Bukefalos 28 år!

Sv: Nasrullah

Fast ang tuff häst så en en tuff häst som jag gillar har den där trevliga sidan men också en enorm inre styrka liksom, svårt att förklara, (nån sa om min att han var "sej själv nog"....) en enorm självmedvetenhet.:idea: (självgod kallade en annan kompis honom:angel:) En av dom där gamla engelsmännen på Täby förr förklarade att såna måste man ha med sej inte mot och det låg mycket i:idea:

Lustigt. Det där var en perfekt beskrivning av min gamle Jalmood-are.

Inser när jag tittar lite närmare att min nuvarande har N som mormors mormors morfar. Hade missat det (ändå har man bättre koll på hästarnas släkt än sin egen). Tycker däremot att det är lite kul att han ar Man o'War på flera ställen.
 
Sv: Nasrullah

Min Märta har tre gånger Nasrullah på mammans sida och två gånger Native Dancer på pappas sida o en på mammas...
Var det Bold Ruler som hade ett hiskeligt humör?

Är det förklaringen till både humör, "ge mig en bra anledning till varför" och hopptalang? ;)

Vilken härlig film.

Uppdatering
nu tappade jag räkningen...Nearco (far till Nasrullah) förekommer femtioelva gånger och ovanstående hingstar
minst så många gånger som ovan...Snacka om linjeavel
 
Senast ändrad:
Sv: Nasrullah

en quarter år för rednecks och små flickor, för resten den enda rasen som inte betraktades kapabel at tjänstegöra i US Cavalry Corps. (grund: för långsam över långre sträkor)

Om du besvär dig nän gång at titta på äldre westernsadlar (tillverkade innan andra världskriget) kommer du at konstatera at dom skulle aldrigt passa en QH, bommen för small. Sama sak gäller alla McClellan sadlar (US cavalery issue saddle) Mcclellan användes i över hundra år....

Blir vuxen eller normal, kanske både och, och skaffa en riktig häst....
 
Sv: Nasrullah

Skulle det där vara ett seriöst inlägg? Vad ville du säga med det, att jag är en redneck och en småflicka?

Och vad i hela friden har antika westernsadlar att göra?

Jag tror jag avstår att komplimera dig tillbaka :rofl:

Ha en trevlig dag.
 
Sv: Nasrullah

Har både nasrullah två gånger, och hans söner Nashua-Bold Ruler.
Native dancer finns också på pappans sida.
Inget på mammans sida..
Men iofs känner jag inte igen någon förutom Man o War.

Skulle vart kul haft någon som är duktig på galoppisar tittat på min kamels papper,
är inte så jätteinsatt längre bak.
Sen är det bara utländskt.
 
Sv: Nasrullah

Jag är inte så inne på fullblodsstammar och galopphästar men du är ju på rätt forum för att få svar :D

Dock skulle jag vara nyfiken på att se en exteriörbild på din häst om du har någon :)
 
Sv: Nasrullah

Jag var mera insatt förr måste jag erkänna, när jag hade en period av stort intresse för stammar.

Men kan du lägga in en länk till hästens stam?

Bold Ruler är nog den vanligaste av Nashrullahs söner när det gäller bra ridhästar (hopphästar), jag tror man hittar honom i en hel del bra hopphästar med fullblod i, (ja han är ju vanlig öht) Native Dancer hittar man också ofta i internationellt bra fullblod inom hoppning (även om det är långt tillbaka numera) Med reservation för att jag numera inte minns vilka sådär på rak arm.

Det som BR och ND har gemensamt bla är Discovery, som finns på nära håll, som morfar i båda fallen!

Det jag lärde mej om fullblodsavel på den tiden var hur viktiga stona var, jämfört med halvblodsaveln.
 
Sv: Nasrullah

Bold Ruler är nog den vanligaste av Nashrullahs söner när det gäller bra ridhästar (hopphästar), jag tror man hittar honom i en hel del bra hopphästar med fullblod i, (ja han är ju vanlig öht) Native Dancer hittar man också ofta i internationellt bra fullblod inom hoppning (även om det är långt tillbaka numera)
Lägg till Northern Dancer på det också. Fast Northern Dancer är ju en dotterson till Native Dancer. Jag tycker dock att Northern Dancer finns för att han var extremt bra att korsa för att få sporthästar. Native Dancer är enligt mig så poppis i samtavlorna pga Northern Dancer.
 
Sv: Nasrullah

Nu var ju ditt svar till service, men du kanske har lust att titta på den här länken? :)

http://www.pedigreequery.com/cocolina
Ville du få feedback på stamtavlan eller vet du vad stammen säger?

Om du ville få feedback kommer mitt svar.

Glory of Dancer var en hingst som presterat sådär mitt emellan. En helt ok hingst som vunnit ett par group 1-löp (det är typ eliten ;)). Ingen stjärna, men helt ok. Han såldes till Indien i början på 2000-talet om jag inte missminner mig. Kan ha varit tidigare.

Broughton's Pet är ett klassiskt irländskt sto som man gjort precis som man gör med ston där. Startad 3 ggr med 2 st vinster. Då får de bli mammor!! De har inte samma karriär som hingstar eller valacker har.

Den mest intressanta hästen i din stamtavla är Shareef Dancer. Uppfödd av Maktoum-bröderna och ingick i syndikatet Godolfin. Han är morfar till Dubai Millennium, som vunnit typ alla "fina" lopp i världen - Ascot, Dubai, Kentucky, etc. Googlar du på Shareef Dancer lovar jag att du får upp hur mycket som helst, för att inte snacka om Dubai Millennium.

Cyrano de Bergerac
hade jag aldrig hört talas om faktiskt, men i skrivande stund chattar jag med en kompis på Irland som är superduktig på alla TB-hingstar och berättade att han vann ett par små lopp och sedan skadade han sig, så han har inte presterat så mycket. Han förekommer dock ofta som morfar till en hel del hästar som presterat en del på Irland.

Timinala
fick jag också fråga Sean om, men insåg att han inte heller visste så mycket. Det är ju svårt med enstaka ston. Men jag googlade lite för skoj skull och hittade denna infon:
TIMINALA, placed twice at 2 years;
dam of three winners from 6 runners and 7 foals of racing age viz-
MINIMIZE, won 1 race at 3 years and £19,541 and placed 9 times.
JAREERS DANCER (IRE), won 1 race at 4 years in Holland and placed 6 times.
ZIZI (IRE), see above.
Starcraft (IRE), placed 5 times at 3 years in Norway; dam of a winner.
PET STAR (NOR), winner to 2004 in Norway.
Alzamina, placed 3 times at 2 and 3 years; also placed once over fences.
Turbofan (IRE), placed 4 times at 2 and 3 years.
Broughtons Pet (IRE), won 2 times at 2 and 3 years; dam of a winner.
BROUGHTON KNOWS (GB), 9 races to 2005 and £26,942 and placed 8 times.
 
Sv: Nasrullah

Hade missat ditt inlägg tror jag:o

Såg att Ramona svarat redan. Den jag hade kunnat säga något om i de närmare generationerna är bara Shareef Dancer. Men där fick du svar:idea:

De andra känner jag inte till, men med tanke på både Nasrullah och Native Dancer kanske den inte hoppar allt för illa:idea: Även om det är längre bak.
 
Sv: Nasrullah

Tack :)

Ja, Glory of Dancer gick till Indien och där har han tydligen haft en hel del avkommor som det inte gått så illa för.

Du har tydligen lyckats hitta info om Broughton's Pet vilket är mer än jag lyckats med, jag trodde hon var ostartad.

Broughton Knows gjorde sin första start när han var 4år och vann när han var 6 (jag hittade honom i resultatlistorna, var i träning hos Willie Musson), jag har haft funderingar om mamman gav föl som var senare i utvecklingen med tanke på min och att jag bara hittat en till avkomma efter henne: Broughton's Belle som efter vad jag kan hitta inte gjort ngt alls...

Min tös har ju Native Dancer genom Tutasi och genom Raise a Native också förutom Northern dancer


Jag köpte ju min Monster-Märta av Drews, då de givit upp på henne ;)
De hade köpt henne på Tattersall's, men dels så växte hon lite konstigt, dels så hade hon "ett huvud för sig". Namnet har hon inte fått för ingenting :D
En god vän till mig sa en gång: "Det är inget namn, det är ett varumärke!"

Hon är en ganska tuff häst, har en väldig integritet, är i många sammanhang sig själv nog, uttrycker åsikter klart och tydligt och (inte bara för att det är min häst) ovanligt smart med ngn form av logiskt tänkande. Hon kan klura på en sak länge... för att sedan lösa problemet : jag var imponerad när hon tog av locket (som satt fast ordentligt) på en burk genom att trycka på ovansidan av locket med övertänderna och samtidigt dra med undertänderna under kanten så att hon lyckades och iom det kom åt innehållet.
Kompakt modell med rejäl hals. Lite ponnylook :)

Det jag skulle vilja veta mer om är var temperamentet kommer ifrån, om det nu går...
 
Senast ändrad:
Sv: Nasrullah

Hade missat ditt inlägg tror jag:o

Såg att Ramona svarat redan. Den jag hade kunnat säga något om i de närmare generationerna är bara Shareef Dancer. Men där fick du svar:idea:

De andra känner jag inte till, men med tanke på både Nasrullah och Native Dancer kanske den inte hoppar allt för illa:idea: Även om det är längre bak.

Hoppa kan hon! :)
Vi har av misstag råkat hoppa 1,40 (man skulle hoppa igenom björkriset, inte högt över)och 1,20 på studs (gran efter ett dike som de andra red runt) :angel:
Dessutom tycker hon det är vansinnigt roligt. Urbussig på hinder: om jag inte ställer till det alltför mycket så hoppar hon. Mer än en tränare har skrattat åt henne och tyckt att hon inte varit riktigt klok, utan menat att "normala" hästar skulle vägrat i det läget :laugh:
T o m när jag fick totalt hjärnsläpp och styrde på ett hinder i 90graders vinkel direkt efter ett annat, så hoppade hon. :o
 
Sv: Nasrullah

Cyrano de Bergerac hade jag aldrig hört talas om faktiskt, men i skrivande stund chattar jag med en kompis på Irland som är superduktig på alla TB-hingstar och berättade att han vann ett par små lopp och sedan skadade han sig, så han har inte presterat så mycket. Han förekommer dock ofta som morfar till en hel del hästar som presterat en del på Irland.

Han har haft en del avkommor här i Sverige och några har varit ganska hyfsade. Kommer inte på någon så där men jag har för mig att Ove Wramhed hade en.
 
Sv: Nasrullah

burktricket grejade min gamle också. Kanske är genetiskt:idea:

När surmärren som han hade som boxgranne ett tag hade sin vattenhink hängande i ett grimmskaft i boxgallret drog han i grimmskaftet tills hinken kom upp till gallret - sen släppte han och grannen blev stensur! Han brukade sluta när det inte fanns vatten kvar i hinken.
 

Liknande trådar

Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 335
Senast: skogaliten
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
18
· Visningar
1 815
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 667
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp