Bukefalos 28 år!

Nej, inte dåliga värden redan

LuckyMemory

Trådstartare
Är det någon mer som har fått havandeskapsförgiftning tidigt i graviditeten? Hur gick det för er?

Ringde bm för att få komma in på en extra kontroll i tisdag då mina fingrar hade börjat att svullna och det kliade under händerna och fötterna. Kände igen symptomen från förra graviditeten, då jag fick havandeskapsförgiftning i slutet och blev igångsatt.
Blodtrycket hade stigit lite och jag hade 2+ i protein, fick ta toxprover och gallsyreprov.
Igår var jag på sjukhuset för att viktskatta bebis och den är normal stor för v 31 och flöde i navelsträngen var bra, vilket känns skönt.
Jag kommer nu att få gå på koll 2 ggr/vecka och jag är ordinerad vila. Jag hoppas att bebis stannar kvar ett tag till men då det kan förändras snabbt så är jag lite orolig.
 
Sv: Nej, inte dåliga värden redan

Jag har inga barn själv, men min moster födde sina tvillingar för ett år sen i vecka 27 efter att ha fått havandeskapsförgiftning i kombination med att näringstillförseln till pojken (det mindre barnet) hade strypts. De var ändå relativt stora, 1100 gram för pojken och 1500 för flickan, pojken fick andningshjälp ett tag, men idag är de över ett år och lika pigga, glada och utvecklade som barn som är födda i "normal" tid.
 
Sv: Nej, inte dåliga värden redan

Hej!

Jag födde min dotter i v 31 pga havandeskapsförgiftning.
Huvudsaken är att du vilar, tar det lugnt och lyssnar på kroppen. Minsta lilla förändring så ringer du in till en barnmorska! Bättre en gång för mycket än en gång för lite.

När jag åkte in var jag rejält sjuk, fast jag egentligen inte kände det sådär supermycket. Hur jag märkte det, var genom att ena mitt ben svullnade upp till det dubbla och jag misstänkte blodpropp. Väl inne på sjukhuset visar det sig vara havandeskapsförgiftning, en rätt allvarlig sådan så jag blev skickat akut med ambulans till ett större sjukhus..

Jag hade varit på kontroll 4 dagar före jag las in, och då såg allt ganska normalt ut. Som du säger, något förhöjda värden och lite högre blodtryck men inget allvarligt då iaf.

Jag menar absolut inte att skrämma dig eller något, men som jag sa, lyssna på din kropp och minsta lilla så hör du av dig till sjukvården.

Och en sak till: SKULLE det nu oturas och barnet föds väldigt snart, så brukar det inte vara någon fara.. :)
 
Sv: Nej, inte dåliga värden redan

Min havandeskapsförgiftning började blossa ut i vecka 28 och jag fick akut kejsarsnitt vecka 34. Min dotter var redan vid 24 veckor -15% och hon växte inte på sig normalt, men hon växte i alla fall!
Från vecka 30 till 34 låg jag mer eller mindre inlagd på sjukhuset. Läckte som mest 6 i protein och åt en rejäl mängd blodtryckssänkande.

Dottern föddes helt frisk men tillväxthämmad (1625g vägde hon). Är idag snart två år och har vuxit på sig! Väntar idag barn nr två och går på regelbundna koller och än så länge är allt ok. Är snart i vecka 31.

Mitt bästa råd är VILA.
 
Sv: Nej, inte dåliga värden redan

Skönt att höra att det har gått bra för er :) Nu har jag gått in i v 32 så jag är lite närmare målet.
På måndag ska jag på ny koll på MVC. Jag försöker vila så mycket det går.
Vilka "tecken" ska jag titta efter för att veta när jag bör ringa till sjukhuset?
 
Sv: Nej, inte dåliga värden redan

Symptom på havandeskapsförgiftning är kraftig svullnad (här kan du också vara uppmärksam på viktökning), huvudvärk, flimmer för ögonen och smärtor högt upp i magen.
Var uppmärksam på din kropp och ring barnmorskan/läkare vid minsta lilla misstanke om ändring -havandeskapsförgiftning är ett allvarligt tillstånd!

Lycka till! :laugh:
 
Sv: Nej, inte dåliga värden redan

Har haft några lugna veckor med stabila värden men nu har mina blodvärden blivit sämre så imorgon blir det läkarbesök på östra. Jag hoppas att jag slipper bli inlagd för jag vill inte vara borta för länge från vår 2-åriga dotter. Enligt men bm så kommer det inte dröja länge innan bebis kommer ut. Jag är glad att jag har kommit till vecka v36 men det känns ändå lite nervöst.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Nu sitter jag här med gråten i halsen, just nu är allt så himla jobbigt. Som jag tidigare skrivit så hade jag vid förra graviditeten...
2
Svar
23
· Visningar
2 250
Senast: hjortron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp