Bukefalos 28 år!

Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Haken med att spruta i munnen är att det fungerar bäst när det gäller 1 - 2 dl. Det får jag i honom via maten. Men att spruta 3 dl via munnen gör att man får spruta i munnen morgon och kväll, och blir både en sölig procedur och även en 'otrevlig' rutin sas. Så för att få i mer MJ vill jag nog inte ta till det 'tunga artilleriet'
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Linfrökaka är kanske ett alternativ - fast det innehåller kanske onödigt mkt protein?

När det gäller oljan så kanske du kan ge det flera ggr om dagen? Han kanske vänjer sig till sist? Eller också tröttnar han? Det är kanske lättare med den andra varianten ändå typ äter allt jag kommer över.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Vet inte om han tröttnar, det är alltid lite risken, men förr vintern gick det med 2 dl olja, ibland 3, det ledsnade han ur på med ojämna mellanrum dock så jag fick gå ner till 2.

Och visst kan jag ge flera ggr/dag, men det innebär sen, när de kan gå ihop igen, att jag måste ge flera gånger/dag på bekostnad av utetiden. Och då är det nog 'värre' dra ner utetid än att 'missa' 3.5 MJ/dl.

Han BEHÖVER ju inte äta just olja, men det är ett skonsamt, icke volymkrävande sätt att ge energi på, så det skulle ju passa perfekt om man kunde ge energin just så.

Linfrökakepelletsen har jag aldrig gett honom, men ska jag gå på vad tidigare hästar tyckt så tror jag inte han är så förtjust. De verkar inte överdrivet smakliga om man säger så.

Och jo, där är en fördel med matvrakten. Man serverar - de äter liksom ;)
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Jag följde min magkänsla och utgick från att detvar hösilage han inte tålde,


eller som ngn annan även poängterade, Jag har också haft en fullblod som vi aldrig gjorde gastrostopi på, men som jag misstänkte starkt hade magsår - orsakade av stress och felaktigt foder.
Hennes diet var Probiotika, hö, halm och mild müsli. Nu var det snart 10 år sen, men resultatet kom snabbt och vi snurrade inte till det så mycket - bara mycket stråfoder och lugn och ro.


Att ett fbl skulle få magsår på en 10 dagars behandling med butta förefaller som unikt.

Det krävs längre tid av misskötsel av mag/tarm balancen för att orsaka individen magsår.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Att ett fbl skulle få magsår på en 10 dagars behandling med butta förefaller som unikt.

Det krävs längre tid av misskötsel av mag/tarm balancen för att orsaka individen magsår.

Nej, det gör faktiskt inte det. Vilket förvånade mig, men magsår kan uppkomma på mindre än ett dygn vid t ex svält, och det kan uppkomma mycket snabbt vid NSAID-behandling med. Han fick ju (enligt vet) nya sår av det sista dygnets svält med.

Så återigen är du ute och cyklar faktiskt.

Hästen i fråga har gått på bete hela sommaren, fram tills början på september. Sen har han stått på box med fritt grovfoder.

På ett sätt hade det varit mycket lättare om det varit pga för många h utan mat etc, det hade varit enklare - och för den delen billigare - att fixa då.

Sedan är jag rätt trött på dina fula antydningar kors och tvärs.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Fast det här med lugn o ro spelar nog roll i synnerhet på ett fullblod som inte går.
Om den har varit ute själv hela halva sommaren o sen ställs på box o i samma veva får den andre gå ut- det skapar oro.
Har den dessutom smärta kan de lägga av att äta.
Visst kan buttan o sen pga av den då lett till mer magsmärtor som i sin tur har gett mer magsår.
Inte sällan är det bakterier som ger magsåret varav man idag även behandlar med PC i komb.med losecpreparat. Så har den redan bakterier- magsår så får den lätt mer av minsta lilla.

Skönt att de nu får vara ute tillsammans... för magrons skull.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Fast det här med lugn o ro spelar nog roll i synnerhet på ett fullblod som inte går.
Om den har varit ute själv hela halva sommaren o sen ställs på box o i samma veva får den andre gå ut- det skapar oro.
Har den dessutom smärta kan de lägga av att äta.
Visst kan buttan o sen pga av den då lett till mer magsmärtor som i sin tur har gett mer magsår.
Inte sällan är det bakterier som ger magsåret varav man idag även behandlar med PC i komb.med losecpreparat. Så har den redan bakterier- magsår så får den lätt mer av minsta lilla.

Skönt att de nu får vara ute tillsammans... för magrons skull.

Det tyckte ju jag med, att det kunde ha skapat det. Även om han verkat fullkomligt lugn själv, så kan de ju hantera oro passivt. Dock, något som förvånade mig STORT (och jag vet inte om jag riktigt 'vill' gå med på det) är att det, och jag citerar ur 'eftervård och information' ur hemgångsmeddelandet. Det är en 'standardtext' för magsårshästar:
'Det har inte gått att påvisa något samband mellan stress och magsår hos häst'.

Det förvånade mig stort, jag var ju som sagt inne på att man 'bäddat' för det omedvetet genom att han varit lite stressat men 'hanterat det passivt', dvs vänt det inåt istället för att bli utåtagerande. Han har ju när han gick ute knallat runt lugnt på betet och ätit, velat gå ut varje kväll, och sen när Lillen gått ut mest tyckt 'jaha, nu går den ut'. Lillen har stått (står) ju precis utanför stallet med. Och har ju ätit som vanligt när han varit ute etc.

Han har ju haft samma scenario förr, med stå på box själv, för ett år sen. Då fick han också NSAID men annan sort, inga problem. Men jag var ändå inne på att stress spelade in, och så nu puttade buttan det hela över kanten. (Att han skulle haft magsår när han fick buttan anses som osannolikt då hästar på bete i princip aldrig har magsår om de inte har underliggande sjukdom).

Men, blev förvånad över att man inte kunnat se samband mellan stress och magsår, och googlade, och det stämmer faktiskt. Finns flera studier, tydligen ökar inte 'magsaftutsöndringen' eller vad man ska säga vid stress på hästar. Jag blev mycket förbluffad.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Så återigen är du ute och cyklar faktiskt.

Hästen i fråga har gått på bete hela sommaren, fram tills början på september.

Sedan är jag rätt trött på dina fula antydningar kors och tvärs.

Du skrev i startinlägget: Men nu i somras så en dag fick han nässelutslag över hela kroppen. Antog det var ngt i höet, och det gick ner lika snabbt. Dock så i slutet av augusti kom han in från betet med nässelutslag och mild kolikkänning, så mild att jag inte ens var säker på att han övht hade ont i magen, men han kikade på den och så. En vecka senare fick han fång - helt obegripligt.


Påstå sedan inte att jag kommer med fula antydningar kors och tvärs.

Din statestik tycker jag talar om motsatsen.

Kort sagt,, om det nu (vilket jag högst betvivlar) är så att den fick fång i samband med senaste skoningen så är själva historiken ganska solklart.

1. Den fick en obalancerad tarm/mag balance under sommaren som startade en magkatarr.

2. Denna obalance låg "latent" i hovarna som utlöste "fångliknande" symtom i hovarna inom 24 timmar efter senaste skoningen.

3. Den redan tidigare obalancen i mag/tarm floran (som skett under en längre tid under sommar) ledde till att tarmfloran redan före behandlingen med butta va så nedsatt att medicineringen ledde till magsår.

Jag förstår inte att du har så svårt använda sunt förnuft.

Jag ska inte störa dig mer,,, för du söker inte kunskap, endast empati och empati kan jag inte delge ngn med din statestik.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Du skrev i startinlägget: Men nu i somras så en dag fick han nässelutslag över hela kroppen. Antog det var ngt i höet, och det gick ner lika snabbt. Dock så i slutet av augusti kom han in från betet med nässelutslag och mild kolikkänning, så mild att jag inte ens var säker på att han övht hade ont i magen, men han kikade på den och så. En vecka senare fick han fång - helt obegripligt.

Ja, vad är det du inte förstår? Som alla andra år (så du borde ha full koll på det med, men kanske glömde kopiera det?) så står mina inne på dagtid då vi har ett väldigt hårt insektstryck (ffa broms). Då får de en liten giva grovfoder.

Och jag anser fortfarande att det ÄR obegripligt att ett slimmat fullblod som gått på frodigt klöverbete utan minsta problem, får fång i september. Det fanns ingen som helst synlig/märkbar magstörning i samband med fånget. Men i efterhand har jag - du kanske glömde kopiera det med? - funderat på om det fanns något i hagen som inte funnits tidigare, som kunde orsakat det, just för nässelutslagen och den milda känningen av ev kolik. Redan i samband med att han fick fång så funderade jag på om han ätit något olämpligt. Jag kan inte komma på vad, och inte hittat något, det innebär dock inte att det garanterat inte finns där.

Inklusive då det att den fått störd mage, låggradigt. Det jag däremot anser att du insinuerar är, och nu kopierar JAG:

coari skrev:
Det krävs längre tid av misskötsel av mag/tarm balancen för att orsaka individen magsår

Denna misskötsel skulle enligt dig vara vad? Att hästen fått gå på bete och även den tid den stått inne haft fri tillgång till grovfoder? Att den fick nässelutslag långt tidigare i somras, och en vecka innan fånget (långt efter nässelutslagen) fick nässelutslag igen och en ev kolikkänning?
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

När det gäller oljan, kan du inte göra så att han får sin vanliga mängd i fodret och så toppar du det med olja i spruta en eller två gånger om dagen?
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Ja Coari kan hitta på det mesta, hur förklarar han då att föl som knappt är en vecka kan få magsår.
Nej jag tror som dig att det är en kombination av ngn form av reaktion på nåt han ätit ihop med den inre stressen han ändå kanske känt av att gå själv. det är nästan det värsta med sån stress, man ser den inte.
Får mig att undra om det var det pappas gammel led av när han fick kolikkänning lite då och då. Även vår treåring fick ju kolik ett par gånger fast det relaterade jag til att hon åt jord som en galning. Vi fick ju bukt med det sen:)
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Jag har ingen erfarenhet av magsår så jag kan inte komma med några goda råd angående det. Det jag däremot vet är att det finns flera foder på marknaden som är risbaserade med hög energinivå. Det som kan tala emot dessa är dopingrisk. (Det finns trådar om detta på buke) Vad jag förstår så skall du inte tävla i nuläget så det är ett mindre problem på så sätt men det är ändå nått att ta ställning till.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Jo, jag har läst lite om bla Max E Glo och Dodson och horells foder ERS. Skulle gärna ha mer erfarenheter av dem (sökt och det finns några trådar men verkar inte vara så många som använt/använder än), för det är väl något sådant man får försöka med. Dock är närmsta ÅF lååångt bort, men bara han äter det så kan man ju köpa på sig ett litet lager och slippa åka så ofta. (Dopingrisk är inget som behöver tas hänsyn till förrän tidigast till våren, så helt rätt att det inte är ett problem i nuläget =))

Hundmat kan man ju nästan alltid få små provpåsar med, varför finns inte sådant för häst, för oss med kräsna hästar ;)

Ska höra med vet sen på återbesöket om de har något bra tips, men alltid bra att veta vad som fungerat/inte fungerat för andra i foderväg. För även om det nu inte ska vara minsta förhöjd risk att han får magsår igen utan NSAID-behandling om det bara beror på det och läker ut (och inte sånt där utsläppsproblem i magmunnen då), så vill jag gärna ta det säkra före det osäkra om det går.

Idag fick han komma ut i hage, sjukhage. Med lite, lite gräs i. Lyckan var fullständig =)

Han är lite rolig förresten, härhemma har han tveklöst valt blött silage före hö. När jag köpte honom stod han på fritt hö, pillade i sig 10 kg, ungefär samma mängd är max jag nånsin fått i honom här med. På Ultuna hade han föredragit hö (vet inte om han föredragit det ändå, eller om de hade för torrt silage för hans smak). Så jag tänkte att okej han kanske vill ha hö nu när magen är i olag, så jag var och hämtade lite hö av grannen. Hästskrället tittade på mig som om jag var mentalsjuk, FNÖS och ställde sig och åt high fibre-silaget.. Han vet vad han vill i alla fall. Men jag är glad sålänge han äter nåt. Han är spoilt rotten och har ett 'smörgåsbord' att välja på nu - två sorters silage, hö, halm och lucernhack. Måste vänja honom av med att bo på Hotell Hilton sen bara ;)
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Här finns fler:
http://www.mitavite.co.uk/

Har som sagt dålig koll på magsår men på svårfött halvblod så fungerade det över förväntan. (cool performer)
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Synd på melassen bara =/ Finns de där att få tag på i Sverige?
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

ja, det finns några återförsäljare. Står de inte på hemsidan?
Skulle vara intressant att höra om det finns fler som har erfarenhet av risbaserade foder men det verkar inte vara så av de svar du fått.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Jag kollade i ärlighetens namn inte om det fanns ÅF-lista :oups:

Kollade nu, fanns 3 st svenska ÅF
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

ERS har vi gett med stor framgång till en löphäst som hade stora problem med korsförlamningar. Hon var dessutom av den kräsna sorten men det gick ned med god aptit, hon höll hullet och var pigg och glad.

MEN, det används även av en del galopptränare för att öka energin (alltså piggheten!) innan lopp så jag skulle vara tveksam till att ge det till häst i vila.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Det förvånade mig stort, jag var ju som sagt inne på att man 'bäddat' för det omedvetet genom att han varit lite stressat men 'hanterat det passivt', dvs vänt det inåt istället för att bli utåtagerande. Han har ju när han gick ute knallat runt lugnt på betet och ätit, velat gå ut varje kväll, och sen när Lillen gått ut mest tyckt 'jaha, nu går den ut'. Lillen har stått (står) ju precis utanför stallet med. Och har ju ätit som vanligt när han varit ute etc.

du har ju själv beskrivit i flera trådar hur hjärtskärande han har ropat på den andre, och hur ledsen han var att vara ute själv när den andra stod på boxvila.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

1. Den fick en obalancerad tarm/mag balance under sommaren som startade en magkatarr.

2. Denna obalance låg "latent" i hovarna som utlöste "fångliknande" symtom i hovarna inom 24 timmar efter senaste skoningen.

3. Den redan tidigare obalancen i mag/tarm floran (som skett under en längre tid under sommar) ledde till att tarmfloran redan före behandlingen med butta va så nedsatt att medicineringen ledde till magsår.
QUOTE]

Till TS
Det här är en klockrent scenario.
Just så här är det ytterst vanligt att det är för många hästar som behandlas för fång (inklusive min, men där visste jag om punkt 1, för h*n var sk kolikhäst - därför valde jag att avliva pga hög ålder och lidande. En yngre häst har jag stridit mer för), detta enligt min vet.
Jag skrev tidigare om skoning som "utlöser" fång, och speciellt när skoningen dröjer, och det gjorde det i detta fall - det skrev du själv.
Men jag kunde inte rada upp det så tydligt som Coari gjort. Men med tillägget på punkt 2, ju längre sedan omskoning = desto högre risk.
 

Liknande trådar

Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 327
Senast: Egonson_
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 637
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 363
Senast: EmmaW
·
Hästvård Hej! Jag har stort behov av råd och hjälp. För 1 år sedan köpte jag en häst, en underbar individ. Fick veta innan köp att han haft ett...
Svar
17
· Visningar
2 127
Senast: Pellerell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp