Nervös över provridning

iNHALE

Trådstartare
Hej alla

Nu är det så att jag ska åka och kolla på en häst imorgon, dvs provrida och allt det där. Men nu sitter jag här och är så nervös att jag nästan mår illa. Så jag undrar om det är någon som har några tips på hur man ska lugna ned sig själv?
Kan tilläggas att jag inte ridit "på riktigt" på ca två år och är lite lätt ringrostig. Är mest nervös över det faktum att ägaren såklart kommer stå och titta medan jag rider och är nog lite rädd att man kommer bli granskad och "bedömd".
Fler än jag som ogillar när folk står och tittar på medan man rider? Någon som har några bra tips på hur man håller huvudet kallt?
 
Sv: Nervös över provridning

Ååh, förstår dig :) jag var iväg igår och provred 5st -dönervös! Hatar att rida när ägarna står och tittar, jag känner mig totalt kass. Mitt tips är bara att tänka: det är första gången jag rider hästen och det vet både jag och ägaren, går det riktigt katastrofalt -nähä, det var inget för mig (bara att tacka och säga att det inte var något för dig), och skulle det gå ok-bra -det kan bara bli bättre och går det såhääär bra nu så.... :)

Lycka till!
 
Sv: Nervös över provridning

Jag kan inte ens rida en rund volt när folk tittar på mig, så jag vet precis vad du menar. För mig brukar det hjälpa att vara tydlig med hur jag känner. De första gångerna jag red för min nuvarande tränare sade jag högt och tydligt "jag blir nervös när folk tittar på mig, jag är medveten om att det är ett problem och jag försöker jobba igenom det så gott jag kan." Folk brukar faktiskt ha stor förståelse för nervositet, om man bara är tydlig med att uttrycka vad man känner. Så berätta hur läget är och hur du känner dig!
 
Sv: Nervös över provridning

Tack! Brukar försöka att fokusera helt på själva ridningen och tänka bort att ägaren står och tittar, men ibland är det svårt :p

Jerseyite: Tack för tipset. Ska prova testa med det. Förhoppningsvis har ägaren förståelse för min nervositet.
 
Senast ändrad:
Sv: Nervös över provridning

Det ÄR nervöst att provrida. Jag brukar försöka "tänka bort" att ägaren står och tittar och framförallt känna på hästen, hur den reagerar på ryttarens signaler. Och det är inget fel att prata med ägaren och säga att du är lite ringrostig.
 
Sv: Nervös över provridning

Jo, det är sant. I de flesta fall har också ägaren överseende med att det är första gången man rider hästen och att det kan uppstå missförstånd häst och ryttare emellan.
 
Sv: Nervös över provridning

Jag är precis likadan, nu har jag hittat en häst och haft honom i ca en månad och som tur var behövde jag bara provrida 3 st. :D haha.

Red alla samma dag.
Häst nr. 1 - Gick katastrofalt dåligt, det gjorde det dock när ägaren red också. Tackade artigt nej och åkte vidare. Nervös var jag dock hela tiden.

Häst nr. 2 - Så gott som skakade när jag skulle sitta upp, sade inget om nervositeten men ägaren såg det och sade "skritta du runt lite så släpper det nog", då blev det faktiskt bättre eftersom jag förstod att hon förstod, liksom :rofl: Att det var så illa just här var för att denna tjejen tävlat mycket höga klasser i både hoppning och dressyr (dvs. är galet duktig :p), men jag fick mycket beröm efteråt och hon ville väldigt gärna att jag skulle köpa hästen, fick första tjing bland många intressenter - Självförtroendeboost ;) Denna provridningen kändes väldigt bra för mig också.

Häst nr. 3 - Ägaren var väldigt gåpåig, och hästen väldigt nafsig, vilket gjorde att jag tappade intresset nästan så fort jag kom, detta gjorde också att nervositeten trappades ner ordentligt. Provridningen gick dock kanon, han var jättefin att rida och ägaren var nöjd med mig.


Behöver jag säga att jag köpte häst nummer 2? ;) Jag försökte att inte vinkla informationen allt för mycket :angel: :rofl:

I vilket fall som helst så vill jag bara säga att även hästägare är människor, berätta att du är nervös så förstår dem och försöker kanske till och med att hjälpa dig att ta dig igenom det. :) Jag tror att det kommer bli jättebra.
 
Sv: Nervös över provridning

KL
precis, som de andra säger: det skadar inte heller att tala om att man är skitnervös och att man inte ridit så mycket det sista. Jag har själv inte ridit ordentligt på ett par månader och snacka om att man tappar fort :S Så det sa jag också, att jag inte ridit på ett tag.
Är du nervös även när du kommit upp på hästen? Jag är mest nervös fram till att jag kommit upp i sadeln och då brukar jag bli helt "blank" och bara rida på.
Det där med att tömma huvudet brukar funka för mig på de flesta hästar -lärde mig det när jag hade min förra häst som var en väldigt nervig dam, var jag superfokuserad och väldigt "med" på henne så blev hon så pressad att hon höll på att gå i taket, så fick lära mig ett enklare och lösare sätt. Och det brukar jag ha med mig upp på nya hästar och framförallt unghästar.
Sedan brukar jag även prata med ägaren till hästen medan jag rider runt för då glömmer jag att vara nervös och rider istället ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nervös över provridning

KL
precis, som de andra säger: det skadar inte heller att tala om att man är skitnervös och att man inte ridit så mycket det sista. Jag har själv inte ridit ordentligt på ett par månader och snacka om att man tappar fort :S Så det sa jag också, att jag inte ridit på ett tag.
Är du nervös även när du kommit upp på hästen? Jag är mest nervös fram till att jag kommit upp i sadeln och då brukar jag bli helt "blank" och bara rida på.

För mig brukar nervositeten hålla i sig tills jag skrittat ungefär ett varv på ridbanan, då brukar det släppa rätt fort och jag blir mer fokuserad på att rida och känna av hästen snarare än att tänka på att ägaren står och tittar.

Nu är det också så att hästen jag ska provrida är en fd travare som gått på banan tills i somras, och har bara i princip promenadridits av nuvarande ägare under vintern, vilket innebär att hästen inte är så jätteutbildad inom ridningen. Detta är nog lite av en fördel skulle jag tro då jag inte har samma press på mig att få hästen att göra alla de "rätta sakern" som t.ex om man ridit en högre utbildad häst där ägaren ibland förväntar sig att man ska kunna få hästen att göra vissa saker.
 
Sv: Nervös över provridning

När jag köpte min häst hade jag knappt ridit på ett år eftersom jag hade varit med om en ridolycka och var jätterädd. Hade suttit till häst tre gånger efter olyckan, darrandes som ett asplöv. Så jag var inte bara ringrostig, jag var dessutom skitskraj. Jag förklarade det redan på telefon för ägaren och det var ingen fara sa hon, hästen hade hjälpt henne att bota sin ridrädsla efter en olycka.

Jag tyckte att det var jättejobbigt, jag visste ju att det skulle se katastrofalt ut :crazy: Men ägaren var jätteförstående! Jag fick ta min tid och hon kom med små tips om hur jag skulle rida honom på ett trevligt sätt. Jag hade bestämt mig för att bara skritta och trava, men när jag väl hade kommit upp (och insett, efter typ fem skrittsteg, att det här var ju MIN häst! :love:) så tog det bara något varv i skritt innan jag till och med vågade galoppera. Det såg säkert för jäkligt ut, men ägaren var lika salig som jag efteråt och båda kände att det stämde.

Den där lilla gnistan kan man faktiskt se mellan en ryttare och en häst även om ryttaren är ringrostig :)
 
Sv: Nervös över provridning

Usch, jag förstår precis hur du känner dig. Jag hade inte ridit ordentligt på flera år när jag nyss bestämde mig för att skaffa foderhäst. Provred först en häst som var väldigt trevlig men inte något för mig, var sjukt nervös innan men det gick bra.

Andra hästen jag provred ägdes av en ridskola i min hemstad där en gammal kompis till mig jobbar så på så sätt kändes det bra för min skull. Jag berättade för henne att jag var galet nervös, ringrostigt och hade stor prestationsångest över att rida ny häst inför folk. Hon förstod mig och var väldigt hjälpsam!

Fick komma och rida hästen fler gånger och tog till och med en lektion på henne :) Fortfarande jobbigt och jag gillar verkligen inte när folk tittar på när jag rider. Precis som någon skrev tidigare kan jag knappt göra en volt när folk ser på.

Bestämde mig i alla fall för denna hästen och har haft henne i två veckor nu :love: Nu ska vi rida ut i skogen och lära känna varandra innan vi behöver visa oss för folk igen ;)
 
Sv: Nervös över provridning

Vad skönt att höra solskenshistorier, eller vad man ska kalla det ^.^ Känner mig lite bättre till mods. Är rätt säker på att det nog kommer gå rätt bra, bara jag som är lite fjantig och blir nervös xD
 
Sv: Nervös över provridning

Det kommer säkert gå jättebra :) Var ärlig och säg att du är nervös, ägaren har säkert förståelse för det. Lycka till! Och uppdatera om hur det gick sen.
 
Sv: Nervös över provridning

Du ska ju faktiskt inte bevisa något för ägaren utan det handlar ju bara om dig och hästen. Fokusera på er två så brukar det gå mycket bättre.
 
Sv: Nervös över provridning

Liiite ska man ju bevisa. Personligen hade jag inte sålt en häst till någon som rider som en idiot eller uppenbarligen inte kan hantera hästen. Fast det är inget problem i det här fallet så du har ju rätt :)
 
Sv: Nervös över provridning

Det blir provridning för mig imorgon, dock kommer jag stå på marken eftersom det är min häst som är till salu.

Vad jag kommer titta på är hur hon rider, om hon rider vettigt och min häst gillar henne.
Hon behöver inte vara jätteduktig men vara stabil nog att min häst är trygg och cool.

Men det beror nog på vad det är för spekulant som kommer, i det här fallet har hon perfekta förutsättningar till att utvecklas med min häst då hon tränar för uppfödaren och jag köpte hästen direkt från uppfödaren för 3,5 år sen. Så då kanske jag är lite mer "förlåtande" plus att hon erbjuder ett mycket bra hem.

Min häst är generellt svår att rida i rätt form men blir lättare o lättare iom att hon bygger muskler kring halsen och längre fram på ryggen så jag kommer inte ha kravet att hon rider hästen perfekt i form utan att hon är stadig för då kommer formen därefter. (Jag har dock inga problem med att rida henne i form men det har lossnat för oss ganska sent pga dåliga tränare, bytte i somras och det har gått spikrakt uppåt, andra som ridit henne har svårt att rida henne i form)

Jag hade också tänkt att jag ska ge instruktioner som hjälper henne också, jag vill ju sälja till henne så då vill jag att det ska fungera mellan dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Nervös över provridning

:) Det är över två år sedan jag köpte min häst nu, men jag får fortfarande prestationsnojja när uppfödaren kommer när jag rider. Plötsligt har jag ingen koll på någonting och skulle nästan behöva ledare :D.

Jag tyckte också det var jobbigt att provrida, men var väldigt noga med att jag ville se den som brukar rida hästen rida innan mig. Samt att jag ville vara med när de tog in hästen från hagen och gjorde i ordning den. Då får man gott om tid både att prata med ägaren och känna sig för med hästen.

Lycka till!!

:bump:
 
Sv: Nervös över provridning

Liten tanke bara:
Ägaren är nog lika nervös som du - det kommer en ny ryttare som ska bedöma ens häst, självklart skitnervöst som hästägare att få sin älskling dömd av någon annan!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 092
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 138
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 141
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp