Bukefalos 28 år!

Naturliga produkter?

_Molle_

Trådstartare
Tänkte börja använda mer naturliga produkter, ex kokosolja som hårinpackning och dyl.

Vad har ni för tips? Något bra schampoo utan massa kemikalier, bra ansiktstvätt med naturliga ingredienser?

Berätta!
 
Min avdelning! ;) Jag använder också helst naturliga eller så naturliga produkter som möjligt, men också produkter som iaf inte innehåller t.ex. parabener. Har dock gått tillbaka till "vanligt" schampoo för mitt hår kräver nåt riktigt bra nu för att inte se ut som Gollum...

Köper inte de dyraste produkterna så där har jag ingen koll. Min favorit är Burt's Bees! Har inte varit nöjd med deras schampoo men alla hudvårdsprodukter är grymma. Ansiktsskrubb med citrus, ansiktsrengöring med apelsin, nagelbandskräm med lime, lotion milk and honey, fotkräm med kokos, läppbalsam "cooling" (väldigt stark mentholdoft/smak men helt underbar för läpparna)... det är produkter jag inte vill byta mot några andra. :) Jag testade deras små gift-sets för att se om märket var nåt att ha och blev sedan fast! Det bästa är ansiktsprodukterna som rengör och skrubbar men för en gångs skull är jag inte torr som fnöske i ansiktet efteråt och måste få på lotion direkt för att det bara stramar. :up:

Har inte hittat en riktigt bra ansiktskräm än dock som inte kostar över 200. Ingen biter på vintertorrheten! Är sugen på Burt's såklart men tycker 250 är lite väl... Har testat Nordic Birch, Amie, Body Shops vitamin E-serie... kanske nån mer. Nu är en från Good Things på väg hit, får se om det är ett bra märke eller ej. Dock inte helt naturligt men parabenfritt m.m. Min favorithandkräm är Aloe Vera från Urtekram/Nordic Birch, grymt bra!

På sminksidan gillar jag Tikeis mineralsmink och deras borstar. UNE gör ok mascara men min ramlar lätt av, ska ev testa någon annan variant. Tvål köper jag bara hårda, handgjorda tvålar med naturliga ingredienser på mässor, marknader, trädgårdsaffärer osv. Stor skillnad på huden mot traditionell tvål som bara torkar ut! Man kan också relativt enkelt göra egen naturlig tvål men jag har inte testat än. Ecotools för verktyg t.ex. borstar, skrubbhandskar osv.

Med socker och olivolja gör du enkelt en egen skrubb. :) Lägg torkade örter (ringblomma!) i oljan och låt dra i mörker i en vecka eller två, sila och blanda med socker. Kan dock bli lite väl skarpt i ansiktet men toppen på kroppen.

Blev visst en halv novell det här. :angel:
 
:angel:
Ska kolla in burts bees! Känner inte att vanlig ansiktstvätt är så bra för huden, och orkar inte prova tusen olika.
Har gjort scrub nån gång, men inte testat med örter, ska provas! Funkar det bäst om det får dra ett tag eller funkar det använda direkt?


Några bra tips på schampoo/balsam? Testa no poo, är det bättre, eller leta upp något ekologiskt?
 
Mandelolja till håret och kroppen

Kaffesump+olivolja som skrubb

Kokosolja som hårinpackning

På min dotter som har extremt torrt hår (en blandning av skandinaviskt/afro) kör jag kokosolja+olivolja men hennes hår blir/känns aldrig fett.
 
Tips är att kolla till exempel lockig punkt se. Där finns en massa nopoo produkter, samt även egna recept som du kan trolla med hemma!
Jag använder mest råvaror i form av olika oljor, honung, aloe vera etc. Weledas produkter gillar jag annars då de är mycket prisvärda rena produkter.
Tikeis smink är också toppen! Rent och riktigt bra pris:up:
 
Jag använder Maria Åkerberg även jag, toppenprodukter!

Som ansiktsmask brukar jag lägga honung, vanlig svensk honung. När den har suttit ett tag masserar jag försiktigt så blir det som en mild peeling.
 
:angel:
Ska kolla in burts bees! Känner inte att vanlig ansiktstvätt är så bra för huden, och orkar inte prova tusen olika.
Har gjort scrub nån gång, men inte testat med örter, ska provas! Funkar det bäst om det får dra ett tag eller funkar det använda direkt?


Några bra tips på schampoo/balsam? Testa no poo, är det bättre, eller leta upp något ekologiskt?

Låt det dra ett tag, skulle jag säga. Då hinner de verksamma ämnena lösas upp i oljan. Men ställ mörkt eller använd en mörk glasflaska så oljan inte härsknar. Odla tacksamma ringblommor på sommaren och sen kan du plocka mängder med blommor som du kan torka och förvara tills de ska användas. Samma sak med kamomill, lättodlat och mycket användbar blomma.

Vill man ha gamla hederliga tips på hur man kan använda den alldagliga naturen runt omkring oss till teer, rengöring, sårvård, hårvård m.m. finns t.ex. boken Mormors skafferi och farmors apotek om man kan hitta den nånstans. :)
 
Jag använder också Maria Åkerbergs grejer och har gjort det sedan det hette Dermanord :) använder ansiktsserien och sminket. Produkterna är väl inte billigast, men dom är verkligen dryga!
Är inte så nöjd med hennes hårvård förutom hårsprayet.

Schampo använder jag Reco Hair och har gjort 6-7 år, ekologiskt och produceras i Sverige. Inga syntetiska ämnen eller parfymer och jag behöver dessutom aldrig använda balsam (har hår ner till mitten på skulderbladen ca).
Som duschtvål brukar jag ha en hårdtvål, minns ej märke, eller Urtekrams duschtvål.

Annars är bra, naturliga kurer typ en ansiktsmask av ekologisk honung, kan även användas som peeling om man blandar i t ex strösocker eller finkornig sand.
Naturell yoghurt är en bra kur för håret, och så klart den underbara kokosoljan som går använda till typ allt :D
 
Jag gillar en del av Lush produkterna, det finns några riktigt bra utan parfym och parabener. Dream Cream Självkonserverad har jag som nattkräm och King of Skin (ett kroppssmör) som dagkräm.

Ansiktsskrubb härmar jag gärna en av deras produkter: polenta + olja. Mycket snällare än socker mot ansiktet.

Favoritansiktsmasken är kakao+avocado.
 
Använder Maria Åkerberg till kropp o ansikte ffa.

Smink från Care of Lena: http://sminkinfo.se/

Håret balsamtvättas med coops billiga balsam o elvitals rosa inpackning, är tyvärr ändå torrt i längderna.

Saknar flytande handtvätt (kan säkert ta duschkrämen från MÅ iofs) och trevligare alternativ till håret.
 
Jag testade cocosolja som in packning men fick inte ur oljan utan fick tillslut ta en extra dusch och shamponera ut det sista. Någon annan som upplever den svår att få ur?
 
Håret balsamtvättas med coops billiga balsam o elvitals rosa inpackning, är tyvärr ändå torrt i längderna.

Testa Jessicurl, det använder jag till mitt torra barr. Jag har använt den rosa inpackningen för längesen, tyckte den var ok men inte mer. Slutade eftersom de djurtestar.
 
Tänkte börja använda mer naturliga produkter, ex kokosolja som hårinpackning och dyl.

Vad har ni för tips? Något bra schampoo utan massa kemikalier, bra ansiktstvätt med naturliga ingredienser?

Berätta!

Jag använder Rosenseriens produkter: dagkräm,nattkräm,jojobaoljan,sminkrengöringen,rosenvattnet, kroppslotion,läppomadat,hand och fotkrämen.

Har haft problem många år med torr hy,testat diverse produkter. Nattkrämen med en droppe jojoba har funkat perfekt ny i vinter. Anv också jojobaoljan som nagelbandsolja.
 
Maria Åkerberg sen många år tillbaka. Bäst! Mitt hår blir lätt svinto-trasseltrollhår när jag testar andra schampo. Så jag håller mig till MÅ. Även när det gäller hudvård.
 
Jag testade cocosolja som in packning men fick inte ur oljan utan fick tillslut ta en extra dusch och shamponera ut det sista. Någon annan som upplever den svår att få ur?

Jag har upplevt det. Eller min frisör gjorde det. Har använt cocosolja en längre tid och upplevde det bra, men fick tvätta håret näst intill varje dag.
Har alltid tappat stora mängder hår men trott att det är så jag är eller pga stress.
Dock nämnde min frisör detta och sa att just cocosolja är väldigt fett och har en tendens att täppa till hårbotten vilket gör att den inte kan andas och man tappar hår.
Efter att ha bytt ut mitt cocosschampoo och även cocosoljan mot moroccanoil har mitt hår helt förändrats, till det bättre. Lockigt som det är är det nu friskt, inget frizz, håller sig rent länge och lockarna är betydligt finare.

Så även om jag tyckte om cocosoljan kmr jag aldrig att ta tillbaka den.
 
Tack för alla svar, ska kolla upp märkerna och se vad som kan passa.

Hört att ricinolja ska få håret att växa snabbare, låter som en myt? Borde man testa?
 
Jag kör också på Lush! Är helt förälskad och tycker att min hud blivit mycket lugnare. Är inte lika flammig. Schampot har jag dock inte provat än, tänkte göra det vid nästa lön :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Behöver tips på bra brun utan sol produkter som INTE LUKTAR. Använder nu cacoa Brown som jag är ganska nöjd med. Tanrevel one till...
Svar
5
· Visningar
536
Kropp & Själ Hej Jag undrar om någon här har tips på en bra men inte alltför dyr motionscykel? :) Jag ska börja med mer intensiv rehab efter mitt...
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 356
Kropp & Själ Kroppen bråkar och jag behöver röra på mig mer så jag funderar på att köpa en Crosstrainer eller ngn liknade träningsmaskin att ha...
Svar
4
· Visningar
459
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp