Bukefalos 28 år!

Ni som är medryttare...

stjarnfrugt

Trådstartare
Detta är ännu en i raden av alla medryttarrelaterade trådar, jag vet, men jag tycker inte att min fråga passade i någon av de andra.

Hur som haver. Jag har ganska länge letat en medryttarhäst i min nya stad där jag inte känner en käft och därmed inte har någon polares häst att borsta på ibland, utan måste annonsera om jag inte vill rida på ridskola. Jag har haft ett ganska långt uppehåll och känner mig inte som någon superryttare just nu heller, vilket känns som en försvårande omständighet.
Min tanke var att hitta en häst så jag kan återuppta min ridning, pyssla med, rida både i skog och på bana osv. Jag har ett jobb som gör att jag är mkt ledig och har nästan obegränsat med tid för pyssel och stalljobb.

Problemet är att jag inte har någon egen bil, och att jag som sagt bor i en stad och de flesta stall ligger på landet. Min sambo har bil men den är upptagen dagligen och jag vill ju ta mig till stallet dagtid. Dessutom när jag tog upp detta med min sambo så var han inte överförtjust i att låna ut bilden en eller två dagar i veckan för att jag skulle ha stallkläder i den (han började fundera på om han inte var lite allergisk ändå och blablabla). Kort och gott: Han kan inte förstå hur mkt det skulle betyda för mig att börja om med hästar, och han är väl dessutom rädd för att vara allergisk. Dessutom fattar han inte vilket omfattande intresse det är och att det är svårt att ersätta med annat.

Alltså har jag uteslutit detta med biltillgång för att jag inte ids tjata på min sambo. Tyvärr har det också medfört att i princip alla hästar som söker medryttare är inaktuella för mig. Det går dåligt med bussar ut på landet och det är inte heller cykelavstånd.
Nu har jag fått kontakt med en tjej som verkar ha en häst som passar mig. Men problemet består: det är 2-3 mil till stallet. Det går visserligen bussar men det är väldigt sällan. Jag kollade upp det och det skulle röra sig om att tajma in samma bussar varje gång vilket ger mig ca 3 timmar i stallet innan jag måste åka hem. På helgerna är det 4-5 timmar och söndagar ingen buss alls. Hon ville dessutom ha 500 kr/mån. Jag är såklart inställd på att betala något men i kombination med busskostnader på ca 50 kr/dag och det lilla stressmomentet att vara låst mellan avgångstider, tycker jag att det börjar bli dyrt i relation till vad jag har för inkomst. Jag vill ju dessutom kunna styra själv när jag ska komma och fara från stallet vilket jag inte kommer att kunna göra i och med de dåliga förbindelserna. Känner jag mig själv rätt skulle jag bli stressad av tidpassningen.

Hur har andra medryttare det? Hur mkt krångel står ni ut med för att ta er till ett stall, och vad betalar ni per månad inkl reskostnader?

Jag var medryttare då jag var yngre. Då hade jag 40 min bussresa + 3 km promenad till stallet (enkel väg) och detta stod jag ut med 2 ggr/vecka i ca 6 månader. Därför är jag skeptisk till detta denna gång, för jag vet att det blir jobbigt i längden...
Jag är rädd för att tacka ja till något som sedan visar sig vara så jobbigt att jag bara står ut 2 månader. Jag har själv haft häst och medryttare och blivit irriterad på folk som lovat mer än de hållt, och jag vill inte framstå som en av dem.
 
Sv: Ni som är medryttare...

Moppe kanske :idea:? Det beror ju lite på var du bor hur långa vintrar det är och hur mycket snö.
 
Sv: Ni som är medryttare...

Hej, jaghade köpt en bil, en billig tvåtusenkronorsbil typ, innan jag funderat på att bli medryttare. sen hade jag letat häst. jag blev medryttare förra våren, jag har tio minuter till stallet från där jag bor. smidigt och bra.
sen fick ja ju min medryttarhäst så nu är jag ju hästägare istället:-) men jag hade tyckt som hästägare att det verkar svårt för medryttaren att komma ut om hon eller han inte har bil o det är dåliga bussförbindelser. sen blir det ju dyrt. för dej alltså.
jag betalade som medryttare halva skoningen, dvs 300 kr var tionde vecka typ. skaffa bil först tycker jag.
 
Sv: Ni som är medryttare...

Håller med föregående talare, ska du betala så mycket i reskostnader så kan du snart köpa dig en bil istället. Finns ju hur många fina lite äldre bilar som går klockrent för under 5000 kronor. Så vida du har körkort så hade jag definitivt köpt en billig bil istället för att lägga ut massa pengar på bussar som ändå inte går när det passar.
 
Sv: Ni som är medryttare...

Jag har oxå tänkt tanken. Men jag har alltid fått höra att det är en dålig ide att skaffa en billig gammal bil om man inte kan nåt om bilar, för helt plötsligt står man där med verkstadskostnader istället. För som sagt, jag känner ingen här och därmed ej heller någon som kan nåt om bilar. Hade jag bott hundra mil norrut hade det inte varit några problem, där känner jag både hästfolk och mekaniker... men ja, varför ska man alltid söka lyckan söderut? ;)

Ja, jag är så sjukt trött på detta. Jag har tom tänkt lägga hästplanerna på is tills dess att jag fått ett bättre jobb och därmed har råd att skaffa bil etc, men ja sånt tar ju tid och nu råkade denna hästägare dyka upp i förrgår... klart man blir sugen :$

Men jag vägrar tro att nåt ska vara så omöjligt som det verkar. Senast för en kvart sedan sa min sambo något på skämt om att han står för bilen här och jag annat. Och då svarade jag bara "ja det märker jag ju av, du kan ju inte ens låna ut den två dagar i veckan för att jag ska få ha ett intresse". Hahaha. Varpå han sa att han inte ville ha stallkläder i den, varpå jag svarade att jag kan byta om för att åka bil likväl som jag måste byta om för att åka buss. Då blev det tyst.
På sätt och vis tycker jag att det är tråkigt att han har så pass lite förståelse, men eftersom jag varit hästmänniska större delen av mitt liv vet jag även att det är en krävande hobby och nästintill omöjligt att förstå sig på om man inte utövar den. Så jag får väl leva med det. Men som sagt, egentligen handlar det inte så mycket om att han är så ovillig, utan jag tänker mer på hur jobbigt det kan bli den dagen jag kan göra allt utan hans hjälp och han får leva med att det ingår en häst i vår familj. Jag vet tyvärr många förhållanden som lider pga sambos som inte förstår den andres prioriteringar vad gäller häst, pengar och tid :(
 
Sv: Ni som är medryttare...

jobbig situation, lider med dig :(
under 3 års tid hade jag medryttarhäst 1 mil hemifrån, hade inget körkort och det gick knappt några bussar, men jag löste detta med att cykla. Men att cykla 2-3 mil känns nog lite för långt, tar ju en himla tid oxå
kan tyvärr inget annat än att önska dig lycka till
 
Sv: Ni som är medryttare...

Okej nu ska jag berätta hur jag har det...

Jag har inget körkort så jag får åka kommunalt.. Bussarna går inte jätte ofta men dom går iaf någelunda så jag kan ta mig dit å hem å ändå få nåra timmar ute i stallet.. Visst ibland blir det stressigt men jag står ut.. Det är typ 1 mil ut till stallet.. Jag måste gå till bussen tar ca 10 min.. Åka buss tar ca 10 min sen gå till stallet som oxå tar ca 10 min... Jag betalar inget för själva hästen mer än att jag/vi brukar köpa lite saker till henne ibland tillsammans.. Mitt busskort kostar 540kr i månan..

Även min kille förstår sig inte riktigt på mitt intresse å har ibland klagat men det skiter jag i han får gilla läget helt enkelt...

Jag åker med ridkläder i bussen för jag har inte ork å varken tillgång till att byta om.. Ingen har klagat på att jag åker buss med ridkläder... :)
 
Sv: Ni som är medryttare...

Först och främst tycker jag att du ska prata med din kille och verkligen försöka få honom att förstå hur mycket detta betyder för dig, att du gärna byter kläder i stallet och att du kan städa bilen ca en gång i veckan så att den inte luktar häst (från ditt hår eller liknande). Visa bara lösningar på hans problem så har han ingen egentlig anledning att säga nej.
Moppe blir väldigt kallt och halt på vintern, så det skulle jag nog inte välja faktiskt. Eventuellt kan du köpa en "skrot bil" för ett par tusen och sedan se om du kan bli polare med hästägaren som kanske känner någon mekaniker. You never know.;)

Lycka till!
 
Sv: Ni som är medryttare...

Hur har andra medryttare det? Hur mkt krångel står ni ut med för att ta er till ett stall, och vad betalar ni per månad inkl reskostnader?

Jag har varit medryttare några gånger och det har varit sällan som stallet legat nära mig, det närmsta låg 5 minuters promenad till buss + 25 min på buss + 15 min gångväg. Jag har även haft 1 och en halv timme till stallet med bussar som gick var tredje timma men det var inte hållbart i längden. Just nu går min smärtgräns vid 50-55 min till stallet.
Jag har betalat allt mellan 300:- för i princip fri tillgång till hästen och 500:- för att bara rida ut en gång i veckan och då dessutom göra icke ordinära stallsysslor. Min smärtgräns går väl nu vid ca 1000:- för 2 dagar/v och då vill jag få träna och ev. tävla.
Jag betalar 690:-/månad för ett SL-kort, men det behöver jag oavsett om jag har medryttarhäst eller ej så räknar inte in det.
 
Sv: Ni som är medryttare...

Håller med om att bussa till stallet inte är någon hitt. Vi vet ju alla hur svårt det är o passa tider i stallet o man vill inte stressa med hästen. Jag kör min egen bil till stallet o jag lägger en handuk på sätet för att skydda. (har just bytt upp mig i bilväg så jag är lite försiktig)

Finns ju flera som har allergiska sambos o ändå har egen häst. kan lösas genom att byta kläder i stallet på vissa ställen.

Som någon sa, köp en egen billig bil..

Jag bor i norrland o har alltid passat på att cykla till stallet när det har varit möjligt annars kört bil. Jag har en gräns på 1,5 mil utanför stan, längre åker jag inte för att sköta häst. Ska man dit flera dar i veckan så blir det för mkt. Nu är jag lyckligt lottad o har bara 7 km, i vintras 12 enkel väg. Kör bil så det blir bilkostnaden för mig. Betalar inget för hästen utan köper småsaker så eg är det bilkostnad o så nån ridbaneavgift eller sådant som jag lägger ut. Men då är jag oxå arbetslös. Lägger ut pengar då o då när jag har råd på lektioner oxå.

Lycka till med att hitta häst, tyvärr kan det ilband dröja innan man hittar " den rätte"
 
Sv: Ni som är medryttare...

Som det ser ut nu har jag fått två alternativ som känns gångbara:

1. En kallblodsvalack på 15 år, ej i superkondition men hyfsad enligt ägaren, ska vara utbildad LB dressyr och sedan skogsriden. Tillgång till ridbana men ej tränare och ej annat folk i stallet eftersom det är ett gårdsstall. Detta är hästen jag nämner i första inlägget i tråden, dvs stallet dit det var så svårt att ta sig till. Kostnaden är 300kr/mån för 1 dag och 500kr för fler.

2. Ett varmblod på 10 år. Hon som äger den har två hästar varav en 4-åring, syftet var att jag skulle rida varmblodet och agera sällskap vid uteritter till den osäkra 4-åringen. Varmblodet i sig är riden men inte utbildad, ej i bra kondition. Det finns inte ridbana, men däremot har jag ju alltid sällskap där samt att hon kunde ordna så att jag får åka bil dit och hem de dagarna jag följer med ut och rider. Detta skulle vara gratis men jag tänker betala bensinpengar för att jag får åka med någon dessa 3 mil till stallet.

Nu har jag fått beslutsångest. Hur skulle ni ha valt? Jag skulle vilja prova att ha båda men det känns som att det är att lova för mkt att hinna vara ordentligt på båda ställena. I praktiken blir det svårt och dagarna krockar med varandra + jobbet. Jag får nog lov att hålla mig till en. Det känns som att alt 2 så har jag möjlighet till att rida ganska mycket men då bara i skogen, alt 1 kan jag rida mer "ordentligt" men det är i sin tur så krångligt att ta sig dit att det kanske bara blir 1 gng/vecka. Sen tänkte jag också att eftersom jag varit borta i flera år, så tränar jag min balans och hästpysselvana lika mkt genom att rida i skogen lite oftare som att rida på banan 1 ngn/vecka..?
Ett som är säkert är ju dock att jag ännu inte har någon bil och genom att sitta hemma och grubbla och tjura över att sambon inte lånar ut sin så kommer jag inte tillbaka till hästlivet överhuvudtaget...
 
Sv: Ni som är medryttare...

10 år är ju ingen ålder, du hade ju kunnat lära henne en del. Finns det ingen bana någonstans i närheten som man kan rida bort till. Det hade ju varit ett alternativ för framtiden i så fall om du vill träna någon gång.

Jag hade nog satsat på varmblodet, om den passar dig ridmässigt. Tycker det är jättemysigt att rida i skogen, men kan ju göra jättemycket dressyrövningar i skogen med så länge det inte är allt för kuperad terräng. Så det behöver ju inte betyda att du inte kan träna en del med den heller.
Det som är fördelen med den första är väl kanske utbildningsnivån.

Har du ridit mycket innan, för i så fall kan du ju lära varmblodet en del så att ni utvecklas. Du kan ju även ta hjälp av tränare om du hittar någon bana i närheten. Eller om ägaren kan coacha dig lite. Iom att hon har en unghäst så borde hon ju komma utbilda en häst.

Annars tycker jag att du ska åka och provrida båda ett par gånger och se vilken du trivs bäst med.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 403
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 409
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 175
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 286
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp