Bukefalos 28 år!

Ni som påstår att trav är djurplågeri

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

*kl*

Jaa! Äntligen har ni fattat!!
Trav är den fulländade sporten! :banana:
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Är du lika ironisk som jag var?
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Folk är olika. Du triggas (kanske) inte av pengarna. Ändå är det detaljer du "accepterar" eftersom det hör till sporten som jag själv inte vill ta så lättvindigt. Observera att jag gillar sporten och inte tycker den innehåller en hop med djurplågare för det - det är inget för -mig- att hålla på med och visst skulle jag önska att detaljer ändrades men det funkar inte för själva sporten.

Nu fattar jag inte här? Klart jag gillar att hästarna springer in lite pengar, men det är ju en BONUS, knappast därför jag håller på, eftersom jag är back trots en häst som sprungit in snart 300 000:-
Tycker dte är konstigt att så fort man kan tjäna pengar så ser folk det som att man trycker ihjäl hästen för att pengar skall tjänas.
Vi som håller på med trav, vet att så enkelt är dte inte, det är så himla många faktorer som ska stämma för att man ska få en slant med och att hästen har ont, felaktig utrusting eller liknande, är en av de saker som gör att man inte tjänar en krona!

Vilken utrustning tar jag lättvindigt på? Skrev ett långt inlägg till dig om käk och tungband, läste du det?

Varje person med normal hästkunskap oavsett diceplin, vet att hästar protesterar MÄRKBART om det gör ont eller är obehagligt!
Skulle då travaren enligt dig vara en ovanlig korkad hästras som inte säger ifrån som alla de andra när något är fel, eller är det så enkelt att de faktiskt inte alls tycker det är varken obehagligt eller smärtsamt, även om det kan se så ut för oss människor?
Skulle travet, som är den mest media bevakade häst sport och därmed den mest veterinär bevakade sport, ens få använda sig av dessa hjälpmedel om de var till ondo för hästen?
Finns massor av "ridgrejjer" vi inte får använda inom travet, vi har ett mycket fåtal godkända bett tex.

En häst med för kort käk protesterar, jag lovar och efter en mycket kort stunds protester så går käkremmen av. Det är ingen järn kätting direkt.
En häst som inte trivs med tungbandet kommer springa och bråka med munnen, tar inte styrning, går inte att bromsa osv

Jag har själv en häst som är väldigt tydlig med vilken utrustning vi kan ha och inte kan ha och accepterar hon inte utrustningen så går de inte heller att köra henne!
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Kan det inte ibland vara så, inom alla sporter: galopp, trav, hoppning osv osv.. att hästen inte alltid vill fram, fram, fram för att det är kul, utan även för att det blir ett slags stressmoment för hästen??

Det är skillnad på löpglädje och stess.

Tar min Morrhopp som exempel
Hon kan stressa upp sig så till den milda grad att hon går i pass/tält/galopp gärna en blandning av alltihopa om det händer nå särskillt.

I lopp har det varit ett problem i starten, för hon vill så gärna, hon vill så mycket att det bara låser sig för henne och hon är så ambitiös att när hon känner att det inte går stressar hon upp sig.

Under en och samma körtur kan hon vara allt från ridhäst ( lugn trav i form) till islandshäst/fullblod/kängru...
Detta blir bättre ju mer regelbunden träning hon får.

Sen har vi precis fått in en valack som är så stressad att han bara springer och bryter (springer snett) och allt är bara stress stress stress.
Här jobbar vi om, börjar från början för att få han lugna sig, hitta orsaken till stressen och låter han bara ta det lugnt i allmänhet.

Min häst har en otrolig löp glädje och är arbetsnarkoman, hon älskar att springa.
Valacken däremot är bara stressad och får vi ingen ordning på han får han göra något annat han trivs bättre med.

Kontentan är att en stressad häst passar inte inom travet.

Jag har nu fördelen att tillhöra ett stall med väldigt lugna och harmoniska hästar och jag hoppas valacken finner sig till rätta, hittar lugnet och kan fungera som den fina travare han är!
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Då säger vi såhär för att lilla du ska bli nöjd.

"trav är den fulländade sporten där det inte finns några fel på något vis och alla som pysslar med trav är 110% kunniga, där existerar inga fel.." :grin:



När jag var yngre såg jag en del fel när jag var med min ena farbror på travbanan (han kände någon där och spelade även en hel del)
Då såg man ibland, bakom själva banan, konstiga saker.
Jag vet inte exakt vad olika delar heter, men jag vet mycket väl när jag ser märkliga saker.
och det jag hela tiden menat är att det existerar fel inom alla hästsporter.
men du verkar inte förstå det?


Du behöver inte "lilla" mej då jag tycker det är självklart vem som är vuxen i denhär tråden.:cool:

Nej vi är verkligen inte 100% kunniga,det har ingen påstått.
Jag vet mycket väl att det är "skit" inblandat i alla hästgrenar.

Du vet inte vad alla grejjor heter det förstår jag,men hur kan du säga att något ser galet ut när du igentligen inte vet var/hur utrustningen används inom trav?
Sitt inte inne på det utan berätta vad du såg när du var liten som var så himla fel!

:cool:
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Känner inte att det är så stor idé att svara på inlägget mer än att det är tråkigt att du tar åt dig av sånt som inte var menat att ta åt sig av.
En generell åsikt som inte baserar sig på enstaka individer utan ett koncept - behöver ingen ta åt sig personligen av. Om jag vidgar det ännu mer och säger så här - det är tråkigt att det överhuvudtaget handlar om stora pengar när det gäller hästar. Oavsett prispengar eller ej. Små hopp- och dressyrponnyer kan vara nog så dyra både att köpa, äga och tävla och dom får inga prispengar.

Att -jag- tycker att tungband är ett no-no och en hel del andra saker som ofta förekommer inom trav betyder inte att jag tycker att ANDRA som använder dessa saker är "dåliga" på något vis. Det betyder att eftersom jag själv har min ryggsäck med information/erfarenheter (precis som alla har sina individuella) så skulle det ta emot för mycket att utrusta hästen med dylikt. Därför är trav inget för -mig- eftersom det inte skulle funka i längden att dissa nödvändig utrustning. Det hindrade inte att jag tyckte det var jätteroligt att följa med när farsans häst skulle starta, eller titta på när min egen kördes på travbanan.
Att jag själv aldrig skulle dra på en häst ett pessoa - betyder inte så mycket mer det heller än det man har i ryggsäcken som gör det till no-no -för mig-. Det betyder inte att jag ratar alla hästägare som rider med eller har ridit med pessoa. Alla har vi förmodligen någon mindre bra metod/utrustning eller dylikt när det gäller hästar, eller har haft om inte annat tills vi lärt oss nya saker att lägga i sin egen ryggsäck. Om inte annat kommer alltid -någon- att tycka metoderna är fel eller konstiga! ;) Så en eller ett par grejer anser inte jag påverkar helheten.

Så som sagt - jag försöker skilja på koncept/helhet och individer. Mycket pengar kan få en (bra) hästmänniska att ha benskydd i hagen på hästen och stå i små rutor. Vilket jag aldrig skulle vilja göra- men jag skulle inte säga att PERSONEN är dålig hästmänniska för en sån sak eftersom det är ett naturligt - mänskligt val att göra i det fallet man har en häst värd några hundra tusen. Precis som jag ser det naturligt att använda den utrustning som "behövs" inom travet om man vill hålla på med trav, även om jag själv inte gillar den utrustningen och inte skulle använda den av diverse skäl.
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Jag vill fortfarande ha svar på min fråga som jag ställde,som du tydligen glömt av.
Vad är det för utrustningsfel du sett på travare?

Men lägg av, du kan ju inte påstå att ALL utrustning man kan tänkas pracka på en travhäst är bra? :crazy:
Att rötägg finns inom alla discipliner trodde jag var självklart, men visst inte alla som accepterat det ännu..

Bara i bettväg finns det en del smått och gott, och ja, folk jag "känner" har minsann försökt få bukt på sina alltför heta hästar med -för- skarpa bett som till slut gett sår i munnen. Man har ju inte så mycket finlir om man sitter bakåtlutad i vagnen för att få stopp på en häst som drar. Ytterligare en "mänsklig reaktion" enligt mig tills man testat och lärt sig bättre eftersom det på en sån häst sällan räcker att betsla upp.
Uppkäk är inte heller särskilt snällt när det är spänt för hårt. Och ja, det har jag sett exempel på. Att selar inte passat och orsakat skav och "urholkning" av muskulaturen precis som sadlar när de passar illa.
Och bara för att återigen försöka vara övertydlig - det är inget specifikt för trav. Och åtminstone när jag var "aktivt intresserad" inte vanligt förekommande. Men vad gör dig (er) så säkra på att travet är befriat från all potentiellt skadlig utrustning när det finns inom precis alla andra hästsporter?
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Men lägg av, du kan ju inte påstå att ALL utrustning man kan tänkas pracka på en travhäst är bra? :crazy:
Att rötägg finns inom alla discipliner trodde jag var självklart, men visst inte alla som accepterat det ännu..

Men snälla,det är väll inte det,det handlar om! Jag undrar vad hon sett som varit så fel i utrustningsväg.
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Om du inte tål en diskussion så ska du väl ändå leka med dockor istället för att sitta här och skriva överhuvudtaget? Bara för att jag inte skriver vad du vill höra så har du ingen rätt att kalla mig blind och döv.

Jag undrar jag vem det är som inte förstår :grin:


Om du däremot hade kunnat läsa hade du kanske kunnat se att jag inte smutskastat några hästsporter alls!

Eh ja just det. Jag har inte påstått att du smutskastar någon sport heller. Jag har sett att du upprepande gånger påpekat att det finns rötägg inom alla hästsporter - vilket jag håller med om, som jag också sagt 100 gånger nu.

Om DU däremot kunnat läsa hade du sett jag att jag skrev :"då du iallalfall inte fattar ett skit av vad jag försöker få fram, utan hellre ägnar dig åt att jag försöker smutskasta alla andra hästgrenar än riding"
Så lägg av nu.
Och diskussion? Detta liknar knappast diskussion mellan dig och mig iaf.
Så - om du ursäktar, nu ska jag gå och rota fram några gamla barbiedockor ur garderoben. :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Undanber personliga påhopp.

Jag har en film som vi har gjort i ett skolarbete, filmat hästarna när de har startat, tränats, pysslats med och även människor. Det jag ser där är hur jäkla kul hästarna tycker att det är, inte en ledsen min, mer en häst som ser framemot att springa och längtar efter det. Man ser rent på hästarna att de är glada och jag tycker att alla som har någonting emot trav bör uppsöka stallplanen på närmaste travbana inom en snar framtid och ta reda på fakta. Kanske tillomed vara hos en travtränare och se hur allting funkar.

Jag själv håller väll på lite med ridsport och lite med travsport jag också, kom från ridningen till travet, hade exakt samma "åsikter" som många har idag om trav, bl.a att det är djurplågeri, men nu vet jag så himla mycket bättre.

Kan tro att många här på Buke redan har sett denna filmen, men här kommer den igen. http://www.youtube.com/watch?v=OLErk0AucXI

Edit; "Klyftan" mellan ridsporten och travsporten kommer endast att minskas ifall vi lär oss förstå varandras sport och acceptera den.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Jag tycker att alla sidor har gjort sig hörda i den här tråden nu och låser den för att slippa mer pajkastning.

Min åsikt är att ett forum med travinriktning är kanske fel ställe att slänga ut en tråd där man idiotförklarar dem som tycker travsport är djurplågeri, det är väl kanske att rikta sig till fel grupp av hästfolket - travfolket lär ju knappast själva tycka så...
Sen tycker jag att det är lika tråkigt varje gång man tvingas läsa inlägg där man beskriver det ena efter det andra skräckexemplet om hur "den andra sidan" gör fel med sina hästar. Det finns - som många har skrivit - rötägg inom alla discipliner och vi ska inte låta dessa stå modell för hur majoriteten tar hand om sina djur, oavsett inriktning.

"Klyftan" mellan ridsporten och travsporten kommer endast att minskas ifall vi lär oss förstå varandras sport och acceptera den.
från ovanstående inlägg.
Och jag tror tyvärr bara att sådana här trådar gör klyftan djupare i stället för att ena de båda "sidorna".
Jag är övertygd om att ridsport och travsport har en hel del att lära av varandra, om man bara kan tänka sig att öppna sig för "den andra sidan" - oavsett vilken fot det är man står på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 718
Senast: nullo-modo
·
Ridning Har ett sto som jag haft på foder nu i ca tre månader och som när jag fick henne var riden, men inte särskilt skolad åt något håll. Hon...
Svar
7
· Visningar
1 664
Senast: Skugga
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 496
Trav Skulle vilja ha några andra ögon på min ponny, då jag tycker att hon inte riktigt rör sig helt hundra som hon ska, dock kan jag inte...
Svar
4
· Visningar
1 019
Senast: giffan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp