Bukefalos 28 år!

ni som har eget stall

Breccia_

Trådstartare
ja, ni som har eget stall och hyr ut en del boxar;

  • vad har ni i kallhyra?
  • vad kostar strö hos er?
  • vad kostar grovfoder hos er?
  • kraftfoder, köper ni in det eller får andra göra det?
  • vad ingår i priset hos er?
  • vad har ni för fasta omkostnader på hela stället?
  • har ni något påslag på strö, silage etc etc?
  • om det inte är er anläggning, har ni lagt påslag på kallhyran?
  • hur mycket räknar ni som påslag, har ni samma på allt eller varierar det?
  • hur många boxar har ni?
  • hur mycket strö tar ni in på en o samma gång (antal pallar)?
  • hur mycket grovfoder tar ni in på en o samma gång?
  • hur många hästar har ni hos er och har ni räknat ut någon slags grund av hur mycket som går åt?
  • om ni har egen kraft som de inackoderade oxå använder, hur mycket tar ni in och hur gör ni om ni vill ha t.ex. krossat foder och inte har tillgång till kross?
  • hur har ni gjort med elförbrukningen? vad för avtal?
  • vad finns mer som de som hyr kan använda, t.ex. tvättmaskin, ridhus etc och vad räknar ni att det kostar?
  • begär ni någon deposition? hur mycket? vad går det till?

sen beror det ju såklart på vart och vad för slags stall det är men det vore intressant att höra.
har säkert missat massa frågor men ni förstår ju grundgrejen med frågorna ;)
tacksam för många svar, gärna utförliga, varför ni valt att göra si eller så, om det är av praktiska eller ekonomiska skäl o.s.v.
 
Sv: ni som har eget stall

Jag har ett stall hemma på gården, byggt 2008 med plats för 4 hästar.
Uppvärmd sadelkammare med varmt och kallt vatten, larmad. Stora ytor för förvaring av foder, strö mm.
Är egentligen inte i behov av att hyra ut någon plats, men eftersom jag inte använder alla boxarna själv och tycker det är trevlig med lite fler hästar så...

  • vad har ni i kallhyra?
    500:- + moms (dvs 625:-) / månad

  • vad kostar strö hos er?
    Man få köpa strö själv om man vill, enda kravet är att kvalitén måste vara bra eftersom jag har en hosthäst. Är det dammigt får det inte komma in i stallet.
    Köper man strö av mig är det mitt inköpspris + 10%.
    Om jag köper spånbalar köper jag på pall, de fina balarna kostar ca 70:-/st (ink. moms), 18 balar på en pall. 2:a sorterade balar kostar 55:-/st (ink. moms), 12 st på en pall.
    Köper man löst spån kostar det 125:- /kubik + moms.

  • vad kostar grovfoder hos er?
    Mitt inköpspris +10% (men man behöver inte köpa grovfoder genom mig om man inte vill, men är det dammigt kommer det inte in i stallet).
    Priset varierar, men vanligen 1,60 -2,50 per kg.

  • kraftfoder, köper ni in det eller får andra göra det?
    Kraftfoder får var och en köpa själv.
    Har valt att göra så av den orsaken att jag omöjligt kan tillfredsställa allas behov.
    Mina egna hästar får nästan inget kraftfoder, varför ska jag åka till foderbutiken åt någon annan?

  • vad ingår i priset hos er?
    På vardagarna ingår utsläpp och 2 fodringar på dagen. Insläpp delar vi på.
    Under helgerna delar vi på utsläpp och fodringar. Oftast sköter jag insläpp under helgen.
    (Mot extra kostnad kan man köpa sig fri från insläpp, få täckes-service, pyssel med lindor osv.)
    På sikt ska det köpas in foderautomater till boxarna och lunchgrindar till hagarna för att slippa passa tider till fodringarna.

  • vad har ni för fasta omkostnader på hela stället?
    Tror att jag betalar ca 1500:- på lånet per månad (för stallbyggnaden alltså, inte resten av gården så som marken, det tillkommer).
    Svårt att säga vad elen kostar, om inte värmen är igång ca 400:-/mån tror jag (har bara en elmätare på gården och den går till huset också). Är värmen påslagen så minst 1000 - 1500:-/mån.
    Har larm i stallet, det kostar någon hundralapp i månaden (sensorerna och brandvarnaren till larmet kostade några tusenlappar i inköp).
    Diesel till traktorn (och underhåll). Traktorn används till mycket; snöröjning, fix i hagarna, kör gödsel, hämtar spån mm.
    Jag räknar med ca 3000 /månad i driftskostnader.
    Sedan tillkommer ytterligare kostnader för underhåll (färg, reparationer, staket mm).

  • har ni något påslag på strö, silage etc etc?
    Mitt inköpspris + 10%

  • om det inte är er anläggning, har ni lagt påslag på kallhyran?
    Min gård

  • hur mycket räknar ni som påslag, har ni samma på allt eller varierar det?
    -

  • hur många boxar har ni?
    4 st boxar, nyttjar för dagen 2 st själv. Har 2 st för uthyrning.

  • hur mycket strö tar ni in på en o samma gång (antal pallar)?
    Sist jag köpte pall köpte jag 7 pallar med 12 st balar på varje pall (hämtade själv med stor släpkärra på fabriken).
    Räknar på att varje häst gör åt 4 balar/månad. Så en pall räcker tre månader för en häst.
    När jag hämtar löst spån blir det på traktorkärra som rymmer ca 8 kubik. Har under hösten gjort åt ca 2 kubik per månad till tre hästar.
    (Åtgång på strö kan variera mycket beroende på vilken typ av spån man har, hur man mockar, hur grisiga hästarna är).

  • hur mycket grovfoder tar ni in på en o samma gång?
    Det varierar lite, men ungefär 3-4 ton per gång (mitt stall är litet jämfört med många andras!).

  • hur många hästar har ni hos er och har ni räknat ut någon slags grund av hur mycket som går åt?
    Förstår inte riktigt vad du menar? Hur mycket foder och strö det går åt per häst?
    Åtgång strö, se ovan.
    Åtgång på grovfoder varierar beroende på häst och näringsvärden på fodret.
    För att göra det enkelt för mig så räknar jag efter rekommendationen att hästarna alltid ska få minst 1 kg ts per 100 kg kroppsvikt.
    Räknar på en ts halt på hö på mellan 80-85%, på silage ca 60%.
    Det ger på hö minst 6 kg och hösilage minst 8 kg per dygn på en 500 kg häst (är enligt min erfarenhet för lite, men man måste börja räkna på något sätt).
    På en månad blir det 180kg hö eller 320kg silage. Om man avrundar blir det 200kg resp. 350 kg.
    Om man räknar på full foder giva sep. – maj (9 månader) så blir det 1800kg resp. 3150 kg. Avrunda gärna denna siffra uppåt också för att vara på den säkra sidan.
    Brukar räkna med mellan 3-4 ton per häst och vinter för att var på den säkra sidan (det blir spill i hagen, lite kan vara mögligt).

  • om ni har egen kraft som de inackoderade oxå använder, hur mycket tar ni in och hur gör ni om ni vill ha t.ex. krossat foder och inte har tillgång till kross?
    Har inte egen kraft

  • hur har ni gjort med elförbrukningen? vad för avtal?
    Räknar med att ungefär hälften av gårdens elförbrukning går åt i stallet.

  • vad finns mer som de som hyr kan använda, t.ex. tvättmaskin, ridhus etc och vad räknar ni att det kostar?
    Håller på att anlägga ridbana. Den kommer att ingå i hyran.
    En industritvättmaskin är också på gång, kommer nog att ta betalt per tvätt. Typ 50:-.
    När all markberedning är färdig kommer jag ev. att erbjuda uppställning av transport för en mindre summa per månad.
    (drömmer om ett ridhus, lyckas jag bygga ett kommer det att kosta extra alt. ingå mot högre hyra)

  • begär ni någon deposition? hur mycket? vad går det till?
    Jag funderar på att börja begära det. Säg kostnaden av en kallhyra.

Hoppas att det inte blev för rörigt...
 
Sv: ni som har eget stall

Jag har ett eget stall hemma på gården med 3st boxar finns en vägg som kan monteras upp såblir det 4st men det är skönt att ha den extra platsen.
jag använder själv 2st boxar så det är en som hyrs ut.
Vi har upvärmd sadelkammare, paddock med hindermaterial, varm och kallvatten m.m

vad har ni i kallhyra?
1000kr/mån på vintern 500kr/mån på sommarbete

vad kostar strö hos er?
man kan om man vill följa med mig till sågverket och hämta spån men man får betala det själv och följa med och hämta det för det är en del jobb annars får man fixa det själv.

vad kostar grovfoder hos er?
just nu kostar det 1,9kr/kg


kraftfoder, köper ni in det eller får andra göra det?
Det får man köpa själv annars får jag ju köpa hundra olika sorter

vad ingår i priset hos er?
in,utsläpp och fodringar. inackodering tar en sak i veckan.

vad har ni för fasta omkostnader på hela stället?
ingen aning egentligen vet ju vad vi betalar för hela ården varje månad men har inte räknat ut vad det blir för bara stallet

har ni något påslag på strö, silage etc etc?
nej

om det inte är er anläggning, har ni lagt påslag på kallhyran?
Våran gård

hur mycket räknar ni som påslag, har ni samma på allt eller varierar det? -----

hur många boxar har ni?
4st men bara tre som används eftersom att en är nermonterad

hur mycket strö tar ni in på en o samma gång (antal pallar)?
vi hämtar i säckar men det brukar bli ca 40st det går åt ca en i veckan per box

hur mycket grovfoder tar ni in på en o samma gång?
oftast blir det 4 rundbalar åt gången (Hemkörning)

hur många hästar har ni hos er och har ni räknat ut någon slags grund av hur mycket som går åt?
jag har ju bara räknat på vad som går åt till mina hästar eftersom att inackoderingen gör så mycket själv. hör kan jag ringa efter så kommer han oftast dagen efter med det.

om ni har egen kraft som de inackoderade oxå använder, hur mycket tar ni in och hur gör ni om ni vill ha t.ex. krossat foder och inte har tillgång till kross? har inte egen kraft

hur har ni gjort med elförbrukningen? vad för avtal?
inget avtal

vad finns mer som de som hyr kan använda, t.ex. tvättmaskin, ridhus etc och vad räknar ni att det kostar?
det finns ridhus ca en kvarts skrittväg härifrån men det är ju inte mitt så där får den lösa ridhus kort om den vill

begär ni någon deposition? hur mycket? vad går det till?
nej ingen deposition men jag vill ha hyran i förväg.

jag antar att du funderar på att hyra ut??? LYCKA TILL!!:banana:
 
Sv: ni som har eget stall

Det är ju egentligen pappas stall så jag har inte koll på allt. Men svarar så gott jag kan.

vad har ni i kallhyra?
500 kr. Han hade 400 kr jättelänge men i höstas "tvingade" jag honom till denna (rimliga) ökning.

vad kostar strö hos er?
Alla får köpa strö själva. Själv ordnade jag halm för hela säsongen för 1000 kr, de andra köper spån/torvpallar och tar hem med hästtransporten. De får lagra dem kostnadsfritt, vi har gott om utrymme.

vad kostar grovfoder hos er?
Ca 1 kr/kg plus hemkörning 800 kr/gång (16-20 balar á 400 kg). Vi ordnar så hösilaget kommer hit, och har inget påslag på priset. Det är självkostnadspris; vi betalar alltså fakturan och sen betalar hyresgästerna löpande varje månad för så mycket som de använt.

kraftfoder, köper ni in det eller får andra göra det?
Alla köper själva.

vad ingår i priset hos er?
Utsläpp/morgonfodring och insläpp/kvällsfodring vardagar samt insläpp helger. Allt fix med reparationer etc sköter vi också. Liten belyst ridvolt med lite hindermaterial, varm/kallvatten, uppvärmd sadelkammare + gott om utrymme för prylar och foder. Utsläpp helger går efter schema, lunchfodringar hjälps vi alla åt med.

vad har ni för fasta omkostnader på hela stället?
Vet ej.

har ni något påslag på strö, silage etc etc?
Nej.

hur mycket räknar ni som påslag, har ni samma på allt eller varierar det?
-

hur många boxar har ni?

8 vanliga med galler, 2 grovtimrade något större boxar utan galler som ligger lite för sig själva.

hur mycket strö tar ni in på en o samma gång (antal pallar)? -

hur mycket grovfoder tar ni in på en o samma gång?
20-40 balar, skulle ev kunna få plats med ännu mer men de måste förvaras utomhus. Vår rännebro håller inte för tyngden hos moderna gigantiska traktorer + balar annars finns det gott om plats där.

hur många hästar har ni hos er och har ni räknat ut någon slags grund av hur mycket som går åt?
Menar du grovfoder? I så fall går det åt ca 2 balar á 400 kg/v. Det är 9 hästar varav 1 "föl" (åring i år), 2 blivande 3-åringar och resterande är vuxna. Dels har vi gjort överslagsräkningar efter en viss tids förbrukning, sedan har vi begärt deras foderstater för att kontrollera så att det går åt så mycket silage som de betalar för.

om ni har egen kraft som de inackoderade oxå använder, hur mycket tar ni in och hur gör ni om ni vill ha t.ex. krossat foder och inte har tillgång till kross?
Alla köper som sagt själva. Men vi har egen kross i foderrummet så det är inga problem att krossa själv om man vill det, dock ingen som gör det nu.

hur har ni gjort med elförbrukningen? vad för avtal?
Vi har fast elpris. Kostnaden för det ingår i hyran; elförbrukningen blir inte mycket större jämfört med om bara jag hade haft mina hästar i stallet.

vad finns mer som de som hyr kan använda, t.ex. tvättmaskin, ridhus etc och vad räknar ni att det kostar?
Vi har inget sådant. Endast ridvolten med lampa, men den drar inte så farligt mycket ström och vi är noga med att den stängs av så fort ingen är på banan.

begär ni någon deposition? hur mycket? vad går det till?

Nej.
 
Senast ändrad:
Sv: ni som har eget stall

Jag har ett stall hemma på gården med plats för 3 hästar.
Uppvärmd sadelkammare med kallt vatten. Ridbana och ridhus inom 10 min skrittavstånd, betalas separat till deras ägare. Hyr ut en box för att jag känner att jag inte hinner med mer än en häst själv och han ska inte gå ensam

[B]Kallhyra
400:- / månad inkl strö och halm

vad kostar strö hos er?
Spån ingår till att ha under halmen för den platsen där hästen vanligtvis kissar. Halm ingår fritt i hyran.

vad kostar grovfoder hos er?
Vi köper in gemensamt

kraftfoder, köper ni in det eller får andra göra det?Kraftfoder får var och en köpa själv.

vad ingår i priset hos er?Normal ingår utsläpp alla dagar i veckan. Insläpp delar vi på.
Vi har insläpp varannan helg
Täckesbyte vid behov, ex genomblött, köldknäpp etx.
Vi har fri tillgång till grovfoder i hagen.

vad har ni för fasta omkostnader på hela stället?
1000:- /år för hagarrende
Vet inte för stallbyggnaden, ingår i hela bostadslånet.
Svårt att säga vad elen kostar, i genomsnitt ca 400:-/mån tror jag (har bara en elmätare på gården och den går till huset också).
Diesel till traktorn (och underhåll). Traktorn används till mycket; snöröjning, fix i hagarna, kör gödsel, hämtar spån mm.
Sedan tillkommer ytterligare kostnader för underhåll (färg, reparationer, staket mm).

har ni något påslag på strö, silage etc etc?
Nej

om det inte är er anläggning, har ni lagt påslag på kallhyran?
Min gård

hur många boxar har ni?
3 st boxar, nyttjar för dagen 2 st

hur mycket strö tar ni in på en o samma gång (antal pallar)?Sist köpte jag 17 st balar (hämtade själv med stor släpkärra på fabriken) Det har räckt ett år (vi har haft 3 hästar under en period).
Halm hämtar vi en balvagn åt gången, den räcker ca 1½ år till 2 hästar.

hur mycket grovfoder tar ni in på en o samma gång?
Hö: 1 balvagn tar ca 1700 kg, vi hämtar 2 ggr per säsong (logen klarar att förvara 2 balvagnar, en med hö och en med halm)
Hösilage: vi har hem ca 4 ton per säsong, allt på en gång och förvarar utomhus.

hur många hästar har ni hos er och har ni räknat ut någon slags grund av hur mycket som går åt?Åtgång halm, snitt en halv bal per dag per häst.
Åtgång på grovfoder varierar beroende på häst och näringsvärden på fodret.

hur har ni gjort med elförbrukningen? vad för avtal?
Blundar och betalar räkningen

vad finns mer som de som hyr kan använda, t.ex. tvättmaskin, ridhus etc och vad räknar ni att det kostar?Granngården har ridbana, de har tagit 100/månad för den. De har nu också byggt ridhus. Hyran där blir 1000 kr/säsong för 1 häst och 1 ryttare. Jag tror det inkluderar ridbanan men är inte säker.

begär ni någon deposition? hur mycket? vad går det till?
Jag har inte gjort det idag men skulle jag behöva byta hyresgäst skulle jag nog be om 3 månaders deposition. Även om uppsägningstiden är kortare kan det vara bra om någon av någon anledning skulle "dumpa" hästen hos mig.
 
Sv: ni som har eget stall

was ist das? varför ställer du sådanahär frågor för?? ;)
du kan säkert fråga hos oss om du vill ha den kalla, krassa verkligheten ;)
 
Sv: ni som har eget stall

:vad har ni i kallhyra? 0 kr
vad kostar strö hos er? 150 Kr
vad kostar grovfoder hos er?400
kraftfoder, köper ni in det eller får andra göra det? Det beror på.
vad ingår i priset hos er?Inn/utsläpp, 4 fodringar, saltsten, minneraler och ställd foderstar via data program.
vad har ni för fasta omkostnader på hela stället? vet ej
har ni något påslag på strö, silage etc etc? nopp
om det inte är er anläggning, har ni lagt påslag på kallhyran?
hur mycket räknar ni som påslag, har ni samma på allt eller varierar det?
hur många boxar har ni? 2 uthyrningar
hur mycket strö tar ni in på en o samma gång (antal pallar)? 0 har bara halm och egen.
hur mycket grovfoder tar ni in på en o samma gång? 6 st påsar.
hur många hästar har ni hos er och har ni räknat ut någon slags grund av hur mycket som går åt? Jusst nu bara våra egna.
om ni har egen kraft som de inackoderade oxå använder, hur mycket tar ni in och hur gör ni om ni vill ha t.ex. krossat foder och inte har tillgång till kross? köper av grannen.
hur har ni gjort med elförbrukningen? vad för avtal? fast pris på billigaste elbolaget.
vad finns mer som de som hyr kan använda, t.ex. tvättmaskin, ridhus etc och vad räknar ni att det kostar?
begär ni någon deposition? hur mycket? vad går det till?nej bara förskottsbetalning,
 
Sv: ni som har eget stall

Inte så aktuellt för mig i dagsläget direkt, men kan ju svara på hur det varit :)


vad har ni i kallhyra? Jag har i princip aldrig hyrt ut ngt till bara ren kallhyra så den kan jag inte svara på. Stallhyran har legat på 3500-5000.-/mån exkl moms.
vad kostar strö hos er? Jag har både köpt in halm billigt och torvcontainer. Föredrar torven alla gånger. Runt 10-12 för en container. Lägger på ca 20% av ströpriset till kunden för spill och hantering.
vad kostar grovfoder hos er? Eftersom det ingår i själva hyran så har jag inget exakt på det heller, men med i runda slängar mätt så har jag nog lagt på 20-50% av mitt inköpspris
kraftfoder, köper ni in det eller får andra göra det? Jag köper in. När det gäller specialfoder brukar jag även beställa åt kunden.
vad ingår i priset hos er? I den lägre hyran ingår foder, strö, fodringar, in/utsläptt, täckesbyten, lindor/skydd. I den högre ingår även ridningen.
vad har ni för fasta omkostnader på hela stället? El, gödselhantering, underhåll av hagar och boxar.
om det inte är er anläggning, har ni lagt påslag på kallhyran? Nu har ju jag inte hyrt ut till kallhyra, men att i princip dubbla den kallhyra man själv betalar är nog ett måste för att gå runt.
hur många boxar har ni? Började med fyra, flyttade sedan o hade 12.
hur mycket strö tar ni in på en o samma gång (antal pallar)? En container. Alt köpt halm för hela säsongen (dock inte tagit hem allt på en gång)
hur mycket grovfoder tar ni in på en o samma gång? Så mkt det får plats. Har det räckt hela säsongen så har det varit bra. Har det inte gjort det har det blivit lite knepigare. Antingen får man förvara det någonannanstans (oftast mot en kostnad) eller köpa nytt när det gamla börjar ta slut, ofta till ett högre pris eller till en lägre kvalité
hur många hästar har ni hos er och har ni räknat ut någon slags grund av hur mycket som går åt? Jag har satt som minimum sex hästar inne. Annars går det inte att plocka ut ngn egen lön öht.
om ni har egen kraft som de inackoderade oxå använder, hur mycket tar ni in och hur gör ni om ni vill ha t.ex. krossat foder och inte har tillgång till kross? Jag har hämtat ungefär varannan månad. Mer än så har jag inte kunnat förvara. Har alltid haft tillgång till kross, så jag har inte ens tänkt på det sistnämnda.
hur har ni gjort med elförbrukningen? vad för avtal? Min el har ingått i hyran. Vid överdriven elförbrukning (dvs över ett antal KW/kvartal) har jag fått stå för det själv.
vad finns mer som de som hyr kan använda, t.ex. tvättmaskin, ridhus etc och vad räknar ni att det kostar? En maskin drar ungefär 1-2KW per körning.
begär ni någon deposition? hur mycket? vad går det till? Jag har bara begärt deposition när folk har haft hästar uppstallade hos mig och inte på träning. En stallhyra, som skall erläggas innan inflytt.


Grattis till framgången i planerna förresten :)
 
Sv: ni som har eget stall

jag har ganska bra koll faktiskt ;) men är spännande att höra hur som.
har dock tackat nej till det här o letar vidare :p
 
Sv: ni som har eget stall

vad har ni i kallhyra?
1000 kr inkl in,utsläpp, 3 fodringar och mockning

vad kostar strö hos er?
Fri tillgång på halm 200 kr

vad kostar grovfoder hos er?
Fri tillgång på hösilage 450 kr

kraftfoder, köper ni in det eller får andra göra det?
Var och en köpte själv

vad ingår i priset hos er?
Box, in och utsläpp, fodring 3 ggr/dag, mockning, vissa täckesbyten


om det inte är er anläggning, har ni lagt påslag på kallhyran?
Ja något då elen tillkommer och ev saker/staket som går sönder

hur mycket räknar ni som påslag, har ni samma på allt eller varierar det?
Efter att ha sett vad utgifterna ungefärligt går på slår man ut det/häst och månad

hur många boxar har ni?
Då hade jag 10

hur mycket strö tar ni in på en o samma gång (antal pallar)?
Hade halm, kom ungefär 8 stora rundabalar/gång

hur mycket grovfoder tar ni in på en o samma gång?
Se ovan

hur många hästar har ni hos er och har ni räknat ut någon slags grund av hur mycket som går åt?
Då var det fullt dvs 10 st, jag hade kontakter som kunde komma och lämna silage o halm omgående så jag behövde inte räkna så mycket mer än vad som gick för att det skulle bli en rimlig hyra

om ni har egen kraft som de inackoderade oxå använder, hur mycket tar ni in och hur gör ni om ni vill ha t.ex. krossat foder och inte har tillgång till kross?
Jag erbjöd att köpa in kraftfoder men det bestämdes att alla köpte själv (förutom helinack där ägaren inte kom ut och jag skötte allt med hästen även innefattande motion)

hur har ni gjort med elförbrukningen? vad för avtal?
Mätare lästes av och sen kom elräkning var 2-3e månad men jag slog ändå ut elen/månad. Elen var väldigt dyr på just det här stallet

vad finns mer som de som hyr kan använda, t.ex. tvättmaskin, ridhus etc och vad räknar ni att det kostar?
Belyst paddock men det ingick i hyran, utomstående fick ibland betala någon liten summa för att låna den

begär ni någon deposition? hur mycket? vad går det till?
nej

Jag hyrde ut boxar 2008-2009 men gör inte längre
 
Sv: ni som har eget stall

vad har ni i kallhyra?
Vi har ientligen ett pris för allt men drar man bort kostnadern för foder och strö så blir det: 1250 kr inkl moms. DVS ca 670 kr efter skatt.

vad kostar strö hos er?
180 kr/månad för halm.
Råspån 2 sortering gratis omm an hjäper till. Spånbalar får man skaffa själv.

vad kostar grovfoder hos er?
2,3 kr/kilot inkl moms och analys.
Vi erbjuder 12 kilo i en klumpsumma.

kraftfoder, köper ni in det eller får andra göra det?
Vi står för havre. Annat får hyresgäten inhandla själv.

vad ingår i priset hos er?
I "kallhyran" ingår: 4 fodringar/dag samt inoch utsläpp 365 dagar/år. Täckning, avlindning, hjälp vid hovslagare, medicinering.

vad har ni för fasta omkostnader på hela stället?
Räknar på 7000 kr/månaden med el, vatten, hagar, underhåll av hagar oh staket, gödsling och puttsning, försäkring, lån och avskrivning, grepar, sopar, tillstånd, ja allt. Det blir 636 kr/boxen.

har ni något påslag på strö, silage etc etc?
Nej, vi tar det bönderna i våran närhet tar för det dom odlar.

om det inte är er anläggning, har ni lagt påslag på kallhyran?

hur mycket räknar ni som påslag, har ni samma på allt eller varierar det?
hur många boxar har ni?
11 snart 15 varav 3 är egna.
Hösilaget tar vi vad det skulle kosta för dom inackorderade att köpa själva trotts att vårat eget utlägg är kostnaden att göra det samt tiden som vi lägger ner.
Havren lägr vi på några ören för hemkörningen och avlastningen. Krossningen har vi samma priskillnad som på granngårdens korssade VS okrossade havre.

hur mycket strö tar ni in på en o samma gång (antal pallar)?
TAr in all halm för årsbehovet i storbalar samt i småbalar för ev kommande halmlösa år. Tog inte in några småbalar förra året då vi hade så mycket.

hur mycket grovfoder tar ni in på en o samma gång?
FÅr årsbehovet så att det räcker till nästa skörd.

hur många hästar har ni hos er och har ni räknat ut någon slags grund av hur mycket som går åt?
VI räknar med 12 kg/häst vintertid och 10 kg övrig tid. Alla hästar äter inte maxgivan samt att det går åt mindre än 10 kg på sommaren då det finns gräs i hagarna. Lika så går det hästar på bete. Så årsbehovet räcker mer än 12 månader. VI brukar sälja någon bal till granbonden om det fattas till någon av deras kunder.

om ni har egen kraft som de inackoderade oxå använder, hur mycket tar ni in och hur gör ni om ni vill ha t.ex. krossat foder och inte har tillgång till kross?
Även här för årsbehovet och lite till. Har egen kross och krossar. Skulle vi inte ha det skule i ite erbjuda krossad havre till hyresgästerna heller. Skull dom endå vilja ha det så får dom inhandla på foderaffären själv.

hur har ni gjort med elförbrukningen? vad för avtal?
Samma som huset. 75% förstallet då våran egen uppvärmning är endast ved i princip samt at vi sommartid kör med hötork mycket vilket jämnar ut sig i längden.

vad finns mer som de som hyr kan använda, t.ex. tvättmaskin, ridhus etc och vad räknar ni att det kostar?
Stor tvättmarskin för 20 kr/tvätten.
Sedan har vi en liten ridbana men hinder. Uppvärmda utrymmen, fikarum, torkrum, sadel/selkammare, varm och kallvatten samt tvättbox.

begär ni någon deposition? hur mycket? vad går det till?
Har tills för något år sedan fått sambon att ta förskottsbetalning.
 
Sv: ni som har eget stall

Om omkostnaderna är 636 kr och inkomsten är efter skatt 670, då blir det 34 kr
kvar /månad för att ersätta ert arbete.
Stämmer det, eller har jag missat något ?
 
Sv: ni som har eget stall

DU har fattat helt rätt.

Det är sambon som driver stället och han envisas med att göra det på detta sätt.....:confused:

Dock utan min hjälp nu mer. Och du förstår nog varför:crazy:?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 415
Anläggning Hej alla Ni som har följt med vet jag har köpt en häst, underbart 5årigt sto från en seriös uppfödare. INNAN jag ens gick igång med...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 894
Senast: Lobelia
·
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 479
Senast: Hannah199
·
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 792
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp