Bukefalos 28 år!

NEK-uppgift

Stjaerna

Trådstartare
Sliter mitt hår! Någon som kan hjälpa mig med en tolkning av en fråga?

Jag har följande funktion. g=(a*n)/(1-b)

n=0,004 (genomsnittlig befolkningstillväxt)
g=0,02 (genomsnittlig tillväxttakt)

Jag ska räkna ut vilka kombinationer av a och b som ger konstant tillväxt. Jag har ju två okända så jag kan väl endast få fram intervall? Mina mattekunskaper har falnat lite och jag förstår inte exakt vad är det jag ska få fram. Det står även att jag ska använda ovanstående funktion ELLER en annan funktion som finns angiven i min lärobok. Därför antar jag att det inte är fråga om något ekvationssystem. Hjälp? :(
 
Sliter mitt hår! Någon som kan hjälpa mig med en tolkning av en fråga?

Jag har följande funktion. g=(a*n)/(1-b)

n=0,004 (genomsnittlig befolkningstillväxt)
g=0,02 (genomsnittlig tillväxttakt)

Jag ska räkna ut vilka kombinationer av a och b som ger konstant tillväxt. Jag har ju två okända så jag kan väl endast få fram intervall? Mina mattekunskaper har falnat lite och jag förstår inte exakt vad är det jag ska få fram. Det står även att jag ska använda ovanstående funktion ELLER en annan funktion som finns angiven i min lärobok. Därför antar jag att det inte är fråga om något ekvationssystem. Hjälp? :(

Konstant tillväxt innebär väl att g>0, alltså för vilka a och b inträffar det. Om b<1 och a>0 -> g>0 resp b>1 och a<0 -> g>0 vilket borde vara svaret på frågan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 168
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp