Bukefalos 28 år!

Naturligt kyckling/hönsfoder Vad tror ni om det?

eldkyss

Trådstartare
Jag har hittat 2 recept på nätet som skall vara skonsammare än alla färdigfoder.

Jag nappade på detta och har köpt hem och blandat ihop:laugh:

Dock har jag ej kunnat fodra med kycklingfodret för det verkar vara för stort för att få i sig för dom små än så länge :)

Vad tycker ni? Låter det vettigt?

a) Torrfoder kycklingar (dock ej för små då dom har svårt att få i sig det)

1 del Undulatblandning
1 del korn- eller blandsädskross
1 del vete
1 del del hampfrö

Vuxenfoder

1 del blandsädskross
1 del vete
1/2 del solrosfrö (mängden anpassas efter hönsens hull: minskas till 1/4 del om de blir feta och ökas till 1 del om de blir tunna)
1/4 del hampfrö
 
Sv: Naturligt kyckling/hönsfoder Vad tror ni om det?

det går lika bra att ge vuxenfoder till kycklingar! vi har en massa höns och kycklingar själva och har många års erfarenhet av detta! du kan ge dom både fenix hel och kornkross! :laugh:
hacka även sönder kokta ägg och ge dom innehållet! du kan även ge dina vuxna höns krossat äggskal så blir äggen de värper mycke starkare och finare! :D
 
Sv: Naturligt kyckling/hönsfoder Vad tror ni om det?

KL
Det går säkert alldeles utmärkt att fodra med den blandning du hittat. Om fodret är naturligare än det som köps i säck på tex Granngården är ju en sak man kan diskutera. Tex Fenix fodersorter innehåller ju bara naturliga råvaror som malts och sedan pressats till pellets vilka sedan krossats.
Jag fodrar min höns med hel säd och det fungerar bra för mig men det blir knappast billigare om man inte har kontakter så man kan få tag i säden billigare än i affären. Om du ska fodra med den blandning du nämner så tänk på att hönsen måste få tillgång till grus så det kan mala sönder maten i muskelmagen. Detta gäller alltid om man fodrar med annat än pellets. Det är även viktigt att de har fri tillgång på kalk så de har något att tillverka äggskal av. De enda tillfällen man inte behöver fodra med fri tillgång på kalk är om man ger ett helfoder som redan innehåller kalk i rätt mängd samt om man bara har ungdjur (som inte börjat värpa) eller tuppar.
 
Sv: Naturligt kyckling/hönsfoder Vad tror ni om det?

Okej , jo men jag har hört att alla typer av"startfoder" Innhåller mycket mer protein än vad en höna igentligen behöver? Just för att dom skall växa så fort som möjigt och skynda på värpningen?

Därför så var ja lite nyfiken att blanda eget :)

Okej att regelbundet ge dom snäckskal fungerar de bra som kalkgiva?

Vilken sand rekomenderar du att ge dom i samband med att dom äter detta foder? Skall sanden strös på backen eller serveras på fat ? Så att dom alltid har framme?
 
Sv: Naturligt kyckling/hönsfoder Vad tror ni om det?

Snäckskal går alldeles utmärkt att använda som kalkgiva. Om hönsen värper så kan du ge dem den bästa kalken för dem via deras egna äggskal. Ge dem dock inte äggskal från andra besättningar eftersom det enligt de uppgifter jag har kan sprida sjukdomar.
Angående protein så är det säkert så att det kan vara överskott i startfodrena men då kan du fodra med Allfoder dock föredrar jag att blanda själv precis som du funderar på så hönorna kan välja att äta det de tycker är gott för dagen. Mina höns gillar variation. Du behöver dock inte följa det recept du hittat slaviskt. Tänk på att hönor behöver mer protein när de värper och ruggar och avsevärt mycket mindre under viloperioden. 25% vete tycker jag låter som ganska mycket men det kanske går bra att ge så stor mängd. Du upptäcker om ett tag vad som passar dig och dina höns. Sommartid är det ganska enkelt om man har stor grön hönsgård. Då lever de tillstor del på gräs och småkryp :)
 
Sv: Naturligt kyckling/hönsfoder Vad tror ni om det?

okej vad skönt:) Jo men de är väll som du skriver att det bästa är nog att pröva sig fram helt enkelt:) Vid vilken ålder skall jag börja ge dom snäckskal? Dom är bara två veckor än så länge:D

Jo sedan när dom börjar äta detta egenblandingen vilken sand tycker du att jag skall ge? Finns de någnstans man kan köpa? Skall dom ha fri tillgång till sand i en bytta eller skall ja lägga sanden i ett hörn Så dom kan bada i den med om dom vill?
 
Sv: Naturligt kyckling/hönsfoder Vad tror ni om det?

*delvis kl*

jag skulle inte ge deras eget äggskal till hönsen. En bekant gjorde det och hönsena blev äggätare.. Jag gjorde den tabben en gång med och det slutade med att jag fick ta bort hela gänget.
 
Sv: Naturligt kyckling/hönsfoder Vad tror ni om det?

Konstigt! Jag förstår inte hur äggskal stötta till småbitar skulle kunna trigga igång äggätande mer än snäckskalen gör. Mina höns var väl medvetna om vad äggskal består av även innan de fick dem. Vid kläckning åt de begärligt upp skalen och ifall ett ägg är trasigt så smaskar de glatt i sig det men jag har aldrig sett dem ge sig på hela ägg eller råkat ut för att det "saknas" mer än något enstaka ägg.
Kl
Kom på att jag glömde svara angående grus. Mina höns verkar föredra grus i storleksorningen 5-8 mm. De bör ha fri tillgång men mina får inget inomhus sommartid utan får plocka ute på parkeringen när de går lösa. Vintertid brukar jag fodra grus ca 1 gång i veckan.
 
Senast ändrad:
Sv: Naturligt kyckling/hönsfoder Vad tror ni om det?

Jo sedan när dom börjar äta detta egenblandingen vilken sand tycker du att jag skall ge? Finns de någnstans man kan köpa? Skall dom ha fri tillgång till sand i en bytta eller skall ja lägga sanden i ett hörn Så dom kan bada i den med om dom vill?

Jag gräver upp små tovor med gräs, gärna med lite sandblandad jord, om det av någon anledning är så att jag inte kan släppa ut dem.
 
Sv: Naturligt kyckling/hönsfoder Vad tror ni om det?

Jag tror höns blir "äggätare" av andra skäl. Stress, vantrivsel etc, kanske?

Skulle hönsens äggskal trigga igång äggätning så finge vi inga ägg kvar. Under kläckning blir det skalrester i hönshuset, men jag har aldrig sett att hönsen intresserat sig för dom.

LIA
 
Sv: Naturligt kyckling/hönsfoder Vad tror ni om det?

Jag har en äggätade höna ligger på ägg nu och hon bryr sig inte om äggen när hon vill ruva, men annars gäller det att ha försvinnandereden. Denna hönan och ett par till fick jag i vintras. Dock har dom blivit bättre när dom får snäckskal. Men idiotierna sitter kvar..

Dom som blev äggätare i vintras var ett värphöns gäng som fick smak på skalen. Dom åt rubbet, annars kan dom äta ur äggen och spara skalen. I det fallet hjälpte inget jag gjorde utan dom blev rävmat. Det kan ha triggats av mängden snö som gjorde att dom inte kunde gå ut som vanligt, jag vet inte. Men några äggskal ska mina INTE äta, jag vill inte ens chansa. Äggskal luktar annorlunda jämfört med snäckskalen. Även om dom är torra.
 
Sv: Naturligt kyckling/hönsfoder Vad tror ni om det?

Jag tror alltså inte att hönor per automatik börjar äta hönsägg bara för att dom får krossat äggskal. Eller att dom börjar för att dom käkar på ett trasigt ägg som fallit ner på golvet eller ser äggskal efter kläckning. Allt detta har vi varit med om utan att någon därför blivit äggätare.

Men, om en höna skaffat sig ovanan att hacka sönder och äta ägg, ska man direkt ta bort henne. Hon lär fortsätta och dessutom kanske "smitta" andra hönor.

LIA
 
Sv: Naturligt kyckling/hönsfoder Vad tror ni om det?

Det är nog olika. Jag vet ett par som ger äggskal och det inte händer nåt och sen flera som säger att man absolut inte ska ge äggskal just för att det kan trigga äggätandet.

Det är upp till var och en.. Men det kan ju vara tänkvärt att risken finns att någon börjar. (Sen hur hönsen skulle kunna hålla skillnad på när man får äta skal och inte är ju en annan historia. Att dom får äta skal i hink eller nåt annat och inte ur redet kan kanske bli knivigt att hålla isär. Men som sagt en av mina äggätare äter bara ägg när hon själv inte vill ruva..)
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 963
Lantbruksdjur Jag vill bara berätta att jag har det och att det funkar alldeles utmärkt. En del ställer sig väldigt skeptiska och jag har fått...
Svar
3
· Visningar
3 551
Senast: Yrja
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 519
Senast: Alazan
·
Övr. Katt Kort bakgrund, hushållet innefattas av tre katter: Tekla - bondkatt/huskatt född 03. Honkastrat. Patetiskt känslig mage, har hitills...
Svar
4
· Visningar
1 048
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp