Bukefalos 28 år!

När tänker du gå i pension?

Lejonelle

Trådstartare
En fråga kanske mest till er som är 50+ (men alla som vill får förstås svara). När/vid vilken ålder tänker du gå i pension? Hur ser du framför dig att livet blir den dagen? Har du konkreta planer eller känns det avlägset?
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Jag är visserligen inte 50 riktigt än.

Min arbetsgivare tror att pensionsåldern kommer att vara 72 år innan det blir dags för mig. Och inte mig emot, jag jobbar gärna längre än till 65. Hoppas kunna skriva tills jag lägger näsan i vädret för gott.

När jag väl blir pensionär, kommer min inkomst i bästa fall att halveras. Det betyder att jag inte kommer att kunna ha häst. Skulle tro att mina talanger från den fattiga ungdomstiden kommer att komma väl till pass. Plocka nypon i kommunala rabatter och koka marmelad på, dela mina 25 bästa vitkålsrecept med kompisarna, och liknande.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Pensionsåldern kommer antagligen vara rätt hög och jag är rätt säker på att vara död innan det är dags.
Om jag nu inte får en sjukdom eller råkar ut för en olycka som gör att jag blir sjukpensionär.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Är "bara" 47 men svarar ändå. :)

Ja du, jag lär få jobba tills jag trillar av pinn. Har pluggat lääänge (doktorerat) och även efter det. Jobbat utomlands i många år, några år här och några år där. Och så egen företagare på det. Nej mina pensionsutsikter ser allt annat än lysande ut. Jag har ett visst pensionssparande men det är bara att inse att det inte kommer att räcka långt. Huset får väl i och för sig ses som ett pensionssparande också. Vi får sälja det och flytta till billig ort när det blir dags.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Har ett par år kvar till 50.

Jag vet inte vad arbetsgivaren grundar det på exakt, men vi talar om en stor statlig arbetsgivare som alltså tänker sig att vi i takt med ökad livslängd faktiskt numera lever väldigt länge efter vår pension. Samtidigt som de unga utbildar sig mer. Mao blir det en rätt kort yrkesverksam tid, med väldigt många unga och gamla att försörja.

I mitt yrke är det också vanligt att man har en del verksamhet kvar ett antal år efter sin pensionering om man är frisk. Det finns nittioåringar som är aktiva i mitt yrke (i Sverige och utomlands).

(Personligen lutar jag åt att ett mer individualiserat system med pensionsåldrar låter vettigt, men jag har ingen aning om hur det skulle utformas och är tacksam att det inte åligger mig att utforma det. Det finns ju samtidigt en hel del yrken där alltför många måste gå i förtidspension pga yrkesskador av olika slag.)
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Har ett par år kvar till 50.

Jag vet inte vad arbetsgivaren grundar det på exakt, men vi talar om en stor statlig arbetsgivare som alltså tänker sig att vi i takt med ökad livslängd faktiskt numera lever väldigt länge efter vår pension.

Ja, så är det ju. Men utifrån de politiska förslag som finns nu och din ålder tycker jag det verkar väldigt osannolikt att pensionsåldern skulle ha höjts till 72 innan det är dags för dig.

Nu har man rätt att gå i pension vid 61 och man har rätt att jobba kvar till 67. En statlig utredning har föreslagit att detta ska ändras till rätt att gå i pension vid 62 och rätt att jobba kvar till 69, detta skulle gälla från 2019 (inget riksdagsbeslut finns). Sen talas det allmänt om fortsatt höjning anpassad till hur medellivslängden utvecklas. Men det går ju ganska långsamt - medellivslängden ökade ungefär ett år för kvinnor 2000-2010. Så säg att den har ökat ytterligare ett eller två år från 2010 till det är dags för dig.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Jag är en bra bit från pension, men har ändå planerat lite för det.

Jag tänkte gå i pension vid 55, men eftersom det hände en hel massa saker i mitt liv som kastade omkull det fick jag fundera igen. Nu är jag så lyckligt lottad att mitt jobb inte bara är kul utan väldigt inspirerande. jag kommer jobba så länge jag orkar, kanske inte på samma sätt hela tiden, men jag kommer definitivt vara på jobbet. Sambon och jag har en hel massa planer för framtiden, och där ingår jobbet i hög grad, beroende på vad som händer nästa år kommer vi kunna jobba hur mycket som helst och länge som helst.

Det jag uppskattar mest i jobbet är nog det jag kommer hålla på med ända till jag blir så gaggig att jag inte känner skillnad på en kanin och en fågel......;), att prata med kunderna och se till att de är nöjda med sitt besök hos oss är nog det jag både gillar mest och är bäst på.

Troligen kommer mina arbetsdagar vara rätt långa ända till den dag då jag inte riktigt orkar längre, då ska jag ta det lite lugnare och bara sitta framför brasan och fisa, gulla med nåt av alla våra djur och dricka glögg!
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Nej, det var nog också så att man på den workshop där jag var med, tänkte ganska precis på just personer med samma yrke som jag och där väldigt många biter sig kvar efter pensionsåldern fullt frivilligt.

Utifrån det: hur hanterar vi då att gubbsen och gumsen hänger i till 72-årssåldern? Och hur ska vi få möjlighet att någonsin anställa nya, med tanke på hur mycket de gamla och välmeriterade kostar i lön jämfört med nya och unga?

Nåt sånt.

Hursom, så ser jag som en dellösning för min pensionsfattigdom just att jobba längre. Jag kan ändå inte se att jag skulle vilja sluta med det jag håller på med, bara för att jag fyller 65.

Så: Jobba vidare, är helt klart en fullt realistisk del av min "planering" inför pensionen. Utan jobb, handlar planeringen främst om att mycket drastiskt minska levnadsomkostnaderna.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Hursom, så ser jag som en dellösning för min pensionsfattigdom just att jobba längre. Jag kan ändå inte se att jag skulle vilja sluta med det jag håller på med, bara för att jag fyller 65.

Så: Jobba vidare, är helt klart en fullt realistisk del av min "planering" inför pensionen.

Vad spännande att höra att du tänker så :) Verkar som du har ett härligt jobb.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Allt beror på vad som händer.
Men ett eller två år efter sextio sen får det räcka.
Den lilla pension jag får blir en bra extrapeng som tickar in var månad.

Har inget pensionssparande, däremot har jag amorterat ner fastigheten.

Pensionen får ta ränta o amortering, jordbruksarrendet(när jag arrenderar ut) får betala boendet och fordon och skogen mat o nöjen.

Sedan vinner väl SaP valet och för att få med kommunisterna så kommer väl fastighets o förmögenhetsskatter tillbaka...men en ska väl inte måla faan på väggen;)

Och lite sidoverksamhet lär jag väl fortsätta med så länge jag orkar...
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Jag är en bra bit från pension, men har ändå planerat lite för det.

Jag tänkte gå i pension vid 55, men eftersom det hände en hel massa saker i mitt liv som kastade omkull det

jag kommer jobba så länge jag orkar, kanske inte på samma sätt hela tiden,

Troligen kommer mina arbetsdagar vara rätt långa ända till den dag då jag inte riktigt orkar längre

Vilken bra plan :)

Nej man vet verkligen inte vad framtiden bär med sig. Min egen plan bygger helt på att vi båda två lever och är friska men det finns ju inga garantier för det. Men för mig känns det inte särskilt avlägset att snart vara 62-63 år gammal, 10 år går fort.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Allt beror på vad som händer.
Men ett eller två år efter sextio sen får det räcka.

Ungefär hur gammal är du nu då?
Jag tänker ungefär som du förutom att jag inte har någon jordbruksfastighet, men amortera ned lån och inte jobba längre än 62 finns helt klart på åtgärdslistan.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Jag är förvisso bara 45 - rena ungdomen i sammanhanget :p - men jag tänker ibland på pensionen ändå. I mitt fall tror jag nämligen att det kommer bli min kropp som får styra hur länge jag kan jobba. Med en reumatisk sjukdom i bagaget kan man inte ta för givet att man kan jobba till 65... Men om kroppen hänger med så kommer jag förmodligen fortsätta jobba så länge jag tycker det är kul med mitt jobb.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

För mig hänger det på om jag blir kvar utomlands, då kan jag gå tidigare då jag med min svenska pension + pension härifrån + eget pensionssparande + pensionsförsäkring från jobbet enligt min bankman "Kommer bli en rik pensionär". Naja rik och rik, men jag behöver inte oroa mig att pengarna inte räcker. Sen räcker de ju inte till nått utsvävande lyxliv för det.

Skulle jag däremot flytta tillbaka till Sverige lär jag få lov att jobba längre. Skulle gissa på en sisådär 5 år mer än vad jag skulle behöva här. Utan att direkt ha räknat på det.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Jag hoppas att jag slipper gå i pension helt i alla fall, det är kul att jobba :)
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Ungefär hur gammal är du nu då?
Jag tänker ungefär som du förutom att jag inte har någon jordbruksfastighet, men amortera ned lån och inte jobba längre än 62 finns helt klart på åtgärdslistan.

50+
och att pula lit i skogen med hjälp av föreningen lär jag nog kunna göra fram till hemmet...om hjärna o hjärta hänger med;)

men det finns ju så mycket att se, så många vänner man skulle kunna hälsa på runt vårt gamla klot..
 
Sv: När tänker du gå i pension?

För mig hänger det på om jag blir kvar utomlands, då kan jag gå tidigare då jag med min svenska pension + pension härifrån + eget pensionssparande + pensionsförsäkring från jobbet enligt min bankman "Kommer bli en rik pensionär". Naja rik och rik, men jag behöver inte oroa mig att pengarna inte räcker. Sen räcker de ju inte till nått utsvävande lyxliv för det.

Skulle jag däremot flytta tillbaka till Sverige lär jag få lov att jobba längre. Skulle gissa på en sisådär 5 år mer än vad jag skulle behöva här. Utan att direkt ha räknat på det.

Aber die Deutsche Rente is ja nicht schlecht..öm en betalt in vill säga...
 
Sv: När tänker du gå i pension?

om kroppen hänger med så kommer jag förmodligen fortsätta jobba så länge jag tycker det är kul med mitt jobb.

I min bransch är det väldigt vanligt att man fortsätter efter 65 och jag trivs verkligen och tycker om mitt jobb. Jag tror att jag kommer fortsätta det jag gör i någon form så länge jag orkar. Men däremot är jag inte helt säker på att jag vill göra det som anställd. Jag längtar efter friheten att själva kunna bestämma när och hur mycket jag ska arbeta. Kunna ta ledigt och njuta av sommaren. Umgås med de barnbarn som jag hoppas jag ska få en dag. Det arbete jag gör kan jag göra lika bra som volontär, då utan betalning förstås men med fördelen att själv bestämma tid och omfattning. Så resonerar jag nu, men det kan förstås komma andra tankar när det närmar sig på riktigt.

Ekonomin påverkar naturligtvis en hel del, och det är rätt stor skillnad beroende på vilken pensionsålder man väljer. Om man nu får möjlighet att välja själv, utan att omständigheterna och kroppen väljer åt en.
 

Liknande trådar

Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
457
Senast: astronaut
·
Skola & Jobb Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 812
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
820
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 450
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp