Bukefalos 28 år!

Nersittning

S

Shetland_Memories

Hejsan. Jag har en rätt skumpig shettis som foderhäst, och jag undrar liksom hur ni andra gör för att det inte ska bli lika skumpigt...det är kul att se hur andra gör!

Själv försöker jag ha tunga ben, lodrät sits och kanske hålla i mig lite i sadeln då det är som värst!
 
Sv: Nerstittning

Helt ärligt så har jag gett upp det vid det här laget! :p (eller blivit bekväm av mig snarare). Hästar är oftast skumpiga av en anledning - antingen att de tar snabba korta steg som jag gissar att din gör, att de är spända, eller att de skjuter på för mycket (men då brukar det vara i kombination med spändhet om det är riktigt stötigt).

Så min strategi är att försöka få hästen vila på steget så tempot blir regelbundet och "lagom" (vilket blir saktare än den varit van vid), få den att schwunga mjukt med bakben och rygg, vara avslappnad i överlinjen. Då blir den som en gungande soffa att sitta på, utan att för den skull somna! :p
När jag i princip bara red barbacka på förra kusen så fick jag träna apmycket på att hästen skulle slappna av i travövergångarna, annars kunde jag inte sitta utan det sa smack smack i ryggen på hästen i princip och jag höll på att skumpa av för minsta lilla. När hästen väl slappnade av och sökte sig framåt/nedåt var det en otrolig skillnad och då kunde jag utan problem trava barbacka.

Om jag absolut ska sitsträna på just den biten så brukar jag försöka tänka att jag länger låren så det känns som att dom hänger rakt ner, klistrar fram rumpan och följer med hästen framåt med ena skinkan redan i övergången. Att rumpan vickar framåt en sida i taget i takt med att hästen travar. Och så får jag spänna bukmusklerna till en början eftersom jag brukar behöva sträcka upp mig och hålla balansen/stabilisera mig med magen.
På nuvarande kuse tar jag tyglarna i ena handen, trycker mig ner i sadeln med andra, spänner fast rumpan med knäna tills jag har fått in rörelsen från hästen och lyckas hålla kvar följsamheten utan att hålla i eller klämma med knäna :angel: lite fusk, men ändå. Den kusen är egentligen ganska lätt att sitta ner på men den har mycket rörelse i ryggen, man känner bakbenen väldigt tydligt om man säger så.
 
Sv: Nersittning

Hej! Rek att du söker på "nedsitting" i detta forum. Finns en massa bra tips (fantastiskt ställe detta!).:)

Försök hitta rytmen i steget. Det räcker inte med att sitta ner och slappna av - man måste följa med i stegen och rida aktivt även vid nedsittning. Börja tänka som du gjorde när du lärde dig rida lätt en gång i tiden - men tänk "ner - ner - ner", och tryck dig ner varje steg. På shettisen får du räkna fort!

Detta var det tips jag fick för ungefär 100 år sedan är jag lärde mig rida (och hamnade på en liten skumpig ponny!) Jag har ibland svårt för nedsittning när jag rider hästar med stort steg (ponnytant som jag är!) - särskilt i början av passet när hästen är "lång" (inte samlad) och detta hjälper mig fortfarande.
 
Senast ändrad:
Sv: Nersittning

Hejsan. Jag har en rätt skumpig shettis som foderhäst, och jag undrar liksom hur ni andra gör för att det inte ska bli lika skumpigt...det är kul att se hur andra gör!

Själv försöker jag ha tunga ben, lodrät sits och kanske hålla i mig lite i sadeln då det är som värst!

Rid barbacka! :idea: Det finns inget bättre och roligare sätt att rida shettisar på än barbacka :love:
Slappna av i hela kroppen utom magen, luta dig lite bakåt om det skumpar och försök hitta takten.

Själv har jag alltid haft svårare för lättridningen, men det är fårstås bara på dom som är riktigt små, då är det faktiskt lättare att sitta ner :D
 
Sv: Nersittning

Joo, det är klart jag brukar rida barbacka! Det är ju jätteroligt, och Diggis gillar det också! ( Diggis e alltså pollen ) ;P
 
Sv: Nersittning

Själv tycker jag det är svårare i nersittning, jag har liksom hittat rytmen i lättridningen, det gick ganska fort! ( Rätt stolt faktiskt, om jag får säga det själv )
 
Sv: Nersittning

Själv tycker jag det är svårare i nersittning, jag har liksom hittat rytmen i lättridningen, det gick ganska fort! ( Rätt stolt faktiskt, om jag får säga det själv )

ska du verkligen vara :rofl: Hur stor (eller liten) är den? Jag red en minishettis i somras som var 87 cm :D Kan ju bara tänka mig hur det sår ut :o På den kan jag ju säga att den vara så gott som omöjligt att rida lätt i traven, :rofl::rofl:
 
Sv: Nersittning

Ja, ärligt talat måste jag säga att jag inte riktigt vet, men bra över 87 iaf :D

P.S: Nu sköter jag även en minishettis! Det gjorde jag inte sist jag skrev i forumet!! Hon e runt åtti cm i manken, och suuupersööt!
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 595
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 401
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 466
Senast: Juli0a
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 500
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp