Bukefalos 28 år!

Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Fashionistan

Trådstartare
Jag har alltid tagit analys på mitt hö (alltid köpt eget, småbal) men till vintern kommer jag att fodra med hösilage och oanalycerat då gården tar själv och från så många olika ängar att man hade behövt analycera varje bal enskilt för att få fram rätt värden, vilket naturligtvis inte går.

Hästarna på gården är i toppform så jag är inte på något sätt orolig att det skulle vara dåliga värden, tvärt om!

Men ändå, hur tänker ni?

(Mer än det självklara att man kollar på hästen!)

Utöver hösilage kommer hon att äta D&H (Müsli + Vit/Min), Betfor, Morötter, Olja, Saltsten och givetvis friskt vatten varje dag! ;):D
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Jag tycker det är värdelöst för du har ingen aning om hästen får mineral, protein eller vitaminbrist förens det är för sent.
Du kan inte heller se om du stoppar i hästen för mycket av mineraler, protein eller vitaminer - och om man överskrider vissa
gränser så är det så vitt jag vet giftigt för hästen.
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Du frågade hur vi tänkte?

Elly, tänk om det är massor med protein i höet då?
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Ja, hur ni tänker när ni ska fodra ja!
Inte om alla problem...
Jag vet väl själv att det är svårt med mineraler osv, det är därför jag alltid har varit noga med analyc, just för att kunna räkna in i minsta detalj!

Det är det jag vill ha lite svar om, hur man ska tänka för att slippa alla problem du tog upp!
Men jag ser dock hellre att man fodrar lite i överkant, än underkant, det är ju knappast så att 50g mineraler gör att hästen blir sjuk, tex selen måste man överdosera 30ggr/dosen för att hästen skall bli sjuk, det lär inte hända med 50g som sagt.. :)
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Nej självklart är det så! Men ibland räcker inte det med 50g om du har fel mineraler. Till höet jag ger min häst t.ex.
så skulle jag behöva ge mängder av "vanlig" mineral för att täcka fosforbehovet då höet har lågt i fosfor, och hade
jag inte vetat det så blir Ca/P kvoten helt åt skogen.

Du kan inte köpa in eget silage?

Det är ju extremt svårt att få reda på att hästen får det den behöver, och som du skriver så har du alltid innan
varit noga med analys. Speciellt eftersom att du har en unghäst också! :)
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Jag fodrar just med ett analyserat hö och ett oanalyserat silage då vi väntar på silageanalysen. Hästen kommer antagligen att gå över helt (eller ja hon kommer fortfarande äta hö till lunch hela vintern) till silage innan vi får analysen eftersom det måste tas prover ur ett antal balar och vi har storbal. Får just nu förutom hö, "avelsmineraler" och lusern. Lär inte ändra på mycket förutom ev mängden lusern när jag får analysvärden så det är nog ungefär vad hon kommer äta hela vintern förutom att jag kommer byta ut mineralerna när det inte finns gräs längre.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Ja, det är väl sämre men lucern är ju i alla fall grovfoder. TS vill fodra med något så skulle hellre ge det än det hon tänker ge annars.
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Jo jag förstår att du menar väl, vi har hamnat väldigt i kant med varandra i många diskussioner men jag förstår vad du menar i denna! ;):D

Jo, min lilla donna är jag väldigt väldigt rädd om, och det är just därför jag vill ha tankar nu!
Det blir väldigt krångligt att köpa in eget, ingår ju redan 10kg/dag i hyran och hästen kommer totalt att kosta mig nästan 5000kr i månaden, har tyvärr inte råd att lägga 1-2000kr extra varje månad....

Och som sagt, alla deras hästar är kanonfina och dom säljer mycket till stall runt om..
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Ja, hur ni tänker när ni ska fodra ja!
Inte om alla problem...
Jag vet väl själv att det är svårt med mineraler osv, det är därför jag alltid har varit noga med analyc, just för att kunna räkna in i minsta detalj!

Det är det jag vill ha lite svar om, hur man ska tänka för att slippa alla problem du tog upp!
Men jag ser dock hellre att man fodrar lite i överkant, än underkant, det är ju knappast så att 50g mineraler gör att hästen blir sjuk, tex selen måste man överdosera 30ggr/dosen för att hästen skall bli sjuk, det lär inte hända med 50g som sagt.. :)

Ja man kan inte vara säker på att slippa alla problem som Irowill tar upp, det är ju det som är pudelns kärna. Om man inte vet vad 75-90% av fodret innehåller så kan man bara höfta, och det kanske funkar bra i 10 år men inte det 11:e.

Om du redan har ett överskott på kalcium (för hög c/p-kvot) så gör ju ett standardmineraltillskott saken sämre, även om det endast är 50 g du ger per dag. Selenet är nog det minsta problemet i sammanhanget för det är det med största sannolikhet brist på i grovfodret.

Förresten stavas analys med "s".
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Jo, jag får ju naturligtvis se över vilka mineraler jag ska ge noga! :) Jo.... I know! ;)
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

KL

Jag förstår inte alla "besserwisser" (URSÄKTA om jag stavade de eller annat i inläget fel) som hoppar på TS i frågan...
HUR tror ni hästfolk gjorde innan analyser ? Var de sååååå mkt fel de gjorde menar ni att hästarna klarar sej i 9 av 10 fall men de 11 e stendöd ?
Äh lägg av... Som sagt man kan inte mäta allt iaf, ÄVEN om man har HELT uträknad foderstat så innebär inte det att hästen ser ut/tar upp fodret enl era mätningar.

Jag har analys på mitt hö, kraft och betfor men inte på havren, har inte räknat en enda analys på den dock. Han får 12 kg hösilage, 2 kg Lantmännens kraft, några dl torr betfor och ca 8 hg havre. Pigg = bra , seg = ger mer havre...
Visst jag skulle på skoj kunna räkna på kalk/fosfor kvoten, men nä har inte gjort det under hela hans livsstid, (röntgad som 4 åring utan några förändringar) ... Dock "höftade" vi utifrån att de fick hösilage och havre och då va de väl den med högre kalkhalt som vi kom fram till kanske behövdes då det är det betande och havreätande hästar kan få för lite av i vår region (Sthlm/mälardalen) då vi inte har kalkhaltiga jordar...

OM man nu ska "räkna" på oanalyserat hö, kolla grässorterna i vallarna, kolla om de gödslas och sen kolla i listor och "höfta" efter dem. Men som sagt med tanke på att analyser är ett ganska "nytt" påfund så tror jag hästar överlever i stall utan analyserande hästägare...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 851
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp