Bukefalos 28 år!

Ni med tjockisar...

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jossan

...ska vi jämföra? :devil:

Jag tror nämligen jag har världens största 7 veckors-bäbis! :angel:

Neo, min lilla Buddha :love: , har haft MYCKET god aptit redan från start. BM har faktiskt sagt åt mig att jag KAN försöka begränsa hans ätande lite eftersom han är så enormt glupsk, men vill han ha mat så vill han ha mat, punkt.
BM säger också att han ser så självsäker ut och att man verkligen ser att han är en stark kille som tar för sig i livet... :angel: (Många gånger tar han även för sig av mammas tålamod, och fler än en gång har mamma velat skänka bort honom till bättre behövande. :o )
Nu verkar han dessutom vara inne i en tillväxtperiod igen (ja, för 500 gram på en vecka är bara normalt här :D ) och kommer sannolikt växa ännu mer. Jag kan inte ha NÅGOT planerat på em och kvällar, för då sitter han som en igel på mina tuttar.
Igår tror jag att han insåg att jag var hans MAMMA, det var som att han bara vaknade upp från fm-tuppluren och kände att "åh fan, det här måste va min MAMMA, henne får jag inte släppa taget om, då kanske hon försvinner! :eek: ".... Så från 14 fick jag inte gå EN METER ifrån honom utan att han skrek mer eller mindre hysteriskt, tills han till sist somnade kl 1 på natten!!!! (bortsett från en kvarts vila i bilen från stallet, där han kanske insåg att jag inte kunde ta mig nånstans :D ) Helt sinnessjukt. Spelade liksom ingen roll om han ätit och var nybytt och rapad och allt var frid och fröjd, jag FICK inte lämna honom. (Det tog således 2,5 timme att mocka 5 boxar...)


Alltså, vid födseln: 3640 gram och 53 cm lång (gick sen ner till 3060 gram)

Idag, knappt 7 veckor: 5705 gram och 60 cm lång



Fler med såna här små monster?




/Jossan
 
Sv: Ni med tjockisar...

Vid födsel 4220 och 52 lång. Idag ca 10 veckor 6630 och 63 lång. Äter så hon nästan storknar, men går "alltid" att söva ner med en promenad i vagnen så morsan får vila.

Jenny
 
Hrm host..

min "lilla" sumodotter älskade mat också så pass att jag inte klarade av att ge henne tillräckligt från bröstet..
När hon föddes vägde hon 4070
Vid 7v vägde hon 6180 vid 10 v vägde hon 7370....
Stackars barn när hon inser hur hon såg ut som bebis...
Nu är hon 2 1/2 och ligger väl fortfarande över kurvan men ser dock normal ut :D
 
Sv: Ni med tjockisar...

Inte större än min son var.

När han föddes vägde han 3512 g 51 cm lång.
Vid 7 veckor vägde han 5760 g och var 59 cm lång.
Alltså 2250 g på sju veckor.

Bvc-tanten sa att han kanske inte behövde gå upp såå mycket, men vad ska man göra. Han var ju hungrig :)

Nu är han 4 år och lite större än genomsnittet, 110 cm och 21 kg.
Han är absolut inte en tjockis längre.
 
Sv: Ni med tjockisar...

Tack för era svar!

Jag tolkar det som att det är vanligt att spädisar som är glupska och stora i växten blir större än snittet även som äldre?

Häftigt att så mycket är "färdiginställt" redan från födseln, dvs den biten som inte påverkas av miljön. Att man kan märka personligheten på en månad gammal bäbis... Coolt.



/Jossan
 
Sv: Ni med tjockisar...

Okej, du vinner med 185 gram. :devil:



/Jossan
 
Sv: Ni med tjockisar...

En reflektion bara på temat att stora bebisar fortsätter vara större än andra. Jag vägde 4,5 kg (nånting) när jag föddes och var ju en jätte, kanske speciellt på den tiden. Men när jag var några år gammal så var jag normalstorlek. När jag gick i skolan var jag en av de kortare tjejerna. Och har heller inte varit knubbig som barn (förutom spädbarnstiden och en kort period som 11-12åring).
 
Sv: Ni med tjockisar...

en sådan liten buddah finns här med, han vägde 3340 gr när han föddes, och var 50 cm lång.
7 veckor-5860 gr 59,5 cm
idag 8 månader 11200 gr och 75 cm lång
han äter allt, glupsk som bara den!:)
 
Sv: Ni med tjockisar...

då leder jag...:banana: :banana: :bump: :bump: eller rättare sagt min son, han vägde lite mer!:banana: :D :o
 
Sv: Ni med tjockisar...

jag fick leda ett tag iallafall...:D
vad väger hon?
 
Sv: Ni med tjockisar...

Jag var tvungen att plocka fram mina barns vägningskort från BVC och se vad min yngsta vägde vid 7 veckors ålder. Han var megatjock tyckte jag och han hade från födelsevikten 3170 g ökat till 6300 g på 7 veckor. Den äldre spinkisen vägde 3420 när han föddes och hade endast avancerat till 4480 när han var 7 veckor. Det är rätt roligt att jämföra och vid 8,5 månad vägde den yngsta 10850 medan den äldre var hela 1,5 år när han passerade 10 kg-strecket.
Idag är de 12,5 resp. 14 år och väger nästan lika mycket (eller lite korrekt sagt) och den yngre är nästan lika lång som sin storebror.
 
Sv: Ni med tjockisar...

min dotter väger 8 kg nu (11 mån), ungefär så mkt som din vägde när hon var 10 veckor :D (fast min dotter rör sig HELA tiden, är inte still mer än när hon sover, så hon går upp mindre än vad hon "ska", trots extra fett i maten mm).
 
Sv: Ni med tjockisar...

Han tar inte napp heller? Tänkte om han mest har ett stort sugbehov och egentligen inte behöver äta hela tiden...
 
Sv: Ni med tjockisar...

Jag var en riktig tjockis som bebis.
De på bvc hade sagt till mamma att jag måste banta och att jag kommer bli överviktig som vuxen.
Det stämde inte alls på mig.
Var riktigt spinkig som tonåring, och nu i ickegravid tillstånd är jag inte fet direkt.
 
Sv: Ni med tjockisar...

Mina pojkar var nog inte så himla stora.

Ettan vid födsel: 3510 g och 52 lång
Vid 7 veckor (6½ egentligen): 5400 g och 58 cm

TVåan:
Vid födsel: 3770 g och 50 cm
Vid 7 veckor: 5120 g och 57 cm (han är den som varit normalast)

Trean:
Vid födsel: 4300 g och 52 cm
Vid 7 veckor: 6250 g och 59 cm (min största) :)
 
Sv: Ni med tjockisar...

Jossan skrev:
...ska vi jämföra? :devil:


Idag, knappt 7 veckor: 5705 gram och 60 cm lång



Fler med såna här små monster?




/Jossan


Alltså TJOCKIS??? :eek:

*smygkollar bvc-kortet*

Min treårsdotter vägde vid 7 veckors ålder 5780 gram men hon var bara 57 cm :crazy:
Alla som ser bebisar brukar säga att de är sååååå söööta:angel:
När jag och min marsipangris kom så lät det...: Åååååh vad....STOR hon är :o Så jag kände mig nödd och tvungen att då påpeka : och hon är ju så vansinnigt sööööt:love: :love:
Vilket oftast fick folk att rodna lite ;)

Nu är hon som sagt tre år och absolut inte tjock. Många barn som ammas kan bli superknubbiga. Amningspuckel eller vad det kallas. Det planar ut så småningom. Det har alltså ingen betydelse för framtiden. Det är ju bara lite extra att pussa på ;)
 
Sv: Ni med tjockisar...

Jossan:

Jag tror jag kan kopiera ditt inlägg totalt i precis allt :D

Min son föddes 9 nov alltså 7 v gammal nu, vägde 2920 g och 47 cm lång, gick ner til 2810 när vi skrevs ut.

Förra veckan vid 6 v alltså, vägde han 5000 g exakt och 55 cm lång,han väger garanterat minst 5400 g nu alltså, inte enorm men fetare än storebror för storebror var längre. Kinderna är som Buddha och dubbelhakan likså, magen är enorm och valkar har han på både lår o rumpa samt knubbiga hand- och fotleder :D

Men jag är glad, bättre det än som storebror. Bättre ha ngt att ta av, JAG vägde nämligen 18 kg vid 2 år och var enormt tjock, men sedan var inte äta kul längre och energin enorm så vid 5 år var jag istället så smal så mamma fick sy in knapphålen på alla byxor och kjolar.

Men han är snäll trots sin envishet, sover 4-6 tim is träck på natten efter maratonätningen men bara om han får ligga på mage! Somnar själv i sängen oxå
* heja mamma * bara att lägga ner han såvida han är MÄTT då vill säga och inte har luft kvar i magen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med tjockisar...

haha då min vid födsel vägde 4790 vill jag inte veta vad hon kommer väga vid 7 v :p hon äter som en gris!
 
Sv: Ni med tjockisar...

Va kul att så många svarat! :)

paradiset: Hur märkte du att han ville sova på magen?

Jag kan inte få Neo att somna själv, han har blivit enormt mammig. Försökte från början med egen säng på dagarna, men min trötthet vann och jag struntade i det och la honom brevid mig, där jag visste att han skulle vara lugn.
Nu går det inte att få honom att somna ensam, han vill ligga brevid mamma med bröstet i munnen, oavsett om han är hungrig eller inte. Nappen duger ibland, om jag är nära och han är proppmätt.
Kanske, kanske om han sover jättedjupt att man kan lägga ifrån sig honom, men oftast vaknar han när man lägger ner honom.
Man får alltså aktivt söva honom, vilket ofta innebär att man själv också somnar.
Egentid, vad är det? :angel:



/Jossan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp