Bukefalos 28 år!

Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Alexandra_W

Trådstartare
Fbl har ju som det verkar fått magsår pga buttabehandling. Diagnosen är inte bekräftad med gastroskopi då man inte vill svälta honom i nuläget.

Har ingen historia av magproblem, kan få 'stressmage', dvs bli lös men det har gått över lika fort. I övrigt haft en ganska stabil mage, enda jag kan komma på den reagerat på när det gäller i foderväg är olja i högre mängd. Annars klarat foderbyten fint etc.

Dock så det är alltid lätt att med 'facit' i hand sammankoppla saker, som inte alls behöver höra ihop. Men nu i somras så en dag fick han nässelutslag över hela kroppen. Antog det var ngt i höet, och det gick ner lika snabbt. Dock så i slutet av augusti kom han in från betet med nässelutslag och mild kolikkänning, så mild att jag inte ens var säker på att han övht hade ont i magen, men han kikade på den och så. En vecka senare fick han fång - helt obegripligt. Pälsen har sett lite trist och 'dassig' ut här på slutet, men det härledde jag till fällning helt enkelt.

Men börjar man lägga ihop bilden är det ju inte omöjligt att hans mage strulat lite och det skulle då kunna göra fånget liite mindre obegripligt. Har dock haft normal aptit och avföring etc hela tiden och varit pigg och glad och så.

I samband med fånget fick han butta, magen inte ens ostabil. Tills han pang poff sista dagen på kuren får sprutdiarre. Okej på kvällen, sprutdiarre på morgonen. Ätit jättedåligt på natten. Magen blir snabbt bättre (ingen mer butta heller), men aptiten är fortfarande dålig. Verkar vilja äta men typ 'må illa'. Plockar i maten, tar något strå men får bara i sig 3 - 4 kg silage (blött, 52% TS) per dygn.

Efter några dygn får han korta anfall med relativt milda koliksymptom. Magen är igång. Har turen få tag i en mkt erfaren DV, och redan på tfn tycker det låter som magsår/slamhinneskada pga butta än förstoppning annat. Ber mig ringa klinik och höra och de håller med. Så han rektaliseras (inget konstigt), han sondas för att se så det inte är magsäcksöverfyllnad (nej), och får för säkerhets skull lite paraffinolja och vatten. Får även smärtis, kramplösande och en skvätt lugnande samt 10 liter dropp. Dessutom sätts gastrogard in mot magsår.

Han blir mycket bättre av det, och vi är inte i mål än men han har kommit igång att äta i alla fall, och magen är fortfarande igång och inga mer koliksymptom förutom vaga tecken på lite magont imorse men de klingade av.

Ska ha gastrogard i en vecka, om han återfår symptomen eller de kommer när beh sätts ut får de svälta honom på klinik och gå ner med kamera för att se hur illa det är.

Men 'sen då' så att säga? Vad har fungerat/inte fungerat för er andra med magsårshästar? Att äta hela tiden förstår jag ju, men så har han haft det hela tiden, han har alltid haft grovfoder framför näsan, undantaget i hagen vintertid då de utfodras var fjärde timme (pga tjockponnyn). Kraftfoder så iom fånget har jag ju ändå tänkt sätta honom på lågt med stärkelse och lågt med socker. Vi får se hur jag löser det och hur mkt som behövs, men han verkar ju (kors i taket) gilla omelasserad lucernpellets, så det räcker väl en bit. Men om inte det räcker helt i kraftfoderväg?

Andra tillskott, tänkte ge en burk pronutrin efter gastrgarden, men sen, bör man ge något förebyggande hela tiden eller hur har ni gjort?

Kort sagt - vad har fungerat för er? =)

(Han går normalt ute långa dagar, minst 12 h, just nu står han ju tyvärr på box iom fånget då)
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Jag har en häst som fick magsår som ettåring (lång historia). Diagnos med gastroskopi och behandlades med Gastro Guard; och blev helt återställd. I samband med detta (dock utan samband) hade han oxå sprutdiarré. Totalt nergeggad varje dag, fick tvätta och smörja...
Han gick på lösdrift med fri tillgång på grovfoder, kraftfoder en gång per dag. I en väl sammansatt flock med stor hage. Välskött lösdrift.

När vi fått ordning på magsåren tog vi tag i diarrén som dock var svårare att få bukt med. Han hade så låga blodprotein värden att det inte ens gav utslag... Jag följde min magkänsla och utgick från att detvar hösilage han inte tålde, och bytte dessutom stall så jag kunde ha hundra koll på vad han stoppade i sig. I ett par månader gick han i grushage och jag tillsatte långsamt det jag ville att han skulle äta. Peppar peppar har det nu gått 3 år, och ingen diarré!

Det jag gör för att hjälpa magen är linfrö, riktiga kokta, 1 dl om dagen. Foderjäst 1 dl om dagen. Och sen Fibergi faktiskt. Inga stora mängder, kanske 300 g om dagen. Sen fri tillgång på grovfoder (med begränsande hönät inne) och stora områden att ströva på ute. Så lite stress som möjligt i vardagen, bra hagkompisar, samma inne. Noga med att ge extra jäst om jag vet att det skall bli lite mer stressigt än vanligt tex. Sen ger jag 1-5 dl aspbarkspellets om dagen. Bra med fibrer vilketjag får för mig skall vara bra... Halm i fri mängd och vatten av livsmedelskvalité (misstänkt att bland annat vattnet orsakade magsåren) både inne och ute.

Kommer säkert på mer, återkommer!

Håller tummarna att det går bra med ditt fbl.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

vi har en häst i stallet som går på butta. 1 års föl
Han får en plastskål 2-3 dl med proviva nyponsoppa varje morgon.
Han sörplar i sig nyponsoppan, tycker det är jättegott.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Supertack för svar. Ska se vad herrn tycker om linfrön. Jag är lite skeptisk då det är en KRÄSEN sak - och inte helt förtjust i 'geggig' mat, men bara prova =)

Hur är det med halm för magsårshästar, är det generellt bra eller dåligt? Han har fri tillgång på silage som sagt, men äter gärna lite halm med. Eller han har gjort det nu på slutet snarare, så tanken slog mig om det kunde ha påverkat, iom att han inte åt halm innan magen bråkade?
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

linfrökaka kanske kan vara ett alternativ? Det behöver väl inte blötas.
Eller loppfrö, men ska det vara magsårssnällt så ska det väl vara uppblött iof..
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

*puttar på förekommen anledning upp tråden*
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Fbl har ju som det verkar fått magsår pga buttabehandling. Diagnosen är inte bekräftad med gastroskopi då man inte vill svälta honom i nuläget.

Har ingen historia av magproblem, kan få 'stressmage', dvs bli lös men det har gått över lika fort. I övrigt haft en ganska stabil mage, enda jag kan komma på den reagerat på när det gäller i foderväg är olja i högre mängd. Annars klarat foderbyten fint etc.

Dock så det är alltid lätt att med 'facit' i hand sammankoppla saker, som inte alls behöver höra ihop. Men nu i somras så en dag fick han nässelutslag över hela kroppen. Antog det var ngt i höet, och det gick ner lika snabbt. Dock så i slutet av augusti kom han in från betet med nässelutslag och mild kolikkänning, så mild att jag inte ens var säker på att han övht hade ont i magen, men han kikade på den och så. En vecka senare fick han fång - helt obegripligt. Pälsen har sett lite trist och 'dassig' ut här på slutet, men det härledde jag till fällning helt enkelt.

Men börjar man lägga ihop bilden är det ju inte omöjligt att hans mage strulat lite och det skulle då kunna göra fånget liite mindre obegripligt. Har dock haft normal aptit och avföring etc hela tiden och varit pigg och glad och så.

I samband med fånget fick han butta, magen inte ens ostabil. Tills han pang poff sista dagen på kuren får sprutdiarre. Okej på kvällen, sprutdiarre på morgonen. Ätit jättedåligt på natten. Magen blir snabbt bättre (ingen mer butta heller), men aptiten är fortfarande dålig. Verkar vilja äta men typ 'må illa'. Plockar i maten, tar något strå men får bara i sig 3 - 4 kg silage (blött, 52% TS) per dygn.

Efter några dygn får han korta anfall med relativt milda koliksymptom. Magen är igång. Har turen få tag i en mkt erfaren DV, och redan på tfn tycker det låter som magsår/slamhinneskada pga butta än förstoppning annat. Ber mig ringa klinik och höra och de håller med. Så han rektaliseras (inget konstigt), han sondas för att se så det inte är magsäcksöverfyllnad (nej), och får för säkerhets skull lite paraffinolja och vatten. Får även smärtis, kramplösande och en skvätt lugnande samt 10 liter dropp. Dessutom sätts gastrogard in mot magsår.

Han blir mycket bättre av det, och vi är inte i mål än men han har kommit igång att äta i alla fall, och magen är fortfarande igång och inga mer koliksymptom förutom vaga tecken på lite magont imorse men de klingade av.

Ska ha gastrogard i en vecka, om han återfår symptomen eller de kommer när beh sätts ut får de svälta honom på klinik och gå ner med kamera för att se hur illa det är.

Men 'sen då' så att säga? Vad har fungerat/inte fungerat för er andra med magsårshästar? Att äta hela tiden förstår jag ju, men så har han haft det hela tiden, han har alltid haft grovfoder framför näsan, undantaget i hagen vintertid då de utfodras var fjärde timme (pga tjockponnyn). Kraftfoder så iom fånget har jag ju ändå tänkt sätta honom på lågt med stärkelse och lågt med socker. Vi får se hur jag löser det och hur mkt som behövs, men han verkar ju (kors i taket) gilla omelasserad lucernpellets, så det räcker väl en bit. Men om inte det räcker helt i kraftfoderväg?

Andra tillskott, tänkte ge en burk pronutrin efter gastrgarden, men sen, bör man ge något förebyggande hela tiden eller hur har ni gjort?

Kort sagt - vad har fungerat för er? =)

(Han går normalt ute långa dagar, minst 12 h, just nu står han ju tyvärr på box iom fånget då)

Detta funkade på min magsårshäst efter flera kurer av Gastro Gard

http://www.proequo.se/
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Jag har också haft en fullblod som vi aldrig gjorde gastrostopi på, men som jag misstänkte starkt hade magsår - orsakade av stress och felaktigt foder.
Hennes diet var Probiotika, hö, halm och mild müsli. Nu var det snart 10 år sen, men resultatet kom snabbt och vi snurrade inte till det så mycket - bara mycket stråfoder och lugn och ro.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

det besta är att gå på apoteket och köpa novalucol eller få tag på losec. previs som på männsikor men ge större doser. miljöombyte & fri tillgång till hö.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Varför ska han ha miljöombyte?

Gastrogard fick han ju förra svängen, och får igen. Det är alltså 'hästvarianten' av Losec. Fri tillgång har han ju också, hade han när magsåret kom med. Är ju inte ett 'utfodringsutlöst' magsår, vilket ju är skönt men på ett sätt ett litet 'tyvärr' med, hade ju varit lättare att åtgärda då.

Så är mer ute efter de där små tips och trixen vad som gett det där lilla extra för andra, och vilka kraftfoder som fungerat och så =)
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Jag antar att du kanske redan har läst det jag länkar till men till ngn annan som läser din tråd.

Det finns en del studier som visar att lucern är bra för magsårshästar. Eftersom det innehåller kalk så neutraliserar det den sura magsaften så att pH höjs och slemhinnan ej blir så utsatt. Det står lite om detta även i den sista artikeln som SaraXX länkar till.

http://www.thehorse.com/viewarticle.aspx?id=11596

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=14455
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Jo, läst det, inkl att grovfoder med högt protein och kalk också är bra, av samma anledning. Men finns ju andra som läser tråden så jättebra att tipsa ändå.

Just lucern är ju vad han kommer få i kraftfoderväg, lite orolig det inte kommer att räcka dock, och olja är han inte så superförtjust i, så frågan är vad man ska lägga på då, som är 'magsnällt'?
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Han tycker inte om betfor något vidare dessvärre. Det kommer vara ffa MJ jag saknar, inte protein. Silaget har en kvot på 8,91. Även om jag blandar i av andra silaget, så med bara 100 gram lucern (för att blanda mineraler i) så blir totalkvoten i foderstaten 7.75. Nu är det bra, han brukar fungera bäst på en kvot på 7 eller mer, men soja känns helt onödigt lägga på.

Med ½ kg lucern blir totalkvoten 7,94. Och mer än ½ kg lucern vet jag inte om jag får i honom, ska inte svära på det iom att han tycks tycka om den melassfria mycket mer. Än får han den oftast torr med vatten direkt på dock, men det går ju bara vid små givor.

Generellt så är han inte speciellt förtjust i blöt mat alls. Lucern med melass äter han ju inte alls, men den här melassfria har han iaf ätit upp till ½ kg av, delat på flera givor. Hacket åt han riktigt fint av i början men sen har han inte varit lika förtjust. KAN bero på magen, men kan också bero på 'inte så gott'.

Överlag om jag ska gå på hur han varit tidigare år så vill han helst ha torrt kraftfoder, och i musliform. Eller allra helst korn (eller för den delen havre men det blir han kokobäng av). Innan fång- och magtrasslet var planen att ge korn och mustangs havrefria musli. De är ju dock stärkelse så det förslår, så...

Olja har han stått på innan, men säger ifrån vid ganska låga givor, och de blandades då ändå i ganska stor volym foder (Hestekraft och kornkross).

Som om det inte räckte är han kräsen och ganska 'liten i maten' vad gäller kraftfoder, gränsen går väldigt tydligt vid - lite beroende på volym - 1.5 - 2 kg kraftfoder. Om jag delar på fler givor skulle det kanske gå att få i mer, men undviker gärna det OM jag kan då det blir lite på bekostnad av utevistelsen. Jag får endera ta in tidigare, eller hålla inne längre på morgonen (försöker undvika ge kraftfoderfrukost då han äter som en snigel, och ofta lämnar och ställer sig för att bli utsläppt). Dock så nu ett tag framåt fungerar det ju att ge massor med kraftfodergivor, sålänge de står var för sig kan han ju få kraft att äta i hagen med, men sen.

Vet dock inte exakt hur mycket jag kommer sakna. Han har ju än hållit vikten bättre på lägre MJ än tidigare, samtidigt har han ju stått inne och inte gjort av med en enda MJ på rörelse, vet inte hur det blir när han går ute, sätts igång etc. Ska man räkna med tidigare års behov, och att han äter 10 + 6 kg silage, ½ kg lucern och 2 dl olja sakna dryga 20 MJ. (Och då är totalkvoten 7,4).
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Jag har inte så stor erfarenhet av hästar som inte vill äta så mkt, har bara haft en sådan och det är vårt gamla varmblod. Men han stoppar i sig till sist även om han helst äter gräs och inte ngt annat.

Jag förstår vad du menar. Det är energin du behöver öka. Då är ju inte lusern ngt bra alternativ annat än att det är bra för fång och magsårshästar. Jag känner inte till några andra energikraftfodermedel än betfibrer och olja om man inte vill ge stärkelse. :confused: Går det inte att lura i honom lite extra olja? Eller kanske hitta ngn foderblandning med mkt energi men låg stärkelsehalt? Kanske ngt till korsförlamningshästar tex det borde väl vara ungefär samma problem? Jag antar i alla fall att stärkelse känns lite fel. Om det nu är/var fång han hade? Jag har mest riktat in mig på IR fånghästar och mest ponnyer. De bör ju inte äta spannmål. Men det kanske ditt fullblod kan göra så småningom ändå? Jag vet inte.

Hmm det blev bara lite vimsiga tankar.....
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Nej, jag vet inte heller. Han har ju klarat väldigt stärkelserikt kraftfoder utan minsta problem innan. Men kan jag undviker jag det gärna 'så länge det går' så att säga, allrahelst nu med magen också. Beror magsåret på buttan så ska han dock inte som jag begrep det löpa någon ökad risk jmf med innan att få magsår igen sålänge han inte får NSAID igen, men du vet hur man är, kan man undvika en potentiell risk gör man ju gärna det.

Och just sådana med låg stärkelse som jag gärna får tips på. Vet eg bara att det finns riskli, men thats it i den vägen liksom, sen har jag 'noll koll'
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Jag hade en som var väldigt kinkig med maten. Han skulle också ha olja för att skona magen (kolikhäst). Provade med allt möjligt. Till slut så tog jag en stor plastspruta och helt enkelt sprutade in det i munnen morgon och kväll. Fungerade väldigt bra och han var jättefin i hullet.

Mvh

Tora
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Olja med spruta låter som ett bra förslag!

Kvarnbyfoders Vitafor Derby är ett pelleterat foder med endast 7,5 % stärkelse, 12,2 MJ och 75 gram smbrp, mycket smakligt. Vet ingen som ratat det hittills, Kvarnbyfoders lucern är den smakligaste lucernen jag hittat på, melassfri.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Min förra häst hade problem med magen. Väldigt mycket diarre. Kommer inte ihåg exakt alla undersökningar men i alla fall gjordes gastroskopi och han sondades två gånger då han fick Colicure och Natriumbikarbonat. Hästen ordinerades Salazopyrin, 24 tabletter om dan i 14 dagar, tror jag det var. De gjorde stora ögon på Apoteket när jag hämtade ut receptet.Hästen blev i alla fall bra i magen. Om det var magsår kan jag inte svära på men förmodligen mer åt tarminflammationshållet. Hästen var samtidigt under besvärlig hältutredning, kanske därför jag inte kommer ihåg exakt.
 

Liknande trådar

Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 316
Senast: Egonson_
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 618
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 295
Senast: EmmaW
·
Hästvård Hej! Jag har stort behov av råd och hjälp. För 1 år sedan köpte jag en häst, en underbar individ. Fick veta innan köp att han haft ett...
Svar
17
· Visningar
2 124
Senast: Pellerell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp