Bukefalos 28 år!

Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Alexandra_W

Trådstartare
Köpte ju nya uppsättning täcken till två avpållarna, för min mor ville slippa ifrån täckesbytena. Så köpte nya, teflonbehandlade täcken. Både från Horse Saver och Mark Todd. Märken som jag haft bra erfarenheter av och hört gott om. Har flera HorseSavertäcken samt en lös täckeshals från Mark Todd, haft ett MT regntäcke tidigare med (dock äldre).

Köpte deras ofodrade regntäcke, samt deras 220 gramstäcke. Fick hem dem, de passade på hästarna och alla nöjda och glada.

Idag har det snöat precis HELA dagen, stilla men kontinuerligt. Hästarna kommer in, det ligger ett tunt lager lössnö på täckena, det är bara att borsta av på Mark Todd-täckena, fullblodets horsepowertäcke är dock ett ispansar och det har läckt in i halsringningen. Står och mumlar surt om Hööks och skit och liknande :angel:

Konstaterar att arabstoet fryser så hon skakar, knapigt,d et är en extremt köldtålig häst och det är bara minus fem? Tar iaf av täcket för att borsta henne, och inser varför hon fryser. Hon är blöt över halva bakdelen. Vafan?? Konstaterar att täckeshelvetet läcker in i sömmen mellan täcke och svanslapp. Suckar över att jag lyckats få ett måndagsexemplar, och tar ut valacken för att lägga på honom natttäcket. Tar av MT-täcket och inser att 'vad i helvete, det läcker OCKSÅ?' på samma ställe. Där rök liksom 'måndagsexemplarsteorin'.

Kollat dem, och på insidan så vid sömmen mellan svanslapp och täcke så ser man 'yttertyget' på insidan, dvs det verkar invikt/nervikt. Och där är antagligen anledningen att skiten läcker.

Får väl se om jag kan reklamera dem, jag vetefan vad jag gör om jag INTE kan det, det är täcken för 4000 kr jag har från Mark Todd, och om regntäckena beter sig likadant är det ju ännu värre.

Men ni andra som har MT-täcken, har ni haft samma problem? Det kom dock som en total förvåning att de läckte, det är inte den erf jag har eller vad jag hade förväntat mig, men så har jag bara erfarenhet av täcken 'årsmodell' 03/04 innan..

/Deppig Alex, som verkligen hoppas det går att reklamera dem. Men vad fan ska jag försöka ha istället då? =/
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

jag tror att det var så med MT täcket en i stallet hade med.. det används inte längre iallafall.. dom köpte bucas istället
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Jag hade ett MT regntäcke som läckte. Om du ska ha tjockare utetäcke så är Pessoas kanon, läcker inte och torkar av sig själv. Har å andra sidan ingen hals.
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Nja så tjockt vill jag inte ha det, ca 200 gr (MT-täckena är 220 gram). Krav att det är bogveck, snabbknäppen i bogen, helst blank insida och så ska det vara teflonbehandlat. (och bra passform men det är ju högst individuellt beroende på hästtyp). Och så ska det vara fästen för lös hals.

Regntäcket ska vara ofodrat, gå djupt ner på sidorna, gärna lite högre hals, i övrigt så som kraven på vintertäcket.

Kollade nyss regntäckena (som jag inte packat upp än), exakt samma jävla design på svanslappen :crazy:

Pessoa kikade jag på, men de har inget i rätt tjocklek tyvärr =/
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Köp Horseware! Alla deras tre sorter finns ju i regn och 200g fodring. Och de kostar väl ungefär som MT? Har iof inga bogveck men de sitter ju super iaf.
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Jag vill inte ha utan bogveck, är ytterst kinkig på den punkten. Så även om jag skulle släppa på teflonkravet så är inte Horseware (eller Bucas för den delen) ett alternativ.

Även om jag i övrigt inte har något emot dem och gillar dem. Men som sagt, bogveck är ett krav.
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

varför är bogveck ett krav?

Horsewares modeller som har v-spännen i bogen sitter både bättre, och skaver mindre . det ÄR verkligen en väl genomtänkt lösning, vad jag sett hittills, då täcket inte hålls på plats framtill över bogarna utan högre upp i halslinningen!
deras v-frontknäppning finns både på några vanliga modeller (som man kan ha hals till) och på alla halvhalstäcken ur Rhino / Rambosortimentet.

kanske värt att kika på en gång till?
min häst har inte ens varit i närheten av att få bogskav i vinter trots att hon gått med detta täcket oupphörligt, får dock skav av både shires, hööks (båda med bogveck), och värst av allt - bucas.
köpte mitt från ett ställe på irland - billigare, snabbare - pm'a om du vill ha adressen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Oavsett om täcket inte ger skav, så vill jag ha att det inte på något vis stramar i bogen. Jag är kinkig med VAR och HUR bogvecken sitter med, ytterst få märken har dem rätt placerade (Mark Todds är inte helt hundra, inte alls värsta sorten men det finns märken som har de betydligt bättre placerade. HorseSaver är ett av de märken som verkligen fattat hur de ska designas. Hade HS kunnat klämma ur sig ett 200gramstäcke hade det bara blivit HS för hela slanten, bättre passform är fan omöjligt att hitta, passar samtliga av mina tre krakar perfekt, rätt imponerande, och så har de rätt placerade, tillräckligt höga bogveck. Av någon rolig anledning så är bogveckan på MT regntäcke betydligt bättre än på vintertäcket (där de sitter för lågt)

Och jag tror absolut att på en häst som verkligen är av 'drömmodellen' för Horseware så kan man uppnå det där ändå, dvs att täcket ger FULL rörelsefrihet för bogen. Men inte på mina tyvärr (de får inte skav dock, och täcket ligger still). De får inte skav av Bucas heller, men det är samma sak där.
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Vad konstigt! Ingen av de hästarna med MT täcken jag "känner" läcker :confused: Inte mina heller..
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Vad konstigt! Ingen av de hästarna med MT täcken jag "känner" läcker :confused: Inte mina heller..

Nej, jag blev otroligt förvånad (och besviken). Men vad har du för 'design' på svanslappen? Tänkte om de ändrat svanslappsdesign ' på senheten' eller något? Jag har en väldigt stor svanslapp, som är fastsydd även ner längs 'sidorna'. Den 'r 'veckad' för att ändå ge rörelseutrymme för svansen. Är en superbra lösning i grunden, det kan inte blåsa in under täcket bakifrån som med en vanlig svanslapp. Samtidigt kanske det är den designen som medfört en muppig söm där, och att de läcker?

Vet ju inte när de ändrade, mitt från 03/04 (tror jag köpte det i jan 04) hade vanlig svanslapp, och läckte ALDRIG. (tyvärr gick det en för tidig död till mötes när det hade lite för mycket närkontakt med en synnerligen yvig gran..)
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Trist att du inte är nöjd med MT-täckena. Jag har två MT-utetäcken, förmodligen ungefär samma modeller som du har. Passformen är perfekt på min häst. :love:

Regntäcket köptes hösten 2003. 200(?) gr-täcket köptes vintern 03/04. Inget av dem läcker vid svanslapparna. Däremot är inte regntäcket så regntätt längre. Flitigt använt och tvättat 2 ggr. Det höll tätt bra i 1-2 år, men inte nu. Nu har det dessutom fått små pyttehål här och där pga tjyvnyp i hagen. :mad:

Det tjockare täcket klarar vätan bra, men det händer att det rinner in vid halsen om man klär på det fel. Detta täcke har främst använts vid flera minusgrader. Det har vi inte haft så mycket av här i södern. Med oklippt häst så är täcket sparsamt använt och inte tvättat ännu. Det återstår se hur det blir när det blir mera slitet.

Just ja, svanslappen. Det är stora lappar på mina täcken. Frågan är om sömmen är tejpad? Det kanske den skulle behöva vara?
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Har ett precis likadant täcke ifrån MT som du beskriver. Det har fungerat perfekt!

Självklart ska du reklamera dem!
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Maran - men har du de jättestora svanslapparna som är sydda även 'på sidorna'? (dvs de sitter fast i täcket både upptill och längs sidorna, är bara 'lösa' i nederkant. Om du tänker dig en fyrkant så är det bara botten som inte är fastsydd i täcket).

Lite nyfiken, eftersom det jag köpte 03/04 hade 'vanlig' (men stor) svanslapp, dvs som 'bara' är fastsydd upptill?

Hyperff - det inger ju hopp då, att dina fungerar. Mailade affären jag köpt dem från, och hon blev jätteförvånad och tyckte mest VA? Konstigt!!! hon hade heller inte varit med om att de läckt. Hon skulle kontakta tillverkaren imorgon dock och återkomma till mig.
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Ja, det är gigantiska svanslappar på mina täcken och som är fastsydda både uppe och på sidorna. Lappen på det tjocka täcket är större än på regntäcket och går längre ned. Jättebra lappar när det blåser, men tyvärr blir de ganska äckliga efter ett tag pga min hästs toalettvanor.
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

*KL*

Hästarna släpptes ut halv nio (matte försov sig.. *skäms*). Det snöar stilla men kontinuerligt, det är -1.8 grader. Klockan 12, dvs 3½ timme senare det det genomsurt i den där sömmen. Inget snö ligger på täckena, det blir vattendroppar som rinner av (precis som tänkt), men det har läckt igenom så båda är genomsura på bakdelen...

*muttrar surt*
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Vad trist! Jag har bara ett vintertäcked från MT och det är jag väldigt nöjd med.

Jag har använt lite av varje på marknaden och tycker att Rambo/ Rhino täckena är super bra! Sen när det gäller ekonomitäcken är Shires täckena helt oslagbara, där tycker jag att dom har lyckats med bogvecken!!

Och hpå Hoseware täckena så är dom precis lika bra som MT fast dom saknar bogveck, konstigt nog så är dom superbra, ligger alltid bra!

Jag är också väldigt envis vad det gäller täcken, tycker det finns gott om skit-täcken på marknaden där bokvecken är små och täcket hänger under bogen framtill plus att dom ligger snett och skaver här och där.

Liten erfarenhet men tycker att Hööks Horsepower täcken är ganska väl utformade..

Vilket jobb att få till det här med täcken!
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Jo visst är SHires hyfsade (men bogvecken fel) för de pengarna, och Horse POwer är riktigt bra för att vara ett Höökstäcke, iaf det teflonbelagda.

Men nu valde jag ju att lägga en större summa på att köpa täcken med just teflonbeläggning (Shires har inte det), samt från välkänt märke för att få kvalitet (Hööks HP ligegr för högt i pris anser jag, då väljer jag heller mer kvalitetsmärke. Sne har d einget 200 gr teflonbelagt). Och nu har jag täcken för 4000 kr där jag VET att två av dem läcker, och inte har en aning om hur de andra två beter sig.

Täckena är oanvändbara, och pengarna är låsta i dem så kan inte köpa andra täcken heller.. Yay =/

Vad fan kan inte HorseSaver ha ett 200 gramstäcke för? =/
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

nä, visst är det skit när det inte funkar som man tänkt sig! Det är extra retligt när man verkligen lägger ut extra mycket och tror att det ska hjälpa med "märkes" prylar.. aldrig skojigt då!

hade Pessoa inget du ville ha?
Vad tycker du om Rambo/rhino?
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Lite bilder, på de där hon är naken och min hand är med visar handen gränsen mellan blött och torrt..

https://lagring.storegate.se:443/user/share.aspx?id=48b998b4-e75f-429c-91fa-193307399c6c

Jag har som absolut krav att det ska vara bogveck, vilket fäller Horseware, som annars är trevliga täcken, men de har heller inte teflonyta, så de har dubbla diskvalificerande fel.

Pessoa har jag ingen erfarenhet av alls. Jag kikade på dem på nätet när jag kikade efter teflontäcken, dock har de inget i rätt tjocklek´.

HorseSaver är ju favorittäckena alla kategorier, men de har heller inget i 200 gram =/ Jag köpte fleecefodrade regntäcken från dem samtidigt som jag köpte MTtäckena, och det har inte läckt minsta droppe på HStäckena. Men det hjälper ju inte när de inte finns i rätt tjocklek.

MT både fanns i rätt tjocklek, hade blankt foder samt fäste för hals, faktum är att de hade 'alla rätt' utom att jag eg vill ha halvhals, men iom halsfästena så gör avsaknaden av det inget. Har också haft väldigt goda erfarenheter av MTtäcken förr. Så jag var ju rätt övertygad och 'säker' på att jag skulle få valuta för pengarna. Men tydligen inte =/

Både försäljaren och tillverkaren står handfalla och har inte varit med om att de läckt innan, och de här som har MT tycks ju vara nöjda med. Samtidigt, BÅDA täckena läcker, så det känns inte som ett måndagsex heller, utan isf ska de ha tabbat sig med en hel serie täcken?
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Jag tycker ditt täcke ser ut att vara kort i ryggen till hästen. Som om att sömmen för svanslappen kommer upp på halva rumpan, men det kanske är missvisande? Kanske är det därför de läcker?
 

Liknande trådar

Utrustning Min häst delar hage med en ranghög täckesmarodör har det visat sig. Jag har fått två täcken sönderbitna på kort tid. Det ena var ett så...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 045
Senast: Giganten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp