Bukefalos 28 år!

Ni som tolkar!

Pallen

Trådstartare
Hur fäster ni pulka i draglinorna? :)

Är nyfiken på lite olika lösningar.

Alla andra tankar, tips, ideér är också välkomna!
Kanske kan detta vara en tolkningstråd? :)
 
Sv: Ni som tolkar!

Vi fäste inte pulka alls, vill inte riskera en panikslagen häst med en pulka efter som inte lossnar =)
 
Sv: Ni som tolkar!

Hur gör ni då? :)


En panikslagen häst med pulka kan väl inte vara värre än en med vagn? ;)
För den fäster jag iallafall :)
 
Sv: Ni som tolkar!

Här är det korta slalomskidor som gäller och tolkbälte. Förlänger draglinorna och fäster dom i kroken på bältet, då har jag händerna fria till att styra med:)
 
Sv: Ni som tolkar!

Jag har bara tolkat några gånger och då har jag lindat en lina ett varvrunt ratten på en snowracer.

Jag undrar en sak om tolkningen som kanske någon har svar på...!
Hästen sparkar bakut en himla massa vid tolkning och jag undrar om det är ett symptom på selen (samma med olika selar) vikten, väglaget ( massa snö). Än har jag inte kört med vagn men det känns inte så lockande om han håller på som han gjort nu :crazy:...
 
Sv: Ni som tolkar!

Har aldrig fäst den, känns för farligt. En pulka kan ju liksom sno in sig i hästens ben på ett sätt som en vagn inte kan.

Brukar knyta fast ett kvastskaft mellan linorna, så det blir som ett hårt,stadigt handtag. Funkar bra till både pulka men framförallt miniskidor! :D
 
Sv: Ni som tolkar!

Blir lite svårt när man måste styra samtidigt också ;)

Halvt kl
Kommer fästa min pulka iallafall så söker tips på hur :)

Funderar på att köpa ett tefat och förlänga linorna på något sätt ovh fästa där i.

För er som inte vet har jag minishettis. Därav finns inte alternativet med tolksele och en som rider eller liknande.
 
Sv: Ni som tolkar!

För er som inte vet har jag minishettis. Därav finns inte alternativet med tolksele och en som rider eller liknande.

När jag hade minishettis så körde jag med skaklar och pulka.
Aldrig linor annat än till att sladda ridbanan.
Ridbanesladden stannar ju där den ligger.
 
Sv: Ni som tolkar!

jag hade en spark när jag tolkade, så kunde man stå upp och styra/bromsa både häst och sparkstött.
vanlig skitbröstaoch lomgerlina som draglina.
pulkor efter verkar smått livsfarligt, låter mycket och kan fara tunt och trasslar in sig i hästens ben om man åker av.

nackdelen med spark är att man behöver hårdpackad snö eller is. och då får brodda hästen.
 
Sv: Ni som tolkar!

Min man byggde ihop en anordning till mig som jag tolkat mycket med efter min shettis när hon levde. Ska se om jag lyckas med bilder.

pulkaakning_efter_sampa_keso_feb_06_6_52ecafd988e59d442b3735ae.jpg



keso_sampa_kor_pulka_feb_-09_14_52ecafbc9606ee6f0fab3086.jpg


Vi slaktade två snowracers och använde framskidan, och har trätt kedjor igenom pem-slang som skaklar. I pulkan har vi bultat en karbinhake, som man hakar fast i en ögla i anordningen.

Hoppas det går att se lite på bilderna. Är så längesen vi gjorde den och nu ligger den undanstoppad i väntan på att nästa ska bli inkörd, så jag kan nog inte förklara bättre än så :)
 
Sv: Ni som tolkar!

Mjaa... beror på hur man ser på det. Förlängningslinan fäster jag med enkla karbinhakar, vilka utan tvekan skulle gå sönder om ponnyn fastnar och sliter i linorna. Men någon paniklösning för min skull finns inte. Är van slalomåkare och har rätt god fysik, så jag litar på mig själv att jag kan haka lös linan från bältet om jag mot all förmodan faller och ponnyn inte lyssnar. Skidorna lossnar vid fall, och löser inte bindningen ut är det rätt enkelt att sparka loss skidorna.

Men sen vette tusan om jag skulle vilja tappa ponnyn med sele och flera meter lina och töm? Tror jag hellre agerar ankare i sådana fall, faktiskt.
 
Sv: Ni som tolkar!

Helt rätt! Aldirg aldrig aldrig linor till annat än saker som går tungt/inte glider!!!
Helt livsfarligt att sitta bakom en häst överhuvudtaget(även minishettis) med enbart linor!
Dels för att:
-Det tar mindre än 0,5 sek för hästen att backa över dig om den skyggar för något
- Blir hästen stark (kanske för att den blir taggad eller rädd) drar du dig själv i tömmarna hur lätt som helst in i baken på hästen
-det finns ingen broms!

Alltid alltid alltid skaklar på när man sitter bakom en häst!

Är så synd för körsporten med alla dessa hemska olyckor som sker, om folk tänkte till innan så skulle olyckorna minska drastiskt!

Känner mig som en riktig gnällkärring men brinner för körsporten och brukshästar och tycker det är så otroligt tråkigt när det sker olyckor i onödan...
 
Sv: Ni som tolkar!

[-det finns ingen broms!]
Exakt, det var anledningen till att jag använde mig av en spark->
11907382-origpic-8765e9.jpg

1,Man står upp,
2, man kan bromsa med foten, broddar på fötterna gör det enklare också :p.
3, man kan styra själva sparken när man kör genom att vrida/luta på medarna och undvika grus fläckar på vägen medan hästen fortsätter rakt fram. Sen är det enkelt att fästa så att man med ett enkelt drag i draglinorna löser upp allt.
 
Sv: Ni som tolkar!

så om hästen sticker bromsar du med brodden, styr med medarna och tömmarna medan su håller i dig? Har du skenat någon gång?
 
Sv: Ni som tolkar!

Inte sken men ponnyn for iväg ordentligt en gång npgra hundra m, lyckades stanna genom att "pump bromsa", ta i ena tömmen och be honnom sakta av och vänta ut(25årig ponny med extra energi när man tolkade, han älskade det).
Dvs, först försök till broms och komunikation med hästen, sen lossa draglinorna som sista utväg och bromsa sparken.
Bättre än att försöka rulla ut en pulka och att den sen far efter hästen.

Går att fästa skaklar om man är händig också, hittade detta utklippet ^_^ http://runeberg.org/hvar8dag/3/2110.html blir dock knappt som tolkning längre då.

Jag är sugen på att tolka.. har ingen inkörd häst numer dock.
 
Sv: Ni som tolkar!

När vi tolkar har vi alltid en ryttare på hästen som står för styrandet, med enbart en lina efter som den i pulkan håller i. Dvs ingen pulka fäst i linan.
 
Sv: Ni som tolkar!

Har fortfarande en minishettis ;)


Till er andra: får nog klura ut något själv tror jag :D
 
Sv: Ni som tolkar!

När man tolkar ska ju en rida:cautious:

Att tolka själv är ju både svårt å farligt så inget jag rekommenderar faktiskt.

När jag har tolkat håller jag bara i tolkpinnen och åker på miniskidor/pulkan och låter styrning och farten bestämmas av ryttaren som rider.
 

Liknande trådar

Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 156
Senast: JohannaB
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 053
Senast: Bulldoozer
·
Hemmet Jag är lite sugen på att investera i ett eller två bra bord för när vi har flera gäster här hemma. Hjälp mig med tips! Jag tänker att...
Svar
1
· Visningar
400
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp