Bukefalos 28 år!

Ni som inte bekänner er till någon "NH-princip"...

Riley

Trådstartare
...hur skulle ni arbeta med den här hästens problem?

8-årigt sto som i dagsläget lider av kombinationen överskottsenergi och mycket dåligt självförtroende. Är väldigt spänd och nervös i all hantering som inte sker rutinmässigt. Hon är genomsnäll vid in- och utsläpp, men blir ett nervvrak av att exempelvis tas in i stallet på dagen.

Går inte att promenera med från stallplanen då hon kan bli livrädd, tvärvända och försöka rusa hem för "ingenting". En person som kommer gående på vägen, en sten, en soptunna, en talgoxe i en buske, you name it. Följer med om man ber henne gå vidare, trots att hon är rädd, men springer då med huvudet i vädret, trippar, blåser och är som en tickande bomb, och är även nervös långt efter det att man kommit tillbaka till stallet.

Hon har respekt för människan och springer inte över någon, men har inte heller ro nog för att lyssna.

Problemen med självförtroendet kommer ursprungligen ur en stress som uppstod då hon tvingades byta stall många gånger på kort tid, vilket hon inte pallade. Var som 4-åring dock en väldigt lugn och trygg häst som jag utan problem kunnat slänga ut nybörjare på i skogen.


Så som rubriken säger: Ni som inte anser att ni arbetar med ledarskapsövningar och dylikt, hur skulle ni gå till väga med en sådan här häst? Traggla vidare på promenader och hoppas att rädslan släpper med tiden, satsa på något annat?

Och hur skulle ni svara på hästens kraftiga reaktioner? Låtsas som om inget hänt, klappa och lugna, göra halt, låta hästen gå fram till det otäcka, oberört fortsätta vidare, något helt annat?


Mycket tacksam för svar, och hoppas att ni alla kan respektera att jag i den här tråden endast vill ha åsikter från dem som inte sysslar med NH. Jag säger inget om den hästhållningsprincipen, men då jag tycker att jag hört det mesta från olika inriktningar där, så är jag nu ute efter synpunkter från andra håll.
 
Sv: Ni som inte bekänner er till någon "NH-princip"...

Jag skulle stoppa i en morot i mun på henne och klappa och gå vidare och lotsas som inget hänt. moroten ska komma så fort man ser att hon tänker stressa till sig inte under stresset .

Som en avledande manöver som smakar gott och avdramatiserar det otäcka och sen skulle pålle inte ha ett enda havrekorn inte ens det som finns i groven som krafft säger är så lite . Helt havrefritt .

Mia
 
Sv: Ni som inte bekänner er till någon "NH-princip"...

I början skulle jag enbart jobba på bra dagar - ljust och stilla ute. Sen skulle jag helst se till att ha sällskap av en annan, trygg, häst. Om det inte funnits tillgång till sällskap skulle jag gå en minirunda i början och utöka efter hand. Gärna ofta, kanske tom flera gånger om dagen på lediga dagar.
Hade haft ett långt grimskaft för att kunna hålla hästen, den får inte komma loss - vi ska gå på promenad. En liten liten en, men ändå en promenad.

Mot hästen hade jag försökt vara lugn och tydlig - skärp dig, nu går vi. Hade säkert försökt göra sånt som hästen gillar när vi väl var tillbaka i stallet, rykta, massera, klia etc.

Överskottsenergi hade hästen fått springa av sig lös i ridhus/paddock.
 
Sv: Ni som inte bekänner er till någon "NH-princip"...

Vad gäller promenader skulle jag till en början försöka ha med en trygg och lugn häst som den litar på.
Finns ingen sån, eller om det inte hjälper så kan man lika gärna gå själv.

Skulle gå samma runda varje dag/gång (Helst varje dag) bara för att få till en vana.
Om det är en väg som ni måste vända på, skulle jag dock inte vända på samma ställe varje dag.
Rids inte hästen? Om den rids, led hästen ut en sväng före eller efter beroende lite på hästen.
Blir den spänd i ridningen pga detta så är det ju lite dumt att "förstöra" ridningen genom att stressa upp den. Då är det bättre att leda den efter när den är trött.

Ha lite godis i krubban efter varje gång du varit ute, så hästen inte bara ställs in.

NÄR hästen reagerar på något skulle jag stanna till och ev. låta hästen kolla på saken. Iaf stanna och låta den stå still en stund tills den har lugnat sig lite, men ändå inte göra så stor grej av det.
När hästar har det där flytktbeteendet att de bara vill fly när de kommer nära något tycker jag det är viktigt att försöka få bort det.
Nu sticker ju inte hästen, men det är ju ändå det beteendet den har.
Dvs man ska koppla ihop rädslan med att stå stilla istället för fly.
Inte för det alltid lyckas :cool: men jag tycker ändå det brukar bli bättre hos de flesta.


När det gäller hagen skulle jag, så ofta det går, men inte varje dag - ta in hästen till lite krubbgodis sen rykta av den några minuter och sen släppa ut den igen.
Ha den inne kanske 15-20 minuter.
 
Sv: Ni som inte bekänner er till någon "NH-princip"...

Halvt kl

Tack så mycket för förslagen!
Ska testa mig fram under perioder och se om jag märker av minsta lilla förbättring.

Hästen har i dagsläget inte ridits regelbundet på ett bra tag, så hon står redan helt utan kraftfoder och går "bara" på fri tillgång på hö.

Angående att springa av sig i paddock eller ridhus har vi tyvärr inte riktigt den möjligheten. Visserligen kan man ju lasta och åka till ridhus, men i och med att hon nu är så skraj för allt, är jag lite rädd för att en sådan resa bara blir ett stressmoment. Och tyvärr är det inte heller en häst som gärna springer frivilligt i hagen. :cool:
 
Sv: Ni som inte bekänner er till någon "NH-princip"...

Jag skulle nog försöka att ha rutiner så gott jag kunde. Att hantera henne/honom som en vanlig häst, alltså inte dalta och hålla på förutom att jag skulle ge VÄLDIGT mycket beröm varje gång någonting går bra eller h*n gör något rätt. Liksom överdriva med beröm. Sen bara vara lugn och sansad själv, och inte hetsa upp mig för saker. Blåser det och något kanske flyger över stallplan, bara vara som vanligt och inte göra någon grej av det.

Självklart som någon skrev också se över fodret. Man kan även ge lite magnesium i fodret som ofta lugnar ner dom lite. Sägs även att torkade nyponskal ska lugna dom mycket..

Har träffat många sådana hästar i och med att jag har jobbat på ett försäljningsstall och ger man det bara tid, och är lugn och stabil själv så ordnar det sig..
 
Sv: Ni som inte bekänner er till någon "NH-princip"...

...
Och hur skulle ni svara på hästens kraftiga reaktioner? Låtsas som om inget hänt, klappa och lugna, göra halt, låta hästen gå fram till det otäcka, oberört fortsätta vidare, något helt annat?

Med en sån häst hade jag bara -som ovan, låtsas som inget hänt, klappat och gått vidare. Kanske haft hästen i ett något längre grimskaft så att man har lite svängrum om den hade blivit riktigt rädd för något.
När jag hanterar hästar brukar jag bara gå vidare.. Tex om jag leder nån häst från hagen som är väldigt uppe i varv så bara jag gååår, ser till att hästen inte går på mig och sen bara jag går -har liksom attityden att "nu ska vi gå in till stallet... det spelar ingen roll vad du gör.. nu går vi -punkt"
Kanske promenera med sällskap kan kännas tryggt för hästen... Värt att prova iallafall?
Hur är hon vid ridning? För att slippa onödigt tjafs så kan det vara en bra idé att låta henne rasta av sig ordentligt innan man börjar rida, antingen lös om du har möjlighet till det eller på lina -hästen är kanske tillräckligt nervös och hoppig vid ridningen ändå, så man inte behöver göda det med extra superenergi?
På en nervig och taggad häst brukar det funka bra med upprepning: tex lägga sig på en stooor åttvolt och bara låta den gå tills den slappnar av och får lite flyt i det hela. Att rida runt fyrkantspåret och göra volter vid varje eller varannan bokstav är också bra. Även att flytta hästen sidvärtes längs långsidorna brukar hjälpa till att få hjärnan på lite andra spår.
 
Sv: Ni som inte bekänner er till någon "NH-princip"...

Hej,

Jag skulle jobba med grundläggande ledövningar och jag skulle använda mig av Tteam-metoden. Känner du inte till den så kan du söka på "tteam" eller "ttouch" på google. Metoden är ganska annorlunda mot NH och man har mycket användbart och värdefullt att lära sig där, oavsett hur man önskar hantera sin häst för övrigt.

Jag har blivit kontaktad av folk som beskrivit sina hästar mycket liknande hur du beskriver din här, och efter att ha visat dem hur de kan ändra sitt sätt att leda hästen och förhålla sig till stökiga situationer så har de varit nöjda och tyckt att allt fungerat mycket bättre efter relativt lite hjälp.

Lycka till med din häst.

Frida
 
Sv: Ni som inte bekänner er till någon "NH-princip"...

Lär hästen ett kommando för halt, verkligen halt, det ska berömmas efter ett steg halt först, sen efter två och lite längre varje gång, hon kommer lära sig det ordet snabbt (dessa hästar brukar vara otroligt lättlärda).
Sedan kan du ha hjälp av det ordet i situationer som hon upplever som stress.
Blir hon stressad av att stå i stallgången får du göra hennes vistelse där mycket trevligt, exempelvis genom en massage. Godis tror jag triggar igång hennes nervositet, även om du belönar henne innan hon börjar stressa så kommer stressen antagligen att komma fram direkt efter och då belönar du ju hennes osäkra beteende. Låtsas som ingenting, öva på "haaalt" och ge henne massor med positiv energi i lagom doser ;)
Lycka till!
 
Sv: Ni som inte bekänner er till någon "NH-princip"...

Till att börja med hade jag kollat om ett magnesiumtillskott hade gjort någon skilland. Gjorde på vår spattiga häst som var elektrisk på ett väldigt enerverande sätt. När yttersta spetsen på elektriciteten föll bort blev det helt plötsligt ett annat läge. Istället för kasta sig blev det stanna och glo t ex. Equicalm använde vi, två flaskor körde vi som kur till att börja med (magnesium brist - men också stort överskott - ger väldigt nervösa och ryckliga hästar)

Jag hade utsatt hästen för så mycket som möjligt, och varit som en ko själv. Inte uppmärksammat att hästen håller på att få slag utan bara gått vidare. Av säkerhetsskäl hade jag börjat vid hand/töm och gärna med polishästträning. Rätt utfört ger detta snabbt självförtroende till hästen (det som inte dödar härdar) och man kommer snabbt till ett förtroende.

Väl till häst vill jag göra samma sak, d v s ingeting. Vi rider där jag planerar, stort upphöjt lugn. Beröm lagom när det blir rätt, men ingen stor sak av det varken under eller efter. Balans.

Gör man stor sak av vad-det-nu-är ger man hästen rätt. Det är farligt och bör uppmärksammas. Hinken som står i boxen är inte farlig, ungefär likadant behandlar jag sådant hästen tycker är farligt. "ja,ja, jag ser att där är en påse - kom nu så går vi". Blir det ren istadighet är inställningen istället "nu slutar du tramsa så går vi". Inga frågetecken, inget "oj, stackars dig, är du rädd? Jag ska lugna dig, såja, det är inte farligt".
 
Sv: Ni som inte bekänner er till någon "NH-princip"...

Jag hade en sån häst en gång i tiden. Började med att trygga henne och bygga upp vår relation genom att alltid göra allting på samma sätt. Rutinerna gjorde att hon visste vad jag förväntade mig av henne. När hon gjorde fel tillrättavisade jag henne milt genom ett nej, avledde henne och berömde henne mycket när hon gjorde rätt. Jag är emot att ge hästar godis så berömmer bestod i klappar och ord. Jag lärde också hästen att alltid gå fram vid smackningar.
Efter ett tag när hon var trygg med mig började jag utvidga hennes vyer. När hon sen blev trygg med det vidgade vi perspektiven. Nu för tiden kan jag få henne med på allt även om hon är rädd för hon är trygg med att det inte händer farligheter när jag är med.

Jag lugnar henne inte när det är något otäckt utan står bara kvar och ber henne gå framåt. Ibland får jag henne att försiktigt undersöka det hon är rädd för. Försöker att inte göra så stor affär av det utan rikta in henne på det jag vill.
 
Sv: Ni som inte bekänner er till någon "NH-princip"...

Har du provat att "döva" henne?
Jag har ett sto som uppför sig likadant, hon har järnkoll på allt; vargen i horisonten, gråsparven som piper i en buske, lite hundkiss på en snöklump = alla potentiella faror för en häst:cool:
Lite bomull i öronen gör susen, dämpar ljudet från alla "faror" och ökar hennes fokus och koncentration på mej och vad jag vill...
 
Sv: Ni som inte bekänner er till någon "NH-princip"...

Tack så mycket för era svar! :bow:

Svarar lite snabbt på några frågor.

Tyvärr har vi inte möjlighet till hästsällskap på turerna. Vi är inte så många i stallet och det är i princip omöjligt att matcha tider så att man kan ge sig ut samtidigt.

Hon dövas alltid med bomull och det märks en förbättring, men den är inte stor. Funderar dock på om en huva med gummistrutar skulle kunna vara något? Egentligen vill jag ju dock få bukt med problemet i sig och inte bara dölja symptomen, så att säga, men det kan ju kanske vara något att testa med bara inledningsvis.

Hon får magnesiumtillskott och även... eh, nu har jag förstås glömt vad det heter, men det är en örtblandning från Dodson & Horrell. Tycker dock inte att jag märkt någon skillnad, men det gör väl ingen skada att fortsätta fodra med det.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som inte bekänner er till någon "NH-princip"...

Olika hästar reagerar ju olika, men jag kan ju bara berätta hur jag gjorde med min häst som i början var superstressad och flög i luften för allt. Han var nyss fyllda nio när jag fick honom.

Jag började med att leda honom bara till och från stallet, väl därinne var han jättestressad, så jag lade ut grejor, spånbalar, tunnor, allt som han kunde tänkas vara rädd för (och det var verkligen allt) så gick vi omkring där och nosade och stod vid "hindren". Tillslut gick han över och stod över sakerna utan att stressa alltför mycket.

Då började jag promenera, korta bitar och vi gick fram till soptunnor, skramlade och smällde med locken, slog med grimskaftet på dem, jag la ut plast från hösilagebalar (vilket han var galet rädd för). Så småningom blev promenaderna längre och längre.

Mycket beröm, men aldrig någonsin godis.
 
Sv: Ni som inte bekänner er till någon "NH-princip"...

Har hästen stor hage? kompisar? Många hästar har för små hagar och får då inte göra sej av med sin överskottsenergi.Är du själv lugn inombords när ni skall ut?Hästar känner av mycket mer än vad många tror,vilket humör vi själva är på är viktigt och hur man tänker.Tänk på att berömma mycket klia på halsen och få bra kontakt med din häst.Ta gärna med en äldre gentleman första gångerna så ser hon att det inte är någon fara.Lycka till:laugh::
 
Sv: Ni som inte bekänner er till någon "NH-princip"...

Jag tänkte att jag skulle ge dig min tanke ändå, trots att jag "bekänner mig"... hoppas du ursäktar :D

Min minsting (blir 4 nu) har varit ganska mycket av en fegis. För att "bota" detta har jag tagit med honom ut som handhäst för "miljöträning", funkade asbra på den lite äldre när han var i samma ålder.
Märkte dock att minstingen inte alls "vänjer sig" trots att han gått förbi (och blivit rädd för) samma sak massor av gånger.

Funderade en del på problemet och tänkte att det har ju med självförtroendet att göra. Så, hur bygger jag självförtroendet? Tanken är ju att han måste bli så "modig" att han törs stå kvar och fundera om han blir rädd, istället för att "skena hem".

Lösningen blev "tömkörning", min tanke var att när han går som handhäst kan han alltid gå bakom ridhästen och gömma sig, och därmed lär han sig aldrig att hantera sin rädsla.
Jag började med att börja gå från stallplan, han får gå lite framför så att jag inte "skyddar" honom. Så snart han såg nått läskigt så fick han stanna, han fick inte vända, men behövde inte gå fram heller. Då började han ofta låtsas äta eller så, och när han stått lite och adrenalinet sjunkit lite så ville han gärna testa att gå fram lite. Ingen press från mig.
Om han stod med huvudet väldigt höjt och spänt så strök jag från manken upp till nacken där jag försiktigt "nyper" honom lite tills han sänker huvudet (det är något han kan sedan innan och ska hjälpa att sänka adrenalin).
Nu var min lille inte lika stressad som din, så vi kom faktiskt iväg på en prommis redan på första försöket. Gradvis så låter jag honom gå mer och mer framför mig så det blir mer och mer likt tömkörning och han får mer och mer ansvar för situationen. Skulle han tycka att något var jättejobbigt kan jag gå fram lite mer som stöd.
Sedan vände vi och gick tillbaka när det gick bra och han var avspänd. Redan nästa dag märkte jag dels skillnad i att han var ännu mer angelägen att jag skulle ta honom i hagen och dessutom var han mycket lugnare på promenaden sedan. Det gav verkligen en otrolig effekt och han tyckte det var så KUL även om han blev rädd ibland. :love:

Nu är det ju lite annat läge med din häst då den ju varit trygg förr, men kanske kunde det hjälpa att göra något liknande ändå?
I ditt fall, med en så stressad häst så skulle jag vända tillbaka när hon övervunnit sin första "tröskel", kanske det innebär att man inte kommer ifrån stallplan första gången, men sedan tror jag det går snabbt framåt. Hon behöver väl bara komma ihåg hur hon ska hantera läskiga saker.

Jag skulle inte skälla på henne när hon stressar, istället försöka få henne att ta ett steg tillbaka INNAN hon hinner stressa upp sig. Om hon är matorienterad kanske en liten godis när hon lugnat sig kan vara bra, men inte medan hon stressar.

Hoppas du får ordning på det, lät jobbigt för henne :(
 
Sv: Ni som inte bekänner er till någon "NH-princip"...

Ungefär som du har jag vant min men han var inte alls i samma stress-klass.
Det gäller ju också att berömma RÄTT beteende, börja gulla och dalta medans stressen är igång ger helt fel signaler. Hästen måste själv komma på hur den ska stressa av, det kan vi inte göra åt den sas. men vi kan hjälpa den genom vårt lugn.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 479
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 067
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 137
Senast: yamyam
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
2 973
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp