Bukefalos 28 år!

Nekas skadestånd efter köp av halt häst

Tingsrätten konstaterade att flera veterinärintyg talar för att orsaken till skadan hos en häst funnits redan innan köpet och dömde ut skadestånd till köparen.
Hovrätten anser dock det klart mer sannolikt att hältan orsakats av de äldre kroniska förändringarna än av ett trauma efter riskens övergång.
 
Så knepigt.

Jag har bara sålt en häst en gång i mitt liv, en tvåårig korsningponny.

Men minns att i vårt köpekontrakt stod något i stil med " att ingen besiktning gjorts för dagen men att både säljare och köpare anser ponnyn frisk och vid god hälsa. Köparen har 2 veckors prövotid och att göra en besiktning på egen bekostnad och vid avvikande kan ponnyn återlämnas inom 2 veckor plus 2 dagar för full återbetalning. Köparen måste meddela säljaren inom de 2 veckorna, datum xx xx xx, vid eventuell retur. Återlämning sker på köparens bekostnad".

Stod även att jag som säljare står för ponnyns försäkring under denna tid (två veckor), datum för när jag annars säger upp försäkringen, och det är upp till köparen att överta/teckna ny inom 2 veckor osv...


Vet inte hur bindande det skulle ha varit i rätten vid ev tvist, men ändå, rätt så?

Nu handlade det inte om 55000kr men ändå...


F.ö. gick köpet igenom och ponnyn genomgick besiktning ua på klinik inom 2 veckor.
1.5 år senare hörde dom av sig att de inte kunde ha kvar ponnyn och jag köpte tillbaka den direkt (utan besiktning eller kontrakt) :heart
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 813
  • Artikel
Hästnyheter (Vestmanlands Läns Tidning) En tvist om en halt häst har lett till att både tingsrätten och hovrätten anser att hästens köpare ska få...
Svar
4
· Visningar
1 530
  • Artikel
Hästnyheter (DalaDemokraten) En kvinna från Gagnef köpte en hopphäst som visade sig vara halt. Tingsrätten ogillade kvinnans begäran att köpet...
Svar
0
· Visningar
552
Senast: Gunnar
·
Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 758
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp