Nationell Working Equitation

Sv: Nationell Working Equitation

Working equitation är en tävlingsgren inom Svenska Ridsportförbundet. Den har sitt ursprung i iberiskt boskapsarbete, och tävlingarna består av tre delar. Först rider man ett dressyrprogram, sedan rider man en teknikbana med stilpoäng, och sist rider man teknikbanan på tid. Teknikbanan innehåller hinder som broar, grind och slalom och man ska visa att hästen är en modig, lydig och snabb brukshäst.

Nationell är statusen på själva tävlingen. Det finns lokal, regional, nationell och elit. Nivån har dels att göra med svårighetsgraden på tävlingen, och dels ställs det olika krav på arrangemangen.
 
Sv: Nationell Working Equitation

Du har fått ett bra svar här på vad WE går ut på, ville bara säga att jag har provat på det och det är riktigt roligt!
 
Sv: Nationell Working Equitation

Undrar bara vilka mått teknikbanan har? Dvs på hur stor yta hindren är uppställda?
 
Sv: Nationell Working Equitation

Verkar vara jättekul!! Undrar var man håller på med WE i Östergötland!?!
 
Sv: Nationell Working Equitation

WE är roligt att titta på. Vid ett besök i Portugal för ett par år sedan tittade jag på detta. Härligt. Jag har har en liten fundering över är hur man gör med ko-delen i Sverige? Som jag förstått så är inte denna del med i Svenska WE-tävligar, men hur tränar de ekipage som tävlar internationellt på ko-delen?
 
Sv: Nationell Working Equitation

Jag skulle kunna tänka mig att man kan träna "på kor" hos någon westernmänniska. Finns några som tränar själva och instruerar inom detta.

WE är ju ännu inte en FEI-gren så långt jag förstått och korna ska antagligen inte vara med om FEI ska anordna mästerskap (fick Eternell Hagens bok om WE från förlaget, och där gjorde hon någon utläggning kring detta).
Det är väl inte så många svenskar som tävlar internationellt i WE.
Eternell Hagen tillbringar stora delar av året i Portugal så jag antar att hon har gott om träningstillfällen.
 
Sv: Nationell Working Equitation

När jag var på en typ "workshop" om WE så fick jag höra att SvRF inte tillåter ko-delen och därmed får svenska ryttare som tävlar utomlands inte vara med på den delen utomlands heller. Har ingen källa på det så det kan vara felaktigt, men det är vad jag hört i alla fall.
 
Sv: Nationell Working Equitation

När jag var på en typ "workshop" om WE så fick jag höra att SvRF inte tillåter ko-delen och därmed får svenska ryttare som tävlar utomlands inte vara med på den delen utomlands heller. Har ingen källa på det så det kan vara felaktigt, men det är vad jag hört i alla fall.

Gav SvRF någon anledning till varför de inte tillåter ko-delen? För att de inte har kunskap inom förbundet?

Att svenska inte får vara med på ko-delen utomlands tycker jag är intressant. Det känns som att SvRF vill strypa all form av ko-arbete. Tråkigt, inte minst med tanke på att WE kommer från rancharbete.
 
Sv: Nationell Working Equitation

Gav SvRF någon anledning till varför de inte tillåter ko-delen? För att de inte har kunskap inom förbundet?

Att svenska inte får vara med på ko-delen utomlands tycker jag är intressant. Det känns som att SvRF vill strypa all form av ko-arbete. Tråkigt, inte minst med tanke på att WE kommer från rancharbete.

Om jag förstod rätt - och kommer ihåg rätt - så tror jag det var för att man inte riktigt vet hur kossorna mår av arbetet med dem, att de kanske blir stressade etc. Ska se om jag hittar någonstans där detta står.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Haparanda Ryttare får stöd på 4,8 miljoner av Arvsfonden. Miljonstödet ska gå till att bygga en skogsbana till Working Equitation.
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter EM i Tjeckien är nästa års stora mål för de ryttare som tävlar working equitation internationellt. Nu har landslagsledare Kajsa Ekedahl...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter flera år som uppvisningsgren på Sweden International Horse Show tar WE nu ett stort och härligt steg. En ny cup i svår klass...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Working Equitation är en gren som växer snabbt och blir allt mer populär i Sverige. I år blir det premiär för den nya svårklass-cupen...
Svar
0
· Visningar
74
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp