Bukefalos 28 år!

Newmarket, ett bra resmål?

Myrten

Trådstartare
Jag hoppas att den här tråden får vara kvar här. Galoppforumet är ju ganska brett.

När jag var i East Anglia förra året skulle jag till Thetford men bussen stannade på vägen till i Newmarket. Har tidigare åkt igenom under besök i Cambridge, men det var vid busstoppet jag började fundera på att faktiskt ta några semesterdagar (typ en långhelg) i Newmarket.

Jag är ingen aktiv galoppmänniska men allmänt (mycket!) intresserad av hästar och kulturhistoria. Newmarket är ju i sig en UNESCO World Heritage Site. Bussen stannade precis vid ett galoppmuseum o.s.v. det tycks finnas en del att se. Sedan kan man ju alltid slå ihjäl tiden i UK genom att gå på puben, strosa, besöka bokhandlar (men det kan kanske bli dyrt!), fotografera o.s.v. Man kan flyga sjukt billigt med Ryan till Stanstead och sedan tar man bussen. Borde väl gå att hitta en B & B eller (helst) en pub att bo på till rimligt pris.

Vad tror ni galoppfantaster, är det en bra idé att ta en långhelg till Newmarket? Tips på sevärdheter (gärna levande:D)?
 
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

Jag har varit i Newmarket två gånger. En gång vara jag bara där en dag och en gång var jag där tors-söndag.

Det är ingen stor stad. I princip är väll galoppbanan, muséet och Gibson det enda att se. :p Men det är ganska mysigt att strosa fram och tillbaka.
 
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

National Horseracing Museum är väldigt intressant de serverar också bra mat till rimligt pris.

National Horseracing Museum

Det finns sadelhandlare som man kan gå in och se vad for slags utrustning man använder i England.

Gibsons Saddlers

Sedan kan det ju vara auktioner på gång och det kostar det ju inget att gå och titta på om man inte räcker upp handen forstås...

Tattersalls

National Stud har turer regelbundet.

The National Stud

Ibland har tränarna "öppna dagar"

Newmarket Trainers

Och tycker du om gamla hästböcker så finns det

R.E. & G.B. Way

fast det är bäst att ringa dem först eftersom böckerna finns i nedre våningen på deras hus ett par kilometer söder om Newmarket.

Newmarket är en trevlig liten stad och om du förbereder resan kan du nog få ut mycket av den.
 
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

Tack, det börjar kännas som en långhelg i Newmarket skulle vara trevlig! När jag var på väg från Thetford till Stanstead slog det mig: varför tog jag inte en dag i Newmarket. Jag har varit sugen ända sedan vi åkte igenom för många år sedan när vi var i Cambridge.

Och tycker man det är för litet är det ju enkelt att ta en dagsutflykt till Cambridge.
 
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

Hoppas du får en kul helg när du åker.:)

Jag har nu bott i England i många år nu och har varit ner till Newmarket flera omgångar. Och besökt alla ställen jag har rekomenderat.
 
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

Newmarket är helt underbart!!:love: Skulle aldrig turista i London så länge Newmarket finns, tar inte så lång stund att ta sig in till London om man är så funtad.

Finns mycket att se och göra i Newmarket även om man inte är en galoppfanatiker. Passa på att åka dit när det är ett större evenemang, antingen tävlingar eller auktioner fast det är ofta samtidigt, så får du en upplevelse du sent glömmer.

Det finns massor av trevliga pubar med god mat i trakten, hästfolk med pengar och höga krav gör att de som gör det där lilla extra har en bra kundkrets.:d

Newmarket är Headquarters of Racing och det engelska kungahuset har tillbringat mycket tid där. Senast jag var där köpte jag en bok om Charles II på Kastrup, han var väl den som fick igång racing på riktigt.. När jag jobbade i Newmarket bodde jag i Lily Langtree's trädgårsmästares hus - kallt och jävligt men man hörde historiens vingslag.

Nära till Cambridge om man vill men Newmarket har otroligt mycket att se om man bara stannar en helg eller så. Många bra B&B men det kan vara svårt att få ett rum under auktionerna och större tävlingsdagar.
 
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

lätt värt! var där förrförra sommaren!
Sååå mysigt att vakna till hästhovar på gatan utanför, å att sedan gå och titta på morgonträningarna :)

Bäst är kanske att försöka åka med en grupp och få se stallarna och stuterier.
Jag åkte med Ung Galopp (typ 15 år för gammal :p)

Klappade på Green Desert, bara en sådan sak :love:
 
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

*KL*

Tack alla för input! Jag sätter definitivt upp Newmarket som ett möjligt semestermål. Båda de två gångar jag har passerat igenom staden har jag blivit sugen, men då har jag ju varit på väg till andra ställen. När denna resa blir av är dock mycket osäkert.

Gruppresor är inget för mig, men kanske någon guidad tur om en sådan ger möjlighet att se stallar m.m. Jag går aldrig på guidade turer om jag kan undvika det, men frågan är hur långt man kommer när man strosar själv.

Siten var jättebra, Camilla! Tack för den!
 
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

Haha, det är nog meningen att jag ska åka! Jag började kolla hotellpriser för att få en idé om vad det skulle kunna kosta. Som vanligt tar det ju lite tid att trassla ut detta med "bra läge", men då kom jag på att jag köpte en A-Z Street Atlas när jag var i Thetford förra året. Grävde fram den i kartsamlingen och - visst! Den tar upp flera städer i grannskapet, bl.a. Newmarket.

Måste vara ett tecken från Epona!:rofl:
 
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

Ställen som National Stud och muséet är till för allmänheten och att promenera runt på The Heath och kolla är inga problem så det är väl mest om man vill titta i kapplöpningsstallar och sånt som en guidad tur är intressant. Om man bara åker dit över en långhelg finns det nog att titta på i alla fall. Häng på en av de lite trevligare pubarna ett par timmar så är det mycket möjligt att ni träffar någon som kan visa er runt lite.:angel:

Här är ett bra B&B:http://sandhurstbandb.mysite.orange.co.uk/, mitt i byn och trevlig värdfamilj till vettigt pris.:D

Här är boken jag läste när jag var där senast, http://www.bokus.com/b/9780753814031.html, passade perfekt.

Såg att du undrade vad Gibson's är - det är en affär som säljer allt du kan tänka dig till ett kapplöpningsstall. Fantastisk kvalitet riktigt läder och handgjort. Jag har en läderövergjord från dem som jag älskar... :heart
 
Senast ändrad:
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

Häng på en av de lite trevligare pubarna ett par timmar så är det mycket möjligt att ni träffar någon som kan visa er runt lite.:angel:
:angel::angel::angel: Det är med den taktiken jag då och då brukar lyckas snubbla in i riktigt trevliga upplevelser när jag är ute och reser...:rofl:
 
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

Newmarket är en jättetrevlig by att turista i. Det finns hästar överallt... också på bakgårderna. Warren Hill precis utanför bygränsen är ett populärt ställe att se dem cantra, men försök också att gå ut till the Limekilns och Railroad Land. Resestallerna med hostel ute på the Links kan också vara kul att se. Sadelmakerierna är ett måste liksom bokhandlarna och museet. Det finns pubbar för var 5'te meter med sina stammisar och en gång pubcrawling med avslutande fish'n chips får man inte undvika. Det finns också massor av matställen.
Det är ett mycket livligt ställe, när det är löpningar och auktioner, men då är det också brist på inkvarteringar. Beställ i god tid. Till vardags är det knappt så livat och faktiskt rätt tråkigt i längden om man jobbar där.
 
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

*hugger sista knappen*
Håller med om allt som sagts, Newmarket är ett Mecka:love: Känslan att vakna tidigt, tidigt till hovklapper på gatan utanför är fantastiskt. Minst 50 hästar med likaklädda ryttare på väg till morgonträning är en syn som sitter kvar länge. Vi var där under auktionsdagar så då hade Darley guidad visning på Dalham Stud, kul att få se hingstarna i verkligheten inte bara i katalogen. Mycket trevlig stämning överlag tycker jag. Skall absolut återvända men gärna under en något varmare årstid eftersom februari var kallt och jag fick sova med halsduk och långkalsonger på:angel:
 
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

Darley.
Var där förra året och såg en av mina vänners sto bli betäckt med Exceed and Excel, i år fick jag se resultatet.
Ett helt fantastiskt stuteri och inte ett ända gräs strå låg felt...
Om du kan ta dig dit är det värt resan.

P.S.
Mitt förra svar har länker till Gibsons, The National Stud etc.
 
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

Sitter nu och funderar på att ta en långhelg i slutet av september. Jag är vanligen ingen vän av Ryan Air, men i just detta fall är det ju praktiskt att komma till Stanstead. Klarar sig med en ToR för ca 500 kr.

Hm... ska man kanske slå till:rofl:
 
Sv: Newmarket, ett bra resmål?

Jag har flugit Ryan och överlevt...:bump:

Kan bli problem med rum under auktionerna som pågår hela hösten så kolla det innan du beställer biljett...:p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp