Bukefalos 28 år!

NEVELE PRIDE

J

Jewelery

Någon som vet något om denna super-travare? =) Min pålle e nämligen släkt med honom, någon sóm har en släkting till Nevele Pride? Vore roligt att höra isf. =) Kram Flizan* :banana:
 
Jag har 2 st E:Barbeque som är e Nevele Pride
NP själv var en elak sate, och han KAN även lämna skapa hästar men det är inte så måmga som var lika elak som han själv...däremot visar blodet hårdhet..tuffa hästar som sällan "gråter" eller ältar i gamla historier

Min 2 årshingst är en riktig goding, han är tuff som få men har ändå ett hjärta av guld, alltid postiv och glad
Här kommer det en bild på bägge grabbarna http://groups.msn.com/FinnFeaver/catsclaw.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=81
 
skötte och red en hingst förut, Decisive Winner heter han, han tävlar fortfarande men för en annan tränare nu än när jag skötte honom.
han är undan Delnouvelle som är e Nevele Pride.
trevlig häst, otroligt vacker! mkt het att köra, men mkt snäll att rida, hade en skön galopp :cool:
han var jättesnäll att sköta, men hatade när man skulle borsta benen, då gjorde han allt för att komma undan typ :D
 
från det ena till det andra - är det verkligen SANT att Nevele Prides skötare hade metallhandskar på sig som gick ändå upp till axlarna för att skyddas mot hästens bett??? låter ju vansinnigt - var det fel i huvudet på hästen?
 
:rofl: :rofl: det är nog inte riktigt sant...däremot var han en elak jävel som man fick passa sig för.
En stor talang med ruskig kapacitet och han har tillfört travaveln MASSOR med sitt blod :bow: :bow:

Det finns en del elaka hingstar som används i aveln, bl a Self Confident(vet inte om han lever än)Wall Street Banker....men det som är lite underligt är att elaka avkommor får man oftast av "snälla" hingstar :crazy:

NP har lämnat en hel del avkommor som blivit avelshingstar..därav 2 st(rätta mig om jag har fel)som blivit elithingstar(Zoot Suit och Pershing)
Barbeque som toppat hingstligan som etta de senaste 5 åren i Finland + en del andra mindre lyckade hingstar....
 
En av mina har Nevele Pride som morfar. Han är väldens snällaste så temperamentet har han inte ärvt. Och inte hans förmåga att trava heller...

//L
 
Metallhandskar är nog bara något som kommit till genom rykten. Däremot hade hans skötare (som för övrigt var en svensk kille vid namn Hans Nilsson) kraghandskar på sig när han pysslade med Nevele för elak det var han.
När hästen pensionerades och övergick till aveln så gick han i en hage med dubbla staket och varningskyltar ("WARNING! Nevele Pride will bite!") för att hålla folk på avstånd. Han hade ett eget hus i sin hage så att stuteripersonalen inte skulle behöva hållas med honom mer än nödvändigt och när han skulle fångas in så användes en lång stång med en krok på som hakades fast i grimman.
Så nog var han speciell alltid. ;) Han dog -93, 28 år gammal, efter att ha insjuknat och opererats för tarmvred.



//MDusty
 
Har ingen häst som är släkt med honom men en kompis har sin häst i samma stall som en som har Nevele Pride som farfar! :rofl: Har fått testa rida på den en gång och den är verkligen super fin!! :love:
 
Min häst har Self Confident som morfar (han är död), men hon har inte ärvt hans temperament i alla fall! Hennes pappa är Giant Force och han ska ju ha varit snäll, så hon har väl fått humöret efter han kanske :bow:
 
Jag tror jag har en. Min hästs pappa heter Nevele Thunder, dom borde vara släkt eller? Tuffboy är supersnäll o mkt kompakt byggd, aldrig startad, orörd till han var åtta år. Kom sen till mig o är som en vuxen unghäst precis riden ett år=) Men väldigt känslig o lyhörd o fungerar bra i galopp.

Mkt säkert för att han aldrig startat tror jag, men det är väl olika. Har två andra travare som är startade o det är mer speed i dom om man säger så, och sämre galopper med för den delen.
 
Snack Bar är/var väl e. Nevele Pride? det stod i alla fall en hingst e. Snack Bar i samma stall som min häst. Han var tydligen stor i jämförelse med den "normala" travaren, skulle gissa på 167 cm hög och grov. Snäll och trevlig att hantera, väldigt lugn kille som inte stressade i onödan.
Tyvärr kom han aldrig till start, han gjorde tydligen bra resultat i kvallopp (vad "bra" innebär har jag ingen aning om) men fick framknäet söndersparkat och avlivades.
Han var för övrigt mörkbrun med bläs och fyra vita.
 
Jag hade en bjässe efter snack bar(ja, han är e:nevele pride)det var en elak en.....slog sig ren så fort han fick chansen, tålde inte tillrättavisningar, men vi kom bra överens iallafall.....han var hingst :crazy: och sprang in ca 1,5 miljon.....numer är han äntligen kastrerad, men han är ingen höjdare på banan längre :(
 
Till hela listan:

:eek: :confused:

Kan en sån häst mått speciellt bra?! Tycker synd om hästen. Sånt här får mig att undra hur hästen egentligen behandlades. Fick han stryk tillbaka, var ahn egentligen bara väldigt osäker på folk? Kan aldrig tro på att en häst har föds elak. :cry:
 
...Fast en gång så rymde han och då kallade dom visst in militären. :smirk:
Själv har jag haft en fölmärr efter Nevele pride.
Hon var väldigt bussig och go men hennes avkommor däremot är väldigt egna.
Tuffa krabater som behövde folk med stor hästkunskap så att säga...
Dom förra ägarna till fölmärren var själva över till USA och hämtade hem henne som ettåring.
Dom sa att NP var det värsta dom sett...i lynnighet.
Men dom hade visst tagit en grogg för mycket så det var därför dom blev pålurade märren efter NP :devil:

NP avskiljdes väl som 3 månaders unge har jag för mig eftersom han var så elak mot sin mamma.

Nevele namnet kommer visst från eleven fast bak och fram. Dom var visst elva ägare från början.

Fast det går nog mycket skrönor om honom.

AM
 
Han var född sådan.
Ibland blir det liksom lite korsdrag i genetiken :smirk:

Vissa av hans avkommor och avkommors avkommor skulle nog äta sådana som dig till frukost ;)

Därför att minsta lilla att man börjar fjompa sig för dom så har dom tagit över kommandot.
Jag har ägt en sådan och den sålde jag.

AM
 

Liknande trådar

Ridning Jag har reagerat på en sak sen jag började använda Equilab vid uteritt. Nämligen att jag skrittar mycket mer än jag tror och travar och...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 088
Senast: Marvin
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 787
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 609
Senast: spinxx
·
Äldre Årets knasigaste rubrik men det är en jag måste ha svar på.. Kort sammandrag: Jag sålde min bil i augusti. Blev nerringd då jag la ut...
2
Svar
24
· Visningar
2 622
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp