uppmanar bara dig till försiktighet och se till så att du alltid är ledare och kan kontrollera din hund...

//E
 
Sv: Namn till tik..hjälp!

Sant... jakthundar och draghundar är det enda som är försvarbart för min del.

//E
 
Sv: Namn till tik..hjälp!

tack så mkt för att du infromerar det är viktigt att veta...
 
Sv: Namn till tik..hjälp!

Ingen orsak, som sagt, jag dömmer inte din valp, jag vill bara att du ska vara medveten om det så att det kan förhindras. Den bästa metoden där tror jag är starkt ledarskap (naturligt ledarskap) och mycket aktivitet för hunden såsom spårning, agility (den hunden jag tränar är superduktig på agility), lydnad... Ja, vad som helst för det är två krävande raser. Kan också nämna att beteendet smög fram vid könsmognad för dessa hundar i denna specifika kull.

Lycka till!!

Aska tycker jag är ett fint namn förresten.

//E
 
Sv: Namn till tik..hjälp!

Jag ha ringa konkreta namnförslag , och jag tycker oftast det är lättare med hanhundsnamn :crazy: ...Kolla upp namn i lite fantasyfilmer och så. Dom brukarha roliga/fina passande namn. Oona,Leia eller nåt sånt! lycka till!..intressant korning förresteb :D
 
Sv: Namn till tik..hjälp!

Har du ingen bild på vovven ? Ibland kan passande namn ploppa upp bara man ser en bild..
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 946
Senast: Fetaost
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva här och berätta mitt nya namn. Men ja som ni ser att mitt användar namn är bytt också så är det för att jag ska...
2
Svar
34
· Visningar
2 837
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 589
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 650
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp