Bukefalos 28 år!

Natta fyraåring...

Sv: Natta fyraåring...

Men om barnet gladeligen nattade sig själv, vari låg problemet? Jag förstår nog fortfarande inte riktigt. Och kan man ens kalla det nattning om drt tog tre timmar, det låter snarare som kvällslek, som nu råkade äga rum i sängen?

Problemet bestod i att den eländiga ungen aldrig somnade, och därför sov mindre än han egentligen behövde för att må riktigt bra under arbetsveckan/dagisveckan/skolveckan. Och så bestod det mindre problemet i att jag till och från har haft lite dåldigt samvete för att jag inte antingen löste problemet (genom att med någon mirakelmetod få barnet att somna i rimlig tid - där de goda råden ingalunda har saknats, de har bara inte funkat) eller åtminstone engagerade mig mera djupgående i det hela, tex genom att sitta där och sprida moderligt lugn omkring mig, vilket jag alltså inte hade tålamod till.

Kvällslek är verkligen ordet! Han planerade inför den och sköt upp aktiviteter som lämpade sig att göra i sängen, när han funderade på vad han ville göra under dagen. Men man uppfattar det ju likväl lätt som nattning när det sker efter kvällsmat, tandborstning osv och i sängen.
 
Sv: Natta fyraåring...

Tv på rummet skulle inte funka, allt som bryter lugnet ställer till det... ljudboken är det enda vi lyckats med på det området. Hon kan dock somna i soffan vid TVn, men det är mest för att hon liksom inte vet att hon skall sova då...

Annars har det blivit lite rörigt de senaste dagarna - på midsommar kom vi hem senare än vanligt, och hon hamnade i säng först strax innan 22. Nattningen tog 1,5 timme trots att hon hela dagen varit ute och lekt med kompisarna där vi firade midsommar... dagen efter tog hon vid ett obevakat ögonblick en tupplur mellan 15 och 16... så nattningen skedde vid 21, tog 2 timmar. Igår tvärslocknade hon på soffan vid tjugo i åtta - och sov hela natten!

Så, ikväll får vi se. Just nu känner jag mig olyckligt utan rutiner eller kontroll alls... men det kommer nog stabilisera sig :)
 
Sv: Natta fyraåring...

Glöm nu inte att vi är flera som haft det ungefär så och det har ju gått bra.

Eller nåja, min son har just nu sådär 36-40 timmarsdygn - hälften sömn hälften vaket. Just nu sover han sen nån timme tillbaka och lär väl vakna imorgon vid 10 eller så. Han fyller snart 17.
 
Sv: Natta fyraåring...

Det är väldigt skönt att höra att fler har barn med atypiska sovmönster... Annars får jag alltid höra att det varar att lägga henne i tid, eller att vi mesar för mycket vid nattningen, eller att hon inte är trött nog...
Jag kämpar på här, snart dags för kvällens steg :)
 
Sv: Natta fyraåring...

Just nu känner jag mig olyckligt utan rutiner eller kontroll alls... men det kommer nog stabilisera sig :)

Jag säger som Cirkus, det ordnar sig säkert.

Min unge är i princip vuxen och han missar aldrig något han måste eller vill göra på grund av sina sömnvanor. Men de sömnvanorna har aldrig någonsin stått under min kontroll. Egentligen tror jag att kontroll är överskattat. Det gör mindre skillnad än vad de som har kontroll (eller tycker att andra borde ha det) har fattat.

Det kan ju också stabilisera sig på ett sätt som du inte kontrollerar. :laugh:
 
Sv: Natta fyraåring...

För oss är inte läggningstiden viktig, för den kan inte vi bestämma. Men däremot upp exakt samma tid varje tråkiga morgon. Varje varje morgon utan nåd, oavsett om man varit vaken halva natten. Tråkigt men när rytmen infunnit sig har de somnat som på beställning på kvällarna.Nu slarvar vi så nu är det i säng 22-23 och upp 8.30.

Snart semester ändå...
 
Sv: Natta fyraåring...

Jag tycker att egentligen så har mornarna varit ett mycket större bekymmer än kvällarna. En pigg och glad unge är ju liksom inget bekymmer. Men den trötta ungen på morgonen har haft det jobbigt. Sen att både han och vi inser att OM han lag sig tidigare så SKULLE han förmodligen vara piggare. Kanske, om han kunde somna....men det är ju det som är kruxet - att inte kunna somna
 
Sv: Natta fyraåring...

Ja det problemt har ju vi också. Det är tvåtimmarsläggningar (eller tre). Så mycket att vi till slut kontaktade Bup. Jag bara skrattade åt henne och skulle bara testa för att överbevisa henne att det aldrig skulle fungera...
 
Sv: Natta fyraåring...

Jag tycker att egentligen så har mornarna varit ett mycket större bekymmer än kvällarna. En pigg och glad unge är ju liksom inget bekymmer.

Förutom för de föräldrar som absolut måste ha barnet i säng för att "orka med och få tid för sig själva", då. Jag tycker att man möter det rätt ofta.

Det enda jobbiga med ett sprudlande barn sent på kvällen, är väl att man får lite småpanik när man tänker på nästa morgon. För övrigt är det väl inget större problem egentligen.

Precis som jag själv har gjort, styr min son också nu med sin utbildning och sitt yrkesval, så att det är stor chans att han kan slippa arbetstider som innebär (väldigt) tidiga morgnar. Lite självkännedom löser ju många problem.
 
Sv: Natta fyraåring...

Har inga råd men har det ungefär likadant med Ludvig, som blir fyra i oktober. Han somnar mycket sällan innan 21 och den sk nattningen tar alltid minst en timme... Vi har valt att gilla läget helt enkelt, och vi går inte upp till sängen med honom förrän han själv vill, men trots det tar det ändå en bra stund innan han somnar. Vi är alltid kvar tills han har somnat, jag tror det går över med åldern. Jag har det ju förhållandevis light jämfört med sambon, för de kvällar (nåja nu är jag ju ledig hela sommaren) jag är hemma är vi ju två, normalt sett jobbar ju jag sent tre kvällari veckan o då försöker sambon få vild treochetthalvtåring i säng med bäbis i bärsele ;)...
 
Sv: Natta fyraåring...

Våra barn är inte alls sprudlande. De är griniga, skrikiga och bråkiga. Klart att jag måste få egentid så att jag åtminstone kan betala mina räkningar. För min känns det rätt grundläggande och för mig är det en nödvänighet att hinna göra saker efter att de somnat eftesom det inte går att göra något alls när de är vakna. Jag har även ett psr timmars jobb i veckan att göra så det blir väldigt lite sömn för min del.
 
Sv: Natta fyraåring...

Jag hymlar inte med att jag tycker det är rätt gött att få någon/några timmar på kvällen där jag bara får vara och pula med mitt, titta på vad jag vill (TV) etc.

Nu för tiden är det inte lika viktigt då hon är större och då är det enklare att få den där lugnare tiden även om hon är vaken. Men när hon var mellan 1-2 år så var det faktiskt rätt skönt att få sitta ner och läsa igenom tidningen, se på nyheterna sittandes eller kolla av internet i lugn och ro på kvällen med en kopp the.
 
Sv: Natta fyraåring...

Men om barnet gladeligen nattade sig själv, vari låg problemet? Jag förstår nog fortfarande inte riktigt. Och kan man ens kalla det nattning om drt tog tre timmar, det låter snarare som kvällslek, som nu råkade äga rum i sängen?

Problemet med sena nattningar är väl utmattade barn på morgonen om jag inte missminner mig, det var ju ett antal år sen jag hade små. Och jag drar mig också till minnes att små barn enligt alla böcker verkar behöva ganska många timmar sömn. Så ska man ha upp barnet till dags (gissar jag är det mest aktuella för de flesta) så bör det ju sova.

Så bortsett från tider att passa på morgonen så spelar ju dygnsrytmen ingen roll.
 
Sv: Natta fyraåring...

Våra barn har benhårda rutiner runt läggdags. Klockan sju badar de, sedan borstas det tänder och sedan är det pyjamas och i säng med välling. Den äldsta (5år) somnar ganska lätt. Ibland är hon vaken men hon går inte upp ur sängen annat än för att kissa så det är ganska lätt. Tvååringen är lite svårare. Hon vill inte sova. Men vi har gjort så att hon inte får lämna sängen. Vi sätter på samma musik varje kväll, släcker ner och har inte det minsta kul efter klockan åtta då är det sovdags som gäller. Det tar ca en halvtimma för henne att somna.

Dock vaknar hon många gånger per natt så när jag går och lägger mig flyttar jag över henne till min säng. Båda våra barn var hopplösa att få i säng innan rutinerna. Men räkna med att det tar lång tid och att det kommer bakslag.
 
Sv: Natta fyraåring...

Fasta rutiner har inte funkat hos oss tyvärr :(

Dottern somnar nu på ca 1,5 timme. Det är ok, jag tycker det är skönt att bara gå in varje 10-15 minuter, funkar bra! Igår somnade hon kl 23(!), upp klockan 4.30... Sedan utelek på morgonen, Gröna Lund många timmar, pyssel runt matbordet, och nu utelek med vatten. Hon beter sig inte alls som trött. Hon slumrade 10-15 minuter i bilen på väg hem.

Puh... Jag behöver sova mer än hon ( och JAG mår bra av fasta rutiner, vilket gör det hela lite jobbigare :).
 
Sv: Natta fyraåring...

Min erfarenhet är att fasta rutiner ändå inte är till någon större hjälp med barn som är över sju, ungefär. Sådant som är enkelt med det aktuella barnet funkar oavsett om man har fasta rutiner eller inte (just det att det flyter av sig självt ser ofta ut som fasta rutiner, men jag menar att det är något annat i det fallet), medan sådant som är besvärligt mera sällan låter sig lösas så enkelt som med fasta rutiner. De genomskådar ju sådant när de blir lite större.
 
Sv: Natta fyraåring...

Problemet med sena nattningar är väl utmattade barn på morgonen om jag inte missminner mig, det var ju ett antal år sen jag hade små. Och jag drar mig också till minnes att små barn enligt alla böcker verkar behöva ganska många timmar sömn. Så ska man ha upp barnet till dags (gissar jag är det mest aktuella för de flesta) så bör det ju sova.

Så bortsett från tider att passa på morgonen så spelar ju dygnsrytmen ingen roll.

Fast det är ju enormt olika hur mycket barn sover. Mitt intryck är att de barn som har stort sömnbehov sällan är samma barn som lägger sig sent. Vårt barn har inte behövt mer än 8-10 timmars sömn per natt sen han var ett ungefär, så han har ungefär samma sovtider som oss vuxna.
 
Sv: Natta fyraåring...

Fast det är ju enormt olika hur mycket barn sover. Mitt intryck är att de barn som har stort sömnbehov sällan är samma barn som lägger sig sent. Vårt barn har inte behövt mer än 8-10 timmars sömn per natt sen han var ett ungefär, så han har ungefär samma sovtider som oss vuxna.

Det är skönt att se att det finns fler ungar än vår som har litet sömnbehov:laugh:
 
Sv: Natta fyraåring...

Glad uppdatering!
Hon verkar trivas med det här, nu har hon två nätter i rad somnat vid 21-tiden efter en nattning på ca 40 minuter!! Så himla skönt för hela familjen! Hoppas det håller i sig :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 378
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 042
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 316
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp