Bukefalos 28 år!

Ni som haft bockande hästar...

S

Sidney

Min 4-åring har börjat bocka när jag rider. Jag tycker att han är spänd och går inte framåt lika bra som tidigare. Jag oroar mig nu över varför han bockar. Nästa vecka kommer massören ut och tandläkaren veckan efter (han har haft problem med munnen, som ska vara åtgärdade). Jag misstänker att han har ont någonstans... men var?

Ni som haft problem med bockande hästar, vad har det berott på? Har det visat sig att de haft ont någonstans, eller har ni kunnat hänföra det till bus och överskottsenergi?


~Sidney~
 
Det är bra att du kollar så han inte har ont nån stans, men unghästar är som barn och tästar gränser.

Kram
 
hm ja min polle bockar när han har överskottsenergi.. han bockar å slänger sej åt sidorna och om man då säg hans namn bestämt stannar han på en gång och så går han jätte bra ett tag å så busar han till de lite.. :smirk:
 
Det är väll ganska vanligt att unghästar testar sina gränser genom att lägga på en bockning. Men om man bara är beredd och hindrar hästen när man känner att den flyttar vikten, så brukar de ge upp efter några försök. Dock finns det riktigt envisa små kusar som behöver mer tid för att bli övertalade. :p Men det går över om man handlar rätt.

Blir glad när du säger att tandläkare och massör ska komma ut. De flesta hästägare drar gärna på sånt, om de ens bryr sig om att tänka i de banorna.
Vet dock inte hur insatta massörer är i hästens skelett. Därför hade jag nog valt att ta ut en kiropraktor istället efter som att de gör båda delarna. Men det spelar sägert ingen större roll. Jag antar att en massör kan råda till att man bör ta ut kiropraktor om de misstänker något.

Sadeln kan ju vara bra att kolla upp. Men en kiropraktor(och säkert en massör med) har väldigt bra koll på om det är sadeln som är problemet utan att ens titta på sadeln. De läser hästens rygg som en öppen bok. :bow:
 
Jag rider alltid unghästar med mkt löst spänd sadelgjord för att undvika bockning och spänningar.
 
Har du gått för fort fram? krävt för mkt sista tiden?

hästen kanske behöver en viloperiod?
 
Min busar, sköter sig jättefint på ridbanan, i ridhuset och med sällskap i skogen men är det bara hon och jag i en hage så är det bock och buuus. :crazy:
 
Hej alla!

Tack för bra tips och råd!

Min häst har haft en lång viloperiod och vi håller på att sätta i gång så smått. Jag har gått väldigt långsamt fram med honom så jag tror inte mina krav är för höga. Han har alltid varit full av energi och väldigt pigg (och busig!) men det känns annorlunda nu. Jag känner att han spänner sig och är inte lika framåt som tidigare, och det är därför jag vill kolla upp om det kan vara något fel. Massören kommer att gå igenom honom, och kan inte hon hjälpa så går jag vidare.

Han får inte mycket havre, så jag tror inte felet ligger där. Visst har han testat då och då, och det kan vara att han testat nu också, men jag vill vara säker innan jag kräver mer av honom.

~Sidney~
 
tänkte bara lägga in ett tillägg;
varje år kring denna tid så blir min pålle lite spänd och dylikt, och i hans fall tror jag det beror på pälsfällningen. (min är oklippt och fäller en hel del nu).
 
Det där låter ju hur farligt som helst. Man spänner ju inte mer än nödvändigt, oavsett häst. Då måste du spänna lite för lite, och vad skulle hända om sadeln börjar snurra? Fy sjutton, då hade inte jag velat sitta på.
 
Ja, jag har funderat på det där med pälsfällningen... Min häst fäller ganska mycket just nu. Kanske kan det vara det som påverkar honom? Jag har ju inte haft honom så länge, så jag vet inte hur han varit tidigare år.

~Sidney~
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 529
Senast: sorbifolia
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 211
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 989
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp