Bukefalos 28 år!

Ni som rider fd travare i distans 8 mil eller mer.

Pluttlund

Trådstartare
Min travare fungerar bra som distanshäst , har dock bara ridit 5 milare. Jag undrar om jag Måste lära honom galoppera? Han är så vältränad som travhäst sen tidigare att han alltid bryter av efter tre galoppsprång när jag fått upp honom i galoppen. Detta har han ju blivit tränad till i sitt tidigare liv. Nu är frågan måste jag lära honom galoppera för att kunna gå en 8 mil utan några vinstambitioner! Jag tänker som så att han har ju fysik till att trava och skalle till det. Det fungerar bra för mig som ryttare. Är där någon som har ett vettigt argument till att jag ska lära honom galoppera för distansridningens skull ?han är ju avlad i 100 år till att kunna trava borde inte hans hållbarhet fungera bäst om han inte använder galoppen!?
 
Sv: Ni som rider fd travare i distans 8 mil eller mer.

Jag är också nyfiken! Väntar med spänning på svar :)
 
Sv: Ni som rider fd travare i distans 8 mil eller mer.

Jag har tre travare varav en har över 1000 godkända kilometer. Två av dem galopperar utmärkt, men travar helst. Den tredje kan faktiskt inte galoppera. Har säkert den nyfunna AA-genen:-) Galoppera med ryttare alltså. Hon har en godkänd 8a, endast i trav och ska starta några till och sedan är målet 12.
Personligen tror jag inte de måste kunna galoppera för att kunna tränas för 12-milare eller mer, men risken är att det blir för enformigt nötande på samma muskelgrupper. Kan vara skönt för även en travare att flexa lite med en galopp. Många påstår också att trav sliter mer än galopp, men så vitt jag vet finns det ingen forskning som bevisar det vad jag har sett. Men vill man placera sig så måste nog hästen lära sig galoppera. Att trava i 20km i timmen i 12-16 mil är det nog inte många som har gjort.
 
Sv: Ni som rider fd travare i distans 8 mil eller mer.

Min travare gjore sin andra säsong nu i somras med två godkända 8 or i enbart trav, gick av banan i maj 2011 så han är ganska grön på galoppen även om han kunde galoppera så var det inte ekonomiskt för honom. Nu är galoppen väldigt mkt bättre och han rullar på en halvmil åt gången i hyffsad takt och tempo utan att det blir jobbigt.
Jag vill ha en vettig galopp att använda för att byta muskler som får jobba och göra det lite mer bekvämt för min del :shy: Men det går absolut att trava runt!
 
Sv: Ni som rider fd travare i distans 8 mil eller mer.

Det ska nog finnas forskning på det är jag rätt säker på.

Backontrack skrev ju i sitt kompendie för några år sen att travare sätter ner hovarna med en kraft av 2-2.5 ton när de travar på, medans galoppörerna sätter ner hovarna med en kraft av "bara" 1,5 ton...

Rätt rejäl skillnad tycker jag.

Men på en häst som inte kan galoppera så är det klart att det sliter på att försöka.
 
Sv: Ni som rider fd travare i distans 8 mil eller mer.

Det B o T säger är inte samma sak som forskningsresultat:-)
 
Sv: Ni som rider fd travare i distans 8 mil eller mer.

Har du länkar till de forskningsresultaten??
För mig känns det väldigt logiskt att snabb trav är väldigt slitsamt, det smäller ju bra mkt mer i backen än om man galopperar tex.
 
Sv: Ni som rider fd travare i distans 8 mil eller mer.

*kl*

De flesta hästar har nog ett hårdare nedslag i snabb trav än de har i en stadig arbetsgalopp. (Jag baserar mitt uttalande på mina egna erfarenheter. Vet ej om det finns studier på detta. Dock kan man nog känna efter någorlunda på hästen man rider, när man rider.)

Fotnot: Somliga travtränare galopp-tränar faktiskt sina hästar, numera. Som konditionsträning.

Jag är rätt övertygad om att det går fint att trava en hel ritt, iaf så länge man inte satsar på vinst/placering. Det är ju inte ovanligt att man rider enbart för nöjes skull och för att samla kilometer, och då har man ju egentligen bara max-tiden att förhålla sig till.

Det är ju mer än att lära hästen att galoppera under ryttare. Hästen bör ju också kunna bära sig i galoppen, och med en travare som inte har de muskler etc som behövs för det tar det naturligtvis tid. Att galoppera längre sträckor med en häst som inte orkar bära sig*, tror jag sliter mer än att trava i ett tempo som hästen orkar med.
*jag syftar förstås på en ändamålsmässig bärighet/form, inte den form som behövs på en dressyrtävling :D .

Personligen vill jag ha en åtminstone hyfsad galopp för att kunna variera vilka muskler som jobbar. Sedan föredrar jag att ligga och "rulla" i ett stadigt tempo i galopp, framför att göra detsamma i trav, men det har snarare med min egen kropp (rygg) att göra. Jag tycker helt enkelt att galoppen som gångart är bekvämare.
 
Sv: Ni som rider fd travare i distans 8 mil eller mer.

Min fina gamla tant travade runt på banorna. Hon lade så mycket energi i galoppen... det var ben överallt! Jag försökte att galoppera korta sträckor ute på banan då och då, bara för att få omväxlingen. Vi tränade mycket på galoppen när vi red dressyr, och i paddock gick det finfint att galoppera men ute blev det en helt annan historia. Så vi höll oss till trav, för det passade henne bäst.
Hon vann Vedemas 120** 2010. Då travade vi hela dan.:D
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 311
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 862
Senast: kryddelydd
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 174
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp