Bukefalos 28 år!

Newmarket, ett bra resmål?

Sv: Newmarket, ett bra resmål?

Jag beställde faktiskt en biljett 26 - 30/9. Det är mitt i veckan, vilket gav det facila priset av 305 ToR Västerås - Stansted:rofl:. Jag har konstaterat att det finns hotellrum, men jag väntar kanske ett tag att boka.

OM någon mot förmodan skulle vilja hänga på (jag har bara rest ensam de senaste åren, vore trevligt med lite sällis) och hellre ta det på helgen så struntar jag bara i den här biljetten och köper en ny. Det känns som om jag kan ta den konkursen. Men nu har jag i alla fall en biljett så att jag kan åka om jag vill.

Jag funderar också på att ta någon natt i Cambridge. Det var några år sedan jag var där. Vi får se, jag ska kolla hotell och maila det B & B du rekommenderade.
 
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

Du har lyckats pricka in en vecka utan vare sig tävlingar eller auktioner så då borde du kunna få ett rum med kort varsel. Dessutom kommer det att vara lugnt på alla ställen du vill se så det finns gott om tid att visa dig runt om du vill åka och titta på stuterier och sånt.

Se om du kan skicka ett PM till nearlybrainlessami, tror jag hon kallar sig här, har inte sett henne här på länge men jag tror att hon bor kvar där. Hon är jättekul och trevlig och har bott där länge nu.
 
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

Åh, jag blev också jättesugen att åka dit nu, skulle dock vilja åka när det är tävlingar eller så, någon som har något förslag när man kan åka då???
 
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

Hela sommaren är det fina lopp och nu framåt hösten är det auktioner som är helt fantastiska att bevittna. Återkommer - har inte tid att skriva så mycket nu. Mina svenskfödda vill ha mat....:p
 
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

Hålls tattersalls auktioner alltid i Newmarket? Vi funderar på att åka 25-29 oktober, händer det något då? Av vad jag kan utläsa är det galopp den 28/29 och någon form av auktion? Men jag är ruskigt dålig på att googla och sånt, så jag har ingen aning om det stämmer :)
 
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

28 och 29 är det lopp, men då gäller det att ha varmt på sig...

Auktion på gamla hästar den 24-27 och åringar den 28. Det blir mycket kul att se där även om vädret i oktober kanske inte är det allra bästa. Se bara till att ha varmt under så får du kul! Det kommer folk från hela världen för att handla häst och barerna är varma och goa. Men se till att boka rum nu för då är det fullt, eventuellt är det bättre att bo i Cambridge och hyra en bil - det går tåg också men en bil är skön att ha.
 
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

Ja, engelsk höstkyla har jag ett svagt minne av inte är något vidare... Tackar så mycket för svaren, man får så rediga svar av er... Hur långt är det mellan Cambridge och Newmarket?
 
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

Har beslutat mig för att vänta med Newmarket till 2012. Jag skall åka till Egypten i två veckor och Rom över jul/nyår. Det får räcka i höst, men sedan verkar det bli Newmarket under våren.

Fråga: finns det någon site där man ser vilka dagar det är lopp? En av mina "gamla" hästvänner vill gärna hänga på och vi vill gå på lopp.
 
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

Du är en klippa!

Noterar att 2000 guineas går 5 maj nästa år. Är det idiotiskt att åka den helgen (hysteriskt med boende etc)? Eller en upplevelse i särklass? Vi är inga galoppfreak men tycker det är KUL.
 
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

Jag skulle absolut satsa på Guineas helgen. Vem vet, ni får kanske se en ny Nijinsky? Om ni vet att ni tänker åka kan ni vara ute i god tid och boka rum - och det är inte nödvändigt att bo inne i Newmarket, det finns gott om byar runt omkring. Men det är klart roligast att bo inne i själva stan.

Oh, nu vill jag också ge mig iväg!:D

Hittade du nästa års datum? Annars är det alltid samma dag - typ första xxxxdagen i maj.
 
Senast ändrad:
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

Plockar upp tråden igen, eftersom jag har lite nya frågor:

Jag + några vänner har nu bokat såväl hotell som flyg till Newmarket. Vi skall åka dit helgen då 2000 guineas går. För min del blir det torsdag - måndag, medan några andra flyger hem på söndagen.

Jag följde Camillas råd och var tidigt ute med boendet. Det hela slutade med att vi bokade dubbelrum på Premier Inn. Kanske inte det mysigaste, men ok pris (ca 500/person och natt inklusive engelsk frukost) och centralt läge. Det var mycket svårt att hitta ett B&B i Newmarket på nätet. Det jag fick tips om här har jag mailat två gånger utan att få svar. Jag tänkte ringa, men råkade snubbla över en beskrivning av stället på en site och insåg då att det var för litet för våra behov. Vi blir troligen sex personer som åker. Så då tog jag Premier Inn.

Flygbiljetterna är bokade liksom buss Stansted - Newmarket. Nu kommer frågan om det som verkligen är intressant: själva tävlingarna!

2000 guineas går 5 maj och 1000 guineas dagen därpå. Vad händer mer under dessa dagar? Jag funderar på om man skall gå båda dagarna eller nöja sig med en.

Kan man förköpa biljetter på nätet? Bör man göra det? Hur funkar det med platser? Min erfarenhet av galopp begränsar sig till tre besök på Täby, så jag har ingen större koll.

Utöver tävling vill i alla fall jag gå på galoppmuseet + titta allmänt på staden och naturligtvis mysa i engelsk pubmiljö! Blir det bara en dags löp funderar jag på att föreslå en utfärd till Cambridge. Jag har visserligen varit där några gånger, men det är några år sedan nu.
 
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

Hjälp, jag har ingen aaaaning om hur det fungerar med biljetter till tävlingarna men du kan säkert hitta information på deras hemsidor. Det finns flera olika avdelningar på löpen - från ståplats med en massa galna människor som mest går på löpen för att hänga till dyyyra platser med loge och champagnelunch.

Jag går ju alltid som närmast sörjande så jag har ingen aning om hur det funkar.

Den härboken är en bra guide. Jätterolig att läsa!
 
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

TACK!

Jag skall se till att inte visa detta inlägg för de i vårt sällskap som förhoppningsfullt frågat om man kan ha hatt. Misstänker att de kommer att gå och tråna efter den där champagnelunchen. Och vem gillar inte champagne?;), men jag har svårt för uppkläddhet för att inte tala om risken att vara felklädd. Öppnar hellre flaskan i min väninnas trädgård och ser ut över hennes hagar om jag skall dricka skumpa i hästsammanhang. Det känns som att något mellan ståplatserna och logen är lämpligt för oss.

Skall inventera boken!
 
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

Om du följer länken finns det en sammanfattning som räcker ganska långt. Men jag rekommenderar verkligen boken - den är verkligt roligt skriven.:laugh:

Det kan kanske vara en god idé att bara gå på loppen den ena dagen och i stället lägga lite mer pengar på bra platser och åka till Cambridge nästa dag. Att gå på lopp två dagar i rad när man inte känner igen hästarna kan bli lite enformigt... Men att uppleva en dag i lyx och överflöd kan vara en upplevelse man minns hela livet.:devil:
 
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

Tack!

Uppdatering:

Jag bokade redan i höstas torsdag - söndag tre dubbelrum på Premier Inn, som var det alternativ jag fick kontakt med som tycktes vara mest prisvärt (mailade flera B&B utan att få svar). Vi kommer att bli fyra som åker och jag har ännu inte avbokat det tredje rummet, så om någon Bukare är på jakt efter boende - säg till. Summan var ca 1000 SEK/natt för ett dubbelrum. Hotellet verkar inte ha någon direkt mysfaktor, men hade bra läge och som sagt ok pris.

Vi har även bokat flyg, bussbiljetter och kapplöpningsbiljetter till 2000 Guineas. Vi valde kategorin Grandstand & paddock som hade mer lössläppt dresscode men ändå var lite mer uppklätt (vissa i sällskapet vill gärna ha hatt;)). Tyvärr var biljetterna till bakom kulisserna-turen slut den aktuella dagen, så vi lade de pengarna på afternoon tea med champagne istället (eller - jag misstänker att vi lägger mer pengar där, jag vet inte vad det kostar ännu:crazy:) vilket var ett önskemål från sällskapet generellt.

För övrigt vill jag gå på museet och naturligtvis gå på puben. Men vi är faktiskt på väg!
 
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

Ni får ha det så himla kul!! Ser fram emot rapporter!:D

Om ni har hyrt bil kan ni själva köra en runda annars räcker det långt med att ta en morgonpromenad och titta på träningen. Gå ut på puben så träffar ni säkert någon som gärna guidar er lite! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

Nu har det snart gått en vecka sedan vi kom hem.

Sammantaget: jättekul! Jag älskar detta med en stad fylld av hästar. Jag har varit ett par gånger i Golega (Portugal) och det är samma känsla. På något sätt 2000-talsmänniskans enda möjlighet i västvärlden att få en känsla av det som var självklart till för mindre än hundra år sedan, hästar överallt.

Premier Inn var prisvärt. Suverän frukost, fräscha rum och centralt läge. Vi shoppade en del, tillbringade mycket tid på puben och sedan var det naturligtvis tävlingarna. Det slutade med att vi uppgraderade till Premier Enclosure eftersom vi "lekt" lite och var klädda för det och då kunde man stå direkt vid målgången, hade en snabbare väg mellan banan och ledvolten etc. Spelade lite, en i vårt sällskap vann £75 på en häst vi andra dömde ut i första löpet:eek:. Sedan gick det inte lika bra, men jag tror det sammantagna resultatet blev +- 0.

Vi gick på museet, som var jättebra. Det vi inte hann med var stuteribesök etc, så det har vi kvar. För det blir nog en tur igen nästa år.

Några foton:

Lugnet före stormen:

554358_10150784089429825_706864824_9347959_550312920_n.jpg


I ledvolten

394262_10150784115674825_706864824_9348034_1391293389_n.jpg


På väg till start

541328_10150784141724825_706864824_9348162_268788433_n.jpg


Upploppet i 2000 guineas. Vinnaren Camelot är tredje häst från höger (vit/lila jockey):

560268_10150784111259825_706864824_9348030_514660819_n.jpg


Än nu ännu mer sugen på att köpa en andel i en galopphäst och återuppta mitt hästägande (hästeriet ligger nere sedan 2006) på det sättet...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp