Bukefalos 28 år!

Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Jag har mark todd täcken till båda ponnyerna. Inga som läcker eller liknande. Men glöm inte impregnera innan andväning!" :idea:
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Jag har mark todd täcken till båda ponnyerna. Inga som läcker eller liknande. Men glöm inte impregnera innan andväning!" :idea:


De ska INTE behöva impregneras innan användning (och mina behövs iofs inte det generellt heller, de håller absolut tätt och vattnet rinner av som det ska, smuts fastnar inte etc, det är bara den där förbenade sömmen som läcker)
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

det står inte totalt så jag är inte blind men iaf du svara inte på den frågan jag ställde så jag antar att det inte blåste nåt.

Jag tyckte inte att ' det är täcken för 4000 kr jag har från Mark Todd' lämnade något utrymme för feltolkning. Men nu är det ju utrett iaf.

Det blåste inte storm nej, det blåste inte ens hård, utan kanske 2 - 3 m/s.
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Ok synd annars är de riktig bra täcken.

Ang bogvecken dock. De här är sydda lite "räfflat" eller vad man ska säga. Det är insydda veck upptil vilket gör att det blir samma effekt som med bogveck. de här har inte lämnat några skav alls vilket andra täcken med bogveck har gjort. =/

Tycker ofta att bogvecken dessutom är lite fel placerade. Skulle vilja ha dem lite längre fram men men det är ju bara min personliga åsikt och inget att bry sig om ;) :p

Hoppas du hittar några bra täcken och att du kan reklamera de täcken du redan har.
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Det är inte för att 'bara slippa skav' jag vill ha bogveck, för finns ju täcken som inte skaver alls även utan bogveck. Men jag vill ha den extra rörelsefrihet bogveck ger (alltså ger t ex de elastiska upp). Jag är också kinkig med VAR de itter, precis som dig, ofta är de ju just för långt 'bak' och för långt 'ner'.

HorseSaver har de perfekt placerade, men det är ganska få märken som har det. På mark todd sitter de 'hyfsat', men inte perfekt. Men tycker det senare år börjat synas till mer och mer rätt placerade bogveck, både på billiga och dyra märken, så förhoppningsvis har 'branschen' börjat tänka på det =)
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Jag har Horsegaurd täcken till min atvå araber.

Kostade 1900 kr styck.

3 vintern nu, Aldrig lagade och har inte läckt en enda gång.
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Alla: Ni som tipsar om andra täcken, det är jättesnällt, men läs gärna 'kraven' jag har på täcket. Så slipper jag känna mig elak som tycker 'nä, det och det är fel' hela tiden, när folk tipsar i all välmening.

Men det ska alltså vara

Bogveck, minst 'hyfsat' placerade.
Teflonbehandlat/tefloncoating
Helst blank foder men minst blankt foder i bogen
200 gr fyllning
Snabbknäppen eller 'tillbakaknäppen'.
Och endera högre halsskärning/halvhals (ej helhals) eller fäste för halstäcke.
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Men lämna tillbaka dina MT täcken då om du inte tycker de funkar... De andra två lär väl knappast vara annorlunda
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Men lämna tillbaka dina MT täcken då om du inte tycker de funkar... De andra två lär väl knappast vara annorlunda


Eftersom varken försäljaren eller tillverkaren varit med om att de läckt, och även den här tråden här på Buke visat på att det är vanligt/normalt med 'läckageproblem' med MTtäckena (och det som sagt var det sista jag förväntade mig) så finns det ju fortfarande 'hopp om' att det helt enkelt är en dålig sändning som gör att vintertäckena läcker. Några har också reagerat på att sömmen inte ser 'rätt' ut. Förvisso ser sömmen på andra vintertäcket bättre ut, men det läcker ändå, men sömmarna på regntäckena ser ännu bättre ut (även om det är samma design), och om regntäckena INTE läcker t ex, ökar ju chansen drastiskt för att det ska fungera att byta ut vintertäckena och få det bra.

Medan om även regntäckena läcker så ser det sämre ut.. Så, i samråd med ÅF och tillverkaren så har det bestämts att regntäckena (som innan varit ouppackade och orörda, dvs i nyskick och lättreturnerade, dvs kunnat bara returnera dem på öppet köp, utan att behöva reklamera) ska kollas också, för att se om de fungerar som de ska och som förväntat. Vilket jag innerligt hoppas. Jag VILL ju väldigt gärna att det ska vara 'tillfälligt' det att vintertäckena läcker, att något gått snett i produktionen.

Ska snart gå ut och inspektera det regntäcke som nu ligger på, håll en tumme..
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!


Det du visade är inte ofodrat,d et har fleecefoder. Dock har Horze flera ofodrade regntäcken med tefloncoating. Dock, ofodrat regn är inget problem om MT inte fungerar, då köper jag HS bara.

Utan som jag skrev så det är 200 grams fyllning som ställer till problemet, det tycks vara utrotningshotad grad av fyllning? Undrar varför eg, men HS har inget 200 gr, Pessoa har inget 200 gr, och inte heller Horze har (sen är jag lite tveksam till passformen på en del av deras täcken, men bara sett dem på bild)

Men, tyvärr inget 200 gram från dem heller, annars hade jag def åkt till butiken och 'klämt och känt'.
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Varför just 200g? Om det är så omöjligt att hitta kanske man måste ändra på nåt av sina krav?
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

200g är inte alls omöjligt att hitta. satt och sökte lite, men det är teflonet som däremot är omöjligt. Svea tex har 200g täcken, men utan teflon. Pessoa har 280g
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

hippsonshoppen har fortfarande en del event-undercovertäcken kvar. Minsta strl 135, dock i 600d, 1200d finns från 145
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Varför just 200g? Om det är så omöjligt att hitta kanske man måste ändra på nåt av sina krav?

Ja, och ska jag ändra något krav släpper jag på tefloncoatingskravet, och köper nya oftare istället. Men det vore trevligt att slippa det.

Varför just 200 grams är för att det är det som 'saknas'. De har 360 grams varmfodrade, och de har fleecefodrade regn (dvs motsvarande ca 100 gram). Men det är ett ganska rejält glapp däremellan, som ett ca 200 gramsfodrat fyller ypperligt. För jag vill inte ha dem i bara fleecefodrat regn i minus 5 - 10 grader t ex, och jag vill inte ha dem i 360 grams (blir för varmt) i den temperaturen heller. Utan där krävs ett 'mellantäcke'.

Jag misstänker dock att detta att många tillverkare helt saknar täcken med ca 200 gram är för att 'trenden' är varmare och varmare täcken. Vet ju hur många hästar jag ser som går i tjooocka täcken vid minus fem, vid minus 10 går de i sitt tjooocka med stalltäcket under osv. och när mans er täcken med över 300 gram kallas 'övergångstäcke', då blir man lite ledsen.

(Naturligtvis kan jag ha två täcken, men eftersom de ska ha sina täcken dygnet om vill jag helst bara ha ett så långt det går)
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

hippsonshoppen har fortfarande en del event-undercovertäcken kvar. Minsta strl 135, dock i 600d, 1200d finns från 145


Båda bararberna drar 125 tyvärr, annars har ju Hippsonshopen rea med. Har kikat på undercover flera ggr, och sökt både här och där, men lyckades inte hitta 125 i 'alla delar'.

Sen som sagt, lite tveksam iom att om man kikar här på Buke så tycks det vara 50 - 50 om de läcker eller ej. Hälften är supernöjda, andra hälften är väldigt missnöjda. Men jag hade provat om det gått få tag i rätt size. Jag till och med ringde alla ridsportsbutiker i närheten och frågade om de hade, men nepps.. Så det blev 'flera' täcken istället. (jag gillar skarpt iden med att komplettera samma skaltäcke med olika fyllning, himla enkelt och bekvämt)
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

200g är inte alls omöjligt att hitta. satt och sökte lite, men det är teflonet som däremot är omöjligt. Svea tex har 200g täcken, men utan teflon. Pessoa har 280g

Jag menade utrotningshotat med teflon alltså. Annars finns det massor med märken som har 200 gram. Fbldonnan har ett märkeslöst (köpt på lokala ridsportsaffären) i 200 gram med nylonfoder, super passform, snabbknäppen och 'hela naletten' (utom haslfäste/höghals) - men då utan tefloncoatingen. Shires har 200 gram osv osv.

Men ingen av 'teflonmärkena' tycka ha det, och sett att många 'nyare' märken har ett glapp däremellan.
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Och även regntäcket läcker =/ Samma söm, ingen annanstans =/ Själva 'tyget' i sömmen (kantband eller vad man ska kalla det) är inte vattentät, utan det suger åt sig fukt, och sen går ju fukten igenom på insidan, mer ju längre tiden går, och täcket blir blött på insidan kring sömmen, och då även hästen.

Jag har mailat igen, och sagt att jag nu endera vill reklamera alla 4 täckena och få pengarna tillbaka, eller så kan jag försöka impregnera/tejpa/stearinbehandla sömmen och se om det hjälper, men då vill jag dels inte förlora reklamationsrätten om det inte fungerar, och dels om det fungerar ha prisavdrag. (För jag anser inte man ska börja behöva 'preparera' sömmar innan första användning på ett täcke i den prisklassen).
 

Liknande trådar

Utrustning Min häst delar hage med en ranghög täckesmarodör har det visat sig. Jag har fått två täcken sönderbitna på kort tid. Det ena var ett så...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 045
Senast: Giganten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp