Bukefalos 28 år!

ni med eget hö hur gör ni?

Moppa123

Trådstartare
hejsan!
Ni som tar eget hö till era hästar, hur gör ni?
ni har en traktor förstår jag o vad behöver man sedan?
Hur gör man när man ska plocka upp höet, eller kör ni buntat?
vilka maskiner har ni o vad skulle ni rekommendera till en nybörjare :)

Jag har två hästar o måste köpa en traktor (antar jag om jag inte kan hyra in bönder från byn ) men har lite mark så jag skulle kunna klara hö till båda hästarna från egen mark.. OM jag nu får upp den... tips?
 
Sv: ni med eget hö hur gör ni?

*en traktor
*en slåtter
*en hövändare/strängläggare
*en självlastarvagn
Eller
*en buntare & en balvagn

Du bör ju också ha en hötork..
 
Sv: ni med eget hö hur gör ni?

Fråga bönderna om dom inte kan hjälpa dig !
Annars hade jag nog kontaktat en maskinstation !

hej från Hambo
 
Sv: ni med eget hö hur gör ni?

Ja det är ju ganska mycket jobb... o inte är det något lätt jobb heller.... ska se om jag kan muta bönderna... tyvärr har alla som har kor endsat utrustning kvar för ensilage .... o det är jag inte intresserad av.

men tack för era råd!
 
Sv: ni med eget hö hur gör ni?

det är inte så svårt. dessutom är det roligt att köra in hö. vi har alltid tagit vårt hö själva. men det kan ju bli ganska dyrt om du ska köpa alla grejor som du behöver om du inte har något redan.
men en tork till skulle måste du ha även om någon annan slår och buntar åt dig.
 
Sv: ni med eget hö hur gör ni?

Inka-90 skrev:
det är inte så svårt. dessutom är det roligt att köra in hö. vi har alltid tagit vårt hö själva. men det kan ju bli ganska dyrt om du ska köpa alla grejor som du behöver om du inte har något redan.
men en tork till skulle måste du ha även om någon annan slår och buntar åt dig.
ja, en tork har jag funderat på hur jag ska lösa .... blir ett loft i det blivande stallet så där finns det plats för en....

och en traktor har jag alltid velat ha :) o kanske något att satsa på i framtiden.... men det lät stort o dyrt allting annat..
 
Sv: ni med eget hö hur gör ni?

Kolla på nätet, tror det finns en hemsida som heter lantbruksnet.se eller nåt sånt, där finns massor med begagnade traktorer och tillbehör på annons!
 
Sv: ni med eget hö hur gör ni?

har du funderat på att hässja höet? om du inte vet hur man gör kanske du känner någon som kan (oftast äldre personer). har aldrig provat själv men har några i närheten som brukar slå höet och sedan hässja det så det får torka ute. Har hört att det blir ett riktigt bra hästhö då det inte är så mycket maskinbearbetat och därför mindre sönderslaget. Det behövs inte lika mycket maskiner och är heller inte troligt att det kommer behövas någon skulltork (även om det inte skulle skada att ha). Nackdelarna är väl att det tar mycket tid och arbetssamt, Dessutom att det kan vara svårt att hitta material till hässjorna om man inte kan göra det själv och dessutomn hitta någon som kan lära ut...
 
Sv: ni med eget hö hur gör ni?

Hässja hö är skitjobbigt och det blir ett stort svinn med tanke på att översta lagret på alla hässjor måste kasseras/användas till strö..

<<<<-----Har hässjat många troer underr årens lopp och ALDRIG mer hässjning :crazy: :cool:
 
Sv: ni med eget hö hur gör ni?

Vi gör hösilage. Det passar oss bra som oftast har runt 15 hästar.
Vi har flera fördelar; bra kvalitet, billigt samt vi har ingen höskulle -så hö skulle bli bra besvärligt.

I vilket fall som helst så har vi 2 traktorer, rotorslåtter,hövändare och strängläggare. Att pressa och plasta hyr vi in. Maskinerna är jättedyra och jag har stora krav på kvalitet och vill bla. ha stenhårda balar. De som fixar press & plast byter maskiner ganska ofta. Visst det kostar ju en del, men det totala priset för hela årets grovfoderkonsumtion är jättelågt.

Men man kan ju hyra in alla momenten , men då blir det nog som att köpa från en bonde eller så...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 034
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 462
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp