Bukefalos 28 år!

Ni som joggar

Zinfernia

Trådstartare
Jag behöver lite input från er som joggar.
Jag har precis tagit tag i min löpträning igen efter att ha haft uppehåll sen i september förra året. Det är jättekul att vara igång igen och jag känner att konditionen förbättras för varje pass. Tyvärr känner jag också av smärta i benhinnorna när jag springer mer än ca var tredje dag, det gör riktigt ont och jag har fått avbryta några gånger för att jag helt enkelt inte klarar att fullfölja passet. Jag skulle så gärna vilja löpträna varannan dag men kroppen säger verkligen stopp. Det spelar ingen roll om jag så joggat en kort runda på 2 km eller en längre som är närmare milen lång, jag får samma problem ändå. Så fort jag vilat ca 3-4 dagar mellan träningspassen är benen helt okej igen och jag kan utan problem köra på.
Tror ni att det är övergående och kommer att försvinna i takt med att jag tränar upp mig? Jag har nu kört i ca 2 månader och har fortfarande samma bekymmer som jag hade de första veckorna, samma intensiva smärta i benhinnorna när jag inte vilar tillräckligt många dagar mellan passen. :down:
 
Se över skorna skulle jag säga.

Har skor jag inte kan gå 30 min promenad i utan att benhinnorna värker i dagar efter sen har jag skor jag kan promenera/jogga timmar i utan att känna något alls vare sig under eller efter.
 
Jag behöver lite input från er som joggar.
Jag har precis tagit tag i min löpträning igen efter att ha haft uppehåll sen i september förra året. Det är jättekul att vara igång igen och jag känner att konditionen förbättras för varje pass. Tyvärr känner jag också av smärta i benhinnorna när jag springer mer än ca var tredje dag, det gör riktigt ont och jag har fått avbryta några gånger för att jag helt enkelt inte klarar att fullfölja passet. Jag skulle så gärna vilja löpträna varannan dag men kroppen säger verkligen stopp. Det spelar ingen roll om jag så joggat en kort runda på 2 km eller en längre som är närmare milen lång, jag får samma problem ändå. Så fort jag vilat ca 3-4 dagar mellan träningspassen är benen helt okej igen och jag kan utan problem köra på.
Tror ni att det är övergående och kommer att försvinna i takt med att jag tränar upp mig? Jag har nu kört i ca 2 månader och har fortfarande samma bekymmer som jag hade de första veckorna, samma intensiva smärta i benhinnorna när jag inte vilar tillräckligt många dagar mellan passen. :down:

Prova ut bra skor hos såna som gör sånt. Och spring på mjukt underlag. Asfalt är döden för benhinneproblem.
 
Undvik asfalt och välj bra skor! Jag får ont efter bara några hundra meter om jag har fel skor, med rätt skor kan jag utan problem jogga en mil utan att få ont (och skulle kunna längre om konditionen tillät). Jag är också mycket förtjust i ett par kompressionsstrumpor från löplabbet. Om jag råkat överanstränga mig så använder jag dem när jag är ute och går osv och då blir det bra på bara någon enstaka dag. Har jag dem när jag springer så får jag knappt ont ens om joggingrundan går till stor del på asfalt.
 
Lägg ner löpningen helt för en tid innan det blir kroniskt är mitt råd. Och bygg sedan upp med mer varierad och mindre belastande träning och undersök andra orsaker som skor, löpstil osv.
 
Tror ni att det är övergående och kommer att försvinna i takt med att jag tränar upp mig? Jag har nu kört i ca 2 månader och har fortfarande samma bekymmer som jag hade de första veckorna, samma intensiva smärta i benhinnorna när jag inte vilar tillräckligt många dagar mellan passen. :down:
Nej, det kommer inte att gå över av sig själv. Andra skor, möjligtvis en annan teknik när du springer och dessutom behöver du säkerligen någon typ av styrketräning för att bygga upp området.

Och glöm inte att benhinneinflammation vill kylas. Så på med kylbalsam! Jag hade i många års tid värmeliniment på och det dämpar också, men kylgel är överlägset bäst. Jag fick det tipset av en elithandbollsspelare och det funkar verkligen.
 
Håller med övriga om skor och underlag men funderar även på om du kanske gått ut för hårt efter ditt uppehåll?
 
Jag har också känsliga benhinnor. Sen jag började använda kompressionsvadskydd har jag sluppit benhinneinflammation. Efter uppehåll måste jag trappa upp löpningen i snigelfart, max 10% ökning/vecka, helst mindre.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 496
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 116
Senast: yamyam
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 796
Kropp & Själ Buke kan ju ALLT så jag tänkte försöka hitta input här även i denna fråga. Jag har ett yrke där man står och går mycket, sällan under...
Svar
3
· Visningar
1 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Agria Hundpromenad
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp